1. Marketing előadás A marketing, mint az értékteremtés menedzsmentje

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
Advertisements

Marketing a kozmetikában
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
Corporate Identity a szállodaiparban
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A marketing alapkoncepciói
A marketing alapkoncepciói
A kommunikációs mix elemei
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Marketing alapismeret
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketing alapjai.
Elméleti közgazdaságtan
Marketing mix.
Marketing alapfogalmak
A marketing piac tartalma
Marketing eszközrendszere
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
Kérdések a második zh-hoz
Minőség menedzsment 6.előadás
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
Marketing alapfogalmak
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A MARKETING FOLYAMATA.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Minőségbiztosítási ismeretek
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Marketing, marketingkommunikáció. Mi is az a marketing? Eszme Attitűd Magatartásforma Technika Vállalati alapfunkció Módszertan Szervezeti egység.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Marketing I. 1. előadás A marketing alapkoncepciói
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT
Kérdések a második zh-hoz
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Marketing I. előadás Kovács István
Innováció és marketing – termékpolitikai döntések – marketing a termékfejlesztésben Marketing gyakorlat 5.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
1. Stratégiai tervezés és marketing
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Előadás másolata:

1. Marketing előadás A marketing, mint az értékteremtés menedzsmentje

Bevezetés- Miért fontos marketing, mi a marketing? A vállalkozási tevékenység alapfolyamata Vállalat Transzformáció és Értékhozzáadás Input tényezők, termelési tényezők Szervezeti piac (vállalat a vevő, szervezetek alkotják) Output tényezők termék/ szolgáltatás hasznosság- tartalom!!! Fogyasztói piac (vállalat az eladó; vállalat+ fogyasztók +versenytársak alkotják: Szükséglet kielégítése a „fogyasztói magatartás” gyakorlása által

Alapvetés A vállalat célja a fogyasztói csoportok szükségleteinek kielégítése nyereség elérésével. A limitáltan rendelkezésre álló termelési tényező (input) transzformációja révén outputokat állítanak elő; melyek hasznosságtartalmuknál fogva vállnak alkalmassá a fogyasztói szükségletek kielégítésére. (termék-szolgáltatás) Tulajdonosi érték+fogyasztói érték előállítása (Duális jellegű értékteremtés)

Alapvetések A termelési tényező fogalma Minden olyan termelőeszköz, amely tartósan áll rendelkezésre, és az általa kifejtett munka hozzájárul a javak előállításához, feldolgozásához. Maga a termelési tényező nem szűnik meg (azonnal) létezni a termelés folyamán.

A termelési tényezők Munka: az ember javak előállítása során felhasznált szellemi és fizikai képességeinek összege. A munka során valamilyen jószág létrehozása, átalakítása történik, hogy az hasznosítható, elfogyasztható legyen. Szellemi tőke: az erőforrások produktív kombinációjára való képesség, az emberek teljesítményében csapódik le megléte, tanulás, oktatás, képzés útján sajátítható el. Természeti tényezők (pl. termőföld, bánya, vadállomány, erdő, tengerpart): azok az erőforrások, amelyek a természeti környezetben megtalálhatóak és eredeti formájukban fel is használhatóak javak előállítására. Tőkejavak: olyan megtermelt javak, amelyeket további termelési folyamatokba vonnak be. A vállalkozások elindításához is tőkére van szükség.

+ az IDŐ A termelési tényezők Vállalkozás: vállalkozói tevékenységek összessége. A vállalkozó célja a profitszerzés, ennek érdekében kockázatot is vállal. Felkutatja és kielégíti a fogyasztói igényeket, valamint irányítja, működteti a termelési tényezőket. Technológia: a termelési tényezők egy meghatározott kombinációját adja. Információ: valamire vonatkozó releváns ismeretek összessége + az IDŐ (nem reprodukálható, nem tudjuk mennyi áll rendelkezésre, felhasználódásának mértéke nem befolyásolható )

A gazdasági „körforgás” elemei

A marketing fogalmai I. A marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt terméket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat. A marketing a vállalat egészére kiterjedő – a vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó – filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketingszempontok dominálnak.

A marketing fogalmai II. AMA(1985): A tervezésnek és végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során elképzelések, termékek, szolgáltatások teremtése, árazása, promóciója és elosztása megy végbe az egyéni és a szervezeti célok kielégítése érdekében. A vállalat és a fogyasztó közötti tranzakció/csere mechanizmust menedzseli.

A marketing fogalmai III. AMA (2007): A marketing azon tevékenységek és folyamatok rendszere, amely a vásárlók, ügyfelek, partnerek és a társadalom számára értéket jelentő ajánlatok teremtését, kommunikálását, eljuttatását és cseréjét jelenti.

A marketing tehát… A marketing tehát olyan tudatosan felépített piaci, piac-befolyásolási tevékenység, melynek segítségével tervezhetővé válik a célpiac számára leginkább megfelelő/értékes/hasznos termék/szolgáltatása létrehozása és piaci menedzselése.

Mi mindenre terjed ki a marketingtevékenység 1. Stratégiai elemzés Makrokörnyezet-elemzése Mikro/piaci/iparági/Versenyhelyzet-elemzése; Belső környezet elemzése Vízió, misszió, arculat kialakítása 2. Stratégia kialakítása Piac-szegmentáció, célpiac választás, a célpiac fogyasztói igényeinek, magatartásának elemzése (Piackutatás módszereivel) Termék/szolgáltatás (értékcsomag) koncepciójának kidolgozása A 7P célcsoport-specifikus kialakítása 3. Üzleti modell megalkotása 4. Megvalósítás/ellenőrzés (pl.fogyasztói elégedettségvizsgálat) Végeredmény: Tulajdonosi érték+fogyasztói érték létrehozása

A marketing fejlődése, avagy miért lehet más az elmélet és a gyakorlat? Termelésorientáció Termékorientáció Eladásorientáció Piacorientált marketing korszaka Társadalom és piacorientált marketing korszaka Értékorientáció ÉLMÉNYORIENTÁCIÓ

A vállalati értékkínálat részei – a marketing eszközrendszere A termék hasznosságtartalmának konkrét kifejeződése! 7P Product Price Place Promotion People Phisycal evidence Processing

A termékpolitika elemei Termék mindaz, ami hasznosság-tartalmánál fogva szükségleteket elégít ki, és csere tárgyát képezheti. Terméktervezés, fejlesztés folyamata Design és formatervezés, csomagolás Branding Termék pozicionálása, termékek bevezetése, esetleges kivonása

Az árpolitika elemei Annak a fogyasztótól elvárt–általa feláldozott–jövedelemrésznek a meghatározása, amit a fogyasztó a termék birtoklásáért, illetve fogyasztásáért a vállalatnak „ad”. Árképzés/ármeghatározás elvei Költségstruktúra-vevői árelfogadás feltárása

Az értékesítési csatorna elemei Az az értékesítési hely, amelyen keresztül az előállító a terméket a fogyasztóhoz eljuttatja, áthidalva így az előállítás és a fogyasztás közötti időbeli és térbeli különbséget. A termékek és szolgáltatás a kellő helyre és időre, a szükséges mennyiségben és kínálatban való eljuttatása.

A marketingkommunikáció elemei Azon elemek összessége, melyek képesek egy termék vagy szolgáltatás megismertetésére, és a fogyasztói magatartás befolyásolására. Kommunikációs elvek és célok meghatározása. A termék-életgörbe egyes szakaszaihoz kapcsolódó kommunikációs eszközök kiválasztása Szponzorálás

Az „emberi tényező” jelentősége Azon személyek, akik alapvető vagy kiegészítő mértékben részt vesznek a vállalati kínálat létrehozásában. Szaktudás, kreativitás, Kommunikativitás!

A „tárgyi elemek” jelentősége Azon elemek összessége, melyek alapvető vagy kiegészítő mértékben jelen vannak a szolgáltatás létrehozásakor, abban szerepet játszanak.

A folyamat jelleg A csereügyletet–mint folyamatot–logikus átvezetésekkel összekapcsolható egységekre, lépésekre kell bontani. Minden fázishoz egy „fázis-specifikus” marketinglépés tartozik. Folyamatmenedzsment: Azon műveleti lépések tervezését, megvalósítását, és menedzselését jelenti, melyek egy szisztematikusan felépített folyamatot alkotva képesek kielégíteni az ügyfél igényeit.

A folyamatok A folyamat a tevékenységek irányított láncolata egy adott teljesítmény (output, érték, élmény) létrehozása érdekében. A folyamatok teremtik meg azokat az „eredményeket”, melyeket a vállalat eljuttat a fogyasztókhoz.

A folyamatteljesítmény, mint sikertényező A vállalatnak nem külön-külön, kizárólagos jelleggel kell a piacokra, beszállítókra, termékekre, szervezeti egységekre koncentrálnia, hanem az értékteremtést, és a tartós „sikert” biztosító folyamatokat kell kiépítenie, és koordinálnia.

Csere-orientált és/vagy Kapcsolat-orientált marketing A sikeres marketingtevékenység ki egészül a – csak a vállalat és fogyasztó közötti cseremechanizmusra koncentráló – tranzakció-orientált marketingtevékenységhez képest (transaktion oriented marketing) Ezek a kiegészítések, illetve új funkciók a kapcsolat orientált marketingtevékenységben öltenek testet. (relation oriented marketing)

A marketing feladatai napjainkban Élményt adni Közösséget építeni a fogyasztókkal Kihasználni a nagyobb társadalmi felelősségvállalás iránti igényt Kihasználni az IT ugrásszerű forradalmát

Ajánlott irodalmak a tantárgyhoz (magyar nyelven) Csath, M.: (2012): Üzletimodell-innováció. Nemzeti Tankönyvkiadó Józsa, L. – Piskóti, I. – Rekettye, G. – Veres, Z. (2005): Döntésorientált Marketing. KJK-Kerszöv, Jogi és Üzleti Kiadó Hoffmeister, T.Á. (2008): A fogyasztói magatartás alapjai. Aula Kiadó Hoffmeister, T. Á.- Simon, J.- Sajtos, L. (2003): A fogyasztói elégedettség. Alinea Kiadó Hunyadi, GY.- Székely, M. (2003): Gazdaságpszichológia. Osiris Kiadó Koller, P.–Keller, K. L. (2006): Marketingmenedzsment, Akadémiai Kiadó Veres, Z. (2005): Szolgáltatásmarketing. KJK Kerszöv, Jogi és Üzleti Kiadó