A könyvtár fogalma, szerepe az információszerzés folyamatában, könyvtártípusok  2016. Minden jog fenntartva.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A sport és határterületei szakirodalmának keresése könyvtári katalógusokban Pándi Dóra TE könyvtáros.
Advertisements

A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A tartalommarketingről röviden Tartalom generálás és megosztás Először látogatók, olvasók, majd belőlük vásárlók lesznek. Bárhol, bármikor és bármilyen.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Biczák Péter Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszer KSZR.
Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár szeptember 7. Könyvtárosok Teadélutánja / „Next Generation” Önképzőkör Beke Gabriella Semmelweis Egyetem Központi.
A FELNŐTTKÉPZÉSI A FELNŐTTKÉPZÉSI INTÉZMÉNYEK HATÉKONYSÁGÁNAK VIZSGÁLATA Felnőttképzők Szövetsége Borsi Árpád Budapest, december 10.
Az IKER önértékelő IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
Az információs forradalom  Minden jog fenntartva.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Iskolai információs rendszer. Alapkövetelmények Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett Oktatási, nevelési intézmények részére fejlesztett.
Könyvtártörténet Könyvtár részei A könyv
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Internet tudományos használata
A TF Könyvtár katalógusának használata
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Nagyméretű állományok küldése
OLVASÓSZOLGÁLATI TEREK
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
TF Digitális Könyvtár
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Esélyek a munkaerőpiacon
HUNTÉKA Integrált Könyvtári (Közgyűjteményi) Rendszer
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Könyvtári munkafolyamatok
Integráció a felsőoktatási könyvtárak szolgáltatásfejlesztésében
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyar Tudományos Művek Tára
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusokban
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
Környezetgazdaságtan 1
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Rövid kalandozás a skandináv könyvtárak világában
Projektmunka Földrajzolok
középfokú felvételi eljárás
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A könyvtár mint rendszer
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Informatikai eszközök a földrajzórán
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Könyvtárhasználati alapismeretek II. Olvasószolgálat
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Könyvtárhasználati tájékoztató
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
IT hálózat biztonság Összeállította: Huszár István
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
KONFERENCIA Adminisztráció Óvári Márta
Előadás másolata:

A könyvtár fogalma, szerepe az információszerzés folyamatában, könyvtártípusok  2016. Minden jog fenntartva

A könyvtár fogalma A könyvtár egy intézmény, amely szellemi termékek, dokumentumok rendszerezett gyűjteményét tárolja és közreadja. Az ipari forradalom előrehaladásával a tárolt dokumentum formátumok a következőkkel bővültek: - film - hanglemez - magnószalag - kazetta - digitális adathordozó A könyvtár feladatai közzé tartozik az ismeretek összegyűjtése, számbavétele, rendszerezése, feldolgozása, tárolása és visszakeresése. Az első könyvtárak iskolákban jelentek meg. Ma már minden iskolának van valamilyen saját könyvtára. A felsőoktatásban a könyvtárak az oktató és tudományos munkát támogatják. Az iskolai oktatásban a segíti a tanulók tankönyvhöz, tananyaghoz jutását, amely szükséges a tanulói munkához. A diákok itt tanulják a könyvtárak használatát is. Amely iskola nem képes saját könyvtárat fenntartani, annak könyvtára általában egy közművelődési könyvtár.

A könyvtárak típusai A törvény nem határozza meg ki az aki alapíthat könyvtárat, és ki nem. A könyvtárak csoportosíthatók a fenntartók szerint: állami Önkormányzati Egyházi más Minősítés szerint lehet: nemzeti (A nemzeti könyvtárak általában az összes könyvtár adatait igyekeznek nyilvántartani.) Tudományos (Céljuk a tudományos területek kielégítése) nyilvános ('97. CXL tv. Előírja mindenki számára használható könyvtárak fenntartását) Szakkönyvtár közkönyvtár

A könyvtárak szolgáltatásai A könyvtár biztosítja a következő lehetőségeket: helyben használat kölcsönzés másolás információszolgáltatás A könyvtári tájékoztatást csoportosíthatjuk funkciójuk szerint: visszatekintő (retrospektív) újdonságértesítő kurrens A tájékoztatás lehet orientáció szerint: dokumentum orientált tudomány orientált felhasználó orientált feladat orientált Tartalom szerint beszélhetünk: szakirodalmi és faktorgrafikus tájékoztatásról

A könyvtárak rendje Könyvek elrendezése a kölcsönzőtérben (szabadpolcos) Szépirodalom: szerzők vezetéknevének betűrendjében Szakkönyvek: témák szerint, témákon belül szerzők szerint Ha egy könyvnek nincs szerzője, vagy háromnál több szerzője van, a címkezdő betű határozza meg a könyv helyét a polcon. (A címkezdő névelőt figyelmen kívül kell hagyni). Például Jókai Mór művei a J betűnél találhatók, A világirodalom legszebb versei című kötet azonban a V betűnél, mert a címkezdő névelőt nem szabad figyelembe venni. A raktári rend biztosítására a könyv gerincének alsó részén is elhelyezik a raktári rendet biztosító raktári jelzetet.

ETO: Egyetemes Tizedes Osztályozás A szakirodalmat és az ismeretterjesztő műveket az ETO, azaz az Egyetemes Tizedes Osztályozás alapján tíz (ténylegesen kilenc) nagy témakörbe csoportosítva, a megfelelő jelzetekkel ellátva helyezik el a polcokon. Ezek a témakörök: Általános művek, Pszichológia, Vallás, Társadalomtudományok, Természettudományok, Alkalmazott tudományok, Művészetek, Nyelv- és irodalomtudomány, Földrajz, életrajzok, történelem.

Könyvek zárt raktárban A nagy könyvtárak ezért olyan raktárakat is kialakítanak, ahol ritkábban keresett dokumentumokat, a duplumokat (másodpéldányokat), illetve a védett állományt raktározzák. Ezekben a zárt raktárakban lehetőség van a dokumentumok nagyságrendi raktározására, ami azt jelenti, hogy a könyveket és egyéb dokumentumtípusokat gerincmagasságuk szerint raktározzák, ezáltal helyet takarítanak meg. Még több hely takarítható meg, ha a polcokat sínekre helyezve sűrűn egymás mellé tolhatják. Az állványokat, - amelyeken a könyveket gerincmagasságuk szerint, nagyságrendben raktározzák -, az oldalukra szerelt kerekek, fogantyúk segítségével mozgatják. Ezt nevezik tömör raktározásnak. Nagyságrendi raktározás mellett csak katalógusok közbeiktatásával lehet megtalálni a keresett dokumentumot Forrás: tudasbazis.sulinet.hu, informatika.gportal.eu, Google, Pixabay; Készítette: Kékesi J.