CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 23. Empátia
“ Amíg nem éled át, milyen a másiknak, addig nem tudsz szeretni. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Mit jelent az empátia? Hogyan fejleszthető az empátia? “ Amíg nem éled át, milyen a másiknak, addig nem tudsz szeretni. Amíg nem fáj neked a fájdalom, amit másnak okozol, nem tudsz szeretni… Együtt érezni valakivel csak akkor lehet, ha az én idegeim is összerándulnak attól,amit benne én okozok.” Müller Péter
Az empátia nem egyenlő az együttérzéssel TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az empátia nem egyenlő az együttérzéssel Empátiává a beleélés akkor lesz, ha az élményt tudatosan feldolgozzuk, és a másik emberből megértett összefüggéseket önmagunk számára megnevezzük és értelmezzük. Az empátiához kell a személyiség akaratlagos odafordulása, figyelme a másik iránt. Az empátia készsége a gyermekkorban természetesen nagy, a serdülőkortól kezdve rejtetté válik, majd általában fokozatosan csökken az öregkorig.
Az empátia (beleérző képesség) TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az empátia (beleérző képesség) Minden ember képessége. Észrevétlenül nyilvánul meg. Helyzettől és a velünk kapcsolatban lévő ember érzelmi közelségétől függ, hogy mennyire tudunk empatikusan megnyilvánulni. Segítőkészséget és különböző cselekedetet, érzelmeket válthat ki az emberekből. Fontos tudni, hogy nem azonos az együttérzéssel (például, ha valaki szenvedése miatt érzünk szomorúságot), mert empátiánál ugyanazt az érzést éljük át, mint a másik személy: ha a barátunk örül valaminek, mi is ugyanazt érezzük, vagy ha félelmet érez, mi is félni kezdünk.
Az empátia része a szociális és érzelmi intelligenciának is. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az empátia része a szociális és érzelmi intelligenciának is.
Az empátia célja és értelme a segítség. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az empátia célja és értelme a segítség. Ha másik megérti a szándékunkat, együttműködik velünk. Éppen ezért minden emberi együttműködés alapja az empatikus megértés, mely a leggyorsabb és leghatékonyabb kommunikáció az emberek között,
TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az empátia mások mély megértését jelenti és nem azt, hogy egyetértünk-e vele! Más helyébe éljük bele magunkat és úgy élünk át helyzeteket, érzéseket, ahogy ő teszi. Nem kell, hogy egyetértsünk vele, de értsük meg, emocionálisan és intellektuálisan is
Az empatikus figyelem képességét gyakorolni kell. TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Az empatikus figyelem képességét gyakorolni kell. Számos képesség kombinációját igényli (a nem verbális jelek felfogását az empatikus válaszok érthető és támogató módon történő megfogalmazását) Gyakorlás kell hozzá!
Mi segítheti az empátiánk fejlesztését? TÁMOP-3.1.4-12/2-2012-0236 Innovatív iskolafejlesztés a Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumában Mi segítheti az empátiánk fejlesztését? Megfigyelések, történetek emberekről. Olvassunk minél több regényt. Történetek írása. Ahhoz, hogy írni tudjunk egy emberről, empátiára van szükségünk. Legyünk kedvesek! A kedvesség önmagában is fokozza az empátiás készséget.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!