Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Advertisements

Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Minőségmenedzsment 9. előadás
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Minőségköltségek.
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Készítette / Author: Tuska Katalin
dr. Földy Ferenc Operatív Program Kft február 23.
© Gács Iván (BME)1/13 Kémények megfelelőségének értékelése Az engedélyezi eljárások egy lehetséges rendszere (valóság és fantázia )
Szoftver minőség és menedzsment Mérés és elemzés Sziládi Zoltán.
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
A projekttervezés első lépései
HACCP az élelmiszer-higiéniában
Előnyök és alkalmazási területek
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
AZ ÉLETTANI PARAMÉTEREK MINŐSÉGELLENŐRZÉSE
INFORMATIKA E-management E-business E-gyártás. Információ alapú gazdálkodás E-management E-business E-gyártás – E-minőségirányítás.
Panaszok kezelése Forgalomból kivonás
Gyógyszerész t.képzés okt. 28. A validálással kapcsolatos új fogalom a PAT PAT (Process Analytical Technology) egy új típusú munkaelv (koncepció),
GMP alapelvek Növényi készítmények Prof. Lipták József Semmelweis Egyetem, Budapest, Gyógyszerésztudományi Kar.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS, DÖNTÉS
Operációkutatás eredete
Minőségmenedzsment. Ha ugyanazt csináljuk, mint eddig, akkor ugyanazt kapjuk, mint eddig.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
HEFOP Minőségirányítás 13. hét: A minőségfejlesztést segítő technikák I.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az elemzés és tervezés módszertana
Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve.
A minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
A jövő válsága a vízhiány Készítette: Lőrincz Bea – 10.A.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Van-e munkahelyi kockázat? Ha van, milyen?
A minisztériumok idei teljesítményének értékelése, eredmények, a kapott visszajelzések Berghold Brigitta - EMLA Egyesület, NOSZA projekt.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Minőségbiztosítás II_1. előadás Minőségbiztosítás Készült a Nemzeti Fejlesztési Terv HEFOP Operatív Programja keretében Összeállította:
Minőségbiztosítás II_2. előadás
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
ToyotaTermelési Rendszer (TPS)
Risiko Management System bei maxon motor hungary
Móricz Pál üzletfejlesztési igazgató Szenzor Gazdaságmérnöki Kft. XX. Információvédelmi fórum március 22. Információvédelmi kockázatfelmérés a szabványokban.
Mi az az épületdiagnosztika?  Tulajdonosoknak  Vevőjelölteknek  Bérlőknek  Ingatlanforgalmazóknak  Épületkezeléssel foglalkozó szakembereknek 
Napelemes rendszerek üzemeltetési tapasztalatai PV Napenergia Kft
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Karbantartás.
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Statisztikai folyamatszabályozás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Dow Vegyi Kitettségi Index
PMK minőségirányítási szakmai nap
MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb
"Ha nem tudod, hogy hová mész,
6 szigma.
Hibaelemzési módszerek
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Kockázat és megbízhatóság
ABC és XYZ elemzések.
Készítette: Farkasné Veres Edina
Előadás másolata:

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan Módszerek2. dr. Szabó Gábor Csaba 2014. 03. 03.

ok-okozati (Ishikawa) ABC/Pareto („20-80 elv”) FMEA A 4 hibaelemzési módszer: -TIPikus HIBaforrás (TIPHIB) ok-okozati (Ishikawa) ABC/Pareto („20-80 elv”) FMEA

(halszálka, ok-okozati) ISHIKAWA (halszálka, ok-okozati) valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, és rendezése egy halszálka alakú logikai diagrammban

OKOK OKOZAT 1. 2. 3. 4. 5. 6.

Hatás OKOK (okcsoportok) Anyag Infrastruktúra Ember Minőségi jellemző Menedzsment Módszer

Kraftstoff-werbrauch bei Pkw Wirkung Ursache Anhanger Gewicht Gepack Kraftsoffmenge Beförderte Personen Luftwiderstand Belüftung Fensteröffnung Reifenbreite Anbauteile Dachgepacktrager Wind Richtung Starke Kraftstoff-werbrauch bei Pkw Fahrweise Streckenwahl Geschwindigkeit Fahrer Fahrbahnbeschaffenheit Oberflache Zustand Verkehrsdichte Zeit Ort Temperatur Luftdruckt Gelande Steigungen Umgebung

Állandó minőségű termék Külső fázis anyagai Oldószerek Kiindulási anyagok Hatóanyag Nem megfelelő szemcseméret Nem megfelelő szemcseméret, gördülékenység Nem megfelelő víztartalom Granulálás Előmelegítés: levegő mennyisége, hőmérséklete nem megfelelő Anyagveszteség Porlasztás Lehetséges hiba: bejövő levegő menny. és hőm., porlasztó levegő nyomása, felviteli sebesség nem megfelelő Lehetséges hiba: Végső szárítási veszteség nem megfelelő Szárítás Lehetséges hiba: bejövő levegő menny. és hőm. nem megfelelő Véghomogenizálás és regranulálás Berendezések és, ellátó rendszerek, gyártó helyiség műszaki állapota Lehetséges hiba: nem megfelelő műszaki állapot Nem megfelelő műveleti idő és fordulatszám Lehetséges hiba: nem megfelelően lubrikált granulátum biztosítása Tablettázás Nem a termelékenység optimumon történő tablettázás Belső fázis segédanyagai Nem a préserő optimumon történő tablettázás Granula nem megfelelő fizikai tulajd. Gyártó és vizsgálatokat végző munkatársak, műszerek Személyi higiéné Képzés, oktatás Gyártás és vizsgálat megfelelő dokumentációja Vizsgáló berendezések, helyiségek műszaki állapota Állandó minőségű termék Nem megfelelő minőség Nem megfelelő minőség, BHT Lehetséges hiba: Nem megfelelő tömegszórás, küllem, kihozatal, fizikai paraméter, kioldódás

F R A N C I SA LÁ TA 1. alap-anyag 2. öntet-készítés 3. össze-keverés 1.2 tojás 2 3 1 5 4 1.1 zöldségek 1.3 olaj 1.4mustár 1.5fűszer 2.1tojás-szétválasztás 2.2higiénia 2.3tartár 2.4majonéz 3.2párolás 3.1 zöldség-előkészítés 3.3 össze-keverés 5.1 vissza-tárolás 4.1 tárolás hűtőben 4.2tárolás hűtőpulton 4.3 higiénia 4.4 kitálalás 4. hűtés, tálalás 5. tárolás

5M diagram Causes EFFECT 1. 2. 3. 4. 5. request form

Pareto (ABC) elemzés a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ; az ABC-Pareto elv: a hibaokok 20 %-án keletkezik a hibák 80 %-a ; ezek az „A” vagy kritikus hibák. Cél: ezeket kell feltárni, majd elemezni, csökkenteni, megszüntetni.

Néhány jellegzetes általános ABC-eloszlás: - a Föld 240 országának területi arányai: (millió km2): „A”: első 6: 62,6 - „B”: következő 13: 29,5 - az utolsó 20: 6349-nem millió!! - a 240 ország lakosságának arányai: (millió fő/2010) „A”: első 2: 2500 - „B”: következő 7: 1600 - az utolsó 20: 25000!! az ált. isk. nyelvtanulás arányai (2011/12. tanév: ezer fő): „A”: első 2: 1300/90% - „B”: következő 5: 89/5% - a többi 15: 31) UEFA: európai első osztályú All-Time góllövő lista 2013.12.31. - 37 923 góllövő: az első 86 (~0,2%): 13586 gól - az utolsó 18234 (~50%): 13697 - a világ ~4,5 milliárd felnőtt lakosának vagyon-megoszlása/240 emilliárd USD - (2010/13- Credit Suiss becslése): a gazdag ~30 millió fő/0,7% a 41% (98em) felett rendelkezett: 90emilliárd - a szegény ~70% a 3,0% felett: 7,2 emilliárd, a 85 leggazdagabb ember = az utolsó 3,5 milliárd ember - 80%(!)

a Pareto/ABC elemzés lépései: 1. A vizsgálandó probléma és az összegyűjtendő információk/adatok meghatározása 2. A vizsgálandó időszak meghatározása 3. Információ-/adatgyűjtés, adatvételezés 4. Arányszámítás és grafikus/oszlopdiagramos ábrázolás 5. Elemzés; döntéselőkészítés/döntés.

a „20-80” (ABC/Pareto) elv érvényesülése a zavar % aránya hibaok hibaokozat arány (%) 30 A 20 80 B 10 10 C 70 10 20 10 zavarok csökkenő sorrendben A B C

a „20-80” (ABC/Pareto) elv NEM érvényesülése

luxus kozmetikai márkák becsült forgalma Magyarországon – 200z % 9 az első három: kb. 30 %  3,5 milliárd Ft 6 25 cég: kb. 50% 3 további 590 cég 1 %

egy adott témájú internetes honlap oldalainak látogatottsága % 20 az első 5 - kb. 50 %  48791 látogató/nap 10 további 13 -kb. 30 % további 45 oldal 1 %

a világ bizonyított kőolajtartaléka-miárd to a tartalék % aránya ország kőolajtartalék arány (%) A 12 70 B 10 15 C 78 15 25 10 tartalék csökkenő sorrendben A B C

az „A” csoport „vándorlása” egy ABC-Pareto elemzésnél 1.

az „A” csoport „vándorlása” egy ABC-Pareto elemzésnél 2.

Öszesen: 61 rossz passz pontatlan beívelés a kapu elé 20 pontatlan beívelés a kapu elé 18 pontatlan passz a 16-os környékén 10 pontatlan mélységi indítás a kapu elé 6 pontatlan közeli lövés pontatlan fejes 2 a 2012. ápr. 21.-én lejátszott Barcelona-Real Madrid mérkőzésen mutatott gyenge csatárjáték elemzése barcelonai oldalról

Átlagos nézőszám 13/14 ősz (első 3: 55 %) FTC 9e DVTK DVSC 5e 4e Honvéd MTK 2e Puskás Átlagos nézőszám 13/14 ősz (első 3: 55 %)

a tényezők csökkenő sorrendben ABC-Pareto diagram gyakoriságok a tényezők csökkenő sorrendben

A Pareto/ABC elemzés néhány jellemzője: - feltétel: legyen elegendő, megbízható adat - adat- és információs háttere sokszor passzív - az elvnek az adott területen érvényesülni kell - legtöbbször nem utal az ok-okozati háttérre - „hatékonysághatár”: 1/4 -3/4 (1/3 -2/3 )

és befolyásoláselemzés F M E A hibalehetőség- és befolyásoláselemzés valamennyi lehetséges ok, befolyásoló tényező feltérképezése, három szempont (vevő - gyártó/szolgáltató -gyakoriság) szerinti súlyozása (1-10 közötti súlyszámokkal) – majd a legnagyobb rizikószámú (RPN/RPZ) hibalehetőségek „mélyelemzése”

hibalehetőség és befolyásolás elemzés F M E A Failure Mode and Effect Analysis (Fehler Möglichkeits und Einfluss Analyse) hibalehetőség és befolyásolás elemzés - Tervezési(konstrukciós)-FMEA - Folyamat-FMEA - Rendszer-FMEA - Interface (kapcsolódó elemek) FMEA

Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/1. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Rendkívül súlyos hiba1.!!!   Amely csökkenti a biztonságot és/vagy sérti a törvényes előírások betartását anélkül, hogy ezzel kapcsolatban figyelemfelkeltésre kerülne sor; illetve ez a hiba a termék/szolgáltatás eladhatatlanságát eredményezi. 10 Rendkívül súlyos hiba2.!!! Amely esetleg a biztonságot csökkenti és/vagy a törvényes előírások betartását sérti, miközben erre figyelemfelhívás történik. 9 Súlyos hiba1.!! A termék/szolgáltatás fő funkcióinak kiesése. 8 Súlyos hiba2.!! A termék/szolgáltatás fontos funkcionális képessége erősen korlátozott, szükség van azonnali javító jellegű beavatkozásra a használathoz. 7 Közepesen súlyos hiba1.! A termék/szolgáltatás fontos funkcióinak kiesése. Szükség van hozzáértő szakember azonnali javító beavatkozására. 6

Folyamat FMEA értékelés ajánlott kockázati számai/2. rész B oszlop: hibakövetkezmény súlyossága a vevő szempontjából Értékelés Közepesen súlyos hiba2.!   A termék/szolgáltatás fontos funkcionális tulajdonságainak korlátozottsága. 5 Közepesen súlyos hiba3.! A termék/szolgáltatás használati jellemzőinek kismértékű funkcionális korlátozottsága; ezt minden vevő/dolgozó érzékeli. 4 Jelentéktelen hiba. A vevőt/dolgozót csak kis mértékben érinti hátrányosan, és valószínűleg csak kis mértékben korlátozza; átlagos képességű vevő/dolgozó érzékeli. 3 Nem valószínű. Nem valószínű, hogy a hiba valamilyen észrevehető hatást gyakorol a termék/szolgáltatás használatára. Csak kvalifikált gyártó/szolgáltató, javító személyzet érzékeli. 2 Nincs kihatás. 1

Folyamat FMEA Kompo- nens, folya mat Hibafajta Hiba ok A hiba követ készítette:   Folyamat FMEA Oldal: Készítette: FMEA-szám: Dátum: Kompo- nens, folya mat Hibafajta Hiba ok A hiba követ kezménye a vevőnél Felis- merés /Meg- előzés (jelen- leg) A hibakövetkezmény súlyos- sága A hiba fellépés gyakorisága A hiba felfedez- hetősége RPZ/RPN kockázati szám Javasolt intézkedések Felelős/ határidő

1. A hibalehetőségek feltérképezése az FMEA lépései: 1. A hibalehetőségek feltérképezése 2. A hibalehetőségek súlyozása három szempont alapján; az RPZ (RPN) meghatározása 3. A legnagyobb RPZ (RPN) számú hibákkal kezdve az ok-okozati összefüggések feltárása 4. A feltárt összefüggések alapján a lehetséges megelőző intézkedések kidolgozása