Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
A tanári munka értékelése
Csoport munka.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
KONFLIKTUSOK A MUNKAHELYI KÖRNYEZETBEN
Konfliktus és konfliktuskezelés
Konstruktív konfliktuskezelés
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
SZOCIALIZÁCIÓ A KORTÁRSCSOPORTBAN
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Projektmunka.
Konfliktuskezelés - mediációval
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
Krízis.
PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ
A pedagógus.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
Az ütközések fejlesztő ereje -
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Speciális gyermekvédelem
Érzelmi intelligencia
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Közoktatás-fejlesztési törekvései
A támogatott lakhatás kihívásai
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Hatalom és szervezeti politika
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése DISZKRIMINÁCIÓ
I. Konfliktus értelmezése
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Előadás másolata:

Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése 14. Konfliktusok a csoportban, iskolában, kollégiumban

Konfliktus (latin confligo) – összecsapás, megütközés, perlekedés. A konfliktus az élet és a fejlődés szerves része; tekinthetjük az “élet táncának”, amelyben mind a saját, mind a partnerünk szükségleteit felfedezhetjük és meghallhatjuk. Marshall Rosenberg   Konfliktus (latin confligo) – összecsapás, megütközés, perlekedés.   Szinonimák: nézeteltérés, háború, harc, összetűzés, veszekedés, agónia, antagonizmus, vita, civódás

A konfliktus egyének vagy társadalmi csoportok közötti olyan ütközés, amely mögött igények, szándékok, vágyak, törekvések, érdekek, szükségletek, nézetek, vélemények, értékek szembenállása húzódik meg. Harcra, összeütközésre akkor kerül sor, amikor a felek viselkedése akadályozza az egyik vagy a másik fél igényeinek érvényesítését, vagy értékrendjük különböző. (Wikipédia)   Konfliktushelyzetek azok a szituációk, amelyekben az emberek törekvései/véleményei összeegyezhetetleneknek tűnnek.

Hatása szerint   Konstruktív konfliktus (elősegíti a csoport céljainak elérését, növeli teljesítményét) Ötleteket hoz felszínre Leválasztja a problémát az egyénről Feszültséget csökkent Átláthatóvá teszi a hatalmi és erőviszonyokat A változást és önértékelést értékké teszi Növeli a csoport összetartását Segíti az elavult struktúrák megszüntetését Destruktív konfliktus Megrontja a kapcsolatokat Védekező magatartáshoz vezet Polarizálja a csoportvéleményt A csoport széteséséhez vezet

Ha egy problémát kimondasz, félig már meg is oldottad . (görög szólás)   A konfliktus kialakulásának folyamata   megelőző helyzet a konfliktus felismerése és átélése a konfliktus kezelési módjának kialakítása a konfliktus alatti tényleges viselkedés a következmények Mitől függ? Egyéni alkati sajátosságok Társadalmi, kulturális tényezők Lappangó ellenérzés A környezet”

"Ha két ember mindig egyetért, az egyikük felesleges." Henry Ford     Az egyének viselkedése a konfliktus helyzetben: Önérvényesítés együttműködés “Ha vitatkozol, dühöngsz és ellentmondasz, néha győzöl, de hiú siker lesz, mert sohasem szerezted meg az ellenfeled jóindulatát. ” Benjamin Franklin

A konfliktusok kezelése Versengő Problémamegoldó “A béke nem a konfliktus hiánya, hanem a konfliktus kezelésének képessége.” (Dan Millman)   A konfliktusok kezelése Versengő Problémamegoldó (önérvényesítő, hatalomorientált) (egyszerre önérvényesítő és együttműködő, az elkerülő ellentéte) Kompromisszumkereső (átmenet a önérvényesítő és együttműködő között) Elkerülő Alkalmazkodó (nem önérvényesítő és nem együttműködő) (együttműködő, a versengő ellentéte)

Konfliktuskezelési stílusok Thomas-Kilmann ,1979

“Ne tárgyaljunk sosem félelemből – de ne féljünk tárgyalni.” (J. F. Kennedy)   A csoporton belüli konfliktushelyzetre való reagálás: - a konfliktus figyelmen kívül hagyása (nem oldja meg a helyzetet, azt eredményezi, hogy megismétlődik) - a konfliktus megoldására a megoldás meghatározása (felülről jövő, erőteljes, nagyhatalmú, vagy a gondoskodó módszerrel – kisebb lelkesedés – nem hatol a konfliktus gyökeréis – ismét a felszínre kerűl) - a tagok megtalálják a saját konfliktus kezelő megoldást: a csoport önállóan talál megoldást (minden tagnak végig kell hallgatni a másikat, több megoldást kell vizsgálni, motiváltnak kell lenni) - harmadik fél segítségének igénybe vételével (minden tagnak engedélyeznie kell, és ez az ember közvetlenül nem vehet részt a konfliktusban)

A vita célja nem a győzelem, hanem a fejlődés. (Joseph Joubert)   A konfliktuskezelés várható eredményei: csökken a feszültség a csoportban az érdekellentétek feloldása olajozottabb – a rész-érdekekkel szemben előtérbe kerülnek a csoport érdekei javul az együttműködés nő a konfliktuskezelés rugalmassága, így a résztvevők eredményesebben tudnak fellépni különböző típusú konfliktus-helyzetekben

…a jellem bizony konfliktusok megélésén és megoldásán keresztül kovácsolódik ki. Természetes, hogy konfliktusok közepette zajlik az emberi élet, mert a konfliktusnélküliség egyben kommunikációnélküliséget, kapcsolatnélküliséget is jelent. Nem a konfliktusnélküliség, hanem az azzal való méltó, megfelelő megküzdés az, amire törekednünk érdemes.   (Popper Péter)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!