A zsidóság nyelvei http://birot.web.elte.hu/courses/2015-orzse/ Biró Tamás biro.tamas@btk.elte.hu, http://birot.web.elte.hu 2015. április 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sémi összehasonlító nyelvészet
Advertisements

Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
2011. évi zárás Készítette: Juhász Ágnes. 1. Zárást megelőző feladatok  Leltározás  Folyószámla egyeztetés (kapcsolt vállalkozásoktól egyenlegkérés)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
1 Elektronikus adóbevallás. 2 Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő benyújtásának bemutatása Bevallások, adatszolgáltatások elektronikus.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
A korai beavatkozás pszichológiai vonatkozásai rizikó csecsemők (0-3 év) és családjuk ellátásában Készítette: Fadgyas-Székely Orsolya ELTE BGGYK MA levelező.
A zsidóság nyelvei Biró Tamás március 24.
„ Tágas városom kis lakásra cserélem” Hajléktalanok önálló lakhatásának elősegítése, munkaerő-piaci integrációjának megalapozása TÁMOP /
Művészeti vizuális nevelés Digitális kompetencia.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A szakiskolák aktuális problémái
Gazdasági informatika - bevezető
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Berényi Eszter – Damásdi Judit
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
OPERAFORDÍTÁS – LEHETETLEN KÜLDETÉS?
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
1Transzplantációs Alapítvány
Pályaválasztási tanácsadás
A sport és testnevelés legfontosabb kézikönyvei, nyomtatott tájékoztató kiadványai Doktori Iskola Salamin Krisztina
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Táncsics Mihály Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium Veszprém
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A zsidóság nyelvei Biró Tamás április 14.
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Új molekuláris biológiai módszerek
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Illik-e üzleti szempontból Isaszegen TEÁOR.
Nigéria és Afganisztán népességfejlődése 2050-ig
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
Környezeti teljesítményértékelés
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Vállalatgazdaságtan (BAI0030L; GZB2320L) 2017/18 tanév I. félév
Geréby-Kúria október 28-29
Energetikai gazdaságtan 2017.
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Multiplikációs rendezvény – Békéscsaba
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése Az értékelési szempontok.
BTMN.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Econventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület
Financial crisis and student performance
Oktatóbemutató címe Előadó név
Járműtelepi rendszermodell 2.
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Mintaillesztés Knuth-Morris-Pratt (KMP) algoritmus
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Céges értekezlet címe Előadó.
Őshaza itt-ott, őshaza mindenütt
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Előadás másolata:

A zsidóság nyelvei http://birot.web.elte.hu/courses/2015-orzse/ Biró Tamás biro.tamas@btk.elte.hu, http://birot.web.elte.hu 2015. április 28.

Egy kutatási projekt (és egy [jó] cikk) szerkezete Háttér, általános motiváció  a kutatás tárgya A kutatási kérdés megfogalmazása: a lehetséges válaszok halmaza jól meghatározható (mi? hány? mikor? igen/nem? és nem: miért, hogyan?) A kérdés megválaszolásához szükséges módszertan kiválasztása. A primer eredmények bemutatása. A kutatási kérdés megválaszolása. Diszkusszió, a válasz árnyalása, stb. Összefoglalás: hozzájárulás a kutatás tárgyának a megismeréséhez. Nyitva hagyott kérdések, future work.

A sémi nyelvcsalád és kontextusa

Az afroázsiai nyelvcsalád, a. k. a Az afroázsiai nyelvcsalád, a.k.a. Afroasiatic language phylum, régebben: semito-hamita nyelvek Source: http://alma.matrix.msu.edu/african_languages

Az afroázsiai nyelvcsalád Sémi nyelvcsalád Az egyiptomi nyelv: óegyiptomi => kopt Berbero-líbiai nyelvek (Észak-Afrika: Atlasz, Szahara) Kúsita nyelvek (Kelet-Afrika: Etiópia, stb.) Csádi nyelvek (Nyugat-Afrika: pl., Hausza.) Omói/omotikus nyelvek (DNy-Etiópia) 1950: Joseph Greenberg. Since: many different subgroups proposed. Common ancestors: when, where, how did they live?

Az afroázsiai nyelvcsalád, a.k.a. Afroasiatic language phylum Source: http://linguistics.byu.edu/classes/ling450ch/images/aamap.gif, Adapted from Bomhard 1984:181. 6

A sémi nyelvek: alcsoportok? Legelső megközelítés: Keleti sémi: akkád (és eblai) Nyugati sémi: Északnyugati sémi: ugariti, arámi, kánaáni Arab (Centrális sémi = arab + Ény-sémi? vagy a déliekhez tartozik? Vagy külön ág?) Déli sémi: Modern délarab, epigrafikus délarab, etiópiai sémi nyelvek (geez; amhara, tigré, tigrinya…) 7

Sémi nyelvek családfája: régi, ma már nem elfogadott, elsősorban földrajzi alapú felosztás Sémi *proto-sémi Nyugati sémi északnyugati ág kánaáni ág héber, föníciai… arámi ág bibliai héber, szír… délnyugati ág arab ág délarábiai ág etióp ág Keleti sémi akkád

Nyelvcsalád és családfa (kb. standard verzió) John Huehnergard: ‘Introduction’. In: John Kaltner and Steven L. McKenzie (eds.): Beyond Babel: A Handbook for BH and Related Languages. SBL 2002. Pp. 1-18.

Nyelvcsalád és családfa (kevésbé standard verzió) Robert Hetzron: Two principles of genetic reconstruction. Lingua 38.2 (1976): 89-108.

Néhány izoglossza (Hetzron nyomán) Akkád (stativ) Klasszikus arab (Tiberiasi) Héber Arámi (bibliai) Geez Szuffix konjugáció stativ perfectum szemantika Sg. 1c. -āku -tu -tī -et -kū morfológia Sg. 2m. -āta -ta -tā -t(ā) -ka Sg. 2f. -āti -ti -t -kī Prefix konjugáció Pl. 2f t – ā ta – na ti – nā t – ān tə – ā Pl. 3f i – ā ya – na y – ān yə – ā ’béke’ šalāmu salām šālōm šlām salām, sənʔ lexikon, fonológia (Hetzron 1976: „principle of archaic heterogeneity”, „principle of shared morpholexical innovation”

Családfa Hasonló nyelvek közelebbi rokonok, de… arab arámi héber ugariti akkád geez *ā > ā ō ā / a * ṯ > ṯ t š š / s főnévragozás van nincs szuffixragozás Sg. 1 -tu -et -ti -T -āku -kū szuffixragozás Sg. 2m -t(ā) -ta -āta -ka szuffixragozás Sg. 2f -tī -t -āti -kī határozott főnév al- -ā ha- Ø Ø? Tört többes szám nincs (?) Hasonló nyelvek közelebbi rokonok, de… … a családfa egy történetet is elmesél.

Családfamodell Szinkrón nyelvészet: a nyelv állapota adott időpontban családfa = tipológia, csoportosítás, a hasonlóság mértéke alapján Diakrón nyelvészet: a nyelv változása időben családfa = narratíva a nyelvek fokozatos differenciálódásáról: ágak szétválása egy hipotetikus közös ősből kiindulva. Történeti-összehasonlító nyelvészet: mi a legplauzibilisebb narratíva? Fontos: a nyelvek története ≠ a nyelvet beszélő népek történetével, vagy a nyelvet beszélő nép kultúrájának, stb. a történetével!

Következő órára olvasandó Eddigiek voltak: • A nyelv és a nyelvek, Bevezető, 1-5. fejezetek. • Biró Tamás: A héber nyelv története (JMPoint Akadémia) [honlapon]. • Dobos Károly, Sém fiai, 164—180. • Bányai Viktória és Bíró Tamás, Az északnyugati sémi nyelvek – ugariti, héber, arámi (ELTE digitális egyetemi jegyzet, 2006). 2. Olvasandó: Dobos Károly, Sém fiai, 24—63. A nyelv és a nyelvek, 6. („Mondatok”) és 7. („Jelentések”) fejezet.

Viszlát jövő kedden!