A piac és a piacgazdaság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tökéletes verseny Közgazdaságtan 10. hét.
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment, Kereskedelem és marketing (BA Levelező) 2010.
Makroökonómia 5. előadás.
Makroökonómia gyakorlat
Birkás György Makroökonómia 1. előadás Birkás György
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A verseny - a piac alkotója
A piac Szakiskola.
Vállalati Gazdaságtan
A befektetési környezet
A piaci alapfogalmak - Piac, kereslet, kínálat, ár - A kereslet
Fogalma, összefüggések
Piacgazdasági alapfogalmak
A munkapiac és az összkereslet
Makroökonómia 3.előadás.
EGYENSÚLYI MODELLEK Előadás 4.
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Az infláció és az inflációs folyamatok
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 9. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
A félév programja: Dátum Témakör Előadó február 6.
Neoklasszikus szintézis
Bg.5 téma A biztosítási piac.
A makrgazdasági munkakínálat:
A makrogazdaság piacai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Elméleti közgazdaságtan
A marketing piac tartalma
Makroökonómia 1. ea..
Termelési tényezők piaca
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard IV.Előadás Pénzpiac, LM görbe Március.
MAKROÖKONOMIA Előadás Szabó Richard BMF KKGK VSZI 1 Makroökonomia Szabó Richard V.Előadás Makrogazdasági egyensúly Április.
Kereslet-rugalmassági számítások
A gazdasági élet problémái
A teljes keynesiánus modell
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A gazdasági élet problémái
Makroökonómia II. ea. Munkakereslet és munkakínálat. Munkapiac a neoklasszikus modellben. Neoklasszikus árupiac.
Tantárgy teljesítésének feltételei:  Tankönyv nincs. Tananyag: prezik+elmondottak.  Katalógus van  Hiányozni 3 X 2 óráról lehet.  Több hiányzás esetén.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Makroökonómia Keynesiánus modell összefoglalása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az üzleti vállalkozások környezete A gazdaság kettős funkciója: Anyagi szükségletek kielégítése Alapot teremt, hogy működjenek a közszolgáltatások (egészségügy,
A PIAC.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
Bevezető előadás.
A munkaerőpiac áttekintése
Gazdasági rendszerek.
Közgazdaságtan II 1. Előadás: Mit akarunk leírni (kapitalizmust), hogyan (tudományosan). Amit tanultunk (egyensúlyelmélet) erre nem alkalmas (nem decentralizált,
Néhány közgazdaságtani ismeret átismétlése
Előadás másolata:

A piac és a piacgazdaság

A piac fogalma Több értelmezése lehet: A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a lehetséges eladók és vevők közötti cserekapcsolatok összessége. Gazdasági értelemben minden olyan – tényleges, vagy akár elvont – helyet értünk, ahol egy vagy több jószág és (vagy) a pénz cseréje zajlik. A csere lebonyolításához eladókra és vevőkre, pontosabban a javak kínálatára és keresletére van szükség. Szűkebb, hagyományos értelemben a piacok vagy piachelyek konkrét helyek, amelyek bizonyos árukkal való rendszeres kereskedést szolgálják.

A piacok fő funkciója A javak fogyasztásba való eljuttatásával együtt a fogyasztó igényeinek visszacsatolása a termeléshez, és ezen információn keresztül tájékoztatja mind a termelőket, mind a fogyasztókat.

A piacon kínált jószág jellege alapján beszélhetünk: Fogyasztói piac árupiac (fogyasztási javak piaca) szolgáltatáspiac termékpiac Termelési tényezők piaca Munkapiac Tőkepiac, pénzpiac

Fogyasztási cikkek piaca

Termelési tényezők piaca

Munkapiac

Tőkepiac, pénzpiac

A piacgazdaság működése, a piaci mechanizmus Munka, föld, tőke Termelési tényezők HÁZTARTÁSOK VÁLLALKOZÁSOK, ÜZLETI SZERVEZETEK TERMELÉSI TÉNYEZŐK PIACA FOGYASZTÁSI CIKKEK Munkabér, bérleti díj, kamat Pénzkiadás Termék, termelési tényező mozgása Pénzmozgás Jövedelem elköltés Pénzbevétel Fogyasztási cikkek Fogyasztási cikkek

A piac fő kategóriái, elemei kereslet kínálat ár jövedelem verseny

A piac szereplői A piac szereplőinek mindazon személyeket, szervezeteket és csoportokat tekinthetjük, akik termelési vagy fogyasztási tevékenységükkel közvetlenül befolyásolják a piaci folyamatokat és a piaci események szempontjából egységnek tekinthetjük. Legfontosabb piaci szereplők: - a fogyasztók (háztartások, vállalat) - az eladók (termelők, vállalat) - költségvetési intézmények és - egyéb szervezetek

A piac szabályozó szerepe A kereslet és a kínálat találkozása határozza meg az adott termék, vagy szolgáltatás árát. A fogyasztók a magasabb árú termékek fogyasztását csökkentik és helyettesítik olcsóbbal, azok fogyasztása nő. A termelők a jövedelmezőbb termékek termelését fokozzák (a kínálat nő), a kevésbé jövedelmezőkét csökkentik (kínálat csökken). A már kialakult ár az egyes szereplők számára a szabadversenyes piacon adottság.

A piacok néhány fontosabb jellemzője A termelési tényezők piacán a kereslet rendszerint származékos kereslet. A kereslet –kínálat -ár viszonya befolyásolja a jövedelmet. A piaci verseny fő mozzanata, az egészségesen működő piacgazdaságban, az eladók egymás közötti versenye.

A makrogazdaság piacai Árupiac Pénzpiac Tőkepiac Munkapiac

Árupiac Az árupiac egy nemzetgazdaságban a termékek és szolgáltatások összes keresletét és kínálatát, valamint az azok közötti kapcsolatot jelenti. Makrogazdasági kereslet a háztartási szektor fogyasztási kereslete, a vállalati szektor beruházási kereslete az állami szektor kereslete Makrogazdasági kínálat a vállalati szektor által megtermelt és eladásra felkínált termékek és szolgáltatások összessége

Pénzpiac A pénzpiac elsősorban a bankrendszer és a többi gazdasági szektor közötti kapcsolat formáját jelenti. Pénzkereslet: az a pénzmennyiség, amit a gazdasági szereplők tartani kívánnak Pénzkínálat: az a pénzmennyiség, amelyet a bankrendszer a gazdasági szereplők számára felkínál A pénzpiacon alakul ki a kamatláb

Tőkepiac Tőkepiacnak nevezzük mindazokat az adásvételi módokat és helyeket, amelyek lehetővé teszik, hogy a megtakarításokat tőkeként használják. A tőkepiacon pénztőke adás-vétele történik kamat ellenében. Tőkekereslet: a vállalatok beruházásaikhoz keresnek tőkét Tőkekínálat: a gazdasági szereplők megtakarításai

Munkapiac A munkapiac a munka, mint termelési tényező cseréjét közvetíti. Kereslet: a vállalati szektor munkaerőigénye Kínálat: a háztartási szektor kínálja fel munkaerejét A munkakereslet és munkakínálat alapján határozódik meg a munkabér (nominálbér, reálbér)

PIACI FORMÁK Mivel a piacon állandó verseny van, a csoportosítás szempontjai alapján az alábbi piaci formákat különböztetünk meg: Tökéletes verseny Monopólium Oligopólium

Csoportosítás szempontjai: A termék piacának jellege függ: Hogy mennyien vannak az eladók és vevők a piacon. Könnyű-e vagy nehéz egy új szereplőnek belépnie a piacra. Képes-e egy-egy szereplő egyedül befolyásolni a piaci árat?

TÖKÉLETES VERSENY: A sok szereplő körülbelül azonos erőt képvisel, keresletükkel és kínálatukkal alkalmazkodnak a piachoz. Ez a gazdaságban egyensúlyt teremt amely az erőforrások hatékony elosztásához vezet. Ebben a piaci formában a piac végtelenül nagy egy-egy szereplőhöz képest. A szereplők árelfogadók. A piacon szabad a be- és kilépés. Sok eladó és sok vevő van.

MONOPÓLIUM: A monopólium piaci alkalmazkodásának lényege, hogy egyszerre határozza meg a saját kínálatát és a piaci árat. A monopólium számára korlátot jelent a nagyfogyasztók által támasztott kereslet. Egyetlen eladója van a terméknek az adott piacon, sem hazai versenytársai, sem importált termékek nem befolyásolják a hazai piacát. A piacra való belépés nehéz, vagy lehetetlen, ami így is lehetséges akkor azt csak nagyon magas költségű reklámtevékenységgel érheti el egy vállalat. A monopólium meghatározza a piaci árat és a kínált mennyiséget.

OLIGOPÓLIUM: Olyan piaci forma amely átmenetet képez a tökéletes verseny és a tiszta monopólium között. Néhány nagyobb termelő látja el a teljes piacot.