Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: dr. Lengyel László Magyar Nemzeti Tanács Felsőoktatási ügyekkel megbízott Tanácsos.
Advertisements

LEAN management és a szakszervezetek Budapest, VP/2011/003/0133 Information & Consultation – LEAN Principles in Manufacturing.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
TÁMOP /A
Versenyelemzés 8.fejezet.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
PROJECT MENEDZSMENT.
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
TPM klub - extra Siófok Szabályok Kötetlen viselet Reklámmentesség Tegeződés.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Stratégiai tervezés.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
„ Megváltozott munkaképességű munkavállalók –
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”

A projekt indulása K21 - A „Könyvtári minőségfejlesztési 21” modell nyomán Előkészítés, csapatépítés 2008-ban 2009-ben projektté szerveződött Jelenleg.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Készítette Kaponya Gergely 2014/2015 I félév Msc
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A legegyszerűbb, sokszor használható menedzsment elemzési módszerek: -Erőtér/Gyengeség-Erősség -SWOT -TIPHIB -ötletroham (brainstorming) -5W + 1H/2H -5S.
Minőségmenedzsment GYAKORLAT1. dr. SZ abó G ábor CS aba.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
1 Budai Attila Költséghatékony e-learning képzés Tananyag és támogatás új ILIAS felhasználók számára Vitaindító előadás 8. Nemzetközi ILIAS Konferencia.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Az üzletek operatív működtetése
Vállalkozásmenedzsment
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A problémafeltárás technikái
Minőségmenedzsment módszerek GYAKORLAT1./SZGCS
Közép-Európa legnagyobb retró fánkozója
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
a leggyakrabban a 4 legegyszerűbb módszer - a 4 hibaelemzési módszer.
a leggyakrabban alkalmazható/alkalmazott, és a legegyszerűbb
tananyagfejlesztés TÁMOP E-13/1/KONV
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Erősségek gyengeségek.
Üzleti terv.
Készítette: Farkasné Veres Edina
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan alapvető elemzési módszerek1. dr. Szabó Gábor Csaba alapvető elemzési módszerek1. 2015. 02. 09./23.

Erőtér/Gyengeség-Erősség SWOT TIPHIB 5W + 1H/2H 5/6S A legegyszerűbb, sokszor használható menedzsment elemzési módszerek: ötletroham (brainstorming) Erőtér/Gyengeség-Erősség SWOT TIPHIB 5W + 1H/2H 5/6S

az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása ERŐTÉR ELEMZÉS CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; gyengeségeink-erősségeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek/ előnyök-hátrányok felmérése, szembeállítása

A problémafeltárás technikái CÉL: új helyzetek, új problémák újszerű, hatékony megoldása csoportos kreativitás, team jellegű, innovatív munkavégzés keretében

a problémafeltárás lépései általában: 1. a probléma megfogalmazása, szűkítése 2. a módszerek megválasztása 3. a munkavégzés előkészítése 4. az ötletek, javaslatok gyűjtése, rendezése 5. a megoldás(ok), javaslat(ok) kidolgozása

az ötletroham jellemzői: kötetlen, gyors, hatékony, interaktív nem eléggé elmélyült a résztvevők egyidőben, egy helyen kell legyenek nem mindig rendezi az ötleteket torkollhat értelmetlen vitákba

az ötletroham lépései: a szabályok ismertetése, megbeszélése az ötletek, javaslatok gyűjtése az ötletek javaslatok rendezése, súlyozása, csoportosítása (nem minden esetben !!)

Használd ki, támaszkodj jobban Csökkentsd, szüntesd meg ERŐSSÉGEIDRE! Csökkentsd, szüntesd meg GYENGESÉGEIDET!

ERŐSSÉG GYENGESÉG - az oktatási intézmény ismert és elismert, - a kiadott oklevelet széles körben preferálják a munkaadók, - nagy tapasztalatú oktatók tartják az előadásokat, - a tantárgyak tág ismereteket adnak az adott témakörben, - az oktatók gyakorlati ismereteiket és tapasztalataikat átadják a hallgatóknak, - a MTI szervezetten működik az adminisztratív ügyekben is, - jók az oktatás környezeti feltételei, infrastruktúrája, - kedvező az intézmény földrajzi elhelyezkedése, könnyen megközelíthető. GYENGESÉG - az előadási napok munkanapokon vannak, - nem szakmérnöki képzési forma, - nem kreditrendszerű képzés, - a képzés nem ÁFA mentes, így jelentős többlet terhet jelenthet a résztvevőknek, - relatív magas képzési díj, a résztvevő hallgatók végzettsége igen eltérő lehet, -nincs minden tantárgyból elektronikus tananyag.

kiegészítése: SWOT analízis CÉL: a befolyásoló körülmények/hatások felmérése; gyengeségeink-erősségeink, lehetőségeink-veszélyeink megismerése Módszer: az erősségek-gyengeségek-lehetőségek-veszélyek felmérése, szembeállítása

SWOT analízis S = Strength W= Weaknesses O = Opportunities T= Threats ERŐSSÉG W= Weaknesses GYENGESÉG O = Opportunities LEHETŐSÉG T= Threats FENYEGETÉS/ VESZÉLY

ERŐSSÉG GYENGESÉG LEHETŐSÉG FENYEGETÉS/VESZÉLY - az oktatási intézmény ismert és elismert, - a kiadott oklevelet széles körben preferálják a munkaadók, - nagy tapasztalatú oktatók tartják az előadásokat, - a tantárgyak tág ismereteket adnak az adott témakörben, - az oktatók gyakorlati ismereteiket és tapasztalataikat átadják a hallgatóknak, - a MTI szervezetten működik az adminisztratív ügyekben is, - jók az oktatás környezeti feltételei, infrastruktúrája, - kedvező az intézmény földrajzi elhelyezkedése, könnyen megközelíthető. GYENGESÉG - az előadási napok munkanapokon vannak, - nem szakmérnöki képzési forma, - nem kreditrendszerű képzés, - a képzés nem ÁFA mentes, így jelentős többlet terhet jelenthet a résztvevőknek, - relatív magas képzési díj, a résztvevő hallgatók végzettsége igen eltérő lehet, -nincs minden tantárgyból elektronikus tananyag. LEHETŐSÉG - távoktatási forma bevezetése (vidékiekre gondolva), - szakmaspecifikus (autóipari, gépész, építész, stb) képzések indítása, - több fokozatú képzés, több tantárggyal, hosszabb képzési idővel, - a végzettek részére rövid (3-5 napos) ismeretbővítő képzések létrehozása, - elektronikus tananyag összeállítása, kiadása, - igény esetén kihelyezett képzések megtartása, - intenzívebb reklám tevékenység a vállalati, vállalkozói körben. FENYEGETÉS/VESZÉLY - a vállalkozások minőségszemléletének negatív változása, - a felnőttképzés csökkenő állami preferálása, támogatása, - a felsőoktatás bizonytalan gazdasági és politikai helyzete, - más oktatási intézmények indítanak ilyen, vagy hasonló képzést (új belépők), - a fizetőképes kereslet csökkenése, a túl sok kiadott oklevél elértéktelenítheti a végzettség jelenlegi presztízsét.

TIPikus HIBaforrás. a lehetséges hibákról nincs adatunk, TIPikus HIBaforrás a lehetséges hibákról nincs adatunk, információnk, tapasztalatunk. EZÉRT: egy jól felkészült, komplex, heterogén összetételű team tipikus hibákat határoz meg tapasztalati, szubjektív alapon

TIPIKUS HIBÁK a Cég oldaláról a megrendelők oldaláról az alvállalkozók oldaláról a megrendelők oldaláról C1.= a munkatársak felkészültségének hiányosságai A1.= nincs megfelelő kapacitás M1.= a megrendelés késedelmes leadása C2.= belső információhiány A2= információhiány M2.= nem megfelelő tájékoztatás a Cég oldaláról C3.= nem kellő időben történő tájékoztatás a megrendelő és a fuvarozó felé A3.= a „technológiai” terv hiányosságai M3.= nem megfelelő tájékoztatás, információ a Cég felé C4.= a munkavégzés feltételei biztosításának hiányosságai A4.= egyes alvállalkozók motivációhiánya M4.= az ajánlat és feltételeinek nem körültekintő áttanulmányozása C5.= a munkatársak motivációs hiányosságai A5.= a konkrét „technológiai” terv hiányosságai M5.= nem korrekt fizetési gyakorlat C6.= az új telephely megnyitásához kapcsolódó megrendelői attitűdök nem kielégítő feltérképezése A6.= egyes alvállalkozók informatikai, és/vagy szervezési hiányosságai

(egy- és többdimenziós) 5W+1H (egy- és többdimenziós) WHY= miért? HOW =hogyan?

egydimenziós 5W + 1H HOGYAN ? 5. MIÉRT? 4 .MIÉRT? 3. MIÉRT? 2. MIÉRT? OKOZAT

ingadoznaka lehívások nem tudjuk ! 5W + 1H 5. MIÉRT? ingadozás a termelésben 4. MIÉRT? 3. MIÉRT? a beszállítók nem tudják a hi.-ket tartani sok állás a soron 1. MIÉRT? 2. MIÉRT? megnőtt a soronkívüli lehívás ingadoznaka lehívások

többdimenziós 5W + 1H 5. Who= ki? HOW = 4. When= mikor? hogyan? 3.Where= hol? 2. Why= miért? 1. What= mit?

Hogyan? településfejlesztési projekt: 1./2014.: FŐTÉR 5. ki?= Tormal/Polgi+csapat Hogyan? 1. látványterv: 03.12.-ICM/gabibá döntés: 03.16./csapat 2. Kiviteli terv: 03.30.-ICM/takjózsi döntés: 04.03./csapat 3. előkészítés: 05.02.-Tormbőcsapat 4. kivitelezés: 06.29.-ICM/gabibá 5. utómunkák: 07.22.-Tormbőcsapat. 4. mikor?= márc.1-júli 15. 3. hol?= Napsugár tér/buszford. 2. miért?= rendezvények, piacok 1. mit?= egy kulturált, komplex közösségi teret alakítunk ki

5W + 2H How?- How-many?- PROBLÉMA/PROJEKT 2.WHEN -MIKOR? 1.WHY -MIÉRT? gyan? PROBLÉMA/PROJEKT How-many?- mennyi? 3.WHERE -HOL? 4.WHAT -MIT? 5.WHO -KI?

2. S e i t o n = helyes elrendezés Az 5/6S program (a k ö r n y e z e t minősége): A minőség magában foglalja a munkavégzés és a munkakultúra minőségét is. Az 5/6S program célja a munkakörnyezet alkalmassá tétele a minőségi munkára, illetve a minőség biztosítására. 1. S e i r i = szelektálás 2. S e i t o n = helyes elrendezés 3. S e i r o = rendben tartás, takarítás 4. S e i k e t s u = az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása 5. S h i t s u k e = fegyelmezett magatartás, jó morál (6. Shukan = megszokás(sá válás) !)

Five-S/5S (5 Pillars of the Visual Workplace) 5S is a way of doing things that eliminates waste and reduces errors, defects, and injuries. 1. S e i r i/Sort= Organisation: sort useful from useless 2. S e i t o n/Store= Neatness: everything in its place 3. S e i r o/Shine= Cleaning: workplace and equipment clean 4. S e i k e t s u/Standardize= Standardization: select the best practice 5. S h i t s u k e/Sustain= Discipline: make sure rules are followed

5S: egy jellegzetes esetpélda 1. szelektálás: a régi festékporokat kivinni; a merítő kádakat átrakni a másik csarnokba; a görgősort hátrább vinni a festékszóró végével egyvonalba; a raklapokat, rekeszeket, átvinni a raktár-részbe; a csarnokban tárolt összes, nem a felületelőkészítéshez és festékszóráshoz használt segédanyagokat máshol elhelyezni; a csarnok négy sarkát és végeit kiűríteni a nem oda való dolgoktól; a dolgozói pihenő-étkező sarkot máshol kialakítani. 2. helyes elrendezés: a felületelőkészítőt a megüresedett déli csarnokrészbe keresztirányban elhelyezni; a hátsó bejáratnál, a felületelőkészítő és a szóró között és mellett a tároló területeket kialakítani; a görgősort a szóró végével egyvonalba helyezni közvetlen a nyugati csarnokrészbe; a készárú és görgőző , valamint segédanyag tárolókat kialakítani a sorok mellett. 3. rendben tartás, takarítás: a műszakok végén az új alapterület kialakítást mindig rendben átadni (utolsó 30 perc); a takarító brigád és a munkatársak tartsák és tartassák be ezt a rendet! 4. az előzőekkel elért eredmények megtartása, folyamatos javítása: az 5S auditok beindítása; a munkatársi javaslatok gyűjtése a CIP ládában; az 5S auditok és a javaslatok folyamatos, közös kiértékelése; a motiválási rendszer kidolgozása és bevezetése. Csak kis odafigyelés kell mindannyiunktól, hogy ez így maradjon, sőt javuljon! 5. fegyelmezett magatartás, jó morál: a teljes munkatársi körben megértetni, hogy ennek a rendnek a fenntartása a megrendelők felé a mi munkánk „tükre”; a rend, a jó munkahelyi közérzet, környezet „fél” minőség; a rendezett munkahely a vevők, megrendelők felé kitűnő „első benyomás”. Most már csak az „elsőre jót!” kell betartanunk, de ehhez már van munkahelyi háttér.