Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Áttekintés – kompetenciavizsgálatok és mérőeszközök A tanári kompetenciaszintek/sztenderdek kidolgozása TÁMOP 412B Egri Eszterházy Károly Főiskola RaDAr-modell alapján végzett pedagógus kompetenciavizsgálat
A tanári kompetenciasztenderdek Kompetenciaértelmezés: „a tanári, pedagógusi (vagy pedagógiai) kompetenciák annak a tudásnak, attitűdnek és képességeknek az összessége, amelyek alkalmassá teszik a pedagógusokat arra, hogy tevékenységüket eredményesen ellássák Nyolc kompetenciaterület A tanuló személyiségfejlesztése; A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése; Szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás; A pedagógiai folyamat tervezése; A tanulás támogatása; A pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségének folyamatos értékelése; A kommunikáció és a szakmai együttműködés; Elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért
A tanári kompetenciasztenderdek Nyolc kompetenciaterületen 6 szint gyakorlatra bocsátás előtt diplomás tanár véglegesített tanár tapasztalt tanár kiváló tanár mentortanár
A tanári kompetenciasztenderdek vizsgálata Mérőeszköz és módszer A sztenderdek megítélésére alkalmas indikátorok Háromoldalú értékelés Tanár önértékelése Külső szakember értékelése Tanulói értékelés Struktúrája Értékelési szempontok és 4 fokozatú skála Értékelés forrásai Az önértékelőlap és a külső értékelés struktúrája ugyanaz
RaDAr-modell Kompetenciaértelmezés: Mérőeszköz és módszer: Szerepközpontú megközelítés Az alkalmazott viselkedése megfelel-e a feladat ellátására 2 dimenziója: Viselkedés: amit a személy megmutat Érték: mit tart fontosnak, mire törekszik Mérőeszköz és módszer: Személyiségtesztet alkalmaznak Kérdőív jellegű Viselkedést és értéket vizsgál
A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat - professziógram az egyes tanári szakokhoz kapcsolódóan megadott kritériumlista az ideális tanárra jellemző általános és szakterületi kompetenciákat tartalmazza egy professzionális tanárnak hány féle tevékenységet kell elvégeznie és ehhez, azaz a tevékenység professzionális ellátásához milyen tudásra és képességre van szüksége
A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat – mérőeszköz A pedagógusok szakterületi és általános tanári kompetenciáinak vizsgálata 3 szakterületi tanári kompetencia A szaktárgy szaknyelvének használata legalább egy idegen nyelven A szaktárgyra vonatkozó kutatások ismerete, értékelése Digitális eszközök használata a szaktárgy tanítása során 2 általános tanári kompetencia A tanulási nehézségek egyénre szabott tipizációja, diagnosztikája Az egyéni fejlődéshez igazodó bánásmód technikáinak birtoklása
A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat – mérőeszköz Milyen tudásra van szükség az adott tevékenység elvégzéséhez? 3 fokozatú skála : nem rendelkezik ilyen ismeretekkel - fel tudja idézni az ismereteket - felidézni nem tudja, de felismeri a szükséges ismereteket Milyen képességekkel kell rendelkezni az adott tevékenység elvégzéséhez? 4 fokozatú skála: 0 az adott képességgel egyáltalán nem rendelkezik 1 az adott képességgel kis mértékben rendelkezik 2 az adott képességgel elfogadható mértékben rendelkezik 3 az adott képességgel teljesen elfogadható mértékben rendelkezik
A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat – mérőeszköz Kétoldalú vizsgálat Önbevalláson alapuló kérdőív A pedagógus saját maga hogyan ítéli meg saját tudását és képességeit Ellenőrző kérdés és feladatsor A pedagógus milyen mértékben rendelkezik az adott tevékenység elvégzéséhez szükséges tudással és képességekkel 3 egymástól független értékelő személy végzi az értékelést
Szaknyelv használata idegen-nyelven Általános idegen-nyelv tudás Nyelvvizsga KER-szinthez illeszkedő besorolás az a 4 alapkészség esetében Szaknyelv idegen nyelven történő használata Nyelvvizsga? Milyen területen? KER alapján kidolgozott szintek a szaknyelvhasználatra (B2, C1 és C2) Konkrét kérdések és feladatok Idegen nyelvű szakszöveg olvasása/ előadás hallgatása
Szaktárgyra vonatkozó kutatások ismerete és értékelése Szaktudományos folyóiratok ismerete A szaktudományos folyóiratokban megjelenő szerzők és kutatók ismerete Konkrétan kutatási beszámolók felidézése hol olvasta/hol hallotta Gyakorlati feladat kutatási beszámoló értékelése
Digitális eszközök használata a technikai dolgok iránti nyitottság a mindennapi számítógép-használati kompetencia szintje, az irodai programok és eszközök használatának kompetenciája, a számítógépes alkalmazások használatának szintje, az oktatásban használt IKT eszközök használatának ismerete, a használói tudás átadásának kompetenciája, az online könyvtári katalógus használatának kompetenciája, az elektronikus könyvtár használatának kompetenciája
A kompetenciavizsgálat - tudás és nézet A pedagógusok kompetenciára és kompetenciavizsgálatra vonatkozó tudásának és nézetének vizsgálata Fogalomtérkép: pedagógusi kompetencia Metaforaelemzés: A pedagógus kompetenciáinak vizsgálata olyan, mint ….
A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat - mérőeszköz beválás Szaknyelv idegen nyelven történő használata Kitöltő személy életkora Idegen-nyelv szakos tanárok csoportja Szaktárgyra vonatkozó kutatások ismerete és értékelése Kiegészítés: tartalom ismerete, szaktárgyhoz való kapcsolódás Digitális eszközök használata Hiányzó oktatási forma: felnőttképzés, esti/levelező képzési forma; alsótagozat Az indoklás lehetősége (miért csak arra, miért csak annyit használják)
A pedagógiai professziógramon alapuló kompetenciavizsgálat - mérőeszköz beválás Metaforavizsgálat Instrukció pontosítás: A célfogalom magyarázatát adják hasonlat helyett Fogalomtérkép Fogalomtérkép jelentésének pontosítása Szükséges a kutatásban résztvevő személy személyes jelenléte a kitöltés során.
Célok Mérőeszköz tökéletesítése Kompetenciavizsgálat lefolytatása a Pannon Egyetemen futó tanári szakokhoz kapcsolódóan A kompetenciavizsgálat kiterjesztése több kompetenciaterületre több tanári szakra Eredmények hasznosíthatósága Fejlesztési irányok az egyén számára Pedagógusképzési és továbbképzési programok átalakítása
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!