A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007 Menner Ákos
Előzmények 2006 Önértékelés módszertani képzés Önértékelés szakértői támogatása Önértékelés elvégzése Fejlesztési területek megfogalmazása Fejlesztési célkitűzések kidolgozása Intézkedési tervek elkészítése Horizontális tanulás elindítása (5 csoport) Kulcsindikátorok feltöltése (benchmarking) Módszertani kiadvány a fejlesztésekhez
A CQAF Modell alkalmazása a szakképző intézményekben Vezetés Folyama-tok Dolgozók irányítása Politika és stratégia Partnerkap-csolatok és erőforrások A tevékeny-ség kulcs indikáto-rai Dolgozói eredmények Vevői eredmények Társadalmi eredmények Innováció és tanulás ADOTTSÁGOK EREDMÉNYEK
A Szakiskolai önértékelési modell bevezetési szintjei A modell alapja mindhárom szinten azonos. A három fázis egyben három kiterjedtségi fokot is jelent: szintenként külön önértékelési eszköz. 3. KIVÁLÓSÁG SZINT 2. FEJLESZTÉSI SZINT 1. HELYZET- FELMÉRŐ SZINT
Jogszabályi háttér Közoktatási Törvény 1999. évi módosítása Közoktatási Törvény [40. § (10) és (11)] IMIP – nek tartalmaznia kell: A tervezés, irányítás, vezetés, ellenőrzés, értékelés folyamatait, a teljes körű intézményi önértékelést, a fenntartói minőségirányítási rendszerrel való kapcsolatát, a vezetők és a pedagógusok teljesítmény értékelésének rendjét. 3/2002 OM rendelet [4.§ (1)] 1057/2005 Kormányhatározat (V.31.)
A minőségfejlesztés tevékenységei 2007 Intézményi fejlesztések támogatása: Intézményi felelősök minőségügyi felkészítése. Szakértői támogatás biztosítása a fejlesztésekhez. SZMBK Modell teljeskörű kifejlesztése Intézmény-hálózatok kialakításának támogatása. Teljesítményértékelés felmérés, bevezetés előkészítése Intézkedési tervek megvalósításának mérése. Benchmarking – 160 indikátorból álló adatbázis novemberi feltöltése Intézményi pályázat a fejlesztések megvalósításának támogatására
Akkreditált pedagógus továbbképzés Minőségügyi módszertani képzés Önértékelésben megfogalmazott célkitűzésekre épül A minőségügyi felelősök részvétele 140 pedagógus helyett 126 Helyszín: Salgótarján 40 órás képzés Tapasztalatok: Fejlesztések humánerőforrásának tervezése hiányos A fejlesztések eredményének mérése hiányos
CQAF szakképzési modell adaptáció SZMBK Modell továbbfejlesztés Tapasztalatok feldolgozása A fejlesztés tartalma: Külső értékelés kidolgozása Indikátorok felülvizsgálata Fenntartói és ágazati szint kidolgozása A teljes rendszer 2008-tól bevezetése
Közös Kritériumok (CQAF Modell) A CQAF alkotó részei Közös Kritériumok (CQAF Modell) Mérés (Indikátorok) Módszertan (Önértékelés) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás A CQAF alkotóelemei: egy modell, amely lehetővé teszi a rendszerek megtervezését, gyakorlatba átültetését, megvalósítását, értékelését és felülvizsgálatát a megfelelő szinteken, egy megfelelő módszertan a rendszerek felülvizsgálatára (pl. önértékelés), a folyamatos fejlesztés előmozdítása céljából; egy külső szerv általi monitoring nemzeti vagy regionális szinten (lehetőség szerint peer review (azonos tevékenységet végzők egymás általi értékelése) alkalmazásával)); /Az EU munkacsoport tagjai 2004-ben egymás rendszereit értékelték a CQAF-nak való megfelelőség szempontjából./ mérési eszközök kifejlesztése nemzeti vagy regionális szinten, annak érdekében, hogy segítsék a tagállamokat saját rendszereik monitoringjában és értékelésében. Monitoring (Külső értékelés) 9
Intézményi célkitűzések megvalósításának szakértői támogatása Intézményenként 48 óra (kontakt) szakértői, tanácsadói támogatás Közbeszerzésben beszerzett 2 szolgáltató közvetlenül az intézményeknél jelentkezik Intézményi célkitűzések megvalósításának támogatása Intézmény és szolgáltató - munkaterv Július – november (elszámolás feltételei) Fejlesztések eredményének mérése
Egymástól tanulás benchmarking Horizontális tanulás támogatása – 300 e. Ft/intézmény Intézménycsoportok működtetése, munkaterv Jó gyakorlatok bemutatása, tapasztalatok Közös felkészülés, együttműködés keretei Együttműködési hálózatok kialakítása Kapacitások közös használata Mentorcégek hálózatának kialakítása
Vezetői és pedagógus teljesítményértékelés Az intézményekben a teljesítményértékelés eljárásrendjének és szempontsorának elemzése Dokumentum elemzés - IMIP Helyszíni szemle – intézményenként 3-4 óra A teljesítményértékeléshez szükséges eszközök és módszertan kidolgozása. A teljesítményértékelés megvalósítását támogató akkreditált továbbképzés kidolgozása.
Intézményi pályázat a fejlesztések megvalósításának támogatására Az intézményekben a fejlesztések költségeinek részbeni finanszírozása: utiköltség, Közreműködők tiszteletdíja, Szakértői tiszteletdíj, Dologi költségek, Pályázat tartalma Határidők Elszámolás
Problémák Fejlesztések megvalósításának hatékonysága Minőségügyi team működtetése Horizontális tanulás a minőségügy területén Benchmarking adatbázis feltöltöttsége, használata
Köszönöm a figyelmet! Menner Ákos : www.szakma.hu : menner.akos@szakma.hu d2@szakma.hu : 36-1-434-57-25