Különböző csomópont-típusok Városi közlekedés, forgalomtechnika 9. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens
Az előadás tartalma Csomópontokra vonatkozó alapelvek Városi külön szintű csomópontok Szintbeni csomópontok típusai A forgalom jellemzői csomópontokban Táblával szabályozott szintbeni csomópontok forgalmi méretezése Csomópontok forgalomtechnikai megoldásai 2/22
Csomópontok - alapelvek A csomópont típusának kiválasztását a forgalom nagysága és a biztonság igénye dönti el. A csomópontokban a gépjármű, a kerékpáros és a gyalogos forgalom számára egyaránt biztosítandó: a felismerhetőség, az áttekinthetőség, a felfoghatóság, a járhatóság (szélesítés ívekben), a megállások, lassítások, gyorsítások számának csökkentése. 3/22
Külön szintű csomópontok - indokok Külön szintű csomópont alkalmazásának főbb indokai: útkategória (gyorsforgalmi út), forgalombiztonság, teljesítőképesség (kapacitás), adottságok (pl. vasútvonal külön szintű keresztezése). A külön szintű csomópont tartalmazhat szintbeni elemeket, jellemzően a nem gyorsforgalmi utakon. 4/22
Külön szintű csomópontok - városi Városi külön szintű csomópontok sajátosságai: jellemző a legnagyobb forgalmú irány kiemelése (Budapest BAH csomópont), de előfordul teljes értékű kialakítás is (Budapest M3 – Hungária krt.), a szintbeni rész-csomópontok általában jelzőlámpás forgalomirányítással működnek, helyi kötöttségek esetén az űrszelvény magassága csökkenthető, azonban a baleseti kockázat megnövekszik (Budapest repülőtéri út aluljárója), a fonódási szakaszokat kiemelt figyelemmel kell kezelni, mert balesetveszélyesek. 5/22
Külön szintű csomópontok - példák Budapest BAH -egy kiemelt irány 6/22
Külön szintű csomópontok - példák Hága – 4 szint 7/22
Szintbeni csomópontok - típusok Egy útszakaszon lehetőleg azonos típusú csomópontok legyenek. Az elsőbbséggel rendelkező utat főiránynak, az alárendelt utat mellékiránynak nevezzük. Nagy forgalmú utakon a főirányból balra nagyívben kanyarodó mozgásnak külön felálló sávot kell kialakítani. Esetenként szükség lehet külön felálló sávra a jobbra kanyarodó iránynak is. 8/22
Szintbeni csomópontok - típusok Székesfehérvár - nem követendő példa Külön szintű, kisebb forgalmi terhelés Körfor-galom, nagyobb forgalmi terhelés, torlódás 9/22
Szintbeni csomópontok - típusok Szintbeni (egyszintű) csomópontok forgalom-irányítása: jobbkéz szabály, táblával szabályozott elsőbbségi viszonyok (háromszög vagy „stop” tábla), jelzőlámpás, körforgalmú, jelzőlámpával szabályozott többsávos körgeometria. 10/22
Szintbeni csomópontok - típusok A különböző csomópont-típusok közötti választást meghatározó tényezők: a közlekedésbiztonsági helyzet, a forgalom lefolyásának alakulása, a környezeti hatások, adottságok, az építés és az üzemeltetés gazdaságossága. Városi utakon az adott útkategóriára előírt csomópont-távolságok az adottságok miatt meglévő beépítésnél általában nem tarthatók. 11/22
Szintbeni csomópontok - elemek Forrás: MAÚT 12/22
Szintbeni csomópontok - forgalom Járműmozgások a csomópontban: rendeződés (besorolás), áthaladás a főirányokban, jobbra kanyarodás a főirányból, balra kanyarodás a főirányból, keresztezés a mellékirányból, jobbra kanyarodás a mellékirányból, balra kanyarodás a mellékirányból, becsatlakozás, kiválás, fonódás. 13/22
Szintbeni csomópontok - forgalom Ahhoz, hogy az alárendelt irányból érkező jármű be tudjon csatlakozni, vagy át tudjon haladni a csomóponton, a főirányban érkező járművek között kellő hosszúságú „résnek” kell lennie. Azt a legkisebb követési időt, amelyet az alárendelt irányból érkező járművek fel tudnak használni áthaladásra, határidőköznek nevezzük. Hosszabb utat igénylő mozgás és a főirányban nagyobb sebességek esetén nagyobb időrésekre van szükség az áthaladáshoz. Forrás: Dr. Koren Csaba – dr. Tóth-Szabó Zsuzsanna: Közúti forgalomtechnika I. BSc egyetemi jegyzet (Széchenyi István Egyetem Győr 2006.) 14/22
Szintbeni csomópontok - forgalom Határidőközök (s) Átlagsebesség a főirányban A manőver típusa 40 50 60 70 80 90 A főirányból balra 4,5 5,2 5,8 6,5 7,1 7,8 A mellékirányból jobbra 5,0 7,2 7,9 8,7 A mellékirányból egyenesen 5,1 7,3 8,0 A mellékirányból balra 5,6 6,4 8,8 9,6 A követési idők valószínűségi természete teszi lehetővé a mellékirányú mozgásokat. 15/22
Szintbeni - forgalmi méretezés A forgalmi méretezés lényege, hogy a csomópont geometriai kialakítása alapján meghatározzuk: az elsőbbséggel rendelkező Ff forgalom nagyságát, az elsőbbségadásra kötelezett Fa forgalom alapértékét és Fak korrekcióját. az átbocsátható járművek Famax legnagyobb számát és a kapacitástartalékot (Famax – Fak). A korrekciós tényezők a sebességtől, a sávszámtól, az elsőbbségadás módjától, a mozgás fajtájától, a látótávolságtól és az akadályoztatástól függőek. Meg kell határozni a várakozó járművek számát és a szükséges felállási hosszat is. 16/22
Szintbeni - forgalmi méretezés Forrás: HBS (2001) Handbuch für die Bemessung von Strassenverkehrsanlagen. Forschungs-gesellschaft für Strassen- und Verkehrswesen. 17/22
Szintbeni - forgalmi méretezés 480 830 Forrás: MAÚT 18/22
Szintbeni - forgalomtechnika A csomópont tervezése során a járművek igényein túlmenően figyelembe kell venni: a kerékpáros forgalom biztonságos átvezetését, a gyalogos forgalom biztonságos átvezetését, a közforgalmú közlekedés megállóinak megfelelő elhelyezését és kapcsolatait, a biztonságos látómezők szabadon tartását, a kialakítás városesztétikai szempontjait. 19/22
Szintbeni - forgalomtechnika A csomópont részletes tervezése többek között kiterjed a következő elemekre: forgalmi sáv elhúzások és szélesítések, saroklekerekítések, balra kanyarodó felállási szakaszok, pályaelválasztó és háromszög szigetek, útburkolati jelek és prizmák, jelzőtáblák és útbaigazító táblák, közvilágítás. 20/22
Összefoglalás A csomópont típusának kiválasztását a forgalom nagysága és a biztonság igénye dönti el. Egy útszakaszon lehetőleg azonos típusú csomópontok legyenek. Táblával szabályozott szintbeni csomópont forgalmi méretezése mértékadó forgalmak alapján grafikonból történik. Meg kell határozni a kapacitást, a várakozó járművek számát és a szükséges felállási hosszat is. A csomópont tervezése során figyelembe kell venni a kerékpáros forgalom, a gyalogos forgalom és a közforgalmú közlekedés igényeit. 21/22
e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22