Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Hálózat (EQAVET) Karvázy Eszter az EQAVET nemzeti referenciapont vezetője
ehhez szakmai támogatás nyújtása. EQAVET HÁLÓZAT Fő cél: A szakképzési minőségbiztosítási keretrendszer tagállami bevezetésének és alkalmazásának ösztönzése, előmozdítása, ehhez szakmai támogatás nyújtása. A szakképzés minőségbiztosítása terén az európai együttműködés fenntartása, fokozása.
SZAKMAPOLITIKAI HÁTTÉR Lisszaboni Stratégia – 2000. március – új fejlesztési célok. Koppenhágai Nyilatkozat – 2002. november – az együttműködés fokozása a szakképzés minőségbiztosítása terén. Tanácsi Következtetések a szakképzés minőségbiztosításáról – 2004. május – a Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) létrehozása és elfogadása (közös alapelvek, irányvonalak, útmutatók, eszközök). AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS AJÁNLÁSA a szakképzés Európai Minőségbiztosítási Referencia Keretrendszerének létrehozásáról. Hivatalos elfogadás: 2009. június 18. Rigai Szakképzési Nyilatkozat – 2015. június 22. Prioritások 2020-ig. 2. pont: A felnőttek és tanköteles korú fiatalok szakképzési rendszerének további minőségi fejlesztése
SZAKMAPOLITIKAI PRIORITÁSOK A munkaerő jobb foglalkoztathatósága. A képzési kínálat és a munkaerő-piaci kereslet közötti nagyobb összhang. A szakképzéshez való jobb hozzáférés biztosítása.
Az EQAVET CÉLJA Segítse elő a szakképzés minőségének folyamatos fejlesztését. 2. Viszonyítási (referencia) alapként segítse és támogassa a tagállamok nemzeti, regionális és helyi szintű minőségbiztosítási rendszereinek kialakítását, fejlesztését, reformját. 3. Növelje az átláthatóságot és az összhangot a szakképzés minőségbiztosítása és minőségfejlesztése terén az egyes tagállamok szakmapolitika kezdeményezései és cselekvési akciói között.
Az EQAVET ALKOTÓRÉSZEI Minőségbiz-tosítási, minőségfejlesz-tési ciklus Mérőeszköz (indikátorok) Monitoring (önértékelés és külső értékelés) Előnyök Kölcsönös bizalom Átláthatóság Kredit Transzfer Mobilitás
MINŐSÉGBIZTOSTÁSI CIKLUS 1. Tervezés 4. Felülvizsgálat 2. Megvalósítás 3. Értékelés
Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén 1. TERVEZÉS Minőségi kritériumok Indikatív jellemzők rendszer szinten Indikatív jellemzők a szakképző intézmény szintjén A tervezés tükrözi a releváns érintett felek által osztott stratégiai jövőképet, továbbá egyértelmű, világos célokat/célkitűzéseket, intézkedéseket és mutatókat tartalmaz. A szakképzés céljai / célkitűzései le vannak írásban fektetve közép- és hosszú távra, és azok kapcso- lódnak az európai célokhoz. A releváns érintett felek a külön- böző szinteken részt vesznek a szakképzés céljainak és célkitű- zéseinek meghatározásában. A célokat specifikus mutatók se- gítségével tűzik ki és kísérik fi- gyelemmel a megvalósulásukat (sikerkritériumok). A szakképzési igények azonosítá- sára mechanizmusokat és eljárá- sokat hoztak létre. Tájékoztatási politikát alakítottak ki a minőségbiztosítással kapcso- latos eredmények nyilvánosságra hozatalának biztosítására. A szakképző intézmény által kitűzött helyi célokban tükröződnek az európai, országos és regionális szakképzés-politikai célok / célkitűzések. Egyértelmű, világos célokat / célkitűzéseket határoztak meg és a megvalósulásukat folyamatosan figyelemmel kísérik. A munkatársakat már a korai szakasztól bevonják a tervezésbe, többek között a minőségfejlesztési tevé- kenységek megtervezésébe is. A releváns érintett felek részt vesznek a helyi igények elemzésének folyamatában.
EQAVET INDIKÁTOROK Minőségbiztosítási/minőségirányítási rendszert alkalmazó szakképző intézmények aránya. A képzők képzésébe történő befektetés. A szakképzési programokban résztvevők aránya. A szakképzési programokat elvégzők aránya. A szakképzési programok résztvevőinek elhelyezkedési aránya. A megszerzett készségek alkalmazása a munkahelyen. Munkanélküliségi ráta. Hátrányos helyzetű, sérülékeny társadalmi csoportok aránya. A munkaerő-piaci szakképzési igények meghatározásának mechanizmusai. A szakképzéshez való jobb hozzáférés előmozdítását szolgáló rendszerek.
EQAVET+ 2009 után további a szakképzés (minőség)fejlesztését célzó és támogató szakpolitikai kezdeményezés, fejlemény, prioritás jelent meg EQAVET Ajánlás eredeti formájában nem vagy nem kellő mértékben tartalmazza: tanulási eredmények megközelítés a munkahelyi környezetben történő tanulás-képzés a tanárok, szakoktatók és a vállalati instruktorok továbbképzése, együttműködésének javítása 2016 európai munkacsoport: „EQAVET+ indikatív jellemzők – Az Európai Szakképzési Minőségbiztosítási Hálózat által készített kiegészítés az EQAVET Keretrendszerhez” (Ajánlás + kiegészítés)
EQAVET HÁLÓZAT 34 tagország (Magyarország a kezdetektől tag) Közgyűlés 4 fős Irányító Bizottság (Magyarország is tagja) Nemzeti Referencia Pontok (NRP) az érdekelt felek széles körének folyamatos tájékoztatása az EQAVET Hálózat tevékenységeiről; aktív támogatás nyújtása az EQAVET Hálózat munka-programjának megvalósításához; konkrét kezdeményezések az EQAVET Keretrendszer nemzeti kontextusban történő ország-specifikus bevezetésének és továbbfejlesztésének előmozdítására; az információ hatékony terjesztésének, az érdekelt felekhez történő eljuttatásának biztosítása; kapcsolattartás és együttműködés a Hálózat tagországaiban működő kapcsolattartó pontokkal.
EQAVET HÁLÓZAT Kétéves munkaprogram Fő tevékenységek A 2016-2017. évekre meghatározott 3 stratégiai prioritás: 1. Az EQAVET kiterjesztése, az EQAVET+ kidolgozása. 2. Az együttműködés erősítése – NRP-k egymás között, NRP-k és az érdekelt felek - szociális partnerek, szakképző intézmények, gazdálkodó szervezetek - között. 3. A minőségbiztosítás kultúrájának elmélyítése – vissza-csatolási mechanizmusok és körök működtetése. Fő tevékenységek Tematikus munkacsoportok Peer learning szakmai rendezvények Éves Hálózati találkozó EQAVET Fórum Honlap (www.eqavet.eu)
EQAVET MAGYARORSZÁGON Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszert (ESZMK) TÁMOP 2.2.1. „A képzés tartalmának és minőségének javítása” Célja a szak- és felnőttképzésben működtetett minőségirányítási rendszerek egységesítése és összehangolása már meglévő rendszerekre é hazai jó gyakorlatokra építve, az európai irányvonalakhoz is illeszkedő minőségbiztosítási referencia keretrendszer
EQAVET NRP PROJEKT 2016-2017 Cél Az EQAVET NRP tevékenységének fejlesztése. Tevékenységek Nemzeti EQAVET Szakértői Munkacsoport létrehozása és működtetése. Az EQAVET+ Keretrendszer nemzeti adaptációja az iskolai rendszerű szakképzésre és felnőttképzésre, rendszer és szolgáltatói szinten. EQAVET Védjegy odaítélési rendszerének kidolgozása (koncepció, eljárásrend, módszertan) és kipróbálása. Együttműködési lehetőségek feltárása és együttműkö-dések megvalósítása más NRP-kkel és társhálózatokkal.
EQAVET NRP PROJEKT 2016 -2017 Az EQAVET NRP honlapjának formai és tartalmi megújítása. Az EQAVET IT eszköz adaptálása. Képzések: pilot képzések kifejlesztése és megtartása szak- és felnőttképző intézmények számára A minőségbiztosítási IT eszköz használatát bemutató képzés. EQAVET felhasználók továbbképzése a Minőség-biztosítási Ciklus „Felülvizsgálat, fejlesztés” fázisának alkalmazására.
Köszönöm a figyelmet! http://eqavet.nive.hu http://www.eqavet.eu Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal Cím: 1089 Budapest, Kálvária tér 7. Telefon: +36 1 477-5962 E-mail: eqavet@nive.hu