Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban Az oktatás jövőképe – a tudás új értelmezése a digitális világban Hajdúszoboszló , 2017. november 7-9. Határon túli kapcsolatok- Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és fejlesztő intézet Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban Előadó: De Negri Ibolya Észak-bácskai Magyar pedagógusok egyesületének elnöke
Magyarok eloszlása Vajdaságban 2012 Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete
Vajdaság jelenlegi oktatási helyzetképe Iskolatípus Magyar tannyelven Általános iskolások kb. 10.000 Középiskolások kb. 6.000 Egyetemisták kb. 1.100 Szerbiában az közoktatási intézményekben két tannyelven folyik az oktatás 78 általános iskolában folyik magyar nyelvű oktatás 38 középiskolában folyik magyar nyelvű oktatás 4 vajdasági egyetemen folyik állandó jelleggel magyar nyelven is oktatás Magyar anyanyelvű pedagógusok száma kb. 3000fő Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete
ÉMPE TEVÉKENYSÉGE 1993-ban alakult 1800 fő a tagság száma RENDEZVÉNYEK: Továbbképzések : Évközi képzés ,Szabadkai Nyári Akadémia, Magyarországi továbbképzés , Kárpát –medencei továbbképzések Diákversenyek : Honismereti verseny, Himnusz – Szózat szavaló verseny, ÁMV, Öko tudat, MTT(Teleki Pál,Hevesy György ,Herman Ottó) Diáktáborok : Cofman Judit tehetségfejlesztő Iskola , Indikátor, Logikai játékok, Vizuális nevelés,Szép beszéd tábor , Pályaorientáció – karrier építés, Épített örökségünk - délvidéki kastélyok Tehetséggondozás: Vajdasági Tehetségsegítő Tanács (Vajdasági Tehetségnap,tehetségműhelyek,tehetségfejlesztés) Tankönyvtanács : szerb mint nem anyanyelv oktatása ( Čudesni srpski,Čarobni srpski) Ösztöndíjprogram : Ady Tanulmányutak: Pedagógusoknak,diákoknak Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete
Magyar nyelvű közoktatás helyzetképe Negatív helyzet Demográfiai válság (születések száma, elvándorlás) Diákok létszámának csökkenése :kevesebb osztály nyílik ,kisebb létszámmal , középiskolában szakok szűnnek meg (pl. építésztechnikus ) A szerbiai oktatási törvény nem engedélyezi hivatalosan más országból használni a tankönyveket (segédtankönyvként megjelenhet) Az alapiskolák tankönyv ellátása igen jó, míg a középiskolás tankönyvek elavultak , veszélyben a kis példányszámú szakkönyvek Nincsenek fejlesztési , kutatási programok Pozitív helyzet A Szerbiai Oktatási Minisztérium jóváhagyta szórványban , a kisebbség nyelvén osztálynyitást 5 fővel Középiskolákban 15fővel lehet nyitni osztályt Magyar nemzetiségű oktatási államtitkára van a Minisztériumnak Reformok vannak, főleg a duális képzést preferálják A kerettanterv folyamatos változásokon megy keresztül, új tantárgyakat vezetnek be Határon átívelő együttműködések Képzések, Kárpát - medencei kapcsolatok Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete
Digitalizáció az oktatásban Negatív A tanárok körében hiányos a digitális írástudás ,még mindig nem eléggé képzettek ( a tanárok kb. 50%-ának lenne szüksége továbbképzésre) Az intézményekben a felszereltség még hiányos ( pl. tabletet még sehol nem használnak tanteremben diákok) Szoftverekre lenne szükség (pl. szakközépiskolában szakmai téren ) Pozitív Most vezették be az e-naplót Az iskolák zömmel rendelkeznek interaktív táblával A tanárok nagy része igényli a digitális készségek fejlesztését Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete
Köszönöm a figyelmet! Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete Szerbia – 24000 Szabadka Sonya Marinkovity 26. Tel.: +381 24 557-596 E-mail: empe@mts.rs Web: www.tanar.org.rs Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete