A SZENTHÁROMSÁG.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
B ízd Ú jra É leted K risztusra !. Kicsiny kis fényemmel, világítani fogok! 3x Áldom Őt minden nap és mindenhol! Elrejtsem-e fényemet? nem! Világítani.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
CSONGOR & TÜNDE Rendezte: Németh Antal. A CSONGOR ÉS TÜNDE SZERKEZETE  kétféleképpen is értelmezhető. A lineáris szerkezet lényegében a felvonásokkal.
„..férfinak és nőnek teremtette…” „..férfinak és nőnek teremtette…”
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
„Internetes kommunikáció” pótkurzus Készítette: Tóth Tímea Szak: Tantárgykódja: Tanár neve:
„Negatív teológia”, analógia és metafora. Az emberi beszéd elégtelensége Isten kimondására: a fogalom mint bálvány Jean-Luc Marion szerint: 1. A bálványban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Internet tudományos használata
Magyarország a két világháború között
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A jogérvényesítés módjai, lehetőségei, eszközei
Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Miért a református hit- és erkölcstan?
REFORMÁCIÓI ISTENTISZTELET
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Segíteni vagy megmenteni
Magyar Tudományos Művek Tára
Évközi 8. vasárnap Február 26. – „A” év.
Matematikai érdekességek és görög matematikusok
A szentség Isten igéje, látható jellel összekapcsolva.
A „fény százada”.
A modern ateizmus jellemzői
Igeolvasás.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Évközi 6. vasárnap Február 12. – „A” év.
Házasság – A nagy ötlet.
Hogyan szerethetjük egymást különböző nyelveken ?
Az életvezetés etikája - a döntésről
Gyereknevelési axiómák a Bibliában
Projektmunka Földrajzolok
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Imádatunk mélysége és egyensúlya
A mennyei világ lelki áldásai 2. rész
Diplomás Pályakövetési Rendszer
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Miért Választottam a BME-t?
Sztochasztikus kapcsolatok I. Asszociáció
Hívő tanúságtétel, hitvalló őrállás
Kant ( ) filozófiája.
Husserl ( ) Matematikai és filozófiai tanulmányokat folytatott.. A fenomenológiai filozófia és módszer elindítója: phaenomenon: ‚jelenség’, ‚a.
Munkanélküliség.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A pszichológiai segítségnyújtás lehetőségei
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
TUDATOSSÁG ÉLJÜNK A JELENBEN.
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Trójai háború Görögök győzelme.
Színházi élet - Németh Antal
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KONFERENCIA KAFFEE projekt Óvári Márta Köznevelési Főosztály
"Én vagyok az Úr, a te Istened."
KONFERENCIA Adminisztráció Óvári Márta
Előadás másolata:

A SZENTHÁROMSÁG

0. A Nicea-konstantinápolyi hitvallás tanítása A Nikaiai Zsinat megfogalmazása: 1 lényeg (ouszia; substantia), 3 személy (proszopon/hüposztaszisz; persona). A Zsinat két szélsőséges nézet közt keresi a középutat: – modalizmus: csak egy Isten van, az Atya a Fiú és a Szentlélek csak az ő megjelenési formái, módjai – szubordinacionizmus: csak az Atya a szó szoros értelmében Isten, a Fiú és a Szentlélek tőle különböző, de neki alávetett személyek

1. A Szentháromság belső életére vonatkozó (immanens) modellek Ezeknek a modelleknek a közös jellemzője, hogy a nikaiai zsinat megfogalmazását fejtik ki, magyarázzák. a) Az ún. „pszichológiai” modell (Szt. Ágoston, Szt. Tamás) – Arisztotelész filozófiájának elemeit hívja segítségül: Isten lényege = létezés (ipsum esse subsistens), vagyis a korlátlan, minden tökéletességet magában foglaló lét. Isteni személyek = önmagukban fennálló vonatkozások, viszonyok (relatio subsistens). – A személyek kapcsolatát az emberi lélek (arisztotelészi leírásának) analógiájára képzeli el: Fiú = ahogyan az Atya önmagát gondolja, ismeri (Logosz). Szentlélek = ahogyan az Atya önmagát „akarja”, szereti.

1. A Szentháromság belső életére vonatkozó (immanens) modellek b) Az „interperszonális” modell (Szentviktori Richárd OFM) A Szentháromság belső életét az „ajándékozás” analógiájára képzeli el: – Atya = ajándékozó, – Fiú = megajándékozott, – Szentlélek = ajándék.  A Szentháromság egysége az egyes személyek „önátadása” révén valósul meg.

2. Az „ökonómiai” és az „immanens” Szentháromság Karl Rahner szerint nincs különbség az üdvtörténetben (világban) megnyilvánuló („ökonómiai) és a belső életét élő („immanens”) Szentháromság között: mindegyik személy az, ahogyan az üdvtörténetben „kinyilatkoztatja” magát…

3. Mai elképzelések A mai elképzelések szakítanak a hagyományos, metafizikai jellegű modellekkel: A szentháromság egysége = közösség (communio; koinonia). A személyek közti különbség = dialógus.

Andrej Rubljov: Szentháromság ikon