Társadalmi Rendszerek Számítógépes Szimulációja

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winnie the pooh & friends
Advertisements

Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Tanárok kis világa Lehetőségek a tanári hálózatok kutatásában.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A statisztika alkalmazása különféle tudományterületeken I. Közgazdaságtan és gazdálkodástudomány Kovács Péter.
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
Hálózatok a fizikában és a fizika oktatásában
Tudás, közösség, hatalom
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
A buddhizmus szerepe a modern tudatkutatásban
„Songlish” How not to be a „Bicky Chewnigh”. Lehet zöld az ég…
Játékelmélet és kísérletek
Előadó: Szabó Márton (iwiw) Katalógus → házi feladatnak beszámít
Címkézett hálózatok modellezése
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
1 Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal 4. előadás Axelrod számítógépes versenyének megismétlése A nyereménymátrix és a stratégiák:
Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal. 4
Nem-paraméteres eljárások, több csoport összehasonlítása
Operációkutatás eredete
Ki is az elemző közgazdász?
Mérnök informatika szak BSc.
Idegen nyelvek tanulása
Játékelmélet Kovács Dániel László Intelligens Rendszerek kutatócsoport
Pókerágens fejlesztése játékelméleti alapokon
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
ONTOLÓGIA és TUDÁSREPREZENTÁCIÓ Szőts Miklós Alkalmazott Logikai Laboratórium
A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
Szimuláció, mint vizsgálati-tervezési eszköz II.
A hálózatok világában Gulyás László
Társadalmi hálózatok és modelljeik…
Társadalmi hálózatok és modelljeik…
Hálózatok szerkezete és dinamikája
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Megerősítő elemzés „Big Data” elemzési módszerek Salánki.
ügyviteli, irodatechnikai, kommunikációs ismeretek
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Winnie the pooh & friends
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Hálózatok: új nyelv a tudományban Lovász László Eötvös Loránd Tudományegyetem
Hálózatok és hatlépésnyi távolság
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Operációkutatás I. 1. előadás
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
“Tudásmegosztás és szervezeti problémamegoldás a mesterséges intelligencia korában” Levente Szabados Technológiai Igazgató.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
PRIMUS INTER PARES (pipa)
A szimuláció számítástechnikai eszközei
Pitlik László, Szani Ferenc, Balogh Anikó
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Oktatás-Informatika-Pedagógia konferencia (OIP 2018)
Lázi Márta, Tóth János október 18.
Hálózatok Robusztussága
A mesterséges neuronhálók alapjai
Axelrod kultúra-terjedési modellje
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
egyetemi docens, tanszékvezető, KJE
Dinamikus hálómodellek
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Társadalmi Rendszerek Számítógépes Szimulációja Gulyás László ELTE TTK Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék gulya@hps.elte.hu

Miről lesz szó? A modell, mint tudományos eszköz Társadalmi rendszerek, komplex rendszerek Ágens-alapú modellezés és szimuláció Háttér Konkrét modellek 2018.09.22.

A reprezentáció lehetséges szintjei Természetesen mindig, mindenre sok lehetséges és érvényes modell van… 2018.09.22.

2018.09.22.

2018.09.22.

(Társadalom-) Tudománytörténet 1/5 Lexikális ismeretek és szöveg-alapú („spekulatív”) elméletek. Vaskos könyvek és véget nem érő viták. Az érvelés központi szerepe. Példák: Marx: Tőke Kínaszakértők a Weatherhead Center-ben Fukuyama és Huntington (v.ö. 9/11) Brezinski „sakktáblája” (v.ö. Condolezza Rice) Cinikusan: ha egy elgondolás (elmélet) nem 200-300 oldalban van kifejtve, akkor Nem is ér semmit… Bár általában ez a fajta tudomány szokta a leginkább megfeküdni (hozzám hasonló neveltetésű) Ismerőseim gyomrát, azon azért érdemes elgondolkozni, hogy közvetlen Hatásában minek van nagyobb hatása: egy szép és kerek matematikai tételnek, vagy Condolezza Rice elgondolásának pl. a közel-keleti helyzetről… 2018.09.22.

(Társadalom-) Tudománytörténet 2/5 „Soft” vs. „Hard” science. Az egységes formalizmus „rangja” és tömörsége. A reprodukálható kísérletek lehetősége. Az elméletek „tesztelhetősége”. (*) Marx tévedése (G. Silverberg nyomán) „A társadalomtudományok az igazi » hard« tudományok”. Cinizmus: - a természettudományok virágzása a II. világháború után - a társadalomtudományi tanszékek pénzhiánya A közgáz élen járt ebben (már a 20-as években erről szól). És: épp a fentiek miatt a társ. Tudományok az igazi „hard” science. Ld. Gary King pozícióját és kurzusát (az egyetlent, ami kötelező A phd programban). Ld. A közelmúlt (közgáz) Nobel-díjasait. Ld. A híres IPD modellt (Axelrod), a „nemzetkozi kapcsolatok” modelljeinek Alfáját és omegáját. 2018.09.22.

(Társadalom-) Tudománytörténet 3/5 A (társadalom) tudományok „matematizálódása”. Statisztika „mindenekfelett”. Játékelmélet. Axelrod és az Iterált Fogolydilemma (IPD). 2018.09.22.

Illusztráció: Statisztika Alkohol, dohányzás, orális szex, szájrák Dátum: 2004. 02. 27. [11:35] Francia kutatók szerint az orális szex akár szájrákhoz is vezethet: több szájrákos páciensük szervezetében is kimutatták a humán papilloma vírus (HPV) jelenlétét. A szájrákban szenvedők háromszor gyakrabban éltek az orális szex által nyújtott örömökkel, mint egészséges társaik. (http://www.patikamagazin.hu) 2018.09.22.

Illusztráció: Játékelmélet 1/3 A Hotelling-probléma (H. Hotelling, 1929): Két jégkrémárus a tóparton. Egyforma jégkrémek. Vevők sűrűsége egyenletes. Mindenki a legközelebbi árushoz megy. 2018.09.22.

Illusztráció: Játékelmélet 2/3 Mindkét árus megszerzi a piac felét. A vevők által megteendő átlagos út hossza minimális. 2018.09.22.

Illusztráció: Játékelmélet 3/3 Csak nem stabil… 2018.09.22.

Illusztráció: Fogolydilemma Oszlop: C D C 3,3 0,5 Sor: D 5,0 1,1 2018.09.22.

Illusztráció: Iterált fogolydilemma (IPD) Ld. Mérő László: „Mindenki másképp egyforma” Axelrod és az ő versenye. A Tit-for-tat meglepő sikere. A TFT ismételt sikere… 2018.09.22.

(Társadalom-) Tudománytörténet 4/5 További problémák Bizonyos kísérletek nem elvégezhetőek: Counter-faktuálisok a statisztikában Emberi alanyok Bonyolultsági problémák (pl. játékelméletben): A szereplők száma (IPD-variánsok 3 (!) szereplővel). Kommunikációs-topológiák. (Mindenki mindent tud.) Dinamikus populációk. (Márpedig nincsenek.) Végtelen tudás… Egyensúly vagy trajektória? Ld. Hotelling. 2018.09.22.

(Társadalom-) Tudománytörténet 5/5 In Silico modellek és kísérletek Pl. ágens-alapúak. „If you didn’t grow it, you didn’t explain it.” (J. M. Epstein) Mégsem minden matematika. Azaz… 2018.09.22.

Tudományfilozófia II/1. 2018.09.22.

Tudományfilozófia II/2. 2018.09.22.

Tudományfilozófia II/3. Vagyis, az ábrázolás lényeges. Avagy mégis számít a nyelv. Így hiába „minden matematika”: „Experimental Maths” „Experimental Computation” „Computational Modeling” Ágens-alapú és egyéb módszerek. 2018.09.22.

Ágens-alapú modellezés és szimuláció Az egyik „in silico” módszertan. Nem csupán egyensúlyi helyzetek vizsgálata. Alulról-felfelé (bottom-up) megközelítés. (**) Ebből következően kognitív korlátok. Interakciós topológia explicit modellezése. Ki kitől, mit tud. Heterogén populáció. Dinamikus populációk. Emergens aktorok… (*) J. Epstein és R. Axtell után. (**) Az előzővel együtt ez azt is jelenti, hogy nem elég azt mondani, A „rendszernek jó lesz” (ld. A piac egyensúlyban lesz), de azt is meg kell Tudni mondani, az egyed mit csinál. (#) Bár már ez sem igaz. (Ld. Kathleen Carley) Nyilván: bonyolultsági kérdések itt is vannak, de ez itt bevallottan Közelítésre utazó módszertan… (S mivel amúgy is trajektóriákat Vizsgál, ez tán kevésbé gond.) 2018.09.22.

Konkrét modellek Modellezési alapállás: Mik lehetnek a lehetséges mechanizmusok a jelenségek mögött? Elégséges modellek és struktúrák keresése. 2018.09.22.

IPD, Evolúció és topológia Axelrod, megint. IPD „evolúciós” környezetben: Avagy hogyan lehetséges, hogy „önzőn segítünk egymásnak”. Topológia-függőség... 2018.09.22.

Társadalmi hálók (Social Networks) B A H C F G D E » Háló az egész világ, és csúcs benne minden férfi és nő…« Merthogy, mostanában ez is „bűvszó”. Barátok Társszerzői háló Szexuális kapcsolatok De: pl. WWW. 2018.09.22.

A társadalmi hálók tulajdonságai „Power Law” (skálamentes) fok-eloszlás. Triviálisan adódik belőle a „small world”. A klaszterezettség viszont nem, sőt! Fontos praktikus következményei lehetnek (ld. WWW, járvány-ügy). Nem minden hálóra igaz. „Small World” (az átlagtávolság kicsi). Klaszterezettség (barátom a barátom barátja). Intro: Six degree of separation Milgrom’s experiment: Sending passport-like packets to a few hundred randomly-selected individuals in Nebraska and Kansas, with the aim of sending the packets to one of two ``target'' in the Boston area. Each person could send the packet only to someone whom they knew on a first-name basis, and who they thought was more likely to know the target than they were themselves. Milgram provided some information about the target, including their name, address, and occupation. The average lengths of the resulting acquaintance chains was roughly six, where the final member of the chain was the target itself. Led to the phrase ``six degrees of separation'' later popularized by John Guare's 1990 play. “What a small world…!” Other cases: Movie actors Scientific co-authorship (different disciplines and groups) Food webs (different locations) E. Coli reaction graph Words (co-occurrence) Power grid (failures!) Human sexual contacts (?) WWW Internet (domain, router) 2018.09.22.

IPD Adaptív tanulással kisvilágokon 2018.09.22.

Tőzsde és részvétel Santa Fe Artificial Stock Market Mesterséges (tanuló) ágensek „Valós” piaci viselkedés „Bubbles & crashes” Részvételi szimuláció „Experimental economics” kontra ágens-alapú szimuláció. 2018.09.22.

Részvételi szimuláció A Huber et al. sztori… 2018.09.22.

Részvétel és tőzsde http://vbroker.hu/ (AITIA Rt.) 2018.09.22.

Logisztika… 2018.09.22.

Házi feladat Beadandó feladat választása. Email-ben október 17-ig. Ne csak a végleges(nek szánt) verziót küldjétek el!! A Kovács-Takács cikk elolvasása Megbeszéljük a következő alkalommal. Találkozunk 2 hét múlva!! 2018.09.22.

Ötletek beadandókhoz 2018.09.22.

Eszközök, lehetőségek Professzionális Béta-fázis Új modell készítése RePast NetLogo Béta-fázis MASS FABLES Új modell készítése Régi modellek vizsgálata (statisztika, etc.) Beszámoló írása (irodalomkutatás) 2018.09.22.

FABLES/MASS teszt Bármilyen (használható) demó FABLES-hez MASS-hoz A rendszer tesztje, javítási javaslatok Nehéz azért némi programozás nélkül… 2018.09.22.

Az IPD-saga folytatódik… Adaptív / Evolúciós IPD Skálamentes hálókon Csillagtopológián, etc. 2018.09.22.

Traffix sztorik Sablon-csomag RePast-hoz. (Tovább)fejlesztés alatt 2018.09.22.

Traffix sztorik Sablon-csomag RePast-hoz. (Tovább)fejlesztés alatt Új demók fejlesztése, valamilyen „sztorival”: Ld. az előző órán látottakat. A sárgán átmenő autók számától függ a kialakuló káosz. Ha A-ból 4 út vezet B-be, akkor mi van, ha kettőt lezárunk (lassítunk)? Zöldhullám: van/nincs, aszinkronitás mértéke, növekedése. Vezetési/indulási stratégiák hatása az áteresztő-képességre zöldnél: teljes gáz, fokozatos gáz-növelés, félgáz (lassúság), etc. 2018.09.22.

CataTrain 2018.09.22.

Munkafolyamat-szimuláció Nyersanyagok és erőforrások Félkész termékek és munkafolyamatok Egymásutánja és egymáshoz rendelése. Esetleg modell-sablon… 2018.09.22.

Robusztus hálózatok Az internet robusztussága (és sérülékenysége). Absztrakt hálómodellek. A lokális optimalizáción alapuló modell. Továbbfejlesztés, elemzés. 2018.09.22.

Diszkrét választások szociális hálókon 2018.09.22.

Diszkrét választások szociális hálókon (N, M, R, G, ) N: ágensek száma, M: választások száma (M=2), R: döntési szabályok halmaza, G: kapcsolati gráf, Erdős-Rényi gráf, Watts-Strogatz hálózat. : G időbeli változása. (Nincs). 2018.09.22.

Eredmények (Erdős-Rényi gráf) 2018.09.22.

Eredmények (Watts-Strogatz gráf) 2018.09.22.

Diszkrét választások szociális hálókon Új topológiák kipróbálása Skálamentes háló, Csillagtopológia, etc. 2018.09.22.

Diszkrét választások endogén hálókon 2018.09.22.

Diszkrét választások endogén hálókon 2018.09.22.

Diszkrét választások endogén hálókon Mi a helyzet, ha „előítéletes” a kezdeti kapcsolati háló? 2018.09.22.

Statisztikák, elemzések Pl. a generált hálók elemzése EndoNet-nél Robosztus hálóknál Ld. Pajek – célszoftver. 2018.09.22.

Irodalom-kutatás Például A Szabó-Fáth cikk alapján, vagy A Mérő-könyvből. 2018.09.22.