Prof. Dr. LENTNER CSABA egyetemi tanár, intézetvezető Fiskális és monetáris konszolidáció Magyarországon - nemzetközi összehasonlítással Prof. Dr. LENTNER CSABA egyetemi tanár, intézetvezető www.lentnercsaba.com Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közpénzügyi és Államháztartási Intézet Lentner.Csaba@uni-nke.hu
A kormányokba vetett társadalmi bizalom, 2009-ben 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Strukturális reformok paradoxona Strukturális reformok nélkül középtávon nem érhető el fenntartható GDP növekedés, magas foglalkoztatási szint és pénzügyi egyensúly. De: A reformok az első években többet visznek, mint hoznak, ezért * vagy hitelből /nem lehet/, * vagy megszorító programokból /belső ellenállást vált ki/ * vagy tehermegosztással /külső ellentétet vált ki/ kell a reformokhoz pénzügyi forrást biztosítani. 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Ortodox, hagyományos válságkezelés lényege Strukturális reformok + Megszorító programok = KUDARC A megszorító programok politikai instabilitást okoznak, meggyengülnek és/vagy megbuknak a kormányok, ezért lassulnak és/vagy leállnak a strukturális reformok. 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
A nem hagyományos eszközökre épülő válságkezelés lényege (fiskális) Strukturális reformok + Tehermegosztás = S I K E R A tehermegosztás megőrzi a politikai stabilitást, így a kormányok időt nyernek a strukturális reformokra majd hosszútávon fenntartható pénzügyi egyensúlyt teremtenek. + Belső rezidenseknek kedvezmények. 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
A válság előtt: egy cél - egy eszköz JEGYBANK Árstabilitás kamatpolitika Fenntartható növekedés PÉNZÜGYI FELÜGYELET Pénzügyi stabilitás szabályozás A jegybankok sikeresek voltak az árstabilitás elérésében, de… közben a pénzügyi stabilitást veszélyeztető kockázatok épültek fel A növekedés nem volt fenntartható * A szemléltető ábrák Olivier Blanchard: Monetary policy in the Wake of the Crisis című prezentációja alapján készültek Magyar Nemzeti Bank
A válság után: több cél – több eszköz JEGYBANK PÉNZÜGYI FELÜGYELET Fenntartható növekedés Pénzügyi stabilitás Árstabilitás Megőrizve az árstabilitás prioritását, a jegybankok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a növekedési szempontokra Egyre erősebbé válik a makroprudenciális szabályozás * A szemléltető ábrák Olivier Blanchard: Monetary policy in the Wake of the Crisis című prezentációja alapján készültek Magyar Nemzeti Bank
A devizahitelesek kimentése – Magyar Nemzeti Bank új vezetése
Az átlag fölötti gazdasági növekedés jellemzően a külkereskedelmi egyenleg romlásával járt együtt Magyarországon /Matolcsy György alapján/ *MNB előrejelzés Forrás: KSH, MNB Magyar Nemzeti Bank
A célok közti összhang megteremtése új megközelítést igényelt 2002-2006 2010 után Kiengedés Gazdasági növekedés Egyensúly hiánya Egyszerre kell elérni a növekedést és az egyensúlyt 2007-2009 Megszorítás Költségvetési egyenleg javulása Recesszió és munkanélküliség Magyar Nemzeti Bank
Sikeres ÁHT hiány csökkentés Magyar Nemzeti Bank
Sikeres államadósság csökkentés Magyar Nemzeti Bank
Csökkent a devizaarány is … Magyar Nemzeti Bank
Mire predesztinálhatnak bennünket a jó makrogazdasági adataink Mire predesztinálhatnak bennünket a jó makrogazdasági adataink? Nemzetközi összehasonlítás (konjunktúra, új növekedési bázis az EU-n belül, EUR zónát felülmúló adatok) + 2015-ös növekedésünk 3,1 % (KSH) Magyar Nemzeti Bank
Átrendeződések az EU-10 ország-csoportban Államháztartási egyenleg Magyar Nemzeti Bank
Növekedési trend – átrendeződés az EU-10 ország-csoporban Magyar Nemzeti Bank
Új típusú állampénzügyi rendszertan Magyar Nemzeti Bank
2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Praktikus aspektusok - tézisek A neoliberális piacgazdasági teória, majd az NPM és DPM paradigmák általánossá válása ideológiailag biztosította a nem szabályozó állam létét Ám a neoliberális rendszer összeomlása igazolta, hogy az erős, aktív szerepkörű állam jó teóriájú közpénzügyi viszonyai, átlátható államháztartási rendszere nélkülözhetetlen a jó államműködéshez Az államtudomány (közigazgatás-tudomány), azon belül a közpénzügytan (is) bővülő, több diszciplínát (gazdasági kormányzás, állami ellenőrzés, bankszabályozás, felügyelet, management) magába olvasztó tudomány lett 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Az állami stabilizációs szerepek felértékelődése a világban – 2007 után – Magyarországon 2010 után Az állam aktív gazdaságbefolyásoló, szabályozó és ellenőrző szerepbe kerül 2007 után A jegybank a gazdaság egyik legfontosabb stabilizáló tényezőjévé vált Jegybank – makrogazdasági stabilizáló Monetáris döntések – komplex, társadalmi kontextusba 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Reformok és innovációk 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Konszolidálni és Konszolidálni kellett…, Majd aktív állami szabályozás – PKK – KKK * Központi Költségvetést * Társadalombiztosítást, állami nyugdíj alapot Önkormányzatokat Devizában eladósodott vállalatokat (MNB NHP) Devizában eladósodott családokat (MNB 9+1 md EUR devizatartalék) Kell még… az önkormányzati tulajdonban lévő vállalatokat Ésszerűen, a nemzetgazdaság és a pénzügyi közvetítő rendszer stabilitását szem előtt tartva – KOMPLEX STABILIZÁCIÓ Majd aktív állami szabályozással és hatékony állami ellenőrzéssel a fenntartható működést biztosítani a nemzetgazdaság valamennyi szektorában 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Új magyar állampénzügyi rendszer - tan Stabil költségvetési szektor Stabil vállalatok Stabil családok (Meg)fegyelmezett bankok Magyar Nemzeti Bank – FELLEGVÁR Homogén jegybank politikák korszaka lezárult (1990-2013) Magyar Nemzeti Bank makrogazdasági síkba, társadalmi kontextusba helyezte a működését – új kihívás: a Fed most formálódó új monetáris politikája Összehangolt közpénzügyi rendszer 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Kihívások és korlátok 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba
Köszönöm a figyelmet! 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba