Kultúra és kommunikáció
A kultúra fogalma A kultúra meghatározott területi és történelmi közösségben élő/élt emberek közös hiedelmeinek, értékeinek, normáinak és magatartásainak, továbbá szokásainak és rítusainak meghatározott rendszere. Gondolkodás és cselekvés. A kultúra az ember teremtett világa.
Minden kultúrára jellemző Kollektív érték, amelyet a közösség tagjai követnek. Összetartó erő. Tanult magatartás és kommunikáció Relatív, azaz a kultúrák között nincs hierarchikus viszony
Az ember szellemi programozottságának szintjei Emberi természet, egyetemes ,öröklött Egyén személyisége (örökölt és tanult elemek, egyénspecifikus jegyek)
A kultúra rétegei Szimbólumok Hősök Rítusok Értékek
A kultúra szintjei: Nemzeti kultúra Regionális kultúra Etnikai/vallási Nemi kultúra Generációs kultúra Társadalmi:osztály, réteg Szervezeti kultúra
A kultúrában fejeződik ki a közösség legalapvetőbb viszonyulása: A természethez Munkához, tevékenységhez Az emberi kapcsolatokhoz Az időhöz A térhez A tárgyi környezethez
Kultúrák összehasonlítása Hatalmi távolságok.( USA-ban az emberek közti hatalmi távolságok kicsik, Japánban közepesek). Maszkulin értékrend(Pénz és siker:USA-ban magasan férfiközpontú, Japánban különösen erősen férfiközpontú). Bizonytalanság türés (USA kockázatvállaló, elfogadja a bizonytalanságot, a japánok bizonytalanságkerülők). Induvidualizmus (USA-ban az emberek saját maguk érdekében cselekszenek, ez a japánoknál nem jellemző).
Előítélet Ellenséges vagy negatív attitűd valamilyen csoporttal szemben Téves vagy nem teljes információkból származó általánosításokon alapul
Sztereotípia Leegyszerűsített tulajdonságok, melyek azzal jönnek létre, hogy a csoportba tartozó bármely egyénnek hasonló jellemvonásokat tulajdonítunk attól függetlenül, hogy a valóságban a csoport tagjai mennyire különböznek egymástól. Nem valóságos tapasztalaton alapul. Nehezen változtatható.
Tolerancia Elnéző, türelmes A mássághoz való viszonyulás
Szervezeti kultúra(a vállalat kultúrája)
A szervezeti kultúra fogalma A szervezet értékrendszere, amely segít tagjainak, hogy megértsék, mit képvisel a szervezet, hogyan és mit tart fontosnak. PL: Információ áramlás ( kiknek tekintem a dolgozókat) Vállalati légkör (tegezés, versengés/együttműködés, problémamegoldás) Értékek (mennyiség, minőség, innováció,rugalmasság,önfeláldozás) Hatalomgyakorlás módja(jutalmazás,büntetés) Irányítási gyakorlat (részvétel) Beosztotti kezdeményezés támogatása Munkamegosztás, munkaszervezés Munkafegyelem, munkaidő betartása Öltözködés A szervezet tagjai által értelmezett, elfogadott/elutasított értékek, szabályok, normák, szokások rendszere, amelyek az emberek magatartásában, reakcióiban, viselkedésében nyilvánul meg.
Szervezeti stratégia Szervezeti kultúra Szervezeti struktúra Mivel ez a három dolog determinálja egymást, nem elég csak egy elemet megváltoztatni. A változtatásnak tudatos folyamatnak kell lennie. Tudatos kommunikáció.
Milyen szervezeti kultúrát válasszunk Nem lehet önkényes Alapfeladatok, piaci igények Technológiához stb. alakított Vállalat mérete Szervezet struktúrája A személyek egyéni adottságai Milyen a családi kultúra. A család struktúrája.