Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Beszerzés.
Fogyasztói magatartás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
B2B-marketing – A szervezeti piacok
Vásárolt nyersanyagok Új (tartalék) nyersanyagok Gyártás Beépítendő termékek és részegységek Nyersanyagok Új termék Új termék (meglévő) készletből Új termék.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
B2B-marketing - Bevezetés
Készítette: Unyatyinszki Csaba
A fogyasztói magatartás
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Logisztika 6.előadás.
A külső környezet elemzése
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Benchmarking.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Új törekvések a logisztikai közreműködésben
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A KOMMUNIKÁCIÓS MIX-STRATÉGIA ALAPJAI
Elméleti közgazdaságtan
II. Logisztikai tervezés
Bauer András - Berács József:
Az értékesítési rendszer
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Az EEM helye a menedzsmentben
Kereskedelmi levelezés
A marketingkörnyezet elemzése
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
A KOMPLEX DÖNTÉSI MODELL MATEMATIKAI ÖSSZEFÜGGÉSRENDSZERE Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Készletgazdálkodás és logisztika
Szegmentáció & pozicionálás.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
Vállalkozásmenedzsment I.
5. előadás: Szervezeti beszerzési magatartás
A PIAC.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
Marketing I. 7. előadás Árpolitika
Toborzás elvi és módszertani kérdései
A külső környezet elemzése
Marketing I. 2. előadás A vállalat piaca és környezete
Marketing I. 4. előadás Fogyasztói piac és vásárlói magatartás
Operatív menedzsment és versenyképesség
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Ellátási lánc menedzsment
A vásárlási döntés folyamata
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
L O G I S Z T I K A A L A P J A I Készítette: Gács Nóra
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A marketinginformációs rendszer
Előadás másolata:

Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT

Amiről ma szó lesz… Az ipari piac sajátosságai A beszerzési döntés folyamata Versenytárgyalás Szegmentáció az ipari piacon

Az ipari piac sajátosságai Ipari piac – szervezeti piac – B2B piac Eladók = szállítók Vevők = beszerzők Beszerzési magatartások (jogi formában) Üzleti szervezetek (termelővállalat, szolgáltatóvállalatok, közüzemi vállalatok (?), viszonteladók) Intézmények (költségvetési és nonprofit szervezetek) Ipari vásárlói magatartás főbb vonásai: Működés/termelés céljából vásárolnak Több személy vesz részt a döntésben, több szerepkör azonosítható Szervezeti elvek figyelembe vétele Ajánlatkérés/szerződés 6.1.1.

Az ipari piac fő jellemzői Koncentrált kereslet Származékos kereslet Rugalmatlan kereslet Konjunkturális ingadozás Bonyolult termék Professzionális vásárlás Csoportos vásárlási döntés Szoros és tartós a gyártó és felhasználó kapcsolata

Az ipari piac sajátosságai A termékek főbb típusai: Nyersanyagok, alapanyagok Alkatrészek, részegységek Beruházási javak, tőkejavak Kisebb értékű termelőeszközök és segédanyagok Szolgáltatások Javító-karbantartó szolgáltatások Üzleti szolgáltatások 6.1.4.

Az ipari piac sajátosságai Az ellátási lánc: A termelővállalatok beszállítóival kezdődő és a végső fogyasztóig húzódó rendszer. beszállítók (1)  beszállítók (2) autógyártók gépkocsi vásárlók feldolgozott alap- anyagok (lemez, műanyag, stb) gyártói és szállítói részegységek, motorok, ülések, karosszéria, stb. gyártói, szállítói gépkocsi össze- szereléséhez szükséges beszerzések egyének, háztartások, szervezetek vásárlásai  ipari piac ipari piac  fogyasztói piac  egyének, háztartások vásárlásai  ipari piac  szervezetek vásárlásai 6.1.3. 1. ábra: Az ellátási lánc egyszerű sémája a személygépkocsi piacon

A beszerzési döntés folyamata A beszerzési helyzet típusai Új feladat (első vásárlás) Teljes körű problémamegoldás Döntési modell összes szakasza, tevékenysége Módosított újravásárlás Meglévő tapasztalat Költségcsökkentés, minőségjavítás Szállítói elégedetlenség Korlátozott problémamegoldás Rutinvásárlás Egyszerű újravásárlás, rutinszerű vásárlás 6.2.1.

A beszerzési döntés folyamata A beszerzési döntési folyamat szakaszai A probléma (szükséglet) felismerése Vásárlás? Lízing? Saját előállítás? Miért? Vevők, alkalmazottak? Külső előírás? Technológiai fejlődés? Az igény általános leírása Műszaki és teljesítményelvárások Megbízhatósággal, árral, szállítási feltételekkel kapcsolatos irányelvek Konzultáció a potenciális szállítókkal Termékjellemzők meghatározása: specifikáció Specifikáció: műszaki dokumentum – funkcióra irányul Értékelemzés: költség/haszon vizsgálat Szabványosítás (ISO 9000) 6.2.2.

A beszerzési döntés folyamata Szállítók keresése Információgyűjtés a potenciális szállítókról Források: Vállalati információrendszer Ipari elosztók Hirdetések, reklám, megkeresés stb. Ajánlatkérés Termékspecifikáció, ár, szállítási feltétel, fizetési módozat, szolgáltatások, referencia A szállító kiválasztása Termékspecifikáció Kívánt mennyiség biztosítása Szállítás megfelelő ütemezése Kapcsolódó szolgáltatások minősége és volumene Ár Szállító hírneve, megbízhatósága 6.2.2.

A beszerzési döntés folyamata Megrendelés szerződéskötés A szállító teljesítményének értékelése Megfelelő módon teljesült-e a szállítás? Termelési folyamat, végtermék kibocsátás ideje, vállalt kötelezettségek Szállítóértékelési módszerek Osztályba sorolás Költséghányad módszer 6.2.2.

A beszerzési döntés folyamata A beszerzési központ: Döntéshozó csoport (nem formalizált, projektenként változó összetétel) A beszerzés résztvevői: Új vásárlás: csoportos döntés Módosított vásárlás: csoportos döntés Rutinvásárlás: egyedi döntés Termékspecifikus tényezők: Kockázat mértéke, beszerzési helyzet típusa, időtényező Vállalatspecifikus tényezők: Vállalati tevékenység jellege Vállalat mérete, centralizáció mértéke 6.2.3.

A beszerzési döntés folyamata A beszerzési szerepkörök Kezdeményezők Felhasználók Befolyásolók Döntéshozók Vásárlók Információközvetítők 6.2.3.

Döntést befolyásoló tényezők Egyéni, személyes motívumok Interperszonális kapcsolatok Meggyőzés, érdekérvényesítés, motiváció Szervezeti tényezők Centralizált vagy decentralizált beszerzés Környezeti hatások Gazdasági Politikai és jogi Kulturális Földrajzi Technológiai Verseny és kockázatok 6.2.4.

Beszerzési terv Termelés tervezése Beszerzési igény tervezése Ütemterv Beszerzés tervezése Megrendelések lebonyolítása Szállítás figyelemmel kísérése Fuvarozás Raktározás Készáru kiszállítás/feladás Készletgazdálkodás 6.2.4.

Versenytárgyalás Versenytárgyalás: Zárt versenytárgyalás Nyílt versenytárgyalás 6.3.

Köszönöm a figyelmet!