Különböző csomópont-típusok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ajánlások.
Advertisements

38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Bencze-K.Virág Velo-City 2009 Brüsszel 1 Kerékpárosbarát úthálózat fejlesztés Brüsszelben 1.Ellenirányú kerékpározás tapasztalatai egyirányú utcákban Belgiumban.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
„A városi közlekedés alternatívái”
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
„Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton”
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Közlekedési balesetek okairól, statisztikai adatokkal, tanulságokkal
Dr. Cser-Palkovics András polgármester Megújul városunk egyik főútja, a Mártírok útja.
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, Győri esettanulmány: Győr,Kodály Zoltán u – Ifjúság körút csomópontja Készítette: Sümegi Péter & Szabó.
8. gyakorlat.
Alaptérkép:.
Jákli Zoltán KÖZOP Lebonyolítási Osztályvezető Magyar Közút NZrt.
Kerékpározás Programfejlesztési Központ VI.A.5.1.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
A közlekedők információ-feldolgozó tulajdonságainak figyelembevétele az úttervezésben HTE Kongresszus Győr, november 28 Koren Csaba.
2009. október 20. Erős pillérek - javuló közlekedésbiztonság 2009, ORFK 1 Útgazdálkodás és hálózatfejlesztés biztonsági kérdései Mocsári Tibor főmérnök.
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
Csomóponti elemek I.:.
A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája
Gyakorlati alkalmazás
Intelligens közúti kereszteződés
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
„Kontra-fék” Kerékpáros konferencia Győr, szeptember 21.
SZIMULÁCIÓ A BIZTONSÁGÉRT
Intelligens közlekedési rendszerek a forgalombiztonság szolgálatában
Körforgalom. A körforgalom előnyei Valamennyi irányból érkezőnek egyenlő esélye van a továbbhaladásra Az összes érkező jármű sebességcsökkentésre kényszerül.
Önálló és rendőrrel közös polgárőri tevékenység és ehhez kapcsolódó rendőri karjelzések ismertetése +
Körforgalom.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
Szakmai továbbképzés Közlekedési Tagozat     sávos problémakör a hazai gyorsforgalmi utakon és autópályákon        
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
A 4. számú főút közlekedésbiztonsági projektje. A 4. számú főúton bekövetkezett balesetek aránya a Jász-Nagykun-Szolnok megyében bekövetkezett személyi.
ELŐVÁROSI ÚTSZAKASZOK KÖZÚTI BIZTONSÁGI AUDITJA, VALAMINT FELÜLVIZSGÁLATA Tóthné Temesi Kinga Közúti biztonsági auditori alapképzés MMK
SZEKSZÁRD Észak-déli KERÉKPÁRos útvonal vizsgálata
Intelligens közlekedési rendszerek
Városi közlekedés, forgalomtechnika 15. előadás
Bartháné Kunráth Ágnes 2017.
1. Mi az ábrán látható jelzőtábla neve? a) Különleges útvonal. b)
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi közlekedés, forgalomtechnika 6. előadás
Forgalomcsillapítás elvei, sebesség szabályozás eszközei
Megújul városunk egyik főútja, a Mártírok útja
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Jelzőlámpás csomópontok tervezése
ÜDVÖZLÜNK A VÁLLALKOZÓI FÓRUMON!
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 6. előadás.
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 7. előadás.
Autós - Motoros Iskola, Kiskőrös, Martini u. 1
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 5. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Előadás másolata:

Különböző csomópont-típusok Városi közlekedés, forgalomtechnika 9. előadás dr. habil Gulyás András ny. egyetemi docens

Az előadás tartalma Csomópontokra vonatkozó alapelvek Városi külön szintű csomópontok Szintbeni csomópontok típusai A forgalom jellemzői csomópontokban Táblával szabályozott szintbeni csomópontok forgalmi méretezése Csomópontok forgalomtechnikai megoldásai 2/22

Csomópontok - alapelvek A csomópont típusának kiválasztását a forgalom nagysága és a biztonság igénye dönti el. A csomópontokban a gépjármű, a kerékpáros és a gyalogos forgalom számára egyaránt biztosítandó: a felismerhetőség, az áttekinthetőség, a felfoghatóság, a járhatóság (szélesítés ívekben), a megállások, lassítások, gyorsítások számának csökkentése. 3/22

Külön szintű csomópontok - indokok Külön szintű csomópont alkalmazásának főbb indokai: útkategória (gyorsforgalmi út), forgalombiztonság, teljesítőképesség (kapacitás), adottságok (pl. vasútvonal külön szintű keresztezése). A külön szintű csomópont tartalmazhat szintbeni elemeket, jellemzően a nem gyorsforgalmi utakon. 4/22

Külön szintű csomópontok - városi Városi külön szintű csomópontok sajátosságai: jellemző a legnagyobb forgalmú irány kiemelése (Budapest BAH csomópont), de előfordul teljes értékű kialakítás is (Budapest M3 – Hungária krt.), a szintbeni rész-csomópontok általában jelzőlámpás forgalomirányítással működnek, helyi kötöttségek esetén az űrszelvény magassága csökkenthető, azonban a baleseti kockázat megnövekszik (Budapest repülőtéri út aluljárója), a fonódási szakaszokat kiemelt figyelemmel kell kezelni, mert balesetveszélyesek. 5/22

Külön szintű csomópontok - példák Budapest BAH -egy kiemelt irány 6/22

Külön szintű csomópontok - példák Hága – 4 szint 7/22

Szintbeni csomópontok - típusok Egy útszakaszon lehetőleg azonos típusú csomópontok legyenek. Az elsőbbséggel rendelkező utat főiránynak, az alárendelt utat mellékiránynak nevezzük. Nagy forgalmú utakon a főirányból balra nagyívben kanyarodó mozgásnak külön felálló sávot kell kialakítani. Esetenként szükség lehet külön felálló sávra a jobbra kanyarodó iránynak is. 8/22

Szintbeni csomópontok - típusok Székesfehérvár - nem követendő példa Külön szintű, kisebb forgalmi terhelés Körfor-galom, nagyobb forgalmi terhelés, torlódás 9/22

Szintbeni csomópontok - típusok Szintbeni (egyszintű) csomópontok forgalom-irányítása: jobbkéz szabály, táblával szabályozott elsőbbségi viszonyok (háromszög vagy „stop” tábla), jelzőlámpás, körforgalmú, jelzőlámpával szabályozott többsávos körgeometria. 10/22

Szintbeni csomópontok - típusok A különböző csomópont-típusok közötti választást meghatározó tényezők: a közlekedésbiztonsági helyzet, a forgalom lefolyásának alakulása, a környezeti hatások, adottságok, az építés és az üzemeltetés gazdaságossága. Városi utakon az adott útkategóriára előírt csomópont-távolságok az adottságok miatt meglévő beépítésnél általában nem tarthatók. 11/22

Szintbeni csomópontok - elemek Forrás: MAÚT 12/22

Szintbeni csomópontok - forgalom Járműmozgások a csomópontban: rendeződés (besorolás), áthaladás a főirányokban, jobbra kanyarodás a főirányból, balra kanyarodás a főirányból, keresztezés a mellékirányból, jobbra kanyarodás a mellékirányból, balra kanyarodás a mellékirányból, becsatlakozás, kiválás, fonódás. 13/22

Szintbeni csomópontok - forgalom Ahhoz, hogy az alárendelt irányból érkező jármű be tudjon csatlakozni, vagy át tudjon haladni a csomóponton, a főirányban érkező járművek között kellő hosszúságú „résnek” kell lennie. Azt a legkisebb követési időt, amelyet az alárendelt irányból érkező járművek fel tudnak használni áthaladásra, határidőköznek nevezzük. Hosszabb utat igénylő mozgás és a főirányban nagyobb sebességek esetén nagyobb időrésekre van szükség az áthaladáshoz. Forrás: Dr. Koren Csaba – dr. Tóth-Szabó Zsuzsanna: Közúti forgalomtechnika I. BSc egyetemi jegyzet (Széchenyi István Egyetem Győr 2006.) 14/22

Szintbeni csomópontok - forgalom Határidőközök (s) Átlagsebesség a főirányban A manőver típusa 40 50 60 70 80 90 A főirányból balra 4,5 5,2 5,8 6,5 7,1 7,8 A mellékirányból jobbra 5,0 7,2 7,9 8,7 A mellékirányból egyenesen 5,1 7,3 8,0 A mellékirányból balra 5,6 6,4 8,8 9,6 A követési idők valószínűségi természete teszi lehetővé a mellékirányú mozgásokat. 15/22

Szintbeni - forgalmi méretezés A forgalmi méretezés lényege, hogy a csomópont geometriai kialakítása alapján meghatározzuk: az elsőbbséggel rendelkező Ff forgalom nagyságát, az elsőbbségadásra kötelezett Fa forgalom alapértékét és Fak korrekcióját. az átbocsátható járművek Famax legnagyobb számát és a kapacitástartalékot (Famax – Fak). A korrekciós tényezők a sebességtől, a sávszámtól, az elsőbbségadás módjától, a mozgás fajtájától, a látótávolságtól és az akadályoztatástól függőek. Meg kell határozni a várakozó járművek számát és a szükséges felállási hosszat is. 16/22

Szintbeni - forgalmi méretezés Forrás: HBS (2001) Handbuch für die Bemessung von Strassenverkehrsanlagen. Forschungs-gesellschaft für Strassen- und Verkehrswesen. 17/22

Szintbeni - forgalmi méretezés 480 830 Forrás: MAÚT 18/22

Szintbeni - forgalomtechnika A csomópont tervezése során a járművek igényein túlmenően figyelembe kell venni: a kerékpáros forgalom biztonságos átvezetését, a gyalogos forgalom biztonságos átvezetését, a közforgalmú közlekedés megállóinak megfelelő elhelyezését és kapcsolatait, a biztonságos látómezők szabadon tartását, a kialakítás városesztétikai szempontjait. 19/22

Szintbeni - forgalomtechnika A csomópont részletes tervezése többek között kiterjed a következő elemekre: forgalmi sáv elhúzások és szélesítések, saroklekerekítések, balra kanyarodó felállási szakaszok, pályaelválasztó és háromszög szigetek, útburkolati jelek és prizmák, jelzőtáblák és útbaigazító táblák, közvilágítás. 20/22

Összefoglalás A csomópont típusának kiválasztását a forgalom nagysága és a biztonság igénye dönti el. Egy útszakaszon lehetőleg azonos típusú csomópontok legyenek. Táblával szabályozott szintbeni csomópont forgalmi méretezése mértékadó forgalmak alapján grafikonból történik. Meg kell határozni a kapacitást, a várakozó járművek számát és a szükséges felállási hosszat is. A csomópont tervezése során figyelembe kell venni a kerékpáros forgalom, a gyalogos forgalom és a közforgalmú közlekedés igényeit. 21/22

e-mail: gulyasandras@hotmail.com Köszönöm figyelmüket! Dr. habil Gulyás András e-mail: gulyasandras@hotmail.com 22/22