Térségi és települési klímastratégiák készítésének módszertana és tapasztalatai Dr. Czira Tamás klímavédelmi és fenntarthatósági szakértő „KEHOP-1.2.0-2016-00018.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
A tatai források alkalmazkodási célú hasznosítási lehetőségeinek feltárása Dr. Mattányi Zsolt tudományos munkatárs Magyar Földtani és Geofizikai Intézet.
Projektkezdeményezés és pályázatírás
STRATÉGIAI KÖRNYEZETI VIZSGÁLAT a Nemzeti Halászati Stratégiai Tervre és Halászati Operatív Programra Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium Budapest,
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
HELYI VIDÉKFEJLESZTÉSI STRATÉGIA FELÜLVIZSGÁLATA 2013.
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Szervezetfejlesztési Program
A kormányhivatal képzési, továbbképzési, vizsgáztatási tevékenysége
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Szakmai Monitoring Műhely. RÉV projekt célja többek között: országosan egységes mérési és értékelési rendszer álljon rendelkezésre a szakpolitikai döntéshozók.
EU-s pályázatok írása és módszertana
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
SKV MÓDSZERTAN ÉS FENNTARTHATÓSÁGI ÉRTÉKREND az Új Magyarország Vidékfejlesztési Tervre és Programra SKV Fórum Budapest, október 18. Env-in-Cent.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
A tervezési munka előkészítése és folyamata
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Nagykanizsa július – HEP munkatalálkozók tapasztalatainak összegzése- a szervezetek szemével Közös fellépési lehetőségek a tapasztalok.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
TÁMOP PROJEKT KERETÉBEN: Sarkadi Járásfejlesztési Stratégia című 1. workshop. Helyszín: Biharugra Időpont: Készítette: Projektfelügyelet.
Téglásy Kristóf március 06. EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Ifjúságügyi Főosztály Az ifjúságpolitika irányításának új szervezeti helye.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
KEHOP azonosítószámú, „Veszprém Megyei Klímastratégia” című projekt bemutatása Takács Balázs Veszprém, április 25.
A helyi identitás és kohézió erősítése TOP TOP
I. Heves megyei Klímakonferencia
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Önértékelési projektterv
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Mezőkovácsházi Járásfejlesztési Stratégia
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
KEHOP „Megyei Klímastratégia és Megyei Éghajlatváltozási Platform létrehozása Fejér megyében” NYITÓKONFERENCIA Kígyóssy Gábor területfejlesztési.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
KEHOP „Megyei Klímastratégia és Megyei Éghajlatváltozási Platform létrehozása Fejér megyében” NYITÓKONFERENCIA Kígyóssy Gábor területfejlesztési.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Veszprém megye klímastratégiája Települések klímavédelmi kihívása
Útmutató települések éghajlatvédelmi stratégiájának készítéséhez
Előadás másolata:

Térségi és települési klímastratégiák készítésének módszertana és tapasztalatai Dr. Czira Tamás klímavédelmi és fenntarthatósági szakértő „KEHOP-1.2.0-2016-00018 kódszámú pályázati konstrukció” Fejér Megyei Önkormányzat 2017. szeptember 26. Megyeháza, Díszterem 8000 Székesfehérvár, Szent István tér 9.

A klímastratégiai tervezés támogatása A megyei klímastratégiák kidolgozásának támogatása Egy megyei, egy fővárosi tervezési módszertan kidolgozása Kiküldés 2017. március Megyei éghajlati sérülékenység- elemzések és térképek készítése - Kiküldés 2017. április ÜHG kalkulátorok kidolgozása, útmutatóval Kiküldés 2017. április – módosítás 2017. szeptember Lakossági attitűd felmérés A tanulmány eredményei becsatornázhatók a megyei stratégiákba Megyei klímastratégiai tervezéshez kapcsolódó képzések, tananyagok Képzések 2017. május és július folyamán Részvétel a megyei klímaplatformokon, a klímastratégiák kialakításában Konferencia-előadások, módszertani ismertetők tartása Megyei klímastratégiák megfelelőségi véleményezése – igazolás kiadása

A klímastratégiai tervezés támogatása A települési klímastratégiák kidolgozásának támogatása 3 féle települési tervezési módszertan kidolgozása Elkészítés: 2017. március, felülvizsgálat: 2017. szeptember várható megjelenés: 2017. október 5 db települési mintastratégia készítése (Budapest I. kerülete, Vecsés, Gyenesdiás, Hosszúhetény, Tápióbicske és Tápiószentmárton településegyüttese) A tapasztalatok alapján a települési módszertanok felülvizsgálata Folyamatos egyeztetés az NFM KEHOP IH-val és az NFM Klímapolitikai főosztállyal (szakpolitikai felelős) Eredmény: Települési tervezési módszertanok véglegesítése KEHOP-1.2.1 pályázati felhívás (Helyi klímastratégiák kidolgozása, valamint a klímatudatosságot erősítő szemléletformálás) szakmai támogatása

A megyei és települési klímastratégiák felépítése A megyei és települési klímastratégiák kiindulópontja ! 1. Helyzetértékelés mitigációs helyzetértékelés, alkalmazkodási helyzetértékelés, klíma- és energiatudatossági, helyzetértékelés, Éghajlati szempontú SWOT elemzés és problématérkép. 2. Stratégiai kapcsolódási pontok meghatározása Szakpolitikai és önkormányzati feltételrendszer nemzeti szintű kapcsolódási pontok bemutatása, kapcsolódás a térségi és helyi tervdokumentumokhoz. 3. Jövőkép és célrendszer kidolgozása Térségi és települési specifikumok települési klímavédelmi jövőkép, települési dekarbonizációs célérték és célitűzések, alkalmazkodási és felkészülési célkitűzések, klímatudatossági, szemléletformálási célkitűzések. 4. A végrehajtás szervezése A klímastratégia megvalósíthatósága ! települési szintű intézkedések tervezése, végrehajtási keretrendszer meghatározása.

Mitigációs helyzetértékelés ÜHG Leltár Mind a megyékben mind a településeken a mitigációs helyzetértékelés alapja. ÜHG számító Excel tábla és használati útmutató készült, külön a megyék és külön a főváros és kerületei és külön a települések számára. Tesztelés: Megyék esetében a tervezés részeként, települések esetén a mintastratégiák készítésének keretében.

Módszertani tapasztalatok –ÜHG táblák A megyei ÜHG Leltár számolótábla változott a tervezők visszajelzései alapján Energiafogyasztás →2. Földgáz-fogyasztás kibocsátása → Távfűtést ellátó vállalkozások értékeit nem összesítette a tábla Mezőgazdaság → 4.2. Hígtrágya emisszió → Baromfitartásból származó kibocsátásokat A teljes ÜHG-kibocsátás mennyiségét nem befolyásoló hibák is előfordultak, ezek korrekciója is megtörtént, a képletezés átalakításával Tesztelés: Megyék esetében a tervezés részeként, települések esetén a mintastratégiák készítésének keretében. A települési ÜHG Leltár számolótábla változott a települési mintastratégiák alapján A megyei ÜHG tábla módosításait érvényesíteni kellett a települési táblákban is A mezőgazdaság esetében a talajművelési technológiákból származó ÜHG kibocsátásokat az országos leltárhoz hasomlóan fogják számítani a képletek.

Települési mintastratégia ÜHG tapasztalatok Hosszúhetény üvegházhatású gáz kibocsátásának és elnyelésének leltára Hosszúhetény üvegházhatású gáz kibocsátásának ágazatok szerinti megoszlása, 2015 Az energiafelhasználásra visszavezethető ÜHG kibocsátás megoszlása eredet szerint Hosszúhetényben, 2015 Forrás: FICÉP Kft. –Résztanulmány, 2017. szeptember

Módszertani tapasztalatok – projektek begyűjtése A településen megvalósult fenntartható energiagazdálkodási projektek bemutatása A módszertanban meghatározott feladat: A megye településein – megadott táblázati sablonban - a megvalósult (vagy folyamatban lévő) (energiahatékonysági és megújulós) projektlista összeállítása. Tapasztalat: Sok megyében alig érte el a válaszadási hajlandóság a 10%-ot – így nem sok haszna van a listának (máshol, 50 oldalas lista készült, amelynek kiértékelése nem megoldott) A korábbi uniós fejlesztési ciklus projektjeinél a szakmai indikátorok nem állnak rendelkezésre A településeken a lista elkészíthető Települési szinten ki kellene egészíteni a listát az alkalmazkodási projektekkel is

Módszertani tapasztalatok – Alkalmazkodási helyzetértékelés A település szempontjából releváns éghajlatváltozási problémakörök meghatározása A módszertani segítség: Megyei éghajlati sérülékenység- elemzések és térképek készítése a megyei tervezők részére az MBFSZ Nemzeti Alkalmazkodási Központ műhelyéből a NATéR rendszer alapján Tapasztalat: A megyék használják a segédletet, sokan jól ki is egészítik Sok esetben más NATéR térképeket is alkalmaznak, azonban azok értelmezése nem egyszerű, ezért is készült a segédlet. ASZÁLYVESZÉLYEZTETETTSÉG FEJÉR MEGYÉBEN

Módszertani tapasztalatok – Veszélyeztetett helyi értékek listája és klímatudatossági helyzetértékelés Megyei értéklista kiegészítése Módszertani segítség: Megyei értéklista javaslat készült Tapasztalat: Figyelni érdemes az éghajlati veszélyeztetettségre az értékek listázásánál A platformok, műhelyviták résztvevői tudják kiegészíteni a listát Sok megyében alig érte el a válaszadási hajlandóság a 10%-ot – csakúgy mint a fejlesztési projektek esetében A településeken azonban ez lista is elkészíthető Klímatudatossági, szemléletformálási projektek összegyűjtése Értékelés a társadalom klímaváltozáshoz való attitűdjéről Módszertani segítség: Térségi attitűdvizsgálat készült a KBTSZ megbízásából az MTVSZ gondozásában Tapasztalat: A megyék jól tudják hasznosítani, de érdemes a projektben szerzett szemléletformálási saját eredményeiket is becsatornázni a stratégiákba Települések esetében új lakossági felmérés elvégzése javasolt és ez alapján helyzetértékelés készítése a helyi társadalom energia-, a környezet- és klímatudatosságáról.

Módszertani tapasztalatok – Éghajlati SWOT elemzés és problématérkép Helyzetértékelés leíró/elemző munkarészei éghajlati SWOT Megyei/települési problémafa Célok kitűzése Módszertani segítség: A módszertan mintapéldát ad a probléma-térképre A SWOT elemzés éghajlati szempontú kell legyen! Tapasztalat: Van ahol nem készült probléma-térkép. Ez önmagában nem lenne gond. De az, hogy a célok nem a helyzetértékelésen, vagy a problémákon alapulnak az stratégiai tervezési nehézséget okoz, és az értékelésnél is. Településeken hajlamos az önkormányzati vezetés pozitívabban feltüntetni az éghajlati helyzetképet, ezt érdemes helyén kezelni, és a településvezetést tényekkel, számadatokkal, elemzésekkel megtámogatni.

Módszertani tapasztalatok - dekarbonizációs célkitűzés, célok és intézkedések Támogatói és szakpolitikai elvárás a dekarbonizációs célérték számszerűsítése! Tapasztalat: A célértékek megadásának az ÜHG leltáron kell alapulnia A megyéknél, sokszor felmerül nem lesz hatásuk érdemben a folyamatokra, ezért nem adnának meg célértéket. Más megyék ágazatonkénti dekarbonizációs célértékeket is megadtak. Az érték megadása nem jelenti azt, hogy a Megyei Önkormányzatot felelősség terhelné távlatilag abban, hogy ha a megye esetleg nem éri el a célszámot. Települések esetében a célszám összehangolása javasolt a települési SEAP/SECAP dokumentumban meghatározott célértékkel – amennyiben rendelkeznek ilyennel. A célkitűzések és intézkedések meghatározásánál érdemes a település vagy megye által leginkább befolyásolható szakterületekre koncentrálni, illetve a legnagyobb megtakarítási potenciállal rendelkező ágazatokra fókuszálni.

Módszertani tapasztalatok - Alkalmazkodási célok és intézkedések Az alkalmazkodási célkitűzések és intézkedések számszerűsítése is fontos a monitoring miatt! Tapasztalat: A célértékek számszerűsítése az indikátorok rendelkezésre állása miatt nehézkes. Sok adatgazdától származó adatokra, egyedi felméréssel begyűjtendő indikátorokra lenne szükség. Javasolt egy egységes megyei alkalmazkodási indikátorkészlet meghatározása a jövőben, amennyiben minden stratégia rendelkezésre áll. Települések esetében az célszám összehangolása javasolt a települési SEAP/SECAP dokumentumban meghatározott alkalmazkodási indikátorokkal – amennyiben adott településen rendelkeznek ilyennel A célkitűzések és intézkedések meghatározásánál érdemes a kulcsfontosságúakat kiemelni és azokat indikátorokkal alátámasztani

Módszertani tapasztalatok - Végrehajtási keretrendszer meghatározása Módszertani segítség a következő tématerületeken: a stratégia végrehajtását támogató menedzsment eszközök, intézményei együttműködési keretek, finanszírozási terv (az intézkedési javaslatok finanszírozási információi alapján), partnerségi terv, érintettek azonosítása, monitoring terv a települési stratégia felülvizsgálati lehetőségei. Tapasztalat: A finanszírozás becslése nehézkes, főleg hosszabb távon, de érdemes intervallumokat megadni. A felelősök meghatározásánál nem csak az önkormányzatokat lehet megjelölni. érdemes más megyei, vagy települési szereplőket is meghatározni. Le kell íni a megyék esetében, hogy milyen feladatokat szánnak a jövőben a klímaplatformoknak. A felülvizsgálat idejét 3 évben érdemes megadni! (NFM KEHOP IH információ)

Megyei klímastratégiák minőségbiztosítása Szakmai támogatás nyújtása A KBTSZ a tervezés folyamán a megyei klímaplatformok munkájában való részvétellel biztosítja a szakmai támogatást Külön kérésre előzetes véleményezési tevékenységet is folytatunk Minőségbiztosítás A KEHOP IH ajánlása alapján a társadalmi egyeztetési verzióra 10 munkanap alatt részletes véleményt adunk A Megyei Közgyűlés elé kerülő dokumentumot 5 munkanap véleményezési határidővel minőségbiztosítjuk és elektronikusan megküldjük a megyei projektmenedzser és a KEHOP IH számára Ellenőrző lista alapján általános észrevételeket és módszertani útmutatónak való és minimumkövetelményeknek való megfelelést vizsgáljuk és összesített értékelést adunk. Igazolási folyamat Az ellenőrző dokumentum alapján adható ki a megfelelőségi igazolás Megfelelőségi igazolás a megye és a KEHOP IH részére készül A KEHOP IH e héten véglegesíti a megfelelőségi kritériumrendszert

KEHOP-1.2.0-15-2016-00001 azonosító számú Köszönöm a figyelmet! tamas.czira@klimabarat.hu Készült a KEHOP-1.2.0-15-2016-00001 azonosító számú „Klímastratégia kidolgozásához kapcsolódó módszertan- és kapacitásfejlesztés, valamint szemléletformálás” c. projekt keretében