A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az OH TÁMOP fejlesztései
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
1 Minőség a statisztikában Szép Katalin MTA Statisztikai Bizottsága december 16.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
A tervezés mint menedzsment funkció
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Felkészülés az európai auditra Országos Statisztikai Tanács 
Minőségbiztosítás a háziorvosi praxisban
A Tanárképzési és Tudástechnológiai Kar minőségügyi folyamatai szeptember 22.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A NEMZETI TÁRSADALMI FELZÁRKÓZÁSI STRATÉGIA INDIKÁTOR RENDSZERÉRŐL Roma Koordinációs Tanács, november 23.
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
1 OST 2. munkabizottság ülése KSH november 18. Dr. Laczka Éva.
A 2014-ben esedékes szakértői vizsgálat Országos Statisztikai Tanács 
Az Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe Az elveknek való megfelelés 2013–2014-ben esedékes átfogó európai felülvizsgálata Pál Tamara, Elnöki főosztály.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
1 Tájékoztató rojektről április 23. Tájékoztató az EKOP1.A „Adatállományok központosított átvételét, átadását kezelő, valamint.
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága Statisztikai Tudományos Albizottsága.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
2012. január 25. Rozsnyai Krisztina 1 A felsőoktatás minőségbiztosítása Európában – a minőségbiztosítás és a nemzetköziesedés Rozsnyai Krisztina MAB Magyar.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Felkészülés az európai auditra Országos Statisztikai Tanács 
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
A Gyakorlati Kódex értékelési folyamatának aktuális feladatai Országos Statisztikai Tanács ülése Mag Kornélia.
Marketing információs
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A Gyakorlati Kódex értékelési folyamatának aktuális feladatai Országos Statisztikai Tanács ülése  Freid Mónika 1.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) Országos Statisztikai Tanács szeptember 16 Mezősiné Rózsár Erika KSH Igazgatási osztály.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
Országos Statisztikai Tanács
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Barcsák Marianna KPSZTI
Önértékelési projektterv
Országos Statisztikai Tanács
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Az adatforrásokról és aktualizálási rendjéről
Országos Statisztikai Tanács
Tájékoztatás az NSKT évre tervezett működéséről, üléseiről, munkabizottságok megalakításáról Dr. Kárpáti József NSKT alakuló ülése.
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Országos Statisztikai Tanács Statisztikai koordinációs főosztály
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Tájékoztató a évi OSAP összeállításának előrehaladásáról
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
A statisztikai adatvédelem szabályozása az Európai Unióban
Paradigmaváltás, fejlesztések a gazdaságstatisztikában
Előadás másolata:

A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe

Igény egy nemzeti szintű statisztikai gyakorlati kódexre Európai Unió Hazai, nemzeti szintű igény Peer Review jelentés 10. Számú ajánlás: „Az illetékes magyar hatóságok az új statisztikai jogszabályok kialakításakor támogassák egy nemzeti statisztikai gyakorlati kódex kialakítását és elfogadását, amely a nemzetközi standardok és jó gyakorlatok, különösen az Európai Statisztika Gyakorlati Kódexének számonkérhető alkalmazását teszik lehetővé a magyar közigazgatásban. (Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe és a koordinációra vonatkozó elvek)”

Nemzetközi minták Az Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe EK rendelet 223/2009 Nemzetek és térségek gyakorlati kódexei ENSZ közgyűlés határozata a hivatalos statisztika alapelveiről (Fundamental Principles of Official Statistics)

Az Európai Statisztika Gyakorlati Kódexe Az Európai Statisztikai Rendszer és küldetése jövőképe Megalapozott tudományos elvek és módszerek Harmonizált európai statisztikai program kialakítása és fejlesztése Az ESR Gyakorlati kódexe 15 elv, három szerkezeti egységben Egyes elveknél a jó gyakorlatra épülő ismérvek adják a támpontot a Kódex alkalmazásának áttekintéséhez. Kódex elveinek betartására kötelezik magukat: statisztikai szervezetek, a kormányokkal, minisztériumokkal és az Európai Tanáccsal együtt. 1-6 elvek 7-10 elvek 11-15 elvek Intézményi környezet Statisztikai folyamatok Statisztikai termékek

A Magyar Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexét a KSH elnöke állítja össze és – az Országos Statisztikai Tanáccsal együttműködve, azok véleményének kikérését követően, a Nemzeti Statisztikai Koordinációs Testülettel egyetértésben – adja ki.

ESS CoP vs. Nemzeti Kódex A Nemzeti Statisztikai Gyakolati Kódex alapja az Európai Statisztikai Rendszer Gyakorlati kódexe A Nemzeti Gyakorlati Kódex elvei tehát lefedik az Uniós Kódex elveit

ESS vs. Nemzeti folyt. ESS CoP elvei 1.elv: Szakmai függetlenség A hivatalos statisztikai szolgálat működési alapelvei 1. elv: Szakmai függetlenség   2. elv: Pártatlanság, objektivitás 3. elv: Felhasználóközpontúság MEGFELELŐ szervezeti ERŐFORRÁSOK ÉS Képességek 5. elv: Megfelelő szervezeti erőforrások és képességek Statisztikai Adatelőállítási folyamat és támogató szakmai folyamatok 7. elv: Minőség iránti elkötelezettség 8. elv: Megalapozott módszertan 9. elv: Adatvédelem Statisztikai termékek 10. elv: Relevancia 11. elv: Pontosság és megbízhatóság 12. elv: Időszerűség és időbeli pontosság 13. elv: Koherencia és összehasonlíthatóság 14. elv: Hozzáférhetőség és érthetőség 4. elv: Koordináció és együttműködés HATÉKONY Működés 6. elv: Hatékony működés 1.elv: Szakmai függetlenség 2.elv: Felhatalmazás adatgyűjtésre 3.elv: Megfelelő erőforrások 4.elv: A minőség iránti elkötelezettség 5.elv: A statisztikai adatok bizalmas kezelése 6.elv: Pártatlanság és objektivitás 7.elv: Megalapozott módszertan 8.elv: Megfelelő statisztikai eljárások 9.elv: Az adatszolgáltatói teher nem túlzott mértékű 10.elv: Költséghatékonyság 11.elv: Relevancia 12.elv: Pontosság és megbízhatóság 13.elv: Időszerűség és időbeli pontosság 14.elv: Koherencia és összehasonlíthatóság 15.elv: Hozzáférhetőség és érthetőség

ESS vs. Nemzeti folyt. ESS CoP elvei 1.elv: Szakmai függetlenség A hivatalos statisztikai szolgálat működési alapelvei 1. elv: Szakmai függetlenség   2. elv: Pártatlanság, objektivitás 3. elv: Felhasználóközpontúság MEGFELELŐ szervezeti ERŐFORRÁSOK ÉS Képességek 5. elv: Megfelelő szervezeti erőforrások és képességek Statisztikai Adatelőállítási folyamat és támogató szakmai folyamatok 7. elv: Minőség iránti elkötelezettség 8. elv: Megalapozott módszertan 9. elv: Adatvédelem Statisztikai termékek 10. elv: Relevancia 11. elv: Pontosság és megbízhatóság 12. elv: Időszerűség és időbeli pontosság 13. elv: Koherencia és összehasonlíthatóság 14. elv: Hozzáférhetőség és érthetőség 4. elv: Koordináció és együttműködés HATÉKONY Működés 6. elv: Hatékony működés 1 6 1.elv: Szakmai függetlenség 2.elv: Felhatalmazás adatgyűjtésre 3.elv: Megfelelő erőforrások 4.elv: A minőség iránti elkötelezettség 5.elv: A statisztikai adatok bizalmas kezelése 6.elv: Pártatlanság és objektivitás 7.elv: Megalapozott módszertan 8.elv: Megfelelő statisztikai eljárások 9.elv: Az adatszolgáltatói teher nem túlzott mértékű 10.elv: Költséghatékonyság 11.elv: Relevancia 12.elv: Pontosság és megbízhatóság 13.elv: Időszerűség és időbeli pontosság 14.elv: Koherencia és összehasonlíthatóság 15.elv: Hozzáférhetőség és érthetőség 11 3, 7 (3), 9, 10, (14) 4, 15 7 5 11 12 6, 13 14 5, 6, (15)

A kódex alkalmazása A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjai a kódex elveinek történő megfelelés vizsgálatával kerülnek akkreditálásra. Az alapelveknek történő megfelelést gyakorlatias szempontokat tükröző ismérvekkel jellemezzük. Ahol a megfelelés nem teljeskörű, ott fejlesztési intézkedéseket kell megfogalmazni. Ezek megvalósulását figyelemmel kísérjük. Szakmai támogatást nyújtunk a megfelelés szintjének javításához

Akkreditálás Elsődleges és legfontosabb cél a hivatalos statisztika, mint tevékenység intézményi hátterének, a hivatalos statisztika fejlesztését, előállítását és közzétételét támogató statisztikai adatelőállítási folyamatoknak és az azok eredményeként előállított statisztikai termékek minőségének a javítása, ennek érdekében az értékelt szervezetek irányában támasztott kritériumoknak  , konkrétan a Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexének minél magasabb szinten való megfelelés előmozdítása, a konkrét elvárásoknak történő megfelelés szintjének ellenőrzése és fejlesztési intézkedések kitűzése.  

Az akkreditálási feladatok forgatókönyve 1. 1.Bevezetés 2. Előkészítés 3. Értékelés - Akkreditációs bizottságok kialakítása 2017/2018-ra - Tervezési naptár - Folyamat elindítása - A már rendelkezésre álló dokumentumok összegyűjtése, - Erőforrásterv készítése - Önértékelő kérdőív kiküldés, kitöltés, visszaküldés - Helyszíni értékelések végrehajtása

Az akkreditálási feladatok forgatókönyve 2. 4. Jelentés 5. Döntéshozás 6. Hatásvizsgálat - Jelentés készítése a rendelkezésre álló tudásanyag alapján, ajánlások, véleményeztetés, átdolgozás határidőknek megfelelően. - A KSH elnöke megkapja a jelentést és döntést hoz. - Az eredményről tájékoztatni kell az NSKT-t, az OST-t, és meg kell jelentetni a KSH honlapján. - Az akkreditált intézmény által megfogalmazott fejlesztési intézkedéseket a megállapított határidők alapján követi nyomon a KSH - Az eljárás hatásvizsgálata. Megvalósultak-e a kitűzött célok? Vannak-e közös fejlesztési pontok? - Ennek eredményéről tájékoztatni kell az NSKT-t.

Mi fog történni? Aktualitások – teendők 1. A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexét hamarosan kiküldi a KSH. Észrevételek megtételére áprilisban lesz lehetőség. Akkreditálás Az akkreditálásra kerülő szervezetek akkreditációs sorrendjét június 30-ig kell kidolgozni.

Mi fog történni? Aktualitások – teendők 2. A soron következő NSKT ülés kizárólag a gyakorlati kódexről és az akkreditálásról fog szólni. Ezért részvételükre okvetlen számítunk!