A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A szaktanácsadás támogató szerepe
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A játék A játékosság.
MOTIVÁCIÓ.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az óratervezet, az óravázlat
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az e-portfólió használati köre
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Készítette: Szalayné Tahy Zsuzsa – Szalay Sándor 1 A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta. Számítógéppel segített módszerek a természettudományok.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A testnevelés tanítása
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Motiváció célzott kommunikációval Buzásné Mokos Boglárka
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
Sport és szervezetei január 18.. Személyes tapasztalatok: 3 év tanítási gyakorlat modul rendszerben Oktatás fókuszába, a gyakorlati megvalósíthatóságot.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A játék A játékosság.
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Nemzeti Köznevelési Portál
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A motiváció szerepe a testnevelésben Készítette: Pelyhe Árpád 4.éves Osztatlan Testnevelő- Kommunikáció és média tanári szak

Miről lesz szó?! Motivációról általában Kulcsszavak Motívumok, Típusai Tanulási motiváció napjainkban Motiváció lehetőségei Hogyan motiváljunk?

Motivációról általában Latin „Movere” kifejezésből ered Érzelmek és a motíváció között szoros kapcsolat van. (Tringer 2005)  Érzelmek: Cselekvésre késztetnek  Motiváció: Felelős a cselekvés beindításáért és fenntartja azt, amíg a cselekvés el nem éri célját. A folyamat végén megjelenő érzelmek megerősítik, vagy kioltják a cselekvés mozgatóit

Kulcsszavak Motiváció Tevékenységre késztető belső feszültség, valami eléréséért vagy elkerüléséért Viselkedést kiváltó belső indíték Motiválás Külsőleg kiváltott viselkedés Tanulási motiváció Tanulást eredményező, kedvet fenntartó indítékok együttese Teljesítménymotiváció Eredményért, sikerért, elismerésért

Motívumok A motiváció pedagógiai, pszichológiai szemponton belül fontos, hogy a motívumok tanulhatóak A család, a környezet hatására motívumokat tanulunk és motívumrendszert sajátítunk el

Tanulási Motiváció típusai Beépült  Lelkiismereti okok, Kötelességtudat Belső  Kíváncsiság, érdeklődés az új iránt Külső  Család, barát, Iskola Presztízs  Belső önérvényesítés és külső versenyhelyzet okozza, ezzel bírnak a „törekvő” tanulók.

Kutatás Hamar Pál, Karsai István :AZ Iskolai testnevelés affektív jellemzői 11–18 éves fiúk és lányok körében

Motiváció a testnevelés órán Sajnos elmúlt, hogy a tanulók nagy részére a testmozgás lehetősége is ösztönzőleg hat Különösképpen a középiskolákban romlik a motíváció, Sok kutatás negatív tendenciát mutat Ezen okokból a tanári tevékenységek között megjelennek a tanulási motiváció kialakítása testnevelés órán, a testmozgásokhoz szükséges kedv megteremtése és fenntartása Tantárgyi cél: Önkűködő motívációs rendszer kialakítása

A tanulók testmozgással kapcsolatos motivációi Új készségek tanulása Fittségi állapot, külcsín Versenyláz Csapattag lehet Funkcionális késztetés Mozgáskészség fejlődés Öröm és élmények Edwin és Sheefeldt (1989)

Motiválás lehetőségei Tervező munkában  Az óra bevezető részében: érdeklődés,kíváncsiság felkeltése a tanulandó feladatok iránt  Az óra fő részében: Szemléltetés, hibajavítás, dicséret, buzdítás, Differenciálás, önbizalom növelése, játék és versengés, tanulási sikerek  Az óra befejező részében: Visszatekintés, értékelés

Motiválás lehetőségei A tanár, mint motiváció fő forrása: Szakmai tudás Tanár- diák viszony Légkör A testnevelés és sport értékeit tanórán kívüli tevékenységekben megjelenítése Pl: Tömegsport, Házi versenyek, Szemináriumok sportolókkal( eszménykép, példakép kialakítása) Kirándulások.

Hogyan motiváljunk? Differenciálás  Elérhetővé kell tenni a tudást, a tanulási sikerekre alapozva. Növelni kell az önbizalmat. A testre szabott feladatok szintje természetesen függ a tapasztalt tanulási motivációtól. Pozitív tanulási környezet  Vidám hangulat sok pozitív visszacsatolással, esetenkénti jutalmazásokkal, értelmező elmarasztalással. Bevonás  A tervező munkán keresztül a tanulási folyamatba – indirekt stratégiával (nagyobb tanulói önállóság biztosítása). Tanár személyisége  Érezhető, milyen a tantárgyi beállítottság – ez meghatározza a „belelkesítés” megvalósíthatóságát.

Összegzés Motiválást elsősorban úgy érhető el, ha valamilyen tevékenységet, eseményt, tanulói szerepet vagy tananyagot érdekessé teszünk, vagyis felkeltjük a tanulók érdeklődését. „Érdeklődés megteremti a motivációt” Tanár jelleme Szakszerűsége Óra változatossága

Felhasznált irodalom  Sportpedagógia – Kézikönyv a testnevelés és sport pedagógiai kérdéseinek tanulmányozásához Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft. (2011)  A motiváció komplex értelmezése a testnevelés műveltségterületen stneveles.pdf stneveles.pdf  Tringer László (2005). A pszichiátria tankönyve. Semmelweis Kiadó, Budapest.  Fejes J. B. (214) Miért olyan nehéz motiválni?  Hamar Pál, Karsai István Az önmotiváció szerepe 11–18 éves erdélyi tanulók iskolai testnevelés iránti affektivitásában.  Testnevelés tanítása és módszertana TÁMOP E-13/KONV  Németh Szilvia: Motiváció a testnevelésben, Egyéni portfólió

Köszönöm a figyelmet