Csalóka számok szekelyi@tatk.elte.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Összetett kísérleti tervek és kiértékelésük:
Advertisements

 Önbevallás szerint liberális (12%)  Szakpolitikai kérdések és értékválasztás alapján liberális  Kapitalista (4%)  Emberi jogi (18%)  Kevesebb, mint.
Kik azok a liberálisok és találnak-e pártot maguknak? A Republikon Intézet konferenciája, február 28. Előadó: Závecz Tibor.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
I. előadás.
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Tárki Európai társadalmi jelentés fejezet Állam és piac Janky Béla.
Egyes emberi jogok Törökországban
A gondnoksággal kapcsolatos szemléletváltás az új Polgári Törvénykönyv cselekvőképességi szabályaiban Kovács Melinda Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik.
Budapest XIII. kerületi Cigány Kisebbségi Önkormányzat felmérése család bevonásával készített kérdőív kiértékelése.
Két változó közötti összefüggés
Mérési pontosság (hőmérő)
Becsléselméleti ismétlés
Összefüggés vizsgálatok x átlag y átlag Y’ = a + bx.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Statisztika II. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Regresszió és korreláció
Statisztika II. II. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
Előadó: Prof. Dr. Besenyei Lajos
III. előadás.
Lineáris korreláció és lineáris regresszió. A probléma felvetése y = 1,138x + 80,778r = 0,8962.
Regresszióanalízis 10. gyakorlat.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VI.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Regresszióanalízis.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Kvantitatív módszerek
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
STATISZTIKA II. 3. Előadás Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
Pártok és pártrendszerek
Kvantitatív Módszerek
Valószínűségszámítás
Kisebbség-többség konfliktus és a szociális rendszer átalakítása: Az Észak- amerikai tapasztalatok Janky Béla, BME „Szegények mindig lesznek veletek” Miskolc,
Hipotézis vizsgálat (2)
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Hipotézis-ellenőrzés (Folytatás)
Alapsokaság (populáció)
Várhatóértékre vonatkozó próbák
Lineáris regresszió.
Két kvantitatív változó kapcsolatának vizsgálata
I. előadás.
A szóráselemzés gondolatmenete
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Korreláció-számítás.
A számítógépes elemzés alapjai
Bevezetés, tippek Ea-gyak kapcsolata Statisztika II -más tárgyak kapcsolata Hogyan tanulj? Interaktív órák, kérdezz, ha valami nem világos! tananyag =előadások.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Európa válasz(kísérlete) a gyermekszegénységre Dr. Lux Ágnes Országgyűlési Biztos Hivatala Eurochild Április Szécsény.
Gazdaságstatisztika Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A számítógépes elemzés alapjai
1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.
Korreláció, regresszió
Lineáris regressziós modellek
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Becsléselmélet - Konzultáció
I. Előadás bgk. uni-obuda
III. előadás.
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Közvélemény- és piackutatási igazgató
2. Regresszióanalízis Korreláció analízis: milyen irányú, milyen erős összefüggés van két változó között. Regresszióanalízis: kvantitatív kapcsolat meghatározása.
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Előadás másolata:

Csalóka számok szekelyi@tatk.elte.hu

A gondoskodó állam alkalmazotti fizetések megugrása nyugdíjazás előtt

Szegregáció vs. integráció az általános iskolákban

Romagyerekek továbbtanulási aránya

A kétváltozós tér félrevezető lehet Aranka néni Gréti néni Total Nem tudnak olvasni 130 54,2% 100 41,7% 230 47,9% Tudnak olvasni a gyerekek 110 45,8% 140 58,3% 250 52,1% 240 480 Ki a hatékonyabb tanár?

Háttérben: a tanítás módszere (szóképes vs. Zsolnay módszer)

A háromdimenziós tábla

Csak a politika?

Felvidék 67% 44% 43% 53% 33% 56% 57% 47% szegény gazdag iskola alap Total alap közép magas szegény 67% 44% 43% 53% gazdag 33% 56% 57% 47%

Szegény magyarok

Iskolázottság

Szlovákok és magyarok szlovák szegény 50% 43% 44% 45% gazdag 57% 56% nemzetiség iskola Total alap közép magas szlovák szegény 50% 43% 44% 45% gazdag 57% 56% 55% magyar 80% 40% 68% 20% 60% 33%

„ - MENT-E A KÖNYVEK ÁLTAL A VILÁG ELÉBB?” Az iskolázottság csökkenti a diszkriminációs hajlandóságot? Többségi társadalom- reprezentatív minta Policy-k hogyan lehet elősegíteni a romák beilleszkedését? Három stratégia: Önerő Asszimiláció integráció

Az iskolázottság és a diszkriminációs hajlandóság nem függenek össze Az iskolázottság és a diszkriminációs hajlandóság nem függenek össze. Az iskolázottakban és az iskolázatlanokban éppen ugyanakkora a diszkriminációs hajlandóság. Ez jó nagy meglepetés!

Pearson féle korreláció T PRÓBA GYÖK ALATT n-2/1-RNÉGYZET N-2 DF

Pearson féle korreláció

LINEÁRIS REGRESSZIÓ X >>>>>>>Y PONTFELHŐ Ý= AX+B Y ÉS Ý KÖZTI ELTÉRÉS MINIMALIZÁLÁSA HELYI SZÉLSŐÉRTÉK

Útmodell Egymásra épülő regressziók A nyilak utakat jelképeznek (ITT: gondolkodási struktúra) A nyilak utakat jelképeznek Az utak erősségét jelző számok: regressziós együtthatók Széles úton sokan járnak, nagy eh.: erős összefüggés Negatív eh.: minél inkább, annál kevésbé

Szándékolt tévedések statisztikai adatokkal „alátámasztva” A cigányok bűnöznek AZONOS STÁTUS ESETÉN NEM IGAZ A fiatalok a Jobbikra szavaztak SZAVAZÓ KÖRZETEK: ÁTLAGÉLETKOR ALACSONYABB >>>>TÖBB JOBBIK SZAVAZÓ hol a hiba? A gólya hozza a gyereket Sok gólya, magasabb gyerekszám (FALU)

A KSH adatai Mekkora a szegények aránya? legfontosabb megközelítések jövedelmi szegénység (medián 60%) Lakásszegénység (zsúfoltság, komfort, jogcím) Depriváció 18 komponensből (napi 1 meleg étk, lakás, tartfogy, 1 üdülés, újságelőfiz. Havi 1 étterem)legalább 6 hiány =20%

A szegénységmutatók közötti kapcsolat (pearson „r”)

A KSH adatok megbízhatósága

Kisebbségek aránya Magyarországon, népszámlálás, 2001

Kisebbségek aránya Magyarországon, népszámlálás, 2011

Közvéleménykutatások

Nem mindegy! Elégedettség a személyes helyzetre vonatkozó kérdések előtt vagy után Pártpreferencia az ország állapotára vonatkozó kérdések előtt vagy után

Becslések Minta ALAPSOKASÁG

Aránybecslés MINTA: a halálbüntetést visszaállítani kívánók aránya: p=24% a halálbüntetést visszaállítani NEM kívánók aránya: q=76% a minta elemszáma: n=900

Legyen az alapsokaság elemszáma (Magyarország felnőtt lakossága) = N. Legyen a teljes lakosságban a halálbüntetést kívánók aránya = P. Legyen a teljes lakosságban a halálbüntetést NEM kívánók aránya = Q.

Vegyünk az alapsokaságból egyszerű véletlen eljárással MINDEN LEHETSÉGES MÓDON 900 fős mintákat! darab (többszáz millió darab ) minta keletkezik A minták mindegyikében valahány százalék helyesli a halálbüntetést, tehát minden mintához tartozik egy-egy arány: pi

Ezek a pi arányok normális eloszlást követnek.

Alapsokaság Minta Elemszám: N n Átlag: P p Szórás: σ s A pi-k olyan normális eloszlást követnek, amelynek átlaga P (az alapsokaságbeli arány), szórása ( más néven a standard hiba) pedig:

Következmény annak a valószínűsége, hogy a „P” és a „p” nem lesznek messzebb egymástól, mint 1 σp, 68%. annak a valószínűsége, hogy a „P” és a „p” nem lesznek messzebb egymástól, mint 2σp, 95%. annak a valószínűsége, hogy a „P” és a „p” nem lesznek messzebb egymástól, mint 3σp, 99%.

Következmény 2. Ha összesen egy darab mintát veszek, akkor is 68% annak a valószínűsége, hogy a minta „p” értéke nem lesz messzebb a (nem ismert, becsülni kívánt) „P”-től, mint 1σp. Tehát a mintából jó eséllyel és viszonylag pontosan adhatunk becslést az alapsokaságra.

Közvéleménykutatások parlamenti választások 1000 fős minta 60-40%-os a vetélkedő két nagy pártra várható szavazatok aránya . Ám 300 fő nem válaszolt a pártpreferenciát firtató kérdésre. Róluk semmit sem tudunk. Ha mindnyájan a „40 százalékos” pártra fognak szavazni, akkor az 58 százalékkal nyer. Kb. ez történt 2002-ben.

Nem minden mintából „szabad” az alapsokaságra következtetni REPREZENTATIVITÁS

CSEPPBEN A TENGER KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁSOK: NEMRE, ÉLETKORRA, ISKOLÁZOTTSÁGRA ÉS TELEPÜLÉSJELLEGRE REPREZENTATÍV MINTÁKKAL DOLGOZNAK PROBLÉMA: nem minden tudatot határoz meg a lét

Közszolgálatiság ZÁMOLYI ROMÁK (2002) HÍRFORRÁSOK Népszabadság (BL) Magyar Nemzet (JK) Magyar Hírlap (BL) HVG (BL) Kossuth Rádió (közszolg)

Közszolgálatiság HÁNYSZOR FORDUL ELŐ: a romák hibáztatása az önkormányzat felelőssége Az Uniós tagságunk veszélybe kerülése

Roma-gyilkosságok

Világtérkép, újrarajzolva* Állam az egyén felett Baloldali Jobboldali Újra-elosztás Szabad verseny Egyéni autonómia *Az ISSP Role of Government c., 2006-2008-ban (Magyarországon 2006 januárjában) készült felmérésének politikai attitűdváltozói alapján. A tengelyek főkomponensanalízissel létrehozva, az egyes országok lakóik átlagos skálaértéke szerint pozícionálva. Társadalmi tengely: törvény vs. józan ész, igazságszolgáltatás tévedései, szabadságjogok elsőbbsége, állami érdek vs. privát szféra. Gazdasági tengely: állam piaci beavatkozásai, állam jóléti feladatai: egyenlőtlenségek csökkentése, általános egészségügyi ellátás, nyugdíjas- munkanélküli-ellátás, felsőoktatás, lakhatás biztosítása. 45