Munkavédelem a mindennapokban Előadó: Dr. Bujtor Gyula e. v

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Gazdasági vezetői jogállás Dr. Kőszegfalvi Edit. VEZETŐI FELADAT MUNKAVISZONYBAN 500 millió forintos bevétel, finanszírozási szerződéssel rendelkező eü.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
BALESET TÖRTÉNT! MIT TEGYEK? MÉSZÁROS GYÖRGY MUNKAVÉDELMI FELÜGYELŐ.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Az étrend-kiegészítők, kozmetikumok forgalmazásának hatósági felügyelete Kereskedők Napja Június 4. Szabó Nikolett Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal.
A munkáltatók munkavédelmi kötelezettségei (2009. március 04.) Juhász Zoltán (20)
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
Munkaidő 1. előadás Előadó: dr. Takács Gábor
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A TÁVMUNKA SZABÁLYOZÁSÁVAL KAPCSOLATOS MEF JAVASLATOK A MEF ELŐTERJESZTÉS HÁTTERE KEMÉNY PÉTER E.ON HUNGÁRIA ZRT.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
PIHENŐIDŐK. 1. Pihenőidő fajtái 2. Rövid pihenőidők 3. Szabadság 4. Rendkívüli szabadidők.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Tanulószerződés-kötés
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A jogszerű és hatékony foglalkoztatás lehetősége kollektív szerződésben Pécs, Előadó: dr. Nemeskéri-Kutlán Endre Munkajog vezető.
Összeállította: Horváth Józsefné
JSA/LMRA – Veszélyazonosítás a munkavégzés előtt
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Öröklési szerződés és Köteles rész
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Civil szervezetek tapasztalatai a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében Dr. Nagy Márta Eger.
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT” EFOP-1. 3
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
Adatszolgáltatás a számlákról
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
A dolgozói teljesítménymérés gyakorlata a százhalombattai Hamvas Béla Városi Könyvtárban Hamvas Béla Pest Megyei Könyvtár Minőségirányítási szakmai nap.
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Munkavédelem a mindennapokban Előadó: Dr. Bujtor Gyula e. v Munkavédelem a mindennapokban Előadó: Dr. Bujtor Gyula e.v. Munkajogi szakjogász munkaügyi és munkavédelmi tanácsadó e-mail cím:bujtorgyula@citromail.hu

Munkavédelem a mindennapokban A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény A munkáltató felelős az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért. Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményei megvalósításának módját - a jogszabályok és a szabványok keretein belül - a munkáltató határozza meg. Jogszabály egyes feladatokat munkabiztonsági szaktevékenységnek, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősíthet.

A munkaköri alkalmasság A munkaköri (szakmai) alkalmasság, alkalmatlanság orvosi vizsgálatát – 12/1972. (VII. 11.) EüM rendelet, valamint a 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet szabályozza. A jogszabályok előzetes, időszakos és soron kívüli alkalmassági vizsgálatról rendelkeznek. Meghatározott munkaköröknél, illetve egyéb jogszabályhelyben meghatározott feltételek esetén (például 18. év alatti munkavállaló) a fizikai dolgozókat a munkaköri (szakmai) alkalmasság elbírálása végett a munkaviszony létesítése, továbbá a munkakör, munkahely megváltoztatása előtti orvosi vizsgálatban kell részesíteni, ezt hívja a jogszabály előzetes orvosi vizsgálatnak. (12/1972. (VII. 11.) EüM rendelet 2. § (1) bekezdés.)

Az alkalmi munkavállaló munkaköri alkalmassága Az egyszerűsített foglalkoztatás körébe tartozó idénymunka vagy alkalmi munka esetén a munkavállaló foglalkoztathatósági vizsgálatára 16/A § a) a munkáltató vagy b) az egyszerűsített foglalkoztatás körébe tartozó idénymunka vagy alkalmi munka keretében elhelyezkedni kívánó természetes személy kezdeményezésére kerül sor. A foglalkoztathatósági szakvélemény – a betöltendő munkakörre vonatkozó érvényes előzetes munkaköri alkalmassági véleménnyel egyébként nem rendelkező fiatalkorú és idősödő munkavállaló, illetve terhes, nemrégen szült, anyatejet adó nők és szoptató anyák foglalkoztatása kivételével – nem kötelező feltétele a foglalkoztatásnak. E szabályok nem érintik a járványügyi érdekből kiemelt munkakörben történő, a jogszabályban meghatározott egészségkárosító kockázatok közötti foglalkoztatásra irányadó alkalmassági vizsgálat, valamint az állat- és növényegészségügyre vonatkozó jogszabályban előírt vizsgálatok elvégzésének kötelezettségét.

Alkalmi munkavállaló munkaköri alkalmassága A foglalkoztathatósági vizsgálatról az elhelyezkedni kívánó személy által választott – foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatás nyújtására jogosító működési engedéllyel rendelkező – háziorvos foglalkoztathatósági szakvéleményt állít ki a 33/1998 (VI.24.) NM rendelet 16/A. számú mellékletében meghatározott nyomtatványon. A foglalkoztathatósági szakvélemény kiadásának 3300 forintos díját a térítési díj ellenében igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díjáról szóló 284/1997.(XII.23.) Korm. rendelet  alapján a vizsgálatot kezdeményező viseli.

A munkaközi szünet és a munkavégzés megszakításának egyéb esetei Mt. 103.§ (1) A munkavállaló részére, ha a beosztás szerinti napi munkaidő vagy a 107.§ a) pont szerinti rendkívüli munkaidő tartama a)a hat órát meghaladja, húsz perc B) a kilenc órát meghaladja, további 25 perc munkaközi szünetet kell biztosítani. (5) A munkaközi szünetet legalább három, legfeljebb hat óra munkavégzést követően kell kiadni. A képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeit az 50/1999. (XI.3.)EüM rendelet tartalmazza, amelynek a 4.§ (1) bekezdése szerint:”A munkáltató a munkafolyamatokat úgy szervezi meg, hogy a folyamatos képernyő előtti munkavégzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg, továbbá a képernyő előtti tényleges munkavégzés összes ideje a napi 6 órát ne haladja meg.”

A munkaközi szünet és a munkavégzés megszakításának egyéb esetei Képernyős munkahelynek számít a számítógépes monitor, de pl. a CNC eszterga képernyője is. Azok a szerszámgépek jelenthetnek kivételt, amelyek csak pár sor adat megjelenítésére alkalmas, kisméretű képernyővel vannak ellátva.) A szigorításokon túlmenően a dolgozók látásvizsgálatát - ha a foglalkozás egészségügyi szakellátó hely orvosa ettől gyakoribb időt nem ír elő- legalább az alábbi időközönként el kell végeztetni: 18 év alatt és 50 év fölött: 1 évente egyéb munkavállalóknál: 2 évente,

A munka megszakítása a nagy melegre, illetve hidegre tekintettel A 26/1996. (VIII.28.) NM rendelet nyomán bizonyos munkatípusnál, bizonyos hőmérséklet esetén 1 órán belül pihenő időt kell adni a dolgozóknak, a hőmérséklet növekedése esetén egyre nő az egy órán belüli pihenő idő aránya. Például közepesen nehéz fizikai munka esetében 30,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 28,5 foknál egy órán belül 25 százalék (vagyis negyedóra) a pihenő idő. Közepesen nehéz fizikai munka esetében 31,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 30 foknál már ötven százalék (félóra) egy órán belül a pihenő idő. Közepesen nehéz fizikai munka esetében 32,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 31 foknál már 75 százalék a pihenő idő. Ezeket nem lehet úgy értelmezi, hogy napi 4 vagy 2 órát kell dolgozni és utána haza lehet menni, a pihenő időt minden órában ki kell adni. Kritikus hőmérsékleti határnak számít, amikor a munkavállaló testhőmérséklete meghaladja a 38 Celsius fokot, ebben az esetben a továbbiakban munka nem végezhető.

Munkavégzés hidegben A munkahely hidegnek minősül, ha a várható napi középhőmérséklet a munkaidő több mint felében, szabadtéri munkahelyen a +4 °C-ot, illetve zárttéri munkahelyen a +10 °C-ot nem éri el. Ilyenkor óránként legalább 5, de legfeljebb 10 perces pihenőidőt kell közbeiktatni A hidegnek minősülő munkahelyen a munkavállalók részére +50 °C teát kell biztosítani. A tea ízesítéséhez cukrot, illetve édesítőszert kell biztosítani. A védőital és a tea elfogyasztásához legalább a dolgozók létszámát elérő mennyiségben, személyenként és egyéni használatra kiadott ivópoharakról kell gondoskodni. A védőital, valamint a tea készítése, tárolása, kiszolgálása a közegészségügyi követelmények betartása mellett történhet.

Dohányzás a munkahelyen Azokon a munkahelyeken, ahol az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés dohányzási tilalom elrendelését teszi szükségessé, külön dohányzóhelyet kell kijelölni, kivéve, ha a munkáltató a munkahelyet külön törvény szerint nemdohányzó munkahellyé nyilvánította.

Dohányzás a munkahelyen Nvt. 4/A. § (2) bekezdés: „A kollektív szerződéssel rendelkező munkáltatónál a kollektív szerződésben, illetve a kollektív szerződéssel nem rendelkező munkáltatónál a munkavállalók kezdeményezésére, vagy ezek egyetértésével hozható meg a nemdohányzó munkahellyé nyilvánításról szóló döntés. Ehhez a munkavállalók legalább 50 százalékának vagy a kollektív szerződés megkötésére jogosult szakszervezet kezdeményezésére/egyetértésére van szükség. Azon létesítmények esetén, ahol több munkáltató is található, a létesítmény csak abban az esetben minősíthető nemdohányzóvá, ha erről mindegyik munkáltató egyöntetűen így rendelkezik.” A dohányzó munkavállalókkal a munkáltató hosszabb munkaközi szünetben állapodhat meg, ez azonban egy munkanap nem lehet hosszabb összesen 60 percnél.

A munkáltató néhány általános kötelezettsége A munkáltató megfelelő intézkedésekkel biztosítja, hogy szükség esetén az elsősegély, az orvosi sürgősségi ellátás, a mentési és a tűzvédelmi feladatok ellátása érdekében haladéktalanul fel lehessen venni a kapcsolatot a külső szolgálatokkal, szervekkel. A munkáltatónak oktatás keretében gondoskodnia kell arról, hogy a munkavállaló a) munkába álláskor, elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat...... Az oktatás elvégzését a tematika megjelölésével és a résztvevők aláírásával ellátva írásban kell rögzíteni. Az előírt ismeretek megszerzéséig a munkavállaló önállóan nem foglalkoztatható.

A munkavállaló általános kötelezettségei A munkavállaló csak a biztonságos munkavégzésre alkalmas állapotban, a munkavédelemre vonatkozó szabályok, utasítások megtartásával, a munkavédelmi oktatásnak megfelelően végezhet munkát. A munkavállaló köteles munkatársaival együttműködni, és munkáját úgy végezni, hogy ez saját vagy más egészségét és testi épségét ne veszélyeztesse. Így különösen köteles a) a rendelkezésére bocsátott munkaeszköz biztonságos állapotáról a tőle elvárható módon meggyőződni, azt rendeltetésének megfelelően és a munkáltató utasítása szerint használni, a számára meghatározott karbantartási feladatokat elvégezni; b) az egyéni védőeszközt rendeltetésének megfelelően használni és a tőle elvárható tisztításáról gondoskodni; c) a munkavégzéshez az egészséget és a testi épséget nem veszélyeztető ruházatot viselni; d) munkaterületén a fegyelmet, a rendet és a tisztaságot megtartani;

A munkavállaló általános kötelezettségei f) a részére előírt orvosi - meghatározott körben pályaalkalmassági - vizsgálaton részt venni; g) a veszélyt jelentő rendellenességről, üzemzavarról a munkáltatót azonnal tájékoztatni, a rendellenességet, üzemzavart tőle elvárhatóan megszüntetni, vagy erre intézkedést kérni a felettesétől; h) a balesetet, sérülést, rosszullétet azonnal jelenteni. A munkavállaló önkényesen nem kapcsolhatja ki, nem távolíthatja el és nem alakíthatja át a biztonsági berendezéseket. e) a munkája biztonságos elvégzéséhez szükséges ismereteket elsajátítani és azokat a munkavégzés során alkalmazni;

Munkavédelmi bírság A kis- és középvállalkozásokról, a fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 12/A §-a alapján az első esetben előforduló jogsértés esetén - az adó- és vámhatósági eljárást kivéve - bírság kiszabása helyett figyelmeztetést alkalmaz a hatóság. Nincs lehetőség a bírságtól való eltekintésre, amennyiben a bírság kiszabásának alapjául szolgáló tényállás megvalósulásával emberi élet, testi épség vagy egészség került közvetlen veszélybe, illetve környezetkárosodás következett be.

A munkavédelmi bírság A munkavédelmi bírság összege 50.000 – 10.000.000 Ft Kiszabásának feltétele az Mvt-ben meghatározott súlyos veszélyeztetés megvalósulása, de nem feltétele a közvetlenség. A bírság összegét a munkavédelmi bírság mértékére és kiszabására vonatkozó részletes szabályokról szóló 273/2011. (XII.20.) Korm. rendeletben foglaltak alapján kell megállapítani. Figyelembe kell venni: - a súlyos jogsértéssel érintett munkavállalók számát (50.000 Ft x Fő) - a súlyos normasértések számát (szorzó: 1,5 – 3) - a súlyos veszélyeztetés időtartamát (szorzó 1,3 – 5)

A munkavédelmi bírság Ha a munkáltató mulasztása miatt - fokozott expozíció (szorzó: 1,2) - munkabaleset vagy egészségkárosodás következett be, (szorzó: 1,5) - súlyos, de nem halálos munkabaleset következett be, (szorzó: 3) - halálos munkabaleset következett be (szorzó: 10), emeli a hatóság a munkavédelmi bírság mértékét. Ha két éven belül már lett kiszabva jogerős munkavédelmi bírság, akkor a hatóság a bírság mértékét 1,5-szörösére emeli. A KKV tv. hatálya alá eső munkáltató esetén a bírság mértéke 0,8-szorosára csökken.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!