Kvantitatív módszerek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Gazdaságstatisztika Hipotézisvizsgálatok általános kérdései Nemparaméteres próbák november 6. és november 13.
Advertisements

Országos Kompetencia Mérés 2009 Bródy Imre Gimnázium, Szakközépiskola Készítette: Jákliné Tilhof Ágnes.
Gazdaság- statisztika 4. konzultáció Hipotézisvizsgálatok Árva Gábor PhD Hallgató.
Beruházási és finanszírozási döntések kölcsönhatásai 1.
Becsléselmélet - gyakorlat október 14.. Példa 1 - Feladatgyűjtemény Egy nagyvállalat személyzeti osztályvezetője azt gyanítja, hogy különbség van.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Kvantitatív módszerek Becsléselmélet október 7. és 9.
Kvantitatív módszerek Hipotézisvizsgálatok - Nemparaméteres próbák október 16.
Gazdaságstatisztika Hipotézisvizsgálatok általános kérdései Nemparaméteres próbák.
Paraméteres próbák- konzultáció október 21..
Kockázat és megbízhatóság
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
tananyag =előadások és gyakorlatok anyaga (írott és elmondott is)
Valószínűségi kísérletek
Bevezetés Biometria I. Molnár Péter Állattani Tanszék
2. előadás Viszonyszámok
Leíró statisztika Becslés
Becslés gyakorlat november 3.
Mintavétel és becslés október 25. és 27.
Kvantitatív módszerek
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Egy üzemben sok gyártósoron gyártanak egy bizonyos elektronikai alkatrészt. Az alkatrészek ellenállását időnként ellenőrzik úgy, hogy egy munkás odamegy.
Termékmenedzser A MOM Zrt. 140 éve működő magyar vállalkozás, több, mint 100 évnyi vízmérő gyártásban szerzett tapasztalattal. Piacvezetők vagyunk a vízmérés.
Kockázat és megbízhatóság
Szigorlati felkészítő Kvantitatív módszerek
Mintavétel és becslés október 27. és 29.
Becsléselmélet - Konzultáció
Kockázat és megbízhatóság
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Kockázat és megbízhatóság
A évi, „X. FOTÓPOSZTER A VÍZRŐL” pályázat rövid értékelése
13. Gyakorlat Dr. Pauler Gábor, Egyetemi Docens
Kvantitatív módszerek
Hipotézisvizsgálat.
Kockázat és megbízhatóság
Kvantitatív módszerek
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Nemparaméteres próbák 2.
Kvantitatív módszerek
Hipotézisvizsgálatok általános kérdései Nemparaméteres próbák
V. Optimális portfóliók
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Geostatisztika prof. Geresdi István szoba szám: E537.
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Összefüggés vizsgálatok
Varianciaanalízis- ANOVA (Analyze Of VAriance)
Kvantitatív módszerek
Kvantitatív módszerek
Regressziós modellek Regressziószámítás.
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
3, u-próba, t-próba Kemometria 2016/2017 3, u-próba, t-próba
Dr. Varga Beatrix egy. docens
2010. I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája,
Matematikai statisztika előadó: Ketskeméty László
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Gazdaságinformatikus MSc
3. előadás.
Statisztika Érettségi feladatok
Alkalmazott statisztikai alapok
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Matematika 11.évf. 1-2.alkalom
U8 – U10 célok a szezonra.
Családi vállalkozások
Paraméteres próbák Adatelemzés.
Kísérlettervezés 2018/19.
3. előadás.
Hipotéziselmélet Adatelemzés.
Vargha András KRE és ELTE, Pszichológiai Intézet
Előadás másolata:

Kvantitatív módszerek 8. Hipotézisvizsgálatok I. Nemparaméteres próbák Dr. Kövesi János egyetemi tanár

117-118 Általános menet - 1 szakmai megfontolások alapján felállítjuk az igazolandó hipotézist statisztikai próba kiválasztása felállítjuk a nullhipotézist meghatározzuk a szignifikancia szintet, mintanagyságot, mintavétel elfogadási és elutasítási tartomány meghatározása 

Általános menet-2 számított érték meghatározása, a minta adataiból 117-118 Általános menet-2 számított érték meghatározása, a minta adataiból számított érték és az elfogadási ill. kritikus tartomány összehasonlítása döntés a nullhipotézisről értelmezzük az előző pont eredményét a szakmai hipotézisre 

Statisztikai próbák elve 118 Statisztikai próbák elve f(2) P(2szám< 2krit()|H0 igaz) = 1-  =  DF (szabadsági fok)   =1-  2 szám 2 szám 2 2 krit 

Feladat Feladat: Egy dobókockáról szeretnénk megtudni, hogy szabályos-e, azaz minden szám előfordulásának valószínűsége egyforma. Hogyan döntsük el? 

Kockadobás összesen 600 dobás

2-számított érték DF = r-1-l fk = tapasztalati gyakoriság 119 2-számított érték DF = r-1-l fk = tapasztalati gyakoriság Fk = elméleti gyakoriság Szabadsági fok r = kategóriák, osztályok száma 

Feladat (megoldás) összesen 600 dobás 

H0-t elfogadjuk, azaz a kocka szabályos. Feladat (megoldás) 2 szám= 2,02 DF = 6 - 1 = 5 2 krit= 11,1  = 0,05 2 szám << 2 krit H0-t elfogadjuk, azaz a kocka szabályos. 

119 Feladat A Tiszán adott időszakban levonuló árhullámok számát vizsgálva az elmúlt 68 év során, az alábbi eredményeket kapták: 30 év volt, amikor nem volt árhullám, 25 olyan év volt , amikor 1 árhullám vonult le az adott időszakban, 9 év volt amikor 2 és 4 olyan év volt, amikor 3 vagy annál több árhullám következett be. Feltehető-e, hogy a folyón levonuló árhullámok száma Poisson-eloszlással modellezhető? 

Emlékeztető: becslés elmélet 119 Feladat Emlékeztető: becslés elmélet H0: Poisson-eloszlás   0,8  = ? DF = r-1-l = 4-1-1 = 2 2 krit= 5,99  = 0,05 

? ? Feladat   0,8 2 krit= 5,99 0,273 k fk Fk pk 0 30 1 25 2 9 3- 4 120 Feladat k fk Fk pk 0 30 1 25 2 9 3- 4 0,4493 30,55   0,8 0,3595 0,1438 0,0474 24,45 9,78 3,22 ? 2 krit= 5,99 H0-t elfogadjuk, az árhullámok száma   0,8 paraméterű Poisson-eloszlással leírható. ? 0,273 

Leírható-e a gáztérfogat normális eloszlással ? 122 Feladat Halogénlámpa gyártásánál n=60 elemű minta alapján a betöltött gáztérfogat (cm3) az alábbiak szerint alakult: Leírható-e a gáztérfogat normális eloszlással ? 

122 Feladat P(xA <xF) Fk 0,0032 0,0613 ? 0,4366 0,1683 0,0180 1,0000 0,19 3,68 ? 26,20 10,10 1,08 60 3,34 0,03 ? 0,02 0,00 3,40 7,55 H0: normális eloszlás, =3,326; =0,083 DF = 6-1-2= 3 Pl.: P3(3,20 <3,30) = F(3,30) - F(3,20) = F3= n·P3= 60·0,3126= 18,75 

122 Feladat Fk P(xA <xF) 0,19 3,68 18,75 26,20 10,10 1,08 60 0,0032 0,0613 0,3126 0,4366 0,1683 0,0180 1,0000 3,35 0,03 0,75 0,02 0,00 3,40 7,55 Pl.: P1(3,00 <3,10) = P1(<3,10) = 0,0032 F1= n·P1= 60·0,0032 = 0,1941 2 szám= 7,55 2 krit= 7,81  = 5% H0-t elfogadjuk  = 10% 2 krit= 6,25 H0-t elutasítjuk 

Feladat 98 vállalatnál a halálos balesetek száma 1998-ban a következőképpen alakult: Leírható-e a balesetek száma Poisson-eloszlással? 

Feladat Pl.: F3 = n·p3 = 98·0,224 = 21,95  22 H0: Poisson-eloszlás =3 k fk Fk DF = 10-1-1 = 8 0 3 5 1 17 15 2 26 22 3 16 22 4 18 17 5 9 10 6 3 5 7 5 2 8 0 0,8 9 1 0,2  98 98  = 10%  = 30% 3 ? ? 2 krit= 13,4 2 krit= 9,52 Pl.: F3 = n·p3 = 98·0,224 = 21,95  22 2 szám= 13,1 H0-t elfogadjuk H0-t elutasítjuk 

Kvantitatív módszerek 9. Hipotézisvizsgálatok II. Szórások összehasonlítása Dr. Kövesi János

125 F-próba Két független, ismeretlen várható értékű és szórású normális eloszlást követő valószínűségi változó varianciáinak azonosságára vonatkozó hipotézisünket az ún. F-próbával ellenőrizhetjük. számláló: DF1 = n1 -1 nevező: DF2 = n2 -1 

Példa H0: 1 =  2 H1: 1 > 2  = 0,05  DF1 = 10 DF2 = 9 125 Példa H0: 1 =  2 H1: 1 > 2  = 0,05  DF1 = 10 DF2 = 9 F0,05 = 3,14 

Több szórás összehasonlítása 126 Több szórás összehasonlítása Kettőnél több, normális eloszlást követő valószí-nűségi változó szórásainak összehasonlítására a Cochran- v. a Bartlett - próbát alkalmazhatjuk. Ha a minták elemszáma minden mintában azonos, akkor Cochran-próbát alkalmazhatunk. n1= n2= n3=…..= nr= n 

127 Feladat Műselyem szakítóerő vizsgálatánál …. n = 10 r = 20 

Feladat n = 10 r = 20 gsz = 0,183 DF (f) = n-1= 10-1=9  = 5% 127 Feladat n = 10 r = 20 gsz = 0,183 DF (f) = n-1= 10-1=9 A H0 nullhipotézist elutasítjuk, az i=19-es szórás (5 ill. 1%-os szinten) szignifikánsan eltér a többitől.  = 5% g95=0,135  = 1% g99=0,155 

Feladat A 19. mintát kivéve, ismételjük meg a próbát! n = 10 r = 19 127 Feladat A 19. mintát kivéve, ismételjük meg a próbát! n = 10 r = 19 A H0 nullhipotézist elfogadjuk, az i=8-as minta szórása (5 ill. 1%-os szinten) szignifikánsan nem tér el a többi szórástól. DF(f) = n-1= 10-1= 9  = 5% g95=0,140  = 1% g99=0,160 

Kvantitatív módszerek 10. Hipotézisvizsgálatok III. Középértékre vonatkozó próbák Dr. Kövesi János

Átlagok próbái  ismert  nem ismert egymintás egymintás 130-132 Átlagok próbái  ismert  nem ismert egymintás egymintás u-próba t-próba H0:  = m H0: 1 = 2 kétmintás kétmintás u-próba t-próba 

< BUX Szórások megegyeznek? Fkrit = 1,9 kétmintás t-próba 134 BUX kétmintás t-próba Szórások megegyeznek? F-próba: H0: 1 = 2  = 5% Fkrit = 1,9 DFsz = n2-1= 12-1= 11 < DFn = n1-1= 65-1= 64 

BUX Középértékek összehasonlítása: H0: 1 = 2 H1: 1  2 134 BUX kétmintás t-próba Középértékek összehasonlítása: H0: 1 = 2 H1: 1  2 kétoldali  = 5% tkrit = 1,99 DF = n1 + n2 -2=65+12-2 =75 H0-t elfogadjuk, a két minta középértéke ( = 5%-os szinten) szignifikánsan nem különbözik. 

Feladat Egy szabályozott folyamatban 0=100;0=0,5. Származhat-e egy n=15 elemű minta ( x = 99 ) ebből a folyamatból? Legyen a próba kétoldali (az alsó és a felső eltérés is veszélyes lehet)! H0: 0= x  = 5% A H0 nullhipotézist elutasítjuk, az átlag eltérése a 0-tól (5%-os szinten) szignifikáns. -1,96 1,96 

Legyen a próba kétoldali! Feladat Egy szabályozott folyamatban 0=100. Származhat-e egy n=15 elemű minta ( x = 99; = 0,5) ebből a folyamatból? H0: 0= x  = 5% A H0 nullhipotézist elutasítjuk, az átlag eltérése a 0-tól (5%-os szinten) szignifikáns. Legyen a próba kétoldali! DF = n-1 = 14 tkrit= 2,14 

135 Feladat Szeretnénk eldönteni, hogy - a megkötött bizto-sítások számát tekintve - két ügyfélszolgálati iroda között van-e különbség. A két iroda adatai az alábbiak: 

135 Feladat Két minta középértékének összehasonlítása, az elméleti szórás nem ismert. kétmintás t-próba Szórások megegyeznek? F-próba: H0: I = II  = 5% Fkrit = 2,91 DFsz = nII-1= 13-1= 12 < DFn = nI-1= 11-1= 10 

Feladat Középértékek összehasonlítása: H0: I = II H1: I  II 135 Feladat kétmintás t-próba Középértékek összehasonlítása: H0: I = II H1: I  II kétoldali  = 5% tkrit = 2,07 DF = nI + nII -2=11+13-2 =22 H0-t elfogadjuk, a két minta középértéke ( = 5%-os szinten) szignifikánsan nem különbözik. 