Adler Judit Az ágazati létszám struktúra alakulása 2015-ig

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
A globális válság hatásai a munkahelyteremtésre és rombolásra Telegdy Álmos MTA KTI és CEU.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Távlati öntözési vízigények felmérése Somlyódy Balázs főigazgató Országos Vízügyi Főigazgatóság.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Tájékoztató a magyar sütőipar helyzetéről
1 A szakképzés hatékony finanszírozási lehetőségei Szép Zsófia 2009 június 4.
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Tóth Péter Győr, május 4.
Ingázás a határ mentén. A külföldre ingázó foglalkoztatottak A külföldön dolgozók aránya a foglalkoztatottak százalékában, 2011.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Import és Export a résztvevő 10 országban
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Merre tovább magyar mezőgazdaság?
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
276 fő Terület: 1234 hektár 1 Mozgókönyvtár 2 legnagyobb foglalkoztató Gál József (építőipar) Lakosné Szűcs Piroska (kereskedelem) Munkanélküliségi ráta:
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
A helyzet jó, de nem teljesen reménytelen. A háztartás pénze és ideje.
Esélyek a munkaerőpiacon
Mezőgazdasági kisüzemek fejlesztése
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SZÁMVITEL.
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Az „Út a munkához” program évi változásai
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
SZÁMVITEL.
Nemzeti jövedelem és tőkefelhalmozás Magyarországon
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
A Zala megyei foglalkoztatási stratégia Aktualizálása Remete Zsuzsa Projektvezető Hétfa Elemző Központ.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Új pályainformációs eszközök - filmek
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Baranya Megyei Önkormányzat
A gazdasági fejlettség mérőszámai
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az „Út a munkához” program évi változásai
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Előadás másolata:

Adler Judit Az ágazati létszám struktúra alakulása 2015-ig HEFOP 1.2.13 kutatási témája 2008. március 20-21.

Feladat foglalkoztatási színvonal prognosztizálása 2005-2015 két részletben 2005-2010; 2011-2015 a munkaerő-kereslet prognosztizálása ágazati (szokásostól eltérő) a foglalkoztatottak telephely szerinti létszám kategóriás regionális bontásban a munkaerő-keresletre ható tényezők változásának prognosztizálása

Alkalmazott módszerek Konzervatív mennyiségi becslés a KSH által rendelkezésre bocsátott adatbázison A foglalkoztatási struktúra változást előidéző tényezők változásának becslése szempontok és tényezők segítségével Szempontok: a technikai-műszaki fejlődés iránya és jellege, területi elhelyezkedés tulajdonosi kör bérek foglalkoztatásra gyakorolt hatása A teljesítmény várható változása Vállalati interjúk készítése a várható keresletről A hatások szintetizálása

A kiinduló helyzet A kiinduló mátrix 3.963 főt tartalmazott Csak a legális foglalkoztatottak szerepeltek Sűrűsödési pontok

A foglalkoztatottak számának megoszlása ágazat és létszám-kategória szerint, 2005 megoszlás összesen=100 % Megnevezés 1-9 10-19 20-49 50-249 250- Összesen fő Élelmiszer, ital, dohány 0,40 0,47 0,60 1,12 1,09 3,7 Ruházat és bőripar 0,23 0,19 0,33 0,70 0,39 1,8 Textilipar 0,09 0,07 0,11 0,22 0,32 0,8 Faipar 0,56 0,21 1,7 Nyomda, könyv- és lapkiadó 0,42 0,14 0,36 0,26 1,4 Kohászat, fémfeldolgozás 0,50 0,45 0,58 0,84 2,9 Iroda és számítógép, villamos-gép-, műszergyártás, híradás-technikai eszközök gyártása 0,30 0,13 2,85 4,2 Gép- és járműgyártás 0,29 0,25 0,66 1,61 3,0 Építőipar 3,42 0,96 1,02 6,4 Építőanyagipar, vegyipar 0,31 0,81 1,20 Mező-, erdő-, halgazdaság 0,69 1,10 0,54 Kereskedelem, javítás, vendég-látás, szálláshely 10,42 2,97 2,43 1,54 1,00 18,4 Szállítás, raktározás, közlekedés, posta 1,91 0,53 0,67 1,18 2,82 7,1 Villamosenergia, gáz-, gőz-, víz 0,10 0,57 0,61 Pénzügyi és biztosítási tevékenység 0,37 Ingatlanügyek 1,53 0,35 0,12 2,7 Gazdasági szolgáltatás 5,12 0,77 1,23 0,98 8,9 Oktatás 2,80 6,0 Egészségügyi és szociális ellátás 1,29 0,27 1,42 3,38 6,5 Szórakoztatás, Kultúra, Sport és egyéb szolgáltatás 1,74 0,18 0,28 0,48 Köz-, és általános igazgatás, érdekvédelem 3,24 0,44 1,04 2,89 2,53 10,1 35,0 9,3 12,1 20,6 23,0 100,0

Ágazat és méretkategória szerinti sűrűsödési pontok A legnagyobb foglalkoztató ágazat, a kereskedelem, melyre elsősorban a kisméretű vállalkozások jellemzőek, és súlya a méretkategóriák növekedésével csökken. A második legnagyobb súlyú foglalkoztató a közigazgatás, melyre szintén a legkisebb méretkategória jellemző elsősorban, de sokkal kisebb dominanciával, mint a kereskedelem esetében. Ebben az ágazatban fontos foglalkoztató a két legnagyobb kategória is. A harmadik legnagyobb foglalkoztató ágazat a gazdasági szolgáltatások, ahol erős dominanciája van a kisszervezeteknek.

Ágazat és méretkategória szerinti sűrűsödési pontok Az 1-9 főt foglalkoztatókon belüli sorrend az előbbiekből már adódik: kereskedelem, gazdasági szolgáltatás, de harmadik helyen az építőipar található, megelőzve a közigazgatást. A 10-19 fő között foglalkoztatók képviselik a legkisebb súlyt méretkategória szerint az összes foglalkoztatásból. Az ilyen szervezeti méret elsősorban a kereskedelmet, majd az építőipart és a gazdasági szolgáltatásokat jellemzi. A 20-49 fő közötti foglalkoztatás a második legkisebb súlyú a gazdaságban, ez a kereskedelemre, az építőiparra és a közigazgatásra jellemző.

Ágazat és méretkategória szerinti sűrűsödési pontok Az 50-49 fő között foglalkoztatók középen helyezkednek el a foglalkoztatási súly szerinti rangsorban, s közigazgatásra és az oktatásra, továbbá az energiaszektorra jellemző. A nagy szervezetek az egészségügyben, az irodagép-számítógép, műszergyártás-híradástechnika, valamint a szállítás, raktározás, posta, hírközlés ágakban tipikusak.

A foglalkoztatottak számának megoszlása ágazat és régió szerint, 2005 megoszlás összesen=100 % Megnevezés Közép-Mo. Közép-Dtúl. Nyugat-Dtúl. Dél-Dtúl. Észak-Mo. Észak-Alföld Dél-Alföld Össze-sen Élelmiszer, ital, dohány 0,7 0,3 0,5 0,4 0,6 0,8 3,7 Ruházat és bőripar 0,2 1,8 Textilipar 0,0 0,1 Faipar 1,7 Nyomda, könyv- és lapkiadó 1,4 Kohászat, fémfeldolgozás 2,9 Iroda és számítógép, villamosgép-, műszergyár-tás, híradástechnikai eszközök gyártása 1,1 4,2 Gép- és járműgyártás 3,0 Építőipar 2,3 6,4 Építőanyagipar, vegyipar 0,9 Mező-, erdő-, halgazdaság Kereskedelem, javítás, vendéglátás, szálláshely 7,5 1,5 1,6 2,2 18,4 Szállítás, raktározás, közlekedés, posta 3,3 7,1 Villamosenergia, gáz-, gőz-, víz Pénzügyi és biztosítási tevékenység Ingatlanügyek 2,7 Gazdasági szolgáltatás 4,9 8,9 Oktatás 2,1 6,0 Egészségügyi és szociális ellátás 6,5 Szórakoztatás, Kultúra, Sport és egyéb szolgáltatás Köz-, és általános igazgatás, érdekvédelem 3,8 1,0 1,3 10,1 Összesen 36,8 10,9 10,4 8,7 10,0 11,9 11,3 100,0

Az egyes régiók meghatározó ágazatai Közép-Magyarország: kereskedelem-javítás-idegenforgalom, gazdasági szolgáltatás, közigazgatás Közép-Dunántúl: iroda és számítógép, villamosgép, műszer, híradástechnikai gépek gyártása, továbbá az építőipar, és a gazdasági szolgáltatások Nyugat-Dunántúl: az előbbihez hasonlóan gép és műszergyártás, továbbá a szállítás-hírközlés és a gazdasági szolgáltatások mutat jelentősebb szerepet Dél-Dunántúl: oktatás, építőipar és az egészségügy Észak-Magyarország: egészségügy Észak-Alföld: építőipar, oktatás és az egészségügy Dél-Alföld: élelmiszeripar, mezőgazdaság, egészségügy.

A foglalkoztatottak számának megoszlása létszám-kategória és régió szerint, 2005 megoszlás összesen=100 %   Közép-Mo. Közép-Dtúl. Nyugat-Dtúl. Dél-Dtúl. Észak-Mo. Észak-Alföld Dél-Alföld Összesen 1-9 fő 13,6 3,6 3,5 3,1 3,2 4,0 35,0 10 – 19 fő 3,4 1,0 0,9 0,8 1,1 1,2 9,3 20 – 49 fő 3,9 1,3 1,6 1,5 12,1 50 - 249 fő 6,4 2,2 1,8 2,4 2,9 2,7 20,6 250 - fő 9,5 2,8 2,6 1,7 1,9 23,0 36,8 10,9 10,4 8,7 10,0 11,9 11,3 100,0

Kérdések a jövőre Látszik-e esély a következő 10 évben a jelenleginél valamivel egyenletesebb foglalkoztatási eloszlások kialakulására? A változó feltételek kikényszerítik-e központi régió súlyának csökkenését? Átalakul-e a gazdálkodó szervezetek méretstruktúrája a közepes és nagyobb szerveztek javára? Az ágazati struktúra módosulásában folytatódnak-e az évek óta tartó tendenciák?

Mennyiségi prognózis 2015-re 2005-2015: A foglalkoztatottak száma összesen kb. 5%-kal évi átlagos 0,5%-kal emelkedik (200 ezer fő) 2005-2010: összesen 1,8%, éves átlag 0,4% 70 ezer fő 2011-2015: összesen 3,2%, éves átlag 0,6% 130 ezer fő

A foglalkoztatottak számának növekedési üteme ágazatok és létszám-kategóriák szerint 2005-2015 között, összesen, % Megnevezés 1-9 10-19 20-49 50-249 250- Összesen fő Élelmiszer, ital, dohány 60,9 69,8 76,0 83,6 79,2 76,8 Ruházat és bőripar 70,2 68,0 78,1 81,2 78,3 77,3 Textilipar 63,0 59,5 62,2 72,5 70,3 Faipar 72,4 68,5 75,7 76,7 74,0 73,7 Nyomda, könyv- és lapkiadó 82,8 82,5 83,9 86,2 84,3 84,1 Kohászat, fémfeldolgozás 63,8 74,2 78,9 85,1 81,0 77,8 Iroda és számítógép, villamos-gép-, műszergyártás, híradás-technikai eszközök gyártása 76,5 80,3 83,8 102,2 106,1 100,9 Gép- és járműgyártás 87,6 93,6 90,8 98,8 101,1 97,9 Építőipar 109,2 142,5 161,8 157,3 147,5 129,7 Építőanyagipar, vegyipar 64,0 77,5 92,1 96,0 86,1 Mező-, erdő-, halgazdaság 78,2 83,3 97,7 92,7 86,7 Kereskedelem, javítás, vendég-látás, szálláshely 110,5 114,6 120,2 134,4 129,8 115,5 Szállítás, raktározás, közlekedés, posta 88,0 90,2 104,0 95,9 Villamosenergia, gáz-, gőz-, víz 93,1 93,5 102,0 103,5 100,0 Pénzügyi és biztosítási tevékenység 108,5 107,1 106,0 109,9 108,2 Ingatlanügyek 102,5 103,7 107,4 105,3 108,1 Gazdasági szolgáltatás 127,7 133,2 154,1 156,0 168,8 139,0 Oktatás 89,3 92,0 101,5 99,5 98,9 Egészségügyi és szociális ellátás 84,0 99,3 114,7 114,9 112,6 Szórakoztatás, Kultúra, Sport és egyéb szolgáltatás 112,4 115,6 132,3 144,0 135,7 121,8 Köz-, és általános igazgatás, érdekvédelem 48,8 72,3 99,4 120,5 91,2 100,4 102,9 106,5 110,4 105,0

Az ágazati létszámváltozás fő okai I. A technikai – műszaki fejlődés hatása differenciált: 70% szerint semleges A vállalati méretkategória növekedésével nő a kiszorító hatás A gyors műszaki fejlesztés erősíti a vállalkozás növekedési stratégiáját, piaci részesedés növekedését KKV tőkehiánya lassítja a műszaki fejlődést

Kereskedelem, üzleti szolgáltatások Közszolgáltatások, államigazgatás Az elkövetkező években követett vállalati stratégiák (megoszlás, százalék)   Ipar, építőipar Kereskedelem, üzleti szolgáltatások Közszolgáltatások, államigazgatás Minta összesen Túlélés a cél 21 5 12 A jelenlegi szintű tevékenység fenntartása 13 37 9 18 A piaci részesedés kisebb bővítése 16 11 15 A piaci részesedés jelentős bővítése 50 47 40 A szolgáltatások fejlesztése 55 Összesen 100

Az ágazati létszámváltozás fő okai II. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (EU-források felhasználása) beruházás bővítő hatása kereslet növelő A magasan kvalifikált szellemi munka relatív olcsósága tőkevonzó Szabályozási – ellenőrzési tényezők (kifehéredés) statisztikai értelemben növelő hatásúak Növekvő lakossági kereslet – népesség elöregedés, egészségi állapot

Az ágazati szerkezet változása A létszámváltás üteme szerint Nyertesek Vesztesek Gazdasági szolgáltatások Könnyűipar Építőipar Élelmiszeripar Szabadidő eltöltésével kapcsolatos szolgáltatások

Az ágazati szerkezet változása A foglalkoztatási súly szerint 2005 2015 Kereskedelem – javítás – vendéglátás – szálláshely Közigazgatás – társadalombiztosítás – érdekvédelem Gazdasági szolgáltatások

Méretszerkezet változása A növekedési ütem alapján Ágazat-specifikus méretkategória növekedése Valamennyi létszám-kategóriában nő a foglalkoztatottak száma Legjelentősebb bővülés az 50-249 fős felső közép kategóriában

Méretszerkezet változása A súlyarány alapján A mikró méretűek súlya visszaesik 1,5 százalékponttal, de ez marad a legnagyobb foglalkoztató 50-249 közöttiek súlya emelkedik 1,1 százalékponttal 250 fő felett 0,5 százalékpontos emelkedés

A létszám-kategória szerinti létszámváltozás fő okai A mikrók között sok a zsákutca vállalkozó 50-249 között ki lehet használni a kis – középvállalati kedvezményeket 50 fő felett folyamatosan nő az érdekérvényesítő képesség a megrendelés szerzésben, javul a munkaszerzési előnyök érvényesíthetősége

Régió szerinti változások a növekedési ütem alapján Két alföldi régióban a leggyorsabb a növekedés Központi régió átlag feletti Dél-Dunántúl átlagos Közép – és Nyugat-Dunántúlon átlag alatti Következmény: a foglalkoztatói súly szerint gyakorlatilag nincs változás

Régiós létszámváltozás okai EU balkáni bővítése Közlekedési infrastruktúra fejlődése Külföldi források konzerváló hatása EU-s források elosztásának regionális jellemzői nem változnak

Válaszok a kérdésekre A foglalkoztatás különböző dimenziók mentén tapasztalt eloszlásai igen kismértékű átrendeződést mutatnak. A központi régió foglalkoztatási súlya minimális mértékben tovább emelkedik 2005-2015 között. A gazdasági szervezetek méret-struktúrájának megoszlásában igen kis mértékű átrendeződés lesz a nagyobb méretűek javára. Az ágazati struktúra változásában folytatódnak a korábbi évek tendenciái, tehát a mezőgazdaság és az ipar foglalkoztatási képessége romlik, az építőiparé és a szolgáltatási ágazatoké javul. Az utóbbiakon belül átrendeződés lesz az üzletiek javára és költségvetésiek kárára.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!