Tervezés I. Belsőtér 2010.02.25. BME-VIK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
Advertisements

1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
MUNKAVÉDELEM KÉPERNYŐS MUNKAHELYEK BIZTONSÁGA. A képernyős munkavégzés főbb egészségkockázati tényezői  Látásromlást előidéző tényezők (presbyopia, hypermetropia,
Munkahelyek kialakításának általános szabályai
1/12 © Gács Iván A levegőtisztaság-védelem céljai és eszközei Levegőszennyezés matematikai modellezése Energia és környezet.
A magyarországi vállalatok információszerzési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink H-1024.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
III. rész A megvilágítás, a fénysűrűség mérésének elve Lámpatestek fényeloszlásának mérése, dokumentálása Az EULUMDAT fájlformátum világítástervező programok.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Tűzterhelés. Az építmény adott tűzszakaszában, helyiségében jelen lévő és / vagy beépített éghető anyagok tömegéből és a fűtőértékből számított hőmennyiség.
Esettanulmány: épületenergetikai korszerűsítés Fűtési rendszerekben jelentkező gravitációs hatások Épületüzemeltetés Épületenergetika B.Sc. 7. félév 2011.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Alapfogalmak BME-VIK.
Magyar Tudományos Akadémia Talajtani és Agrokémiai Kutatóintézet
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Atomerőművek és radioaktív hulladékok kezelése
Becslés gyakorlat november 3.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Kockázat és megbízhatóság
Kockázat és megbízhatóság
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Levegőszennyezés matematikai modellezése
Egészségügyi közbeszerzések
Országos Tűzvédelmi Szabályzat KÖZÖSSÉGI LÉTESÍTMÉNYEK,
Kockázat és megbízhatóság
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Tervezés I. Belsőtér BME-VIK.
Szervezetfejlesztés II. előadás
1993-as közoktatási törvény
Hullámdigitális jelfeldolgozás alapok 5 Híd struktúrájú szűrők
Gazdaságstatisztika Korreláció- és regressziószámítás II.
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Alapfogalmak folytatás Színhőmérséklet és színvisszaadás ellenőrzése
Turbulencia hatása a tartózkodási zóna légtechnikai komfortjára
Dr. habil. Gulyás Lajos, Ph.D. főiskolai tanár
Regressziós modellek Regressziószámítás.
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Számítógépes szimulációval segített tervezés
Fényforrások 3. Kisülőlámpák 3.4 Működtető szerelvények
Elektromos alapjelenségek
Merre tovább a középiskola után?
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
Fényforrások 3. Kisülőlámpák
3. előadás.
4. Fénytechnikai mennyiségek mérése
2. A KVANTUMMECHANIKA AXIÓMÁI
Épületek egészségtana
Megfigyelés és kísérlet
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
Járműtelepi rendszermodell 2.
Online pénztárgépadatok felhasználása a kiskereskedelmi statisztikában
Állandó és Változó Nyomású tágulási tartályok és méretezésük
3. előadás.
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Hagyományos megjelenítés
A Tudatos biztonság létrehozása
Előadás másolata:

Tervezés I. Belsőtér 2010.02.25. BME-VIK

Épített tér Világítás megvalósíthatósága Természetes Mesterséges Technológia Épített tér Vizuális komfort megteremtés kiszolgálása feladata Világítás megvalósíthatósága Természetes Mesterséges 2010.02.25. BME-VIK

Adott rendeltetéshez olyan mesterséges világítást kell tervezni, ami a kialakított belsőtér és természetes világításhoz illeszkedve megfelelő vizuális környezetet biztosít. A szempontok együttes érvényesítése kompromisszumot igényel, cél a jó kompromisszumok elérése. 2010.02.25. BME-VIK

A jó vizuális környezetet a Passzív belső tér Együtt szétválaszthatatlanul hozza létre Aktív világítás 2010.02.25. BME-VIK

A vizuális környezet tervezés Belsőtér építészeti tervezése (helyiség arányainak, felület minőségének meghatározása) természetes világítás tervezés technológiai tervezés mesterséges világítás tervezés 2010.02.25. BME-VIK

A láthatóság igényei Megvilágítás, Térbeli egyenletesség, Időbeli egyenletesség, Színhőmérséklet, Színvisszaadás, Fényirány, Árnyékosság, Káprázatmentesség. 2010.02.25. BME-VIK

Műszaki tervezés Gazdaságosság Megvalósíthatóság Üzemeltethetőség Biztonságtechnika (Rb) Üzembiztonság (akadályfény) 2010.02.25. BME-VIK

Mennyiségi paraméterek Minőségi paraméterek Megvilágítás Fénysűrűség Színhőmérséklet (Kruithof) Káprázáskorlátozás Árnyékosság Kontraszt 2010.02.25. BME-VIK

Tervezés lépései A látási feladat elemzése Kiindulási adatok rögzítése Irodalom kutatás Fényforrás kiválasztás Lámpatest választás Számítás - iteráció - módosítások Alaprajzi elhelyezés Tipizálás 2010.02.25. BME-VIK

Számítási eljárások Hatásfok módszerek, jellemző reflexiójú terek esetén. Alap E definíciós egyenlete. Pont módszer: jellemzően reflexió mentes tereknél. Alap a távolság törvény Gépi-számítások 2010.02.25. BME-VIK

Hatásfok módszereknél Alapok: Hatásfok módszereknél 2010.02.25. BME-VIK

Pontmódszer esetén Távolság törvény 2010.02.25. BME-VIK

Hatásfok módszer 2010.02.25. BME-VIK

R meghatározása Függvénye: Geometriának (a, b, c, ill.h) reflexiós tényezőknek (mennyezet (fríz), fal, padló) világítás módjának 2010.02.25. BME-VIK

LiTG eljárás CIE világítási mód (A,B,C,D,E) ηR meghatározása: LiTG eljárás CIE világítási mód (A,B,C,D,E) LiTG finomított 33 féle világítási mód zóna fényáramok alapján Zijl – Jansen módszer: a= helyiség hossza b=helyiség szélessége a>b hv= világítási magasság k=helyiség tényező 2010.02.25. BME-VIK

Szabad téren ηG meghatározása 2010.02.25. BME-VIK

Belső térben ηR meghatározása ηR1 is lehet ρ=0,5 →2 ρ=0,1 →1,11 ρ = 0.9 →10 2010.02.25. BME-VIK

Szükséges lámpatest szám: Tervezési tényező: Szükséges fényáram: Szükséges lámpatest szám: 2010.02.25. BME-VIK

hv hv ms ms 2010.02.25. BME-VIK

Egyszerűsített hatásfok módszer Becslések Egyszerűsített hatásfok módszer Világítási mód: A-(közvetlen) ηv =0.5 B-(főleg közvetlen) ηv =0.4 C- (szórt) ηv =0.3 D –(főleg közvetett) ηv =0.2 E – (közvetett) ηv =0.1 2010.02.25. BME-VIK

CIE Megnevezés Φ↑ Φ↓ A Közvetlen 0-10 90-100 B Főleg közvetlen 10-40 60-90 C Szórt 40-60 D Főleg közvetett E Közvetett 2010.02.25. BME-VIK

Gépi számítások Hatásfok módszerek Pontmódszer Interflexiós módszer Példa: 5 x 6 x 3m helyiség esetén 1 x1 m hálópont kijelölése 94 pontot jelent! Reflexió figyelembe vétele: 1 szeres reflexió esetén 1 lpt 8742 pont! 2010.02.25. BME-VIK

2010.02.25. BME-VIK

2010.02.25. BME-VIK

2010.02.25. BME-VIK

2010.02.25. BME-VIK

Számítások hibái, Metodikai hibák hiba=(pontos-számított)/pontos Reflexió Hatásfok módszernél: ha = 0,5 akkor egyszeres reflexió esetén 50 %; 5-szörös reflexió esetén 1,5625 %! Előbbi példa szerint ez közel 44000 pont! 1 lpt esetén!!! 2010.02.25. BME-VIK

Metodikai hiba nem pontszerű ff esetén l h h/l 1 1.25 2 5 10 H % 36 26.8 13.58 2.56 0.8 2010.02.25. BME-VIK

Egyéb hibák  Reflexió választás, 4-6 bemenő adat, Lámpatest hatásfok, eloszlás 2 bemenő adat Fényforrás adatok, fényáram 1 bemenő adat  Tűrés értékek nem szokványosak! 2010.02.25. BME-VIK