Busexpo A korszerű költségtérítési rendszer működtetésének

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.
Advertisements

A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Humán rendszerek, közszféra
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
MÁV-Start Zrt. társaságirányítási rendszere és működésének átláthatósági szempontjai Budapest Április 28 . Monszpart Zsolt vezérigazgató.
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
A DÍJKÉPZÉS SZERKEZETE TEKINTETTEL AZ EU ÁLTAL TÁMOGATOTT BERUHÁZÁSOKRA, A TÁMOGATÁSI SZERZŐDÉSBEN FOGLALT KÖTELEZETTSÉGEKRE Szabó IstvánnéMAVÍZ Közgazdasági.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Vasúti számviteli információrendszer
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Vállalatok pénzügyi folyamatai
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
VII. Nevelésügyi Kongresszus VII. Szekció Intézményfenntartás, irányítás és finanszírozás A közoktatás finanszírozása nem önkormányzati fenntartók esetében.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Gazdálkodás és gazdaságosság a vállalatban
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
1 Költségvetés tervezés 6. előadás. 2 Tartalom A tervezési renaissance Az éves operatív terv Mitől függ az éves operatív terv hatékonysága?
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Számviteli törvényváltozások évi várható változások (1/4) USA $-ban könyvvezetés, USA $-ban könyvvezetés, ( vállalkozó döntését Számviteli Politikájában.
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
A VOLÁN társaságok versenyképességének tényezői a piacnyitás tükrében „Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció – finanszírozás”
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE A Magyar Mérnöki Kamara szerepe a közbeszerzési szabályozásban Dr. Virág Rudolf főtitkár.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
Az üzletek operatív működtetése
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Beszerzések hatékonyság növelése
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
C_16.00 táblák Magyar Nemzeti Bank Kulics Nikolett április 27.
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Badak Béla okl. könyvvizsgáló
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Busexpo 2018. A korszerű költségtérítési rendszer működtetésének elvi alapjai a hazai közforgalmú közlekedésben Dr. Szeri István KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közszolgáltatási Központvezető Személyszállítási Közszolgáltatási Igazgatóhelyettes

Előzmény: A helyközi vasúti és autóbuszos személyszállítási közszolgáltatásokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium rendeli meg a szolgáltatóktól. A feladatot 7 autóbuszos, 3 vasúti állami tulajdonú, valamint 4 magántársaság látja el. Az állami autóbuszos társaságok feladataik egy részét alvállalkozók bevonásával oldják meg. Közszolgáltatási szerződések autóbuszos társaságok esetében 2019. december 31-én,vasúti szolgáltatók esetében 2023 december 31.-én lejárnak.

Költségtérítési szabály: A jelenleg közvetlenül hatályos irányadó jogszabály (1370/2007 EU rendelet) értelmében a közszolgáltatást végző szolgáltató bevételekkel nem fedezett, indokolt ráfordításait, továbbá a közforgalmú szolgáltatási ágban szokásos nyereséget a közszolgáltatás megrendelője köteles megtéríteni a közszolgáltatást végzőnek. A rendelet végrehajtása során az egyik kritikus kérdés annak meghatározása, hogy a ténylegesen felmerült költségek közül mi és milyen mértékben tekinthető „indokolt” költségnek?

A tapasztalat: Az EU rendelet és a Személyszállítási Szolgáltatásokról Törvény (Sztv) hatályba lépése óta eltelt időszak alatt már számos tapasztalatot szereztek a szolgáltatók és a megrendelő is ezen a téren, de még mindig vetnek fel kérdéseket (más EU tagállamok szintjén is) az „indokolt” költségek egzakt meghatározása. Az alkalmazott „indokolt” költségek odaítélése ma pontosan meghatározott algoritmus alapján történik az óvatosság elvén ahol az ún. „túlkompenzáció” tilalmát szem előtt tartja a Megrendelő.

Az üzleti modellről: A közszolgáltatási szerződések megkötése során tekintettel kell lenni a közszolgáltatási kötelezettség definíciójára /üzemeltetési, szállítási és díjszabási kötelezettség/, a számviteli elkülönítés elveire, a közszolgáltatási kötelezettség alóli mentesítés kérésének és engedélyének lehetőségére, a pénzügyi kiegyenlítés feltételeire és időbeliségre, a közszolgáltatási szerződések tartalmi elemeinek ( hálózat,menetrend,tarifa,SLA stb.)előírásaira is.

A konzisztenciáról: A Rendelet nagy hangsúlyt fektet a közszolgáltatási szerződések, valamint a pályáztatási és közvetlen odaítélési eljárások átláthatóságára vonatkozó követelményekre, így a megkötött szerződések, illetve a közszolgáltatási szerződés keretében biztosított kompenzációk és kizárólagos jogok éves közzétételi kötelezettségének előírására is. A hazai célkitűzés – a magyar közforgalmú személyszállítás esetében a központi költségvetésből finanszírozandó – kompenzáció a szolgáltatás színvonalának változatlansága ill. emelkedése mellett a lehető legtakarékosabb legyen.

A térítésről: A térítési összeget számos tényező befolyásolja. Ezek egy része a szolgáltató közvetlen döntési kompetenciájába tartozik, más része a szolgáltató döntési kompetenciáján kívül esik. A szolgáltató döntési kompetenciáján kívül eső tényezők közül a legfontosabb a megrendelő által igényelt hálózat,menetrend és férőhely kapacitás. Külső követelményként jelenhet meg(ezt hazánkban még csak a helyi közlekedésben alkalmazzák) , hogy milyen átlagos életkorú, környezetvédelmi besorolású járműveket követel meg a megrendelő. A tarifa rendszer előírásait is a Megrendelő határozza meg.

Szolgáltatói kompetenciák: Ilyenek a vállalati általános költségek, a várható üzemeltetés(forgalmi,műszaki) általános költségek,karbantartási és bérköltségek. A költségek alakulásán túl befolyással van a költségvetésből igényelt összegre az is, hogy az adott szolgáltató mekkora bevételt realizál. Kockázat,hogy a megrendelt férőhely nem mindég esik egybe az utazási kereslettel. A keresletet pedig befolyásolja az utasok részéről még számos tényező: az utazási komfort, a tisztaság, a járulékos szolgáltatások ( fedélzeti WI-FI, kerékpár szállítási lehetőség stb.).

Mi lehet a további cél a fenti gyakorlat korszerűsítése okán : A támogatási rendszer és a színvonal összhang ösztönző gazdálkodását már részben a jelenlegi rendszer is biztosítja, amikor az átlag feletti általános költségeket csak átlagszinten fogadja be, és az elismert nyereség szintet differenciálja a társaság költsége és a szakmai szintű költség viszonya alapján. Cél a bevétellel nem fedezett indokolt költségtérítés rendszerének olyan korszerűsítése, amely képes ösztönözni a szolgáltatókat a rendelkezésre álló költségvetési forrásokkal összhangban álló szolgáltatási szintek biztosítására.

Az új elvekről: Sokszor felvetődik a kérdés szabad-e minden inhatékony vállalatot költségtérítéssel úgy támogatni, hogy azzal nem, vagy nem nagyon ösztönözzük a hatékonyság irányába? A válasz egyértelműen nem,hiszen a takarékosság elvét ebben a kérdésben különösen szem előtt kell tartani. Nem csak az ún. „Altmark” klauzula miatt ami azt is jelentheti, hogy csak a hatékony vállalatok költségszintjéig érdemes ezeket a költségeket megtéríteni,hanem azért is mert a közszolgáltatásra alkalmas kiválasztódás csak ilyen attitüd mellett tud megvalósulni hosszú távon.

A feltételekről: Már a közszolgáltató kiválasztásakor vizsgálni kell a költséghatékony vállalati gazdálkodást. Olyan külső(megrendelői,közreműködői) kontrollingot kell felállítani, mely időben és megfelelő módon észleli a közszolgáltatási tervektől való eltérést. A járműbeszerzést a Megrendelő kontrollja alá kell helyezni (megfelelő eszközt a megfelelő feladatra) A járműüzemeltetés megfelelő benchmark-ját Megrendelői,közreműködői oldalról folyamatosan el kell végezni. Folyamatosan monitoringozni kell a közszolgáltatást nem csak forgalmi hanem közgazdasági szempontból is.

A megoldás? A térítési rendszer továbbfejlesztése, persze történhet a közvetlen költségek részbeni elfogadásával is, melynek egyes paramétere a kiemelkedő költségek egyedi vizsgálat alapján történő befogadását jelentheti. A szolgáltatási színvonal területén történő változások alapján, is megvalósulhat melyek nem mindegyike elvonás, hanem a költségtérítés társaságonkénti átcsoportosításában jelenhet meg. Ez utóbbival érhető el, hogy a társaság ne a szolgáltatás színvonalának rontásával, hanem racionális gazdálkodással érje el a költségcsökkentést úgyis,hogy a számára gazdaságtalan feladatot átengedi egy a feladatot gazdaságosabban teljesíteni tudó társaság részére.

Végül: Az útkeresés tehát folyamatos a KTI is kidolgozott egy olyan programot”Klaszteranalízis” a neve ,mely röviden a különböző járatokat klaszterekbe csoportosítva viszonyítja a költségeket az azonos vagy hasonló feladatokat egymáshoz. Ez alapján alakul ki egy olyan átlagos vagy medián rendszer mely a hatékonysági mutatókat szem előtt tartva értékeli az egyes közszolgáltatásokat, törekedve az állami források takarékos felhasználására.

Köszönöm a figyelmüket