Digitális tananyagok a kémia tanításához

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Az úgy kezdődött, hogy… Tavalyi előadás a digitális tankönyvekről :
E-learning alapú távoktatásos képzés
A digitális tananyagok szerepe a természettudományos oktatásban
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
Végszó Unused Section Space 1 Slides before 1st Section Divider
VI. Interaktív Tábla Konferencia
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
IKT eszközök, szoftverek alkalmazása
DIGITÁLIS TANANYAGFEJLESZTÉS E-LEARNING KERETRENDSZEREK Csalagovits Ádám projekt koordinátor NFT Programiroda.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
IKT projektek a közoktatásban
Hagyományos szemléltető eszközök
A közoktatás intellektuális infrastruktúrája Magyar Bálint oktatási miniszter.
Hunya Márta módszertani szakértő
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Barki Katalin Szombathely, május 4.
A pedagógiai értékelés „tantárgy” megvalósítása a Mérnöktanár-képzésben a Széchenyi István Egyetemen Dr. Nagy Tamás főiskolai docens május 31.
A multimédia olyan tartalom, amely többféle csatornát is használ a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. MULTI (latin) = többszörös MÉDIA.
e-Learning a tanárképzésben
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
A digitális tananyagtartalom használatának lehetőségei a matematika kompetenciaterületeken.
Készítette: Fajkusz Lívia
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Digitális középiskola Digitális középiskola Iskolahálózat kialakítása.
Szakkör címe Tantárgy, évfolyam Tanár neve Tanulmányi intézmény neve Település neve.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Az Apáczai Kiadó 7-8. évfolyamos matematika tankönyveinek bemutatása
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
A tanulási környezet változásának hatásai a tananyagfejlesztés módszereire Dr. Ludik Péter.
OK! Tanársegéd Online Könyvek
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A NEMZETI ALAPTANTERVHEZ ILLESZKEDŐ TANKÖNYV , TANESZKÖZ ÉS NEMZETI KÖZOKTATÁSI PORTÁL FEJLESZTÉSE TÁMop B/ Műhely
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Kht
Szaktanári Segédlet Tananyagfejlesztés A TÁMOP /2 projekt keretein belül.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Geomatech digitális taneszköz Nagy Regina eTanulás szakértő.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
PH-skála készítése és háztartási anyagok pH-jának meghatározása projekt gimnázium 9. osztály tanár: Szakács Erzsébet.
A fizika tanítása a 2012-es NAT-hoz készült A kerettanterv szerint Egri Sándor Debreceni Egyetem, Fizikai Intézet
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Tanév előkészítő fórum szeptember Bedőné Fatér Tímea Szakmai blog: Magyartanítást.
Általános iskolai német sorozatok
Honlap: Program: A Math-Bridge interaktív tanulási platform lehetséges szerepe az oktatási folyamatban.
Nemzeti Köznevelési Portál
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A digitális kompetencia fejlesztése
11. Vizuális jelképek, jelek, sematikus ábrák
Előadás másolata:

Digitális tananyagok a kémia tanításához Szalay Luca ELTE Kémiai Intézet luca@chem.elte.hu

Tartalom Tantervi és módszertani vonatkozások A digitális tananyagok definíciója és a digitális tartalmak osztályozása Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak angol nyelven magyar nyelven A tankönyvkiadók digitális tananyagcsomagjai Összefoglalás

1. Tantervi és módszertani vonatozások Nemzeti alaptanterv 2012, Ember és természet, Alapelvek, célok: „Az önmagában is összetett funkciójú természettudományi nevelés – a többi műveltségterülethez hasonlóan – beágyazódik az iskola komplex személyiségfejlesztési folyamatába. Ennek feltétele az iskolai és azon kívüli tanulási környezet változatossága, az információforrások, az interakciós lehetőségek sokfélesége, az önálló, cselekvő tanulás lehetősége.” A kerettantervek tervezeteinek módszertani ajánlásai is szorgalmazzák az infokommunikációs eszközök és digitális tartalmak használatát: http://kerettanterv.ofi.hu

2. A digitális tananyagok definíciója és a digitális tartalmak osztályozása Def.: „Pedagógiai elvek alapján, az informatika lehetőségeit az oktatási célok mentén kihasználva felépített oktatási anyagok” (OH, tankönyvvé nyilvánítási útmutató, DIGITÁLIS TANESZKÖZ-TÍPUSOK”, http://www.oh.gov.hu/tankonyvve-nyilvanitasi-utm-kiadok ) .A digitális tartalmak csoportosítása az interaktivitás szempontjából: Statikus (grafikonok, ábrák, képek, szövegek, szövegrészletek és ezek kombinációi) Dinamikus (filmek, videók, animációk) Interaktív (tesztkérdések, párosító, csoportosító feladatok, keresztrejtvények, dominó és más játékok, szimulációs feladatok stb.). Tananyagelem – tananyag – tananyagcsomag

3. a) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak - angol nyelven Teachers' Domain, Digital Media for the Classroom and Professional Development, Simulations (pl. „Gas Properties”) http://www.teachersdomain.org/search/?q=simulation&fq_grade=PK&fq_grade=PS University of Colorado, Classroom Aid, Interactive Science Simulations http://classroomaid.visibli.com/172417d2dc9ecdc1/?web=745874&dst=http%3A//phet.colorado.edu/index.php (pl. Molecule Polarity) The Chem Collective, Online Resources for Teaching and Learning Chemistry, Virtual Lab: Default Virtual Lab Stockroom http://chemcollective.org/vlab/vlab.php Royal Society of Chemistry, Teaching Resources (http://www.rsc.org/learn-chemistry/resource/listing?searchtext=&reference=teachers&fcategory=all&filter=all&fAudience=AUD00000001&MediaType=MED00000007 ) American Chemical Society, Student Programs and Resources (http://portal.acs.org/portal/acs/corg/content?_nfpb=true&_pageLabel=PP_TRANSITIONMAIN&node_id=125&use_sec=false&sec_url_var=region1&__uuid=0693fae0-1325-442e-aa63-e38827172b44 )

Pl. Teachers' Domain, Digital Media for the Classroom and Professional Development, Simulations (pl. „Gas Properties”)

Pl. University of Colorado, Classroom Aid, Interactive Science Simulations Molecule Polarity

Default Virtual Lab Stockroom http://chemcollective. org/vlab/vlab Default Virtual Lab Stockroom http://chemcollective.org/vlab/vlab.php „Virtuális labor”

3. a) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak - angol nyelven (folyt.) Felvétel az atomokról http://www.youtube.com/watch?v=vAun_zO46-U Egy pentacén molekula: http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/8225491.stm Molekulán belüli kötések 3D-s molekulamodellek, pl. http://www.worldofmolecules.com/3D/ http://www.nyu.edu/pages/mathmol/library/ Dal a kémiai elemekről (Tom Lehrer „Element song”) http://www.youtube.com/watch?v=SmwlzwGMMwc&feature=related Kísérletek leírása fényképekkel (Leedsi Egyetem) http://www1.chem.leeds.ac.uk/delights/ Látványos kísérletekről készült videók, pl. http://www.youtube.com/watch?v=TE2r0vjkXK0&list=PL7C20CCBD18DEDD6E&feature=plcp (elektrosztatika, molekulapolaritás) http://www.whynotchemeng.com/teachers/top%20ten%20flash%20bang%20demos.aspx (10 nagyon látványos kísérlet, videókkal és receptekkel) http://www.youtube.com/watch?v=lCrMB8341rU&feature=related („szivárványhíd”) http://www.youtube.com/watch?v=f2XQ97XHjVw&feature=plcp (keményítő)

3D-s, forgatható molekulamodellek tára: http://www. worldofmolecules

3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – Sulinet Sulinet Digitális Tudásbázis → Sulinet Tudásbázis 2012! http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/termeszettudomanyok/kemia általános, szervetlen és szerves kémia (figyelembe veszi a magyar tanterveket) tevékenységek – kémiai feladatok gyűjteménye Intel Skoool nemzetközileg ismert tananyag-adatbázis (animációgyűjtemény, benne tesztekkel, áttekintő vázlattal) „hotspot”-ok: kísérletek videói, feladatok, grafikonok, játékok Sunflower Learning szimulációk Sulinet Tudásbázis 2012. Közösség Csoportok alakíthatók érdeklődési körök szerint Kérdések, hozzászólások, tapasztalatok Dokumentumok, feladatok oszthatók meg egymással

3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – „EDE” Educatio Digitális Eszköztár („EDE”): http://ede.educatio.hu/ Az Educatio által kötött szerződések miatt ingyenesen elérhető szoftverek , pl.: Lab@Home: biológia, kémia, földrajz, fizika animációkat és videofelvételeket tartalmazó szoftver, több mint 100 kísérlet Test@Home Science: tankönyv- és módszerfüggetlen interaktív oktatórendszer, közel 2000 objektum, tematikus tesztfeladat-gyűjteménybe rendezve.

3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – Realika Realika: Digitális foglalkozásgyűjtemény és oktatásszervezési szoftver: http://realika.educatio.hu/ (online és és az Educatio által kiadott CD-n is) Kitűnő minőségű rövid videók, animációk, szimulációk, sok interaktív feladat Nem a magyar tantervek szerint (pl. nincs szerves kémia) Tanulói verzió: otthoni tanulásra is, sok interaktív feladattal, a megoldások statisztikai értékelésével Tanári verzió: több videó, animáció, feladat Hálózatépítés céljából elérhető egy felület, ahova a pedagógusnak lehetősége van különböző elemek beillesztésére Oktatási tartalomkezelő rendszer (Learning Management System, LMS), amelyben ingyenes regisztrációt követően nyomon követhető a diákok munkája

Pl. Realika, Tananyag: Kémia - tanári verziók :: 14. Az atom szerkezete

3. b) Az interneten szabadon elérhető digitális tartalmak – magyar nyelven – egyéb Interaktív periódusos rendszer: www.ptable.com ELTE Szervetlen Kémiai Tanszék, Tanulságos kémiai kísérletek http://vegyszer.chem.elte.hu/video/chemlab/index.html Képes Kémia, Természettudományi Oktatási Közösség http://www.keketok.hu/tantargyak/ Szertár: http://www.szertar.com/ SMART Tananyag Piac, Kémia http://www.tananyagpiac.hu/kereses?keys=k%C3%A9mia&field_tantargy_value_many_to_one=All&field_eletkor_value_many_to_one=All&field_tipus_value_many_to_one=All

Interaktív periódusos rendszer: http://www.ptable.com/

4. A tankönyvkiadók digitális tananyagcsomagjai Apáczai Kiadó: http://www.apaczai.hu Mozaik Tankönyvkiadó: http://www.mozaik.info.hu/Homepage/Mozaportal/index.php Műszaki Kiadó: http://www.muszakikiado.hu Nemzeti Tankönyvkiadó http://www.ntk.hu/index

Apáczai Kiadó Megvásárolható CD-k, amelyeket a honlapon kell aktiválni, pl. J. Balázs Katalin: Kémia 7. és Kémia 8. 50+ kísérletről készült felvétel animációk, játékok, kitöltendő feladatok, képek, ábrák, modellek óravázlatok beépített feladatokkal és módszertani tanácsok Apáczai Tudástár: online is elérhetők a CD-k anyagai, ha a tanár egy osztálynyi tankönyvet megrendel a tanárok megoszthatják a tapasztalataikat tananyagok is feltölthetők, diákokkal megoszthatók

Pl. J. Balázs Katalin: Kémia 7. és Kémia 8. Kémia 7. osztály, társasjáték

Mozaik Tankönyvkiadó mozaWeb digitális tankönyvek http://www.mozaweb.hu/ a hozzáférés feltétele: egyetlen tankönyv megvásárlása a nyomtatott kiadványok szöveges és képi tartalma kísérletek, 3D-s molekulamodellek, beépített animációk és az animációkba beépített feladatsorok, játékok stb. tanároknak: mozaBook digitális tankönyvek oktatási intézmények számára ingyenes, ha a Mozaik Kiadó tankönyveit használják számos interaktív extra tartalom, tematikus eszköz és játék (periódusos rendszer, híres emberek életrajzi adatai stb.) a programba épített animációs, prezentációs és illusztrációs lehetőségek (pl. grafikonkésztő program) kész feladatok és feladatkészítő sablonok online internetes tanulmányi verseny és stratégiai játék

mozaLearn: komplett integrált digitális oktatási rendszer

Pl. savas akkumulátor működése (animáció) http://www. mozaweb

Műszaki Kiadó CD-k (pl. Kémia 7. és 8. tankönyvek CD mellékleteit az egy osztálynyi tankönyv megrendelői megkapják) sok animáció és interaktív feladat (párosító, kiegészítő - húzogató stb.) http://www.muszakikiado.hu/ok_online_konyvek online változatok is kiegészítő tartalmakkal, pl. Villányi Attila könyveiben a „hotspot”-okra kattintva: videofelvételek a kísérletekről számítási feladatok megoldásai óravázlatok PPT-ken Cappucino Tesztkészítő Program - 8 feladattípus, 3 nehézségi szint, témakörök, osztályok szerint - csapatjáték/egyéni; pontozórendszer, nyomtatható feladatlapok www.e-tanarikar.hu Az önálló Elektrokémia CD-n (pl. animációk, interaktív feladatok, feladatok szavazórendszerre)

Műszaki Kiadó Elektrokémia CD Galvánelemek (Daniell-elem)

Műszaki Kiadó Elektrokémia CD A galvánelemek feszültsége (interaktív feladat)

Nemzeti Tankönyvkiadó CD mellékletek rendelhetők a tankönyvekhez (offline használat) online interaktív „flipbook”-ok (pl. Kecskés Andrásné könyvei) http://flipbook.ntk.hu/index.php?r=site/choose regisztrált felhasználóknak interaktív feladatok, videók, képek a webkönyvekbe beszúrhatók az interaktív kiegészítők hivatkozásait tartalmazó ikonok Feladatkészítő szoftver: http://www.ntk.hu/tartalom/list/24538824 megrendelhető a honlapon, megvásárolható boltokban kiegészítős feladatokat mozgatható szövegrészekkel, keresztrejtvényt stb. lehet készíteni vele a feladatok online feltölthetők és megoszthatók tudásmérő feladatsorok is összeállíthatók a tanárok kódokat rendelhetnek a diákokhoz, s így ellenőrizhetik, hogy a kiadott feladatokat kik oldották meg

Nemzeti Tankönyvkiadó, Flipbook http://flipbook. ntk. hu/index. php

Pl. Szerves kémia flipbook http://flipbook. ntk. hu/index. php

5. Összefoglalás A változatosság gyönyörködtet. (Cicero) KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!