Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Beszámoló a SIOSZ eddigi tevékenységéről Összeállította: Fuhrmann Géza.
Advertisements

IKT ESZKÖZÖK A VAJDASÁG ISKOLÁIBAN
Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
KATONAI ALAPISMERETEK Előadó: Dr. Felházi Sándor mk. ezredes dékán.
KÖZGAZDASÁGI-KERESKEDELMI ISKOLA ÓBECSE
"Tabletek, kispolski, miegymás - Mi is az a Bűvösvölgy?” Média animátor – H95 Bűvösvölgy szeptember Legeza Katalin.
Az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete a tagjai által önkéntesen létrehozott, önkormányzattal rendelkező, közhasznú szervezetként működő jogi.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
Stredná priemyselná škola stavebná Oskara Winklera – Winkler Oszkár Építőipari Szakközépiskola Lučenec.
A magyar nyelv helyzete a Délvidéken
Tehetségpont létrehozása
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Könyvtárhasználati verseny
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szimulációs programok a tehetséggondozásban Számítógépes feladatok az Országos Szilárd Leó Fizikaversenyeken.
ESÉLYT AZ ESÉLYTELENEKNEK
Beiskolázási tájékoztató december
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Mintacím szerkesztése Mintaszöveg szerkesztése –Második szint Harmadik szint –Negyedik szint »Ötödik szint 1 ENERGETIKAI SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS KOLLÉGIUM „ESZI”
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Észak-Alföldi TIOK Kisújszállás
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Környei László elnök HunDidac Szövetség EGER október 11.
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
A NYEK tapasztalatai a 2006/2007. tanévi iskolalátogatások tükrében.
MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG HÁROMSZÉKI TAGOZAT SEPSISZENTGYÖRGY 2009.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Debrecen Networkshop 2010 Határon túli magyar tartalomszolgáltatások Networkshop Debrecen, április.
A kerettantervek fejlesztése
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Pék László Budapest, december 10. A szlovákiai magyarság oktatási helyzetének aktuális problémái.
A kultúrnemzeti Akadémia tudománypolitikájáról
A határon túli magyar nyelvűség
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A PROJEKT KÉPZÉSI ÜTEMEZÉSE ÉS CÉLCSOPORTJAI Kaposvár, szeptember 8.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium.
Nagyné Horváth Emília.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
„Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni!”
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
EGY ORSZÁGOS CIVIL SZERVEZET BEKAPCSOLÓDÁSA A KÖZMŰVELŐDÉSBE.
TÁMOP F-14/1/KONV b. Pályaorientációs szolgáltatások alprogram Projektzáró rendezvény, Görög Márta.
Honnan hová? – az oktatási stratégiánk megvalósításának négy éve Joó Horti Lívia Magyar Nemzeti Tanács
Sakk-logikaoktatás a gyakorlatban A logikus gondolkodástól a kritikai gondolkodásig.
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
NPK Ember és természet szakmai tagozat
DARUS a gyermekekért.
Rettegi Attila február 14.
Barcsák Marianna KPSZTI
Diákok a „második” sorból
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Szent László Középiskola Szekszárd
MURAVIDÉKI PEDAGÓGUSOK
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
Határokon átívelő projektek.
Varga Júlia MTA KRTK KTI
1./ A magyar közoktatás rendszere
Ponte de Lima- Freixo 3. projekttalálkozó (2017. október )
Előadás másolata:

Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban Az oktatás jövőképe – a tudás új értelmezése a digitális világban Hajdúszoboszló , 2017. november 7-9. Határon túli kapcsolatok- Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és fejlesztő intézet Napjaink magyar nyelvű oktatása Vajdaságban Előadó: De Negri Ibolya Észak-bácskai Magyar pedagógusok egyesületének elnöke

Magyarok eloszlása Vajdaságban 2012 Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete

Vajdaság jelenlegi oktatási helyzetképe Iskolatípus Magyar tannyelven Általános iskolások kb. 10.000 Középiskolások kb. 6.000 Egyetemisták kb. 1.100 Szerbiában az közoktatási intézményekben két tannyelven folyik az oktatás 78 általános iskolában folyik magyar nyelvű oktatás 38 középiskolában folyik magyar nyelvű oktatás 4 vajdasági egyetemen folyik állandó jelleggel magyar nyelven is oktatás Magyar anyanyelvű pedagógusok száma kb. 3000fő Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete

ÉMPE TEVÉKENYSÉGE 1993-ban alakult 1800 fő a tagság száma RENDEZVÉNYEK: Továbbképzések : Évközi képzés ,Szabadkai Nyári Akadémia, Magyarországi továbbképzés , Kárpát –medencei továbbképzések Diákversenyek : Honismereti verseny, Himnusz – Szózat szavaló verseny, ÁMV, Öko tudat, MTT(Teleki Pál,Hevesy György ,Herman Ottó) Diáktáborok : Cofman Judit tehetségfejlesztő Iskola , Indikátor, Logikai játékok, Vizuális nevelés,Szép beszéd tábor , Pályaorientáció – karrier építés, Épített örökségünk - délvidéki kastélyok Tehetséggondozás: Vajdasági Tehetségsegítő Tanács (Vajdasági Tehetségnap,tehetségműhelyek,tehetségfejlesztés) Tankönyvtanács : szerb mint nem anyanyelv oktatása ( Čudesni srpski,Čarobni srpski) Ösztöndíjprogram : Ady Tanulmányutak: Pedagógusoknak,diákoknak Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete

Magyar nyelvű közoktatás helyzetképe Negatív helyzet Demográfiai válság (születések száma, elvándorlás) Diákok létszámának csökkenése :kevesebb osztály nyílik ,kisebb létszámmal , középiskolában szakok szűnnek meg (pl. építésztechnikus ) A szerbiai oktatási törvény nem engedélyezi hivatalosan más országból használni a tankönyveket (segédtankönyvként megjelenhet) Az alapiskolák tankönyv ellátása igen jó, míg a középiskolás tankönyvek elavultak , veszélyben a kis példányszámú szakkönyvek Nincsenek fejlesztési , kutatási programok Pozitív helyzet A Szerbiai Oktatási Minisztérium jóváhagyta szórványban , a kisebbség nyelvén osztálynyitást 5 fővel Középiskolákban 15fővel lehet nyitni osztályt Magyar nemzetiségű oktatási államtitkára van a Minisztériumnak Reformok vannak, főleg a duális képzést preferálják A kerettanterv folyamatos változásokon megy keresztül, új tantárgyakat vezetnek be Határon átívelő együttműködések Képzések, Kárpát - medencei kapcsolatok Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete

Digitalizáció az oktatásban Negatív A tanárok körében hiányos a digitális írástudás ,még mindig nem eléggé képzettek ( a tanárok kb. 50%-ának lenne szüksége továbbképzésre) Az intézményekben a felszereltség még hiányos ( pl. tabletet még sehol nem használnak tanteremben diákok) Szoftverekre lenne szükség (pl. szakközépiskolában szakmai téren ) Pozitív Most vezették be az e-naplót Az iskolák zömmel rendelkeznek interaktív táblával A tanárok nagy része igényli a digitális készségek fejlesztését Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete

Köszönöm a figyelmet! Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete Szerbia – 24000 Szabadka Sonya Marinkovity 26. Tel.: +381 24 557-596 E-mail: empe@mts.rs Web: www.tanar.org.rs Észak-bácskai Magyar Pedagógusok Egyesülete