Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István 2010. március 11.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István 2010. március 11."— Előadás másolata:

1 1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István március 11.

2 Állítások A jelenlegi közvélemény-kutatási eredmények alapján nem az a kérdés, hogy melyik párt nyeri a választásokat, hanem, hogy mennyivel; A verseny tétje: meglesz-e a Fidesz kétharmados támogatottsága; melyik párt lesz a legnagyobb ellenzéki párt, vagyis, ki lesz a 2. helyezett – éles MSZP ↔ Jobbik küzdelem várható; az 5%-os küszöb elérése az MDF és az LMP esetében; A fenti kérdéseket alapvetően befolyásolja a választási részvétel.

3 A részvételről Az 1998-tól kezdve a választásszociológiai axiómája, hogy minél magasabb a részvétel, az annál inkább segíti: az MSZP-t, a kis pártok bejutási esélyeit (2006 MDF és SZDSZ jó szereplése) Az alacsony részvétel kedvez: a szélsőséges pártoknak (1998 – MIÉP) a jól szervezett jobboldalnak

4 Részvételi dimenzió

5 Biztosan részt vesz (%)
Jelenlegi részvétel I. A jelenlegi részvételi adatok az évinél magasabb, de a évinél alacsonyabb értéket mutatnak 1998-ban, 2002-ben és 2006-ban emelkedő volt a részvétei tendencia, 2010 elején inkább hektikus az eredmény – hol nő, hol csökken 1998 2002 2006 2010 Biztosan részt vesz (%) 60 69 56 63

6 Jelenlegi részvétel II.
A választást megelőző adatfile-okban mindig magasabb a részvételi szándék, mint a valós részvétel A részvétel növekedése egyértelmű összefüggésben a kampányaktivitással Minél erőteljesebb, minél személy közeli a kampány, annál magasabb a részvételi szándék Minél nagyobb a tét, annál magasabb a részvétel A többi választási kampányhoz képest 2010-ben jóval rövidebb a kampány, már most is erőteljesen jelentkeznie kellene a kampány mozgósító hatásának

7 Jelenlegi részvétel III.
Jelenleg azonban még nem érezhető a kampány egyértelműen részvételt ösztönző hatása nem történt meg a választópolgárok személyes megszólítása – nincs személyes érintettség; a Fidesz március 15-én kezdi kampányát, azaz az utolsó 4 hétre koncentrálódik a korábban 8-10 hetes kampány Ez még kiszámíthatatlanabbá teheti a részvételt

8 Jelenlegi részvétel IV.
A Fidesz számára a legfontosabb kérdés, hogy képes-e mozgósítani a meglévő, stabil, elkötelezett szavazóbázisát; Egyetlen párt esetében tehető fel a személyes érintettség, az elszántság maximuma – JOBBIK A Jobbik komoly meglepetést okozhat egyes megyékben

9 Konkrét adatok

10 63

11

12 A különböző szavazói csoportok részvételi hajlandósága

13

14

15

16 Összességében, mindezek a szempontok egy a 2002-nél alacsonyabb, de 50 százalékot meghaladó részvételt vetítenek előre!

17 Pártpreferenciák és mandátumbecslés

18

19

20 A 2/3-os többséghez szükséges támogatottsági szint becslése
evk területi lista országos lista Összesen Támoga-tottság (%) Fidesz 170 83 4 258 52 MSZP 5 33 29 67 23 Jobbik 1 27 51 18 MDF 2 9 11

21 Az egyszerű többséghez szükséges támogatottsági szint becslése
evk területi lista országos lista Összesen Támoga-tottság (%) Fidesz 123 67 9 199 40 MSZP 51 52 22 125 33 Jobbik 2 31 20 53 MDF 1 8 5

22 Egy extrém eset: a Jobbik előretörésének következményei
evk területi lista országos lista Összesen Támoga-tottság (%) Fidesz 162 76 2 240 45 Jobbik 11 40 25 MSZP 4 31 22 57 20 MDF 9 13 5


Letölteni ppt "1 hónappal az országgyűlési választások előtt Politikatörténti Intézet Dr. Stumpf István 2010. március 11."

Hasonló előadás


Google Hirdetések