KÜM – NEFE – GTF 2007 – EDF Program szemináriuma A TUDÁS – ÜZLET a MAI AFRIKÁBAN Pekli József SZIE - NEFE KÜM – NEFE – GTF 2007 – EDF Program szemináriuma Gödöllő, 2007. november 9-11.
(AFRIKAI?) EGYETEMEK (TÚL)ÉLŐ STRATÉGIÁJA OKTATÁS KUTATÁS TUDOMÁNYOS SZOLGÁLTATÁS
1. OKTATÁSI HELYZETKÉP KLASSZIKUS BSc MSC Phd ISKOLARENDSZEREN KÍVÜLI OKTATÁSOK ALAPFOKÚ, VAGY AZ ALATTI - írástudatlanság felszámolása - nőprogramok FELNŐTT POSZTGRADUÁLIS SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉS
BSc – az országok nagy többsége megoldotta Hiány, ahova beléphetünk: - oktatók - felszerelés - tananyag - tanüzemek
MSc – az afrikai államok nagy részében nincs, vagy igen alacsony színvonalú Megoldás Fejlesztenek (ld. BSc) Külföldre (főleg anyaországba) küldik a hallgatókat Keresik a szendvics-program típusú megoldásokat Ennek előnyei Munkahely, pozíció megőrzése Család fenntartása Az ország technikai fejlődése Tudásbázis (nyelv, kapcsolatok, szakma ) növelése
PhD – kevés országban van nemzetközileg elfogadott program Megoldás Külföldre küldés Szendvics-programok, intézmények közötti megállapodással Források: Eddig döntően DONOR országokból, intézményekből Új lehetőség: EU EFA igénybevétele! KÖZÖS PÁLYÁZATOK AZ EGYETEMEK RÉSZÉRŐL!
Iskolarendszeren kívüli oktatások - ALSÓ VAGY MÉG ALACSONYABB FOKON - analfabétizmus felszámolása - nőprogramok NGO-k igen nagymértékű szerepvállalása heroikus küzdelem, önfeláldozás - FELNŐTTEK POSZTGRADUÁLIS SZAKMAI TOVÁBBKÉPZÉSE - helyben és külföldön - állami vagy nemzetközi fejlesztési programokhoz csatoltan - magyar tapasztalatok
2. KUTATÁS Valós tudományos tevékenység szinte teljes egészében csak egyetemeken Az állami irányítást általában létrehozták, létszámmal feltöltötték Általában az „anyaország” mintájára fokozatosan kiépül az intézeti rendszer, sokszor hatósági jogkörrel egybekötve Sok álláshely külföldieknek, - de nagy többsége külső forrásból az EU fokozódó szerep vállalása
3. TUDOMÁNYOS SZOLGÁLTATÁSOK - SZAKTANÁCSADÁS Egyetemekhez kötötten Nemzetközi szervezetekhez kötötten (FAO) Kormányzati szervezetekhez kötötten Multinacionális vállalatok programjaihoz (vetőmagosok) Regionális programokhoz Helyi jellemző elvárások: térítésmentesség modell - tangazdaság megtekinthetőség, kézzelfoghatóság nem elég a fotó, video azonnali beszerezhetőség - hitelkonstrukciók
ÖSSZEFOGLALÁS A tudás valóban üzlet Lehetőségek szélesek A 10. EFA forrásai kifejezetten erre a célra is felhasználhatók A magyar oktatási-tudományos intézmények, vállalkozások valamennyi területen versenyképesek Lépni kellene, de szervezetten, mert egyénileg kiszolgáltatottabb a magyar egyéni munkavállaló, de még az egyetemek is!