Jegybanki oktatási programok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Dr. Dávid Lóránt Dénes, dékán.
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
„A program megvalósulását az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány a Munkaerő-piaci Alapból támogatja” Záró konferencia június „ Új esély:
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
A Huawei Technologies Hungary Kft. a Huawei globális vállalati stratégiájában Készítette: Molnár Péter ZSKF NGG végzős mester szakos hallgató március.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MŰSZAKI ANYAGTUDOMÁNYI KAR T ÁJÉKOZTATÓ A DUÁLIS KÉPZÉS NYÚJTOTTA LEHETŐSÉGEKRŐL ÉS ENNEK A M ŰSZAKI A NYAGTUDOMÁNYI K AR, J ÁRMŰIPARI Ö NTÉSZETI T ANSZÉKÉN.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Áttörés a hazai távközlésfejlesztésben A Matáv első évtizede Hogyan nőtt a hitelünk? Az út finanszírozása ( ) Készítette: Kis Péter.
Új helyzet a felsőoktatásban: a bolognai folyamat László Gyula PTE KTK november 15.
A BKIK Oktatási Igazgatóságának és Oktatási Nonprofit Kft-jének feladatai.
Befolyást a gazdaságnak a felsőoktatásban! Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Jubileumi év partnertalálkozójaPécs, február 29. „Új típusú partnerséggel együtt a jövőért” Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Barcsák Marianna KPSZTI
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Mayer József Budapest február 27.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
Szakmai tanárképzés országos módszertani- és képzésfejlesztése
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
SZÁMVITEL.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A projektek jelentősége a Műegyetemen
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Folyamatosan emelkedik a lakosság
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Hallgatói juttatási rendszer
Zalaegerszeg, 21 February 2018
Budapest, február 5. Reszeginé Erdélyi Beáta
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
Lorem ipsum.
SZAKMAI FOLYÓIRATOK.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Baranya Megyei Önkormányzat
Intézményvezetők tájékoztatása Nyíregyházi Egyetem
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Jegybanki oktatási programok DR. DUBÉCZI ZOLTÁN | igazgató Budapest, 2017. október 18.

A felsőoktatás támogatásának motivációi: „A Magyar Nemzeti Bank (MNB) kiemelt célja, hogy emelje a magyar közgazdasági oktatás színvonalát és növelje az általános közgazdasági műveltséget.” A felsőoktatás támogatásának motivációi: saját humánerőforrás-utánpótlás, társadalmi felelősségvállalás, gazdaságtudományi képzések finanszírozásának drasztikus visszaesése, gazdaságtudományi (különösen a közgazdasági képzési ág) képzésekre jelentkezők és felvettek számának csökkenése, külföldön tanulmányaikat megkezdő magyar fiatalok számának jelentős növekedése.

Jogi keretek I. Mnbtv. 3. § (2) Az MNB elsődleges céljának veszélyeztetése nélkül támogatja a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitásának fenntartását, ellenállóképességének növelését, a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítását és a rendelkezésére álló eszközökkel a Kormány gazdaságpolitikáját. Mnbtv. 44. § (3) Az MNB részt vállal a 39. §-ban meghatározott törvények hatálya alá tartozó személyek és szervezetek ügyfeleinek tájékoztatásával, a pénzügyi kultúra erősítésével, terjesztésével, valamint a felügyeleti, illetve a felügyelt tevékenységgel kapcsolatos tanulmányok készítésének és közzétételének, valamint a civil fogyasztóvédelmi szervezetek tevékenységének támogatásában.

Jogi keretek II. Mnbtv. 170. § (3) Az MNB által kiszabott bírságból származó bevétel a) közgazdasági, pénzügyi szakemberképzés elősegítésére, támogatására, b) közgazdasági, pénzügyi, valamint interdiszciplináris kutatások elősegítésére, támogatására, c) a pénzügyi kultúra erősítésére, terjesztésére, a pénzügyi tudatosság fejlesztésére, valamint ezen célok elősegítésére, így különösen a kapcsolódó oktatási és kutatási infrastruktúra fejlesztésére, d) alapítványi támogatásra, valamint e) karitatív célra fordítható.

Nemzetközi tapasztalatok képzőközpontokat működtetnek, valamint a jegybanki munkatársaknak továbbképzési lehetőséget biztosítanak. saját felsőoktatási intézményt hozott létre (Hochschule der Deutschen Bundesbank), ahol akkreditált közgazdasági képzéseket indít, duális képzési formában is.

Részvétel a felsőoktatásban Önálló felsőoktatási intézmény alapítása vagy Magyarországi felsőoktatási intézmények, képzések, hallgatók támogatása

Hogyan vesz részt az MNB a felsőoktatás támogatásában? Együttműködési megállapodás felsőoktatási intézményekkel, Jegybanki specializáció indításának támogatása a BCE közgazdasági elemző mesterképzési szakán, Új tantárgyak bevezetése, oktatása (pl.: Gazdasági kormányzás), Tananyagfejlesztés (pl.: „Vezetés a közjó szolgálatában – Közpénzügyi gazdálkodás és menedzsment” című tankönyv), Ösztöndíjak gazdaságtudományi alap- és mesterképzéses hallgatóknak, Szakmai gyakorlati helyek biztosítása (duális és „hagyományos” képzésben részt vevő hallgatóknak), Hátrányos helyzetű térségekben élő, felsőoktatásban tanuló fiatalok támogatása ösztöndíjjal, Együttműködés doktori alprogramok indítására vonatkozóan.

1. PÉLDA EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁSOKRA

Budapesti Corvinus Egyetem (1.) A Közgazdaságtudományi Karon 2015-ben létrejött az MNB Tanszék, amely több új tantárgyat oktatott a hallgatóknak. 2017. februárban indult a Jegybanki elemző specializáció oktatása. A Társadalomtudományi és Nemzetközi Kapcsolatok Karon belül 2015-ben létrejött a Gazdaságföldrajz, Geoökonómia és Fenntartható Fejlődés Intézet, sikeresen újraindult a Regionális és környezeti gazdaságtan mesterképzési szak keresztfélévben és szeptemberben, továbbá létrejött a Geostratégiai Központ. A legkiválóbb hallgatók támogatására egy komplex ösztöndíjrendszer került meghirdetésre.

Budapesti Corvinus Egyetem (2 Budapesti Corvinus Egyetem (2.) (MNB Economania / GeoLectures szakmai programsorozat) Lord Meghnad Desai: a Lordok Házának tagja és az LSE professzora George Osborne: volt angol pénzügyminiszter Andrew Rose: a University of California, Berkeley professzora Arjun Appadurai: a globalizáció világhírű amerikai antropológus Parag Khanna: globális stratéga, a World Economic Forum szakértője Bruno Giussani: a TED európai igazgatója

Neumann János Egyetem (korábbi Pallasz Athéné Egyetem, elődje: Kecskeméti Főiskola) Együttműködés a duális képzés területén. Mérnökképzés gazdasági vonatkozású megerősítése. Felsőfokú oktatás gazdaságba történő mélyebb beágyazódásának elősegítése. A fiatalok helyben tanulásának és helyben boldogulásának elősegítése. Reálgazdasági folyamatokkal is foglalkozó modern közgazdasági kutató, fejlesztő és oktatási központ létrehozása. Gazdálkodási és menedzsment alapszak.

Keleti Üzleti Akadémiai Központ (a Budapesti Gazdasági Egyetem keretén belül valósul meg) Kelet-ázsiai nyelveket beszélő, a kelet-ázsiai országok, régiók kultúráját, gazdaságát ismerő fiatal szakemberek képzése. Az ázsiai gazdaságfejlesztési tapasztalatok becsatornázása a magyar termelékenység és versenyképesség növelése érdekében. Magyarország és a kelet-ázsiai országok közötti oktatási, kutatási, kulturális és gazdasági kapcsolatokat fejlesztése.

Pécsi Tudományegyetem Geopolitikai Doktori Alprogram (1.) Az alprogram a PTE Földtudományi Doktori Iskolájának akkreditált programjának keretében indult az MNB szakmai és a Pallas Athéné Alapítványok anyagi támogatásával. Az elmúlt tanévekben vendégelőadók között köszönthettük Athanasios Orphanides-t, az MIT Sloan School of Management professzorát, korábbi ciprusi jegybankelnököt, André Sapir-t, belga közgazdászt, a Solvay Brussels School of Economics and Management professzorát, Antoine Godin – alkalmazott matematikust, a Kingston University London professzorát. 2017 szeptemberében immáron a 3. évfolyam indult 26 fővel.

Pécsi Tudományegyetem Geopolitikai Doktori Alprogram (2.) Geopolitics of the Global South (2016) a Pécsi Tudományegyetem (PTE), az Universidad de Chile (UChile), az Universidade de São Paulo (USP), valamint a Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány (PADMA) társszervezésében Santiago de Chilében és São Pauloban. Geopolitikai folyamatok és lehetséges hatásaik (2017. június 30.) a Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemmel és a Pallas Athéné Domus Concordiae Alapítvánnyal együttműködésében Kolozsváron.

Angol nyelvű transzdiszciplináris doktori alprogram Győrben A győri Széchenyi István Egyetem az MNB szakmai támogatásával Transzdiszciplináris doktori alprogramot indított 2016 szeptemberében. Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola, Gazdálkodás- és Szervezéstudományok doktori képzésének keretében a meglévő, de átdolgozott management specializáció mellett indul az új szemléletű, angol nyelvű transzdiszciplináris alprogram. A program célja, hogy olyan széles látószöggel és nyitott gondolkodással rendelkező doktoranduszokat képezzen, akik majdan vezető szerepet tölthetnek be Magyarország és a Kárpát-medencei régió társadalmi-gazdasági életében. Több mint 20 hallgató kezdte meg tanulmányait 2017 szeptember második felében a Magyarországon egyedülálló képzésben.

Miskolci Egyetem Az együttműködés célja a közgazdaságtani oktatás támogatása, a tudományos infrastruktúra fejlesztése, a szakmai kutatások és publikációk számának gyarapítása, valamint a gazdasági-pénzügyi kultúra és tudatosság színvonalának növelése. Az intézményi kooperáció magában foglal egy közgazdász hallgatók számára biztosított, célzott ösztöndíjprogramot, A Vállalkozáselmélet és Gyakorlat Doktori Iskola, valamint az MBA képzés támogatását, Közös rendezvények szervezését és lebonyolítását: hazai és nemzetközi szakmai konferencia, szakmai tanulmányút, kiállítás, nyilvános fórumok, külföldi vendégprofesszorok előadásai.

Soproni Egyetem Ösztöndíjprogram a nemzetközi gazdaság és gazdálkodás, valamint a pénzügyi és számviteli BA, MA és doktorandusz hallgatók számára. Oktatói és kutatói mobilitás elősegítése nemzetközi szinten. Szakemberképzés fejlesztése Sopronban magyar, angol és német nyelven. A szakkönyvtár fejlesztése. Nemzetközi Tudományos Konferencia szervezése angol nyelven PhD és MA hallgatók részére. Lámfalussy Sándor Közép-európai Pénzügyi Szabadegyetem szervezése és lebonyolítása.

Károli Gáspár Református Egyetem Bocskai István Szakkollégium szakmai tevékenységének támogatása. Gazdaságpszichológiai kutatások. Ösztöndíj gazdálkodási és menedzsment alapképzés és gazdaságpszichológia, üzleti etika szakirányú továbbképzési szak hallgatói számára. Konferenciák szervezésének támogatása. Könyvtárfejlesztés támogatása.

2. ÖSZTÖNDÍJPROGRAMOK GYAKORNOKI PROGRAM KIÁLLÍTÁSSOROZAT

MNB Kiválósági Ösztöndíjprogram Az MNB a jegybank tevékenységéhez kapcsolódó magyar és idegen nyelvű gazdaságtudományi alap-, és mesterképzési szakokon országos kiválósági ösztöndíjprogramot indított a 2016/2017. tanévben, mely immáron a 2. alkalommal kerül megrendezésre: kiemelkedő tanulmányi-, tudományos- és közösségi teljesítményt nyújtó nappali munkarendű, állami ösztöndíjas és önköltséges hallgatóknak, 10 hónapon keresztül havi 30 000 Ft ösztöndíj, képzési szintenként a nappali munkarendű hallgatók maximum 3-3 százaléka részesülhet, finanszírozási formától és állampolgárságtól függetlenül, a 2016/2017. tanévben 27 magyarországi felsőoktatási intézmény több mint 400 hallgatója részesülhetett az ösztöndíjban. A 2017/2018. tanévben 500 fő támogatása a cél. Idén már a felsőoktatási intézmények észrevételeivel és tapasztalataival is kibővítésre került a program.

Az MNB Kiválósági Ösztöndíjak átadása

Tiszaroffi Ösztöndíjprogram A „Tiszaroffi Ösztöndíjpályázat” célja a kistérség felzárkóztatása és hátrányos helyzetének mérséklése a Tiszaroff, Tiszabura, Tiszagyenda, Kőtelek, Tiszasüly, Tiszabő településeken élő, felsőoktatási intézményben tanuló hallgatók tanulmányai támogatásának segítségével. A 2015/2016. tanévben 45, míg a 2016/2017. tanévben több mint 50 hallgató részesült ösztöndíjban. A 2017/2018. tanévben már a középiskolások és doktoranduszok is pályázhatnak.

MNB Gyakornoki program kibővítése Az MNB gyakornoki programokat szervez alap- és mesterképzési szakon tanulmányokat folytató hallgatók számára. A hallgatók számára a kötelező szakmai gyakorlati lehetőségen felül általános gyakorlatszerzésre is mód nyílik. Az MNB, mint duális vállalati partner, duális szakmai gyakorlati helyet biztosít a duális gyakornokok részére, mind műszaki, mind gazdaságtudományi alapképzéseken.

Az MNB duális gyakornoki programjának első résztvevői

„70 éves a forint” vándorkiállítás A Magyar Nemzeti Bank a forint 70. születésnapjára érmekibocsátás, valamint több régióban elérhető, időszaki kiállítássorozat keretében emlékezik. A tárlat a forint pénzrendszer teljes történetét felöleli, fókuszában a forint 1946. augusztus 1-jei bevezetése óta eltelt 70 év gazdaságtörténeti, numizmatikai bemutatása áll. A kiállítás-sorozat első állomása a Budapesti Corvinus Egyetem, ahol a tárlat 2016. augusztus 1. - szeptember 30. között volt megtekinthető. A kiállítás további állomásai Miskolc, Eger, Debrecen, Kecskemét és Győr voltak. A kiállítás minden alkalommal felsőoktatási intézményekkel együttműködésben valósult meg.

A „70 éves a forint” című vándorkiállítás (részlet a kiállított tárgyakból)

3. NEMZETKÖZI PROJEKTEK

MNB Summer School of Economics A Magyar Nemzeti Bank 2017-ban indította el a Budapesti Corvinus Egyetem szakmai közreműködésével az MNB Summer School of Economics programját. A nyári egyetem célja, hogy egy nemzetközileg is versenyképes program kerüljön megrendezésre elsősorban külföldi hallgatók számára, melynek révén bilaterális szakmai együttműködések is kialakulhatnak külföldi egyetemekkel, jegybankokkal.

Köszönöm a figyelmet!