Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
„Ezt egy életen át kell játszani”
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
A pedagógusminősítési rendszer
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A munka világával kapcsolatos tudás
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A „MÁSODIK ESÉLY” PROJEKT PEDAGÓGUS TOVÁBBKÉPZÉSI PROGRAMJAI
Szükséges és hiányzó tanári kompetenciák a szakiskolai tanulók képzésében. Nemzetközi összehasonlítás VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia 2008.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A gyakorlatvezető mentor
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola II. alprogram: Képzők képzése.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Az e-portfólió használati köre
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A portfólió - óvodai szakterület
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Pedagógus értékelési rendszer
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ A TANTÁRGYGONDOZÓ ÉS A SZERVEZETI SZINTŰ SZAKTANÁCSADÁS KÉZY ÁGNES TÉMAVEZETŐ TÁMOP
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Barcsák Marianna - KPSZTI
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet

Áttekintés – kompetenciavizsgálatok és mérőeszközök A tanári kompetenciaszintek/sztenderdek kidolgozása TÁMOP 412B Egri Eszterházy Károly Főiskola RaDAr-modell alapján végzett pedagógus kompetenciavizsgálat

A tanári kompetenciasztenderdek Kompetenciaértelmezés: „a tanári, pedagógusi (vagy pedagógiai) kompetenciák annak a tudásnak, attitűdnek és képességeknek az összessége, amelyek alkalmassá teszik a pedagógusokat arra, hogy tevékenységüket eredményesen ellássák Nyolc kompetenciaterület A tanuló személyiségfejlesztése; A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése; Szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás; A pedagógiai folyamat tervezése; A tanulás támogatása; A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségének folyamatos értékelése; A kommunikáció és a szakmai együttműködés; Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért

A tanári kompetenciasztenderdek Nyolc kompetenciaterületen 6 szint gyakorlatra bocsátás előtt diplomás tanár véglegesített tanár tapasztalt tanár kiváló tanár mentortanár

A tanári kompetenciasztenderdek vizsgálata Mérőeszköz és módszer A sztenderdek megítélésére alkalmas indikátorok Háromoldalú értékelés Tanár önértékelése Külső szakember értékelése Tanulói értékelés Struktúrája Értékelési szempontok és 4 fokozatú skála Értékelés forrásai Az önértékelőlap és a külső értékelés struktúrája ugyanaz

RaDAr-modell Kompetenciaértelmezés: Mérőeszköz és módszer: Szerepközpontú megközelítés Az alkalmazott viselkedése megfelel-e a feladat ellátására 2 dimenziója: Viselkedés: amit a személy megmutat Érték: mit tart fontosnak, mire törekszik Mérőeszköz és módszer: Személyiségtesztet alkalmaznak Kérdőív jellegű Viselkedést és értéket vizsgál

A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat - professziógram az egyes tanári szakokhoz kapcsolódóan megadott kritériumlista az ideális tanárra jellemző általános és szakterületi kompetenciákat tartalmazza egy professzionális tanárnak hány féle tevékenységet kell elvégeznie és ehhez, azaz a tevékenység professzionális ellátásához milyen tudásra és képességre van szüksége

A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat – mérőeszköz A pedagógusok szakterületi és általános tanári kompetenciáinak vizsgálata 3 szakterületi tanári kompetencia A szaktárgy szaknyelvének használata legalább egy idegen nyelven A szaktárgyra vonatkozó kutatások ismerete, értékelése Digitális eszközök használata a szaktárgy tanítása során 2 általános tanári kompetencia A tanulási nehézségek egyénre szabott tipizációja, diagnosztikája Az egyéni fejlődéshez igazodó bánásmód technikáinak birtoklása

A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat – mérőeszköz Milyen tudásra van szükség az adott tevékenység elvégzéséhez? 3 fokozatú skála : nem rendelkezik ilyen ismeretekkel - fel tudja idézni az ismereteket - felidézni nem tudja, de felismeri a szükséges ismereteket Milyen képességekkel kell rendelkezni az adott tevékenység elvégzéséhez? 4 fokozatú skála: 0 az adott képességgel egyáltalán nem rendelkezik 1 az adott képességgel kis mértékben rendelkezik 2 az adott képességgel elfogadható mértékben rendelkezik 3 az adott képességgel teljesen elfogadható mértékben rendelkezik

A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat – mérőeszköz Kétoldalú vizsgálat Önbevalláson alapuló kérdőív A pedagógus saját maga hogyan ítéli meg saját tudását és képességeit Ellenőrző kérdés és feladatsor A pedagógus milyen mértékben rendelkezik az adott tevékenység elvégzéséhez szükséges tudással és képességekkel 3 egymástól független értékelő személy végzi az értékelést

Szaknyelv használata idegen-nyelven Általános idegen-nyelv tudás Nyelvvizsga KER-szinthez illeszkedő besorolás az a 4 alapkészség esetében Szaknyelv idegen nyelven történő használata Nyelvvizsga? Milyen területen? KER alapján kidolgozott szintek a szaknyelvhasználatra (B2, C1 és C2) Konkrét kérdések és feladatok Idegen nyelvű szakszöveg olvasása/ előadás hallgatása

Szaktárgyra vonatkozó kutatások ismerete és értékelése Szaktudományos folyóiratok ismerete A szaktudományos folyóiratokban megjelenő szerzők és kutatók ismerete Konkrétan kutatási beszámolók felidézése hol olvasta/hol hallotta Gyakorlati feladat kutatási beszámoló értékelése

Digitális eszközök használata a technikai dolgok iránti nyitottság a mindennapi számítógép-használati kompetencia szintje, az irodai programok és eszközök használatának kompetenciája, a számítógépes alkalmazások használatának szintje, az oktatásban használt IKT eszközök használatának ismerete, a használói tudás átadásának kompetenciája, az online könyvtári katalógus használatának kompetenciája, az elektronikus könyvtár használatának kompetenciája

A kompetenciavizsgálat - tudás és nézet A pedagógusok kompetenciára és kompetenciavizsgálatra vonatkozó tudásának és nézetének vizsgálata Fogalomtérkép: pedagógusi kompetencia Metaforaelemzés: A pedagógus kompetenciáinak vizsgálata olyan, mint ….

A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat - mérőeszköz beválás Szaknyelv idegen nyelven történő használata Kitöltő személy életkora Idegen-nyelv szakos tanárok csoportja Szaktárgyra vonatkozó kutatások ismerete és értékelése Kiegészítés: tartalom ismerete, szaktárgyhoz való kapcsolódás Digitális eszközök használata Hiányzó oktatási forma: felnőttképzés, esti/levelező képzési forma; alsótagozat Az indoklás lehetősége (miért csak arra, miért csak annyit használják)

A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat - mérőeszköz beválás Metaforavizsgálat Instrukció pontosítás: A célfogalom magyarázatát adják hasonlat helyett Fogalomtérkép Fogalomtérkép jelentésének pontosítása Szükséges a kutatásban résztvevő személy személyes jelenléte a kitöltés során.

Célok Mérőeszköz tökéletesítése Kompetenciavizsgálat lefolytatása a Pannon Egyetemen futó tanári szakokhoz kapcsolódóan A kompetenciavizsgálat kiterjesztése több kompetenciaterületre több tanári szakra Eredmények hasznosíthatósága Fejlesztési irányok az egyén számára Pedagógusképzési és továbbképzési programok átalakítása

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!