A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

Emberformáló folyamatok Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
A Horthy-korszak kezdete Trianoni békeszerződés. 1.Előzmények (a tanácsköztársaság bukása utáni időszak) a.) rövid életű, átmeneti kormányok alakulása.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
Téma: Demográfiai robbanás 1960 után a világban (típusok, országcsoportok, országok) Készítette: Király Klaudia Geográfus, MSc.
Szövetségi rendszerek Európa az első világháború előtt
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Gyűjtőköri szabályzat
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
„Mert Néha kell a romantika”
Az Írások könyvcsoportja
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
OLVASÓ KÖZÖSSÉG OLVASÓTÁBOR, IFJÚSÁGI OLVASÓKÖRÖK DUNAÚJVÁROSBAN
Az orosz állam birodalommá válása a Romanovok idején
A közigazgatás személyi állománya
18. – 19. századforduló orosz irodalma
BBN-ORO Orosz irodalomtörténet 1. : A 19
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Madách Az ember tragédiája elemzés
Környezetgazdaságtan 1
A Nyugat-Balkán az EU és Oroszország között
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A korai Egyház Az első közösségek.
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Projektmunka Földrajzolok
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Nemzetközi politikai gazdaságtan II.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
„Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 19. század második felének orosz irodalma
…Alkotásod vázlatai meghozták kedvem, hogy megosszam Véled jelenlegleg íródó versemet. Ahogy levelemben említettem korántsem oly tiszteletre méltó, mint.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Jézuskától - Jézus Krisztusig
Társadalmi integráció kistelepüléseken
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Az orosz romantika 2. Русский романтизм 2..
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
Szentpétervár mítosza
Előadás másolata:

A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége

Наследие Пушкина

A „felesleges ember” szociokulturális és irodalmi típusa Тип лишнего человека как социокультурное и литературное явление F. M. Dosztojevszkij, Néhány magyarázó szó az alábbiakban következő Puskin-beszéd kapcsán. Ф. М. Достоевский, Объяснительное слово по поводу печатаемой ниже речи о Пушкине (1880) A szociokulturális aspektus Az ideológiai aspektus Az irodalomtörténeti aspektus: Csackij (A. Gribojedov, Az ész bajjal jár) Anyegin, Pecsorin az 1840-es nemzedék: Beltov, Alekszandr Adujev, Rugyin, Lavreckij (Herzen, Ki a bűnös?, Goncsarov, Mindennapi történet, Turgenyev, Rugyin, Nemesi fészek), Turgenyev Hamlet-je Oblomov (Goncsarov) A „felesleges ember” örökösei (Dosztojevszkij, Tolsztoj, Csehov)

A regénypoétikai aspektus: az „útban lévőség” állapota: otthontalanság, „árvaság”, utazás, helykeresés mint tevékenységek / „kalandok” sora az alak felépítésének szerkezete: előtörténet, nevelés, „egy nap története”… a „földrajza”: Pétervár – Moszkva – birtok / „nemesi fészek” szerelem utolsó mentsvárként

A „kis ember” szociokulturális és irodalmi típusa Тип маленького человека как социокультурное и литературное явление A szociokulturális aspektus Az irodalomtörténeti aspektus: Puskin: Szamszon Virin (A postamester), Evgenij (Rézlovas) Akakij Basmacskin, Popriscsin (N. Gogol: A köpönyeg, Egy örült naplója, Pétervári elbeszélések) Makar Gyevuskin, Id. Goljadkin, Marmeladov (Dosztojevszkij Szegény emberek, A hasonmás, Bűn és bűnhődés) A „kis ember” örökösei (Csehov, Kuprin, Bulgakov, stb.)

Romantika és realizmus M. Lermontov Romantika és realizmus N. Gogol

M. Lermontov 1830-as évek reprezentatív képviselője Az életmű intenzitása (1828. – 1841.): (1828. – 1837. eleje): 1837.–38., 1838.–41. Lermontov romantikus művei: A byroni poéma hatása a korai kaukázusi költeményekben. A korai líra: „lírai napló”, verses ciklusokban formált „önéletrajz”, a tragikus sors / korai halál előérzete, elégia helyett – „töredék” műfaja = lírai meditáció és önelemzés A nemzeti történelem és kultúra iránti érdeklődés (Orsa bojár, Ének Vasziljevics Iván cárról…, Borogyino, 1837. – 38.) A jelenkorhoz kötődő szüzsés elbeszélés, líra és dráma (A költő halála, 1837., Ligovszkaja hercegnő c. regény és Álarcosbál c. dráma, 1836.) A nemzedék történelmi sorsának problematikája (Tűnődés, 1838.) A puskini örökséghez való visszatérés A korabeli társadalom és egyéniség pszichológiai elemzése (Testamentum, 1840., Álom, Próféta, Kimegyek az éji ködös útra, 1841.)

A lírai-epikus műfaj befejezése / Lermontovi módosítása – A Démon (1829 –39) és A kaukázusi fiú (1830–39) c. poémák Korunk hőse (1838–40): Forma, felépítés, kompozíció, Pecsorin alakjának interpretációi, Az analitikus pszichologizmus romantikus gyökerei és áthagyományozása a későbbi orosz irodalomra. Az orosz élet nemzeti alapjainak elsajátítása (Haza, 1841).

N. Gogol A romantika a realizmus általi maghaladása Gogol életművében – az orosz irodalom fejlődését meghatározó tényezője Esték egy gyikanykai tanyán (I. – 1831., II. – 1832.) Вечера на хуторе близ Диканьки Ukrajna mint a szláv világ nemzeti eredetének forrása („szláv Ausonia”). Ukrajna mint külön univerzum, amelynek a középpontja – Gyikanka – eredendően konfliktusokkal terhelt, a fantasztikum világának az emberi dolgokban való beavatkozása miatt (a központi figura romantikus elidegenedése, az irreális erők jóindulatú vagy ellenséges beavatkozása, az vágyott és a valódi ironikusan komoly kontrasztja) Vidám meseszerűség ≠ hétköznapiság Mirgorod és Arabeszkek (1835) Миргород и Арабески Újabb elvont szimbolikus univerzumok megjelenítése: Mirgorod és Szentpétervár (pétervári elbeszélések fogalma/elnevezése) A szentimentális és romantikus konfliktusok transzformációja, a főhős típusának megváltoztatása, a stílus és a fantasztikum átalakulása A köpönyeg (1842, Шинель) – a romantikus anyag (konfliktus, pszichológia) szociális problematikával való ötvözése

A gogoli fantasztikum evolúciója: 1) „nyilvánvaló” fantasztikum; 2) „rejtett” fantasztikum (Az orr, 1836, Нос); 3)a furcsán szokatlan megjelenése  fantasztikum nélküli fantasztikum (Holt lelkek). A történelmi általánosítás evolúciója: Tarasz Bulba (1835, 42, Тарас Бульба) epikussága; Revizor (1836, Ревизор) – a jelen történetisége, a „Város-képlet”; Holt lelkek (1835 – 42, 55, Мертвые души): A pikareszk-regény és antihőse Dramaturgiai felépítés Az anyag filozófiai értelmezése: a „holt” – élő lélek antitézise (Dante hagyománya) Válogatás barátaimmal folytatott levelezésemből (1847, Выбранные места из переписки с друзьями) – az utópia megvalósíthatatlansága Gogol öröksége: a „naturális iskola íróinál”: a gogoli poétika romantikaellenes tendenciája, társadalmi kritika, társadalmi összegzésre való irányultság, a „kis ember” témájának humanista értelmezése

1840–1850-es évek: A „naturális iskola” és a realizmus kialakulása Realizmus korának orosz irodalma 1. Русская литература эпохи реализма 1. 1840–1850-es évek: A „naturális iskola” és a realizmus kialakulása

Periodizáció 1840–1850-es évek: a „naturális iskola” és a realizmus kialakulása 1860–1870: az orosz klasszikus regény kora, az irodalom demokratizálása; 1880–1890: többirányú útkeresés az orosz realizmusban, az izmusok megjelenése.

V. Belinszkij Ábrándozások az irodalomról (1834, Литературные мечтания) Irodalmi manifesztum – egy új nemzedék képviseletében. Az irodalmi folyamat új alakzata: központi figurája – az irodalomkritikus, szüzsék, metatípusok és koreszmék szerzője és terjesztője. A hétköznapi lét és a erkölcsök mint a nép arculatának tükrözése. Az I. Péter utáni orosz társadalom és kultúra története – a szlavofilek és a nyugatosak vitájának központi problémája. Az orosz irodalom 3 lezárt korszakának rendszeresített története (Lomonoszovi, Karamzini, Puskini) → az eljövendő korszak népiessége (központi írói egyéniség keresése, az irodalom „folyóirati léte”). Az orosz elbeszélő irodalomról és Gogol elbeszéléseiről (1835, О русской повести и повестях г. Гоголя): A gogoli „egyszerűség” → a hétköznapi valós lét ábrázolása karcolatokban. A szubjektív elbeszélésmód ösztönzése (szkaz), az elbeszélő jelentősége. Az irodalmi típus jelentősége. Belinszkij kritikájának irányultsága: 1) kései utánzó romantika és a szlavofilizmus ellen, 2) új írók, új olvasó és az olvasási kultúra megújhodása érdekében.

A naturális iskola A «gogoli irányzat» kezdeti időszaka Szociológiai pontosságú karcolatokban – a társadalmi lét tipológiai ábrázolása és elemzése. Szentpétervár fiziológiája (2 évkönyv, 1844–45, N. Nyekraszov szerkesztésében, Физиология Петербурга). Pétervár kiemelt elemző ábrázolása, Moszkva – Pétervár ellentétpár: a két orosz főváros koncepciója. Ja. Butkov, A pétervári csúcsok (1845–1846, Петербургские вершины) – a fővárosi társadalmi élet metszete házainak emeletei szerint. V. Szollogub, A hintó (1845, Тарантас) – az orosz társadalom rétegeinek és csoportjainak elszigeteltsége.

Az 1840-es évek második fele – az elbeszélés (kisregény) Pétervári gyűjtemény (1846, Петербургский сборник) A „naturális iskola” poétikájának megváltozása, az elnevezés megszületése. Az 1840-es évek második fele – az elbeszélés (kisregény) A „naturális iskola” poétikájának és problematikájának megváltozása a kisregényekben (повести): F. Dosztojevszkij, Szegény emberek és Hasonmás (1846, Бедные люди и Двойник) D. Grigorovics, Falu (1846) és Anton Goremika (1847, Деревня, Антон Горемыка) A. Herzen, A tolvaj szarka és Ki a bűnös? (1846, Сорока-воровка, Кто виноват?) I. Goncsarov, Hétköznapi történet (1846, Обыкновенная история). F. Dosztojevszkij, Szegény emberek: vita a naturális iskola ábrázolási elveivel, a kis ember a környezet termékéből, társadalmi rétegének tipikus képviselőjéből egyéniséggé, szenvedő és öntudatra ébredő emberré válik. A jobbágyi paraszti lét ábrázolásának megjelenése Grigorovics és Herzen elbeszéléseiben.

1850-es évek eleje – a regény műfajának előretörése Grigorovics paraszti környezetben játszódó regényei. A nép életének megfigyelése és ábrázolása az 1840-es évek végén – 1850-es évek elején I. Turgenyev Egy vadász feljegyzései c. könyvében (Записки охотника) A jobbágyok élő lelkei – a könyv középpontjában. Az elbeszélő alakja. Egy vadász feljegyzéseinek kiadása (külön kiadás – 1852) és Gogol halálára emlékező cikk megjelenése. Az 1840-es évek végén – 1850-es évek elején: az új Pecsorinok megjelenése: I. Goncsarov, Hétköznapi történet, A. Herzen, Ki a bűnös? és I. Turgenyev A scsigrij járás Hamletje (1849, Гамлет Щигровского уезда), és Egy felesleges ember naplója (1850, Дневник лишнего человека) c. műveiben – a pecsorini típus elemzése. N. Csernisevszkij, Vázlatok az orosz irodalom gogoli korszakáról (1855–56, Очерки гоголевского периода русской литературы) – az 1840-es évek irodalmának történelmi áttekintésének kezdete.

1830–1840-es évek ideológiai vitái A szlavofil és a nyugatos irányzatok (ideológia / történelemfilozófia) славянофильство / западничество (славянофилы / западники) P. Csaadajev, 1. filozófiai levél (1829-31, 1836) П. Я. Чаадаев, Философические письма к даме A. Homjakov, A régiről és az újról (1839) А. С. Хомяков, О старом и новом I. Kirejevszkij, Válasz A. Sz. Homjakovnak И. В. Киреевский, В ответ А. С. Хомякову (1839) Oroszország vs. Nyugat / Európa Az orosz történelmi út : közös európai vs. külön/-ös Péter előtti Oroszország vs. Oroszország pétervári korszaka (a „régi” vs. az „új”) Moszkva vs. Pétervár („igazhitűség” vs. katolicizmus) Hit vs. racionalizmus / kritika Közösségi szellem vs. individualizmus Общинность / соборность vs. Индивидуализм A reakció korszaka – a „sötétség hét éve”

1850-es évek Az orosz irodalom „öntudata” / az orosz társadalom lelkiismerete nyugatos vs. szlavofil kritika 1840-es: Belinszkij, Herzen, Nyekraszov, 1850-es: V. Botkin, P. Annyenkov В. Боткин, П. Анненков // I. Kirejevszkij, A. Homjakov, K. Akszakov И. Киреевский, А. Хомяков, К. Аксаков  1850-es: „organikus” kritika: A. Grigorjev, органическая критика: А. Григорьев 1860: „talajosság”: Ny. Sztrahov, F. Dosztojevszkij) почвенничество: Н. Страхов, Ф. Достоевский „puskini” vs. „gogoli” irányzat, пушкинское / гоголевское направление „tiszta” művészet vs. társadalmilag elkötelezett művészet „чистое” искусство / критическое направление

V. Druzsinyin, A gogoli korszak kritikája és a hozzá fűződő viszonyaink (1855) // Ny. Csernisevszkij, Az orosz irodalom gogoli korszakának áttekintése (1856) В. Дружинин, Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения. // Н. Чернышевский, Очерки гоголевского периода русской литературы V. Druzsinyin, A. Sz. Puskin és műveinek legutóbbi kiadása (1856), P. Annyenkov, A szépirodalmi művek társadalmi jelentőségéről (1856), Anyagok A. Sz. Puskin életrajzához (1855) – a 7 kötetes Puskin- művek kiadásának első kötete // Ny. Dobroljubov, A. Sz. Puskin (1856) В. Дружинин, А. С. Пушкин и последнее издание его произведений, П. Анненков, О значении художественных произведений для общества, Материалы для биографии А. С. Пушкина // Н. Добролюбов, А. С. Пушкин Az életrajziság биографизм irodalomtörténeti gondolkodás, az irodalmi hős sorsának felépítése, a memoár-irodalom (L. Tolsztoj, A. Herzen) мемуарная литература

Az irodalomtudomány születése 1850-60: a mitológiai iskola (F. Buszlaev, A. Afanaszjev) a kultúratörténeti iskola (A. Pipin) a komparatisztikai irányzat (Alekszandr és Alekszej Veszelovszkije) a pszichológiai irányzat (A. Potyebnya) 1880. – Puskin-emlékmű felavatásának ünnepélye – az ellentétek feloldásának kísérlete: Dosztojevszkij, Turgenyev és Ivan Akszakov beszédei. Puskin mint az orosz nép összemberiségének és egyetemességének megtestesítője.

A 19. század második felének orosz irodalma

Általános tendenciák 19. század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850) A versritmus és -stílus megújhodása (a líra prozaizálása), A hagyomány és a lírai tematika változása, Próza és líra viszonya és arányai az irodalomban. Ny. Nyekraszov versei és poémái: Vörösorrú fagy (1863) Ki él boldogan Oroszországban? (1871–72) Мороз Красный нос, Кому на Руси жить хорошо? A „tiszta művészet” költészete: F. Tyutcsev, A. Fet, A. Majkov, Ja. Polonszkij, A. K. Tolsztoj, N. Scserbina, L. Mej. A „nyolcvanasok”, a kései narogynik-költők pesszimizmusa: Sz. Nadszon, K. Szlucsevszkij, K. Fofanov.

Általános tendenciák Az orosz drámairodalom és színház fejlődése A. Osztrovszkij, Kéz kezet mos (1850), Vihar (1859), Hópelyhecske (1873), Hozomány nélküli menyasszony (1874, 1878). Свои люди – сочтемся! Гроза, Снегурочка, Бесприданница A. Osztrovszkij és a moszkvai Kisszínház. A verses történelmi dráma A. K. Tolsztoj A gogoli hagyomány folytatása – A. Szuhovo-Kobilin A. Csehov lírai komédiai és 19. századi előzményei (I. Turgenyev) L. Ny. Tolsztoj drámai: A sötétség hatalma (1886), Élő holttest (1900) Власть тьмы, Живой труп

1840–80-as évek : az orosz próza fejlődési tendenciái 3 1840–80-as évek : az orosz próza fejlődési tendenciái 3. Az orosz klasszikus regény kora L. Tolsztoj, Gyermekkor → Kamaszkor (1854), Ifjúság (1857) 1856 I. Turgenyev, Rugyin 1859 I. Turgenyev, Nemesi fészek A. Goncsarov, Oblomov 1860 I. Turgenyev, A küszöbön 1862 I . Turgenyev, Apák és fiúk 1863 N. Csernisevszkij, Mit tegyünk? 1864 F. Dosztojevszkij, Feljegyzések az egérlyukból 1866 F. Dosztojevszkij, Bűn és bűnhődés 1867 I. Turgenyev, Füst A. Herzen, Emlékek és elmélkedések (Былое и думы) 1868 F. Dosztojevszkij, A félkegyelmű 1869 L. Tolsztoj, Háború és béke I. Goncsarov, Szakadék 1870 M. Saltikov-Scsedrin, Egy város története 1872 F. Dosztojevszkij, Ördögök 1877 I. Turgenyev, Töretlen föld 1878 L. Tolsztoj, Anna Karenina 1880 F. Dosztojevszkij, Karamazov testvérek M. Saltikov-Scsedrin, A Galavljov-család 1884 A. Csehov első elbeszélés kötete 1899 L. Tolsztoj, Feltámadás

4. A kor prózájának néhány jellemzője A próza pszichologizmusa – életrajziság és önéletrajziság Az Icherzählung („én-elbeszélés”) az 1850–60-as években. Hőstípusok váltásai: „felesleges ember” – „új emberek” – nihilisták – kereső hős A nemzedékek konfliktusa mint regényszerkesztési elem Az 1870–1880-as évek regényeinek filozófiai problematikája és szimbolikája (a vasút, a vihar, az otthon, a család, stb.) Az 1880-as évek – a műfaji preferenciák megváltozása: a narogynik-próza szociológiai-publicisztikai műfajai (karcolatok) A kispróza előretörése A. Csehov novelláinak újszerűsége 1890-es évek novellaírói nemzedéke (I. Bunyin, A. Kuprin, M. Gorkij, L. Andrejev)

Az orosz irodalom új útjai az 1880-as évektől Az orosz modernizmus  az orosz költészet „ezüstkora” A „klasszikus” és a modernista irányzatok egymásmellettisége