A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A reformáció.
Advertisements

Bizánci birodalom.
„Református – szeretem.” Tiszaparti Római Katolikus Általános
A Keresztény Vallás.
Államalapítás.
? ? ? ? ? Kicsoda Jézus ? ? ? ? ? ? ? ? ?.
A BIZÁNCI ÁLLAM TÖRTÉNETE
A RÓMAI BIRODALOM BUKÁSA
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
Árpád-kor Gyakorlás.
Árpád-házi királyaink
Szent István ( ).
Készítette: Balogh Vanda. Rómában született 17 évesen házasodott, 1 gyereke születtet Az uralkodó elrendelte, hogy váljon el Ezt megtagadta és önkéntes.
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
Nagy Konstantin, Szent Ilona
Szeretnék bemutatni valakit:
Mese „egy-házról” (avagy az egyház világi befolyásának változása a középkorban)
Advent By: Móra Dávid.
Advent Készítette: Nagy Krisztián
Szent László- Könyves Kálmán uralkodása
A keresztény egyház a korai középkorban
A görög és római kultúra
Fehér Patrik 6.A Húsvét.
Salamon temploma 11/C.
A Biblia.
Európa vallásai.
AZ ÓKORI RÓMA TÖRTÉNETE
VINCÉS TÁBOR Piliscsaba, augusztus Jézus és az Ő tanítása egész életünk alapja. Aki Jézus szavai szerint cselekszik, házát sziklára építi…
A román kor (romanika) művészete
A kereszténység és a magyarság kapcsolata. Egyháztörténeti áttekintés.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
KERESZTÉNY VALLÁS.
A kereszténység születése és egyházzá szerveződése
Árpád-házi Szent Erzsébet
Szent István Király.
II. József A kalapos király.
Hiszem és vallom Az Apostoli Hitvallás
Magyarország a korai feudalizmus korában
Szociális és Gyermekvédelmi feladatellátás a Görögkatolikus Metropóliában.
II. József "A kalapos király".
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Történelmi háttér 1240–1480Tatár uralom és a széttagoltság kora Csúd-tavi csata („a jégcsata” – Ледовое побоище, németül – Schlacht auf.
A Római Birodalom szétesése
Géza fejedelem és Szent István Az államalapítás Készítette: Nagy György Magyary Károly Általános Iskola és Zeneiskola, Kerecsend,
Pápaság A primátus és az Egyházi Állam. 1.Róma püspökének primátusa A.Meghatározás. B.A pápa hármas méltósága. C.A primátus története. 2.A keleti (nagy)
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
KERESZTÉNYÜLDÖZÉSEK I.
Kialakulása, nyugati és keleti
Géza fejedelem és István király államalapító tevékenysége
A reformáció főbb irányzatai
Róma a világ ura i. e. 27-ben Octavianus Augustust Róma első polgárává választották. Megalakult a császárság, élén a császárral, aki teljhatalmú.
Jézus életének főbb eseményei és tanításának legfontosabb elemei
Ókori hitviták.
Harcok az új rend megszilárdításáért
Szent István örökében.
Izrael a hellénizmus korában
REFORMÁCIÓ.
Szent Márton.
FELEKEZETI EGYHÁZJOG 2017/2018. KRE/ÁJK november – december.
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
AZ ÚJSZÖVETSÉGI EKKLÉZSIA II.
A) Jézus Krisztus személye
Árpádházi Boldog Jolán
VIII. A Szentlélek Isten
Alexandriai Szent Atanáz (. Alexandria, 295 körül +Alexandria, 373
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata A „konstantini fordulat” és az azt követő fejlemények

1. Konstantin megtérése Konstantin „megtérése” fordulópontot jelentett a Római Birodalom és az Egyház viszonyában: Az uralkodó segítette az Egyházat. Az Egyház egyre inkább részt vett magas politikai döntésekben. Ebben az időszakban egyfajta „keveredés” (másképpen: párhuzam) fedezhető fel a kereszténység és a szoláris monoteizmus között:

Az ószövetségi próféciák Krisztusról mint az „igazság napjáról” jövendölnek. Alexandriai Kelemen (200 körül) az égen átszekerező napistenként ír Krisztusról. Tertullianus szerint sok pogány úgy vélte, hogy a keresztények a napot imádják, mivel a „nap napján” gyűltek össze, és kelet felé fordulva imádkoztak. Nyugaton a IV. század elején Krisztus születésnapjaként kezdték ünnepelni a napisten születésének ünnepét. Konstantin csak a halálos ágyán keresztelkedett meg, de ez abban az időben megszokott volt.

2. Konstantin támogatása az egyház részére A kereszténység mint „támogatott” vallás: Konstantin úgy vélte, hogy keresztényként uralkodói kötelessége az Egyház segítése, valamint az egységes Egyház fenntartása (ugyanakkor nem tette a kereszténységet a Birodalom hivatalos, kizárólagos vallásává). Intézkedései (többek közt): Bizáncban két pompás templomot is épített – az apostolok és a béke tiszteletére (a Hagia Sophia székesegyház elődjét fia, Constantius emeltette, ez a VI. században tűzvész áldozata lett, és Jusztinianus építtette újjá – a másik két templommal együtt). De felállíttatta a napisten szobrát is (ez egyébként az ő vonásait viselte).

Bőkezűen támogatta az Egyházat: Pénzt adott Bibliákra, templomokat építtetett (pl. Rómában Péter és Pál sírja fölé), a pápának ajándékozta rezidenciául a Lateráni-palotát. A tartományok jövedelmének egy meghatározott részét egyházi jótékonyságra fordította (ez olyan jelentős összeg volt, hogy amikor Iulianosz uralkodása után ismét folyósították ennek harmadát, még mindig soknak számított).

Törvényeket hozott a gyermekek, a rabszolgák, a parasztok és a rabok védelmében (pl. megtiltotta, hogy a foglyok arcára bélyeget süssenek, mert az ember az Isten képére teremtetett). Bezáratta a bíróságokat vasárnap, illetve erre a napra tette a vásárokat, vagyis pihenőnappá tette ezt a napot (korábban minden nyolcadik napon volt a vásár, amikor nem dolgoztak), ugyanakkor mindig a „nap tiszteletreméltó napjaként” említi.

Amikor Arius fellépésével veszélybe került az Egyház egysége, lemondta a Szentföldre tervezett zarándokútját, és zsinatot hívott össze (Nikaiába, 325 húsvétjára). Ez volt az első „ökumenikus” vagy „egyetemes” zsinat, ahol a Fiúnak az Atyával való egylényegűségéről határoztak a püspökök (a 220 megjelent püspökből 218 aláírta a hitvallást – két líbiai püspök csak azért nem, mert a zsinat Alexandria fennhatósága alá helyezte őket).

3. A kereszténység: államvallás A pogányság „továbbélése”. Konstantin megtartotta a „pontifex maximus” címet, és nem kifogásolta azt a szokást, hogy a császár tiszteletére emeltek templomokat. Julianus 361 és 363 között ismét visszatért a pogány vallásra, és üédözte a keresztényeket. A kereszténység államvallássá válása: 380-ban Theodosius, Gratianus és Valentinianus császárok előírták a Birodalom területén élők számára a kereszténység felvételét, így ez lett a „birodalmi vallás”. Először azonban nem büntették vagy üldözték a pogányokat. Theodosius 391-ben betiltott minden pogány rítust, és halálbüntetéssel sújtotta azokat, akik nem tértek át a kereszténységre: A kereszténység üldözöttből üldöző lett…

Ugyanakkor a kultúra továbbra is elsősorban a pogány görög műveltség maradt: Még a keresztény tanítók is ezt adták tovább. Az irodalomban továbbra is születtek a pogány, klasszikus hagyományt követő művek (pl. Héliodórosz). A platóni Akadémia 529-ig működött. A – platóni Akadémiát is bezáró – Jusztinianus császár uralkodásáig hivatalokat is tölthettek be pogányok. A helyzetben az ő (és felesége: Theodóra) uralkodása hozott végleges változást.