A kommunikáció Filkor Gréta Neptun kód: API8NR Szak: Osztatlan tanári – Történelemtanár és állampolgári ismeretek tanára, könyvtárostanár Tagozat: Nappali
A kommunikáció: Latin eredetű szó: communicatio = közzétételt, teljesítést, megadást jelent. Tájékoztatás, információcsere, közlés, érintkezés valamilyen erre szolgáló eszköz segítségével. Bármely jelrendszernek, mindenekelőtt a nyelvnek az emberi közlésben való szándékos és kölcsönös felhasználása.
A kommunikáció fogalma: A kommunikáció olyan folyamat, amely során információkat közlünk egymásnak. A kommunikáció tehát közlés. A kommunikáció olyan tevékenység, amely egy kibocsátó és egy befogadó között gondolatok közösségét vagy egyezését hozza létre.
Információ és adat: Adat : valamilyen jelrendszerben ábrázolt jelek vagy elemi jelek sorozata. Az adatok általában információt hordoznak. Információ: új ismeret, új tudás. Az adatot értelmezzük, a jelentést megértjük, ezáltal ismerethez jutunk, ha ez számunkra új akkor az információ.
A kommunikáció fő elemei: adó : a jelek továbbítására szolgáló berendezés, az információforrás helyén vevő : a jelek vételére szolgáló berendezés, azon a helyen, ahol szükség van a küldött információra kódoló: az adótól érkező információt alakítja át jelekké Összeköttetés/csatorna/ : az adó és a vevő közti közeg, amely átviszi, közvetíti az üzenete
Kommunikációs modell:
A kommunikáció felosztása: 1 Közvetítő szerint: Biológiai (állati/növényi) Társadalmi (emberi) Gépi-technikai (gépi) Üzenet jellege szerint: Verbális Nonverbális Vegyes
A kommunikáció felosztása: 2 Közvetítők száma szerint: Csoportos Személyközi Tömeg kommunikáció Én kommunikáció
Különbségek: (biológiai és társadalmi) Biológiai: öntudatlan; biológiai rendszerekben folyó kommunikáció Társadalmi : emberek közötti, szociális rendszerben folyó emberi és intézményi kommunikáció
Kommunikáció iránya: egyirányú (pl. előadás) kétirányú (személyek közötti) A kommunikáció hatékonyságát rontja a zaj, ennek megfelelően ugyanazt az információt többféleképpen is közölhetjük, ekkor azonban esetleg redundánssá válik a kommunikáció.
A kommunikáció funkciói: tájékoztató szerep: információadás (referenciális szerep) kifejező szerep: érzelemkifejező mondatok, én-íra, vallomások (emotív v. expresszív) felhívó: felszólítás, a hallgató befolyásolása (konatív) kapcsolatteremtő szerep: kapcsolatteremtés, – tartás, -zárás (fatikus) esztétikai szerep: szépirodalom, az üzenet nyelve stilisztikai értékű (poétikai) értelmező szerep, amikor az üzenetről vagy magáról a nyelvről állapítunk meg valamit (metanyelvi) pl. a nyelvtankönyv
A kommunikáció, mint tudomány módszerei: 1. Posztpozitivista ( logo-empirikus módszer ): A világ a puszta érzelmeinkkel és azok műszeres kiterjesztésével érzékelhető és megismerhető, valamint a szabályai leírhatók Objektív, méricskélő megközelítés 2. Értelmező módszer: A valóság nem létezik az emberek felfogásától/ tudatától/ kultúrájától függetlenül, csak az létezik, amit az emberi közönség alkot Interszubjektív jellegű megközelítések
A kommunikáció, mint tudomány módszerei: 3. Kritikai módszer: minden kommunikáció egy bizonyos társadalmi környezetben jön létre, ami hat rá, formálja, értékdimenziókat jelöl ki számára ezt a környezetet szükséges megvizsgálni valamilyen ideológiai alapon, valamilyen társadalomelméletre alapozva
A kommunikációról általában: Tudományosan az as évektől foglalkoznak vele intenzíven Fiatal tudománynak számít. Gyakran kell küzdenie a tudományos legitimitásáért és elismerésért.
A kommunikáció hagyományai: Robert Craig (1999): 7 hagyomány van 1. Szemiotika 2. Kibernetika 3. Retorika 4. Fenomenológia 5. Szociálpszichológiai 6. Kulturális 7. Társadalom kritikai
1.Szemiotika (jeltudomány): Az ókortól létezik, de a XIX. századtól erősödött meg. A lélek általi interszubjektív közvetítés, a jelentésátadás vizsgálata Problémája : A jelek rendszerezése és működése a félreértés lehetősége, a szubjektív nézőpontok közötti áthidalhatatlanság Kulcsgondolata: egymás megértéséhez közös nyelv szükséges
2. Kibernetika,információelmélet: a XX. sz. második közepén alakul ki, virágkora az as évek az információelmélet „atyjai”: Claude Shannon, Warren Weaver lényege: részben informatika, mesterséges intelligencia vizsgálata problémák: ember-gép interakció robotok
3. Retorika (szónoklattan): az antik görögségtől, Arisztotelésztől létezőhagyomány a középkorban a hét tudomány egyike nyelvtan, retorika, dialektika, csillagászat, számtan, mértan, zene a szövegszervezési módok gyakorlati vizsgálata problémája: azon döntések befolyásolása, amelyek kollektív ítéletet és vitát igényelnek kulcsfogalmak, kulcsgondolatok: meggyőzés, érvelés, manipuláció, a szavak ereje szabatosság, jól felépített szöveg „a gyakorlat teszi a mestert”
4. Fenomenológia: fenomenológiai filozófia, fenomenológiai pszichológia a XX. század közepe táján a Másik megtapasztalása, a dialógus fontossága, pozitív viszonyulás problémák: a hiteles emberi kapcsolatok fenntartásának hiánya elidegenedés kulcsszavak, kulcsgondolatok: a Másik mint személymegismerése, megismerhetősége, elfogadása játszmák vs. őszinteség, nyíltság, kitárulkozás, bensőségesség az emberi különbségek tisztelete, megértése, empátia
5. Szociálpszichológia: XX. század közepétől az emberek egymáshoz és a világhoz való attitűdjeinek, az interakciónak és társas viszonyoknak, és a befolyásolhatóságnak a pszichológiai vizsgálata problémák: az emberek hatékonyan manipulálhatóak (pl. hatalom által) az emberi véleményformálás, ítéletalkotás részrehajló, így hibás kulcsszavak, kulcsgondolatok: attitűdök, attitűdformálás, személyes- és csoportviszonyok a személyközi viszonyok összefüggőhálója, csoportkommunikáció kulturális és személyiség-szintű sztereotípiák a racionalitás szerepe az ítélkezésben
6. Szociokulturális hagyomány, kulturális antropológia XIX. sz. vége, a XX. második fele a különböző emberi kultúrák / létformák (hitek, rítusok, értékek, társadalmi berendezkedések...) elmélyült tanulmányozása a kulturális értékrendszerek, a kultúra hatása a kommunikációra a társadalmi rend kialakítása és újrateremtése problémák : kultúraközi megértés, kultúraközi konfliktusok, a koordináció hiánya a saját kultúrák összetettsége, érdekessége, implicit jellege kulcsszavak, kulcsgondolatok: kultúra, rituálé, szocializáció, értékek és normák Az egyén a kultúrájának a terméke
7. Társadalomkritikai hagyomány, kritikai elmélet frankfurti iskola a társadalmi szerkezet és társadalmi beszéd kritikai vizsgálata, tipikusan marxista, rendszerkritikus szemszögből problémák : a kultúra és a tudományok ideologizáltsága fogyasztói társadalom, kapitalista hegemónia, globalizáció a kultúra iparosítása, tömegkultúra vs. elit- vagy magas kultúra az életvilág gyarmatosítása a rendszer által feminista megközelítések kulcsgondolatok : ellen kell állni az uralkodó ideológia általi elnyomásnak a felvilágosodás kiteljesítése: szabadság, egyenlőség (és a testvériség?)
Köszönöm a figyelmet! Filkor Gréta március. 16