Védikus kor, Indo-görög királyságok, Maurja birodalom India történelme 2. 2018. október 11.
Védikus kor Árja bevándorlás – i.e. 2000-1500 „árja” megnevezés Indo-európai nyelvrokonság: 1786 Sir William Jones https://en.wikipedia.org/wiki/Indo-European_vocabulary Vitatott téma az ind történetírásban Genetikai megalapozottság Árja kultúra jellemzői: Őshaza: Eurázsiai sztyeppe, „Kurgán-kultúra” Lovak, szarvasmarha háziasítása i.e. 4000-2000 Réz-, bronzeszközök, -fegyverek használata Lóvontatta kocsi i.e. 3000 körül vált külön az iráni és az ind ág Iráni: Aveszta – Zoroasztrianizmus dsf
A védikus vallás névadói, a Védák i.e. 12-11. sz. √vid, विद Rigvéda: himnuszok Számavéda, Atharvavéda, Jadzsurvéda Védikus szanszkrit nyelv Csak szóban hagyományozódott, nem volt írás Altar of Fire (Frits Staal, 1975) Rengeteg információ nyerhető ki: összehasonlító nyelvészet, földrajz, kulturális antropológia
Védikus vallás - hitvilág Indo-európai gyökerek, természeti vallás Áldozat központi jelentősége Indra Szóma Agni Varuna
Agni (RV. I.1.) A Tűzistent magasztalom, áldozat bőkezű urát, a kincset osztó főpapot. Tűz által élvezünk vagyont és napi táplálékot is; hírt és utódokat adó. Az áldozatot, Tűz, ha te megöleled mindenfelől, az istenekhez érkezik. A bölcs tudós főpap, a Tűz, igaz, dicső, csodálatos, az isteneket hozza el. Mit áldozóktól elfogadsz, ó tiszta Tűz, kegyelmesen: igazságod szolgálata. Tűz, éj világossága te, naponta hozzád járulunk, áhítat, tisztelet neked. Az áldozás királya vagy, igazság fénylő pásztora, önnön házadban felnövő. Te légy segítségünkre, Tűz, miként fiának jó atya. Maradj velünk és üdvöt adj. https://www.youtube.com/watch?v=_yrmbDvUan0
Indra RV II. 12.
A bölcs isten, ki megszületve, máris erősebb lett a többi isteneknél, kinek súlyától megremeg az ég s föld, hatalma oly nagy: emberek, ez Indra! A rengő földet megszilárdította, féket vetett a tomboló hegyekre, a mennyet s a tág levegőt kimérte, égboltot dúcolt: emberek, ez Indra. Sárkányt ölt, hét folyót kiszabadított, Vala odvából gulyát kieresztett, két kő között ő nemzette a szikrát, háborúk hőse: emberek, ez Indra. A mindenséget reszketteti, rázza, elleneinket jól bereteszelte, s mint nyertes kártyás a letétet, vitte az ellen kincsét: emberek, ez Indra. Akiről kérdik: Ugyan merre, hol van? Akiről mondják: Hát semerre, nincs is! Ő megtöri az ellenség hatalmát, higgyetek benne: emberek, ez Indra. Ő segíti a hívőt s az erőtlent, segítség-kérő papot és poétát. és ő jutalmaz szóma-sajtolókat szép ajakával: emberek, ez Indra. Ő tereli a gulyát és a ménest, a falvakat s a szekereket, mindent, aki a Napot nemzette s a Hajnalt, habok vezére: emberek, ez Indra. Indra-himnusz RV. II. 12.
Védikus vallás – perzsa kapcsolatok Védák Védikus szanszkrit: Szóma De! Aszura vs. Szura Tűz tisztelete Később párszík Indiában Aveszta Avesztai Haoma Ahura
Bráhminizmus A védikus kultúra folytatása, de attól élesen különbözik Területe: Ény-India A brahminikus kultúra fokozatosan terjedt keletre és délre Irodalma: Bráhmanák, Áranjakák, Upanisadok, sásztrák Kultúrája, szokásai: Bráhminok mint áldozópapok elsődlegese szerepe A 4 kaszt különválása: bráhminok, ksatriják, vaisják, súdrák A filozófia kialakulása Lélekvándorlás tana és a karma-tan integrálása
Dél-Ázsia második urbanizációja: i.e. 500 Első urbanizáció: Indus-völgyi civilizáció i.e. 2700 -2300 Második urbanizáció, Magadha és környéke felemelkedése, az első dinasztiák: Adzsátasatru; Nanda dinasztia A buddhizmus és a dzsainizmus hazája A későbbi Maurja birodalom szülőföldje Hit az újjászületésben és a karmikus meghatározottságban Bráhminikus kultúra: ettől Ény-ra
Nagy Sándor indiai hadjárata Nagy Sándor előtt csupán mesebeli, fantasztikus hallomások Indiáról (már ekkor keveredik Etiópiával) i.e. 327-324 Indiai hadjárat 327 Sogdiana ostroma – Roxána Nüsza városa és a mitikus alapítás 326 csata Porusz ind királlyal a Hüdaszpész mellett A gümnoszofisták
Roxané / Roxána Nagy Sándor és Roxána Festette: Pietro Rotari, 1756
A Szeleukida Birodalom i.e. 250 körül
i.e. Szeleukida bir. Baktria Indo-görög India 320 322-298 Csandragupta Maurja / Szandrokottosz 310 312-280 I. Szeleukosz Nikator 300 290 297-272 Binduszára 280 281-261 I. Antiokhosz 270 272-232 Asóka 260 261-246 II. Antiokhosz 250 256 Diodotosz lázadása 240 246-223 II. Szeleukosz II. Diodotosz 230 Eutüdémosz 220 223- III. Nagy Antiokhosz Eukratidész Démétriosz 210 Héloklész Apollodorosz 200 … Menandrosz
A Maurja-birodalom (i.e. 321 – 181) I. Csandragupta Maurja – Mudráráksasza Szeleukosz Nikator (i.e. 305.) Elefántok és Megaszthenész Arthasásztra Hódítás? Dzsaina szerzetes Karnátakában? Binduszára (kb. i. e. 296 – 268)
Az Arthasásztra Szerző: Kautilja/Csánakja – I. CsG (i.e. 317 – 285) főminisztere „A politika tankönyve”, „A haszon tankönyve” Kis, versengő királyságok – az kerekedik fölül, aki az ő tanácsait követi Minden föld a király tulajdona, közigazgatás is nagyon fejlett - központosítás Király politikai célja a győzelem és a terjeszkedés – ehhez saját hatalom erősítése, ellenség hatalmának gyengítése Gazdaság ennek a szolgálatában – erődítmények építése, gazdaság, kereskedelem fejlesztése ellenségem ellensége a barátom Kémek szerepe: király saját országában
Asóka (i.e. 273 – 232) Feliratok i. e. 261. Kalinga meghódítása – de helyi feliratok Legitimáló ideológia – „helyes viselkedés”, de nem csak buddhista értelemben Buddhizmus terjesztése, dharmaügyi miniszterek – de reálpolitika Nagykövetek – Mahinda Srí Lankán Birodalomszervezet – területi fennhatóság https://www.youtube.com/watch?v=y _zTqTW-npg
Asóka feliratai Jelentőség – írás 1. emlékei (1830- James Prinsep) Kharóshthí – jobbról balra, arámi írásra hasonlít, perzsa hatást feltételez Bráhmí írás Prákrit nyelvek – üzenet az embereknek Intelmek, rendelkezések (vegetarianizmus)
Kandahári kétnyelvű Asóka-felirat Görög-arameus kétnyelvű felirat Kabuli Múzeum Mára eltűnt http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/AsokaKandahar.jpg
Görög uralkodók, akikhez Asóka követeket küldött Amtijóka – II. Antiokhosz Theosz (i.e. 261-246), Szeleukida bir. Tulamaja – II. Ptolemaiosz Philadelphosz (i.e.285-247), Egyiptom Amtekina – Antigonosz Gonatasz (i.e. 276-239), Macedónia Maka – Kürénéi Magasz (i.e. 276-250), Kürénéika (mai Líbia) Alikaszudala – Epiruszi vagy Korinthoszi Alexander (i.e. 272-255, ill. i.e. 252- 244)
Menandrosz indo-görög király által kibocsátott érme Menandrosz / Milinda Athene Alkidemos Kétnyelvű érme „Basileos Soteros Menandrou” http://www.ancientsculpturegallery.com/MenanderC oin2.html
Asóka után Sunga-dinasztia (i.e. 185– 78) asvamédha Sakák (szkíták, sai wang?) – i. e. 1. sz. indiai királyságok, törzsszövetség Kusánok (yuezhi) – i.sz. 2. sz. Hellenisztikus királyságok vége Hellenisztikus kultúra megmarad Kulturális szintézis: buddhizmus, saivizmus Kaniska: buddhista művészet
Sunga-dinasztia i.e. 187 – i.u. 78. Maurják után, Magadha területén Pusjamitra Sunga alapító: buddhizmus üldözése, bráhminizmus visszaállítása Későbbi Sunga urakodók: vallási tolerancia, Szánycsi sztúpa Decentralizált, meggyengült állam
Kereskedelmi kapcsolatok a Mediterráneum és India között Fő forrás: A Vörös-tenger körülhajózása (Periplus Maris Erythraei) Főbb indiai kikötők: Barygaza (Broach) Elephanta (Bombay) Muziris (Pattanam) Poduké (Arikamedu)
A kereskedelem jellemzői Áruk luxus, élelmiszer, bor, olaj, garum, állat, rabszolga Kolóniák Ind kolóniák Egyiptomban: Kerámiatöredékek tamil bráhmi felirattal Fogadalmi felirat görögül, indiai személytől Epigráfiai leletek Görög-római kolóniák az ind partvidéken Nyugat-Dekkán: epigráfia: görög adományozók a buddhizmusnak
Görög hatás az ind művészetben Buddha Vadzsrapáni és Héraklész British Museum
Gandhára és Mathurá A hellenizmus legfőbb hatása: antropomorf ábrázolás, elsősorban Buddha-ábrázolások Kiindulópont: Gandhára és Mathurá Testtartás, ruházat, hajviselet elrendezése: hellenisztikus hatás
Kaniska birodalma
Köszönöm a figyelmet!