DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

1 La ROUTE vers L’EXCELLENCE Prof. Pierre ZANA, CNAM, Paris Budapest - Pécs, janvier 2003.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
A stratégiai tervezés módszertana
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
2005 május 19. Megyeri József - Tunkli Gábor
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, június Módszertan: CAF modellen alapuló szervezeti önértékelés Előadó: dr.
1. előadás.
EFQM alapú könyvtári önértékelés a gyakorlatban
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Minőségdíjak.
A Stratégia értékelése, visszacsatolása
Tanuló szervezet.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Értékelési javaslat az LB tagjai számára Bernáth Lajos.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
International Assessment of Novatory Organisations
Üzleti kiválóság Dr. Gályász József Debrecen December 2.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Minőségbiztosítás LB-II.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1/14 Közép-dunántúli Regionális Kiválóság Minta Projekt tájékoztató Sugár Karolina elnök Szabó Kálmán ügyvezető igazgató Szövetség a Kiválóságért.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 2. Önértékelési fázis 9. előadás
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
SEEM alapok.
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József Debrecen 2008. December 2. http://www.kivalosag.hu/web/documents/NMD2008/Palyazati_utmutato_NMD_2008.pdf

Önértékelés Az utóbbi években az auditálás mellett egy új minőség- értékelési módszer jelent meg, ami egyértelműen a TQM filozófiához kötődik, ez pedig az ún. önértékelés. Ennek célja a vállalat fejlesztése, amelynek érdekében feltárja a szervezet erősségeit és a fejlesztendő területeit. Az önértékelés lehetővé teszi a szervezet számára, hogy rangsorolja a fejlesztendő területeket, és beépítse stratégiai tervébe a legfontosabb tennivalókat.

Az önértékelés története 1988 European Foundation for Quality Management (EFQM) megalakulása Az EFQM modell megalkotása

Mire jó a modellszerű megközelítés? Az EFQM Kiválóság Modell egy praktikus eszköz, amely számos különböző célra alkalmazható:  Az önértékelés eszközeként  Más szervezetekkel való viszonyítási alapként  Irányelvként a fejlesztendő területek azonosításához  Egy egységes szótár alapjaként illetve egyfajta gondolkodási útmutatóként  A szervezet menedzsment rendszerének felépítéséhez

Az EFQM modell alapgondolata A vezetés a vevői és dolgozói elégedettséget, a pozitív társadalmi hatást megalapozott üzletpolitikával és stratégiával a dolgozók, az erőforrások és a folyamatok menedzselésével éri el, ami kiváló eredményekhez vezet.

A modell felépítése A modellben szereplő 9 kritérium két nagy csoportba tartozik: az adottságok és az eredmények kritériumcsoportba.

Az EFQM modell

Az EFQM modell

A HATÉKONYSÁG ÉRTÉKELÉSE II. ADOTTSÁGELEMEK EREDMÉNYELEMEK Megnevezés Max. pontszám Minta Vezetés 100 80 Dolgozók eredményei 90 Dolgozók 70 Vevői eredmények 200 160 Szakmapolitika és stratégia Társadalmi eredmények 60 50 Partnerkapcsolatok és erőforrások 65 A kulcsteljesítmény eredményei 150 130 Folyamatok 140 105 Adottságelemek összpontszámai 500 390 Eredményelemek összpontszámai 420 Forrás: saját szerkesztés, 2007. 1,076 Innovációs hatékonysági Eredményelemek pontszám 420 mutató (IHM) Adottságelemek pontszám 390 = = = Innovációs teljesítménnyel korrigált összpontszám = EFQM összpontszám x IHM

Adottságok Az adottságok értékelésekor arra keresnek választ az értékelők, hogy a szervezet hogyan éri, érte el eredményeit.

Eredmények Az eredmények értékelésekor azt vizsgálják az értékelők, hogy mit, milyen eredményeket ért el a szervezet

Az önértékelés célja Az önértékelés segít: · azonosítani a szervezet erős és gyenge pontjait · kijelölni a szervezeten belüli legfontosabb fejlesztendő területeket · meghatározni a továbbfejlődés irányait más szervezetek teljesítményeivel való összehasonlítás alapján.

Az értékelés folyamata AZ ADOTTSÁGOK KRITÉRIUMCSOPORTNÁL Az adottságok arra keresnek választ, hogy a szervezet hogyan éri el eredményeit. Ez azon módszerek összességét jelenti, amelyek segítségével a szervezet erőforrásait - kiemelten az emberi erőforrásait - hasznosítja az eredmények elérése érdekében.

Az értékelés folyamata Az ADOTTSÁGOK kritériumainál be kell mutatni, hogy az alkalmazott módszerek: - megfelelő módszert alkalmaz a szervezet, az érdekeltek elvárásaira épülnek és megfelelően definiáltak (megalapozottság); - megfelelő módon támogatják a politika és stratégia megvalósulását, és kapcsolatban vannak a szervezeten belül alkalmazott más módszerekkel, azaz beépülnek a szervezet irányítási rendszerébe (integráltság); - minden releváns területen alkalmazottak és mind vertikálisan, mind pedig horizontálisan bevezették a szervezeten belül (bevezetettség); - strukturált módon kerültek bevezetésre, melynek következtében a módszerek a napi munka részévé váltak az alkalmazott területeken (szisztematikusság); - hatékonyságát mérik, mely mérés a módszerek felülvizsgálatának alapja (mérés); méréseinek értékelése során szerzett információkat felhasználják és a szervezet más területein is hasznosítják (tanulás); - felülvizsgálatának eredményei alapján fejlesztési, javítási folyamatot indítanak el a szervezeten belül (értékelés és felülvizsgálat

Az értékelés folyamata AZ EREDMÉNYEK KRITÉRIUMCSOPORTNÁL Az eredmények arra keresnek választ, hogy az alkalmazott módszerek meghozzák-e a szervezet által elvárt sikereket, ami alátámasztja a szervezet hatékony és kiváló működését.

Az értékelés folyamata Az EREDMÉNYEK kritériumaiban be kell mutatni, hogy a szervezet milyen eredményeket ért el a kiválóság terén, melyet az alábbi jellemzők támaszthatnak alá: - a bemutatott eredmények több éve pozitív tendenciát mutatnak, illetve több éve magas teljesítményt jeleznek (tendenciák, trendek); - a szervezet eléri, illetve megközelíti maga által kitűzött céljait, melyek megfelelően lettek kialakítva (célok); - a szervezet eredményei más szervezetekkel összehasonlítva, külső benchmarkokkal megmérve alátámasztják a szervezet sikerességét (összehasonlítás); - az eredmények az alkalmazott módszereknek, a szervezet szemléletének köszönhetőek (okok); - a bemutatott eredmények kiterjednek minden lényeges területre és lehetővé teszik a szervezet eredményességének egyértelmű megítélését (kiterjedtség).

1. VEZETÉS (IRÁNYÍTÁS) 1.a A vezetők kialakítják a szervezet küldetését, jövőképét, értékrendjét és etikai alapelveit, és példát mutatnak a Kiválóság Kultúra elterjesztésében Az alkritérium például az alábbi területek vizsgálatát és bemutatását foglalhatja magában: - a szervezet küldetésének, jövőképének és szervezeti kultúrájának kialakítása; - a vezetés személyes részvétele a szervezet értékrendjének kialakításában, és példamutatása ezek megvalósításában; - a vezetés hatékonyságának felülvizsgálata és működésének továbbfejlesztése; - a felhatalmazás, kreativitás és innováció ösztönzése és bátorítása, például a szervezeti felépítés átalakításával, vagy a tanulási és fejlesztési tevékenységek támogatásával; - a tanulási tevékenységek során szerzett ismeretek alkalmazásának bátorítása és támogatása; - a szervezeti szintű továbbfejlesztési tevékenységek rangsorolása; - a vezetés aktív részvétele a szervezeti szintű fejlesztésekben; - a szervezeten belüli együttműködés ösztönzése és bátorítása.

1. VEZETÉS (IRÁNYÍTÁS)II. 1.b A vezetők személyes részvételükkel biztosítják a szervezet irányítási rendszerének kialakítását, bevezetését és folyamatos továbbfejlesztését 1.c A vezetők együttműködése a szervezet vevőivel, a szervezet partnereivel és a társadalom képviselőivel 1.d A vezetők a munkatársak körében is megerősítik a Kiválóság kultúráját 1.e A vezetés szerepe a szervezet változásainak menedzselésében

2. POLITIKA ÉS STRATÉGIA 2.a Az érintettek jelenlegi és jövőbeli igényeinek és elvárásainak értelmezése és előrejelzése a szervezet politikájának és stratégiájának kialakításához 2.b A szervezet teljesítménymutatóinak, kutatási és belső tanulási folyamataiból, valamint más külső forrásból származó információinak gyűjtése és elemzése a szervezet politikájának és stratégiájának kialakításához 2.c A politika és stratégia kialakítása, felülvizsgálata és aktualizálása 2.d A politika és stratégia megismertetése és megvalósítása a kulcsfolyamatok rendszerén keresztül

3. EMBERI ERŐFORRÁSOK 3.a Az emberi erőforrások tervezése, irányítása és továbbfejlesztése 3.b A munkatársak szakmai tudásának felkészültségének és kompetenciáinak meghatározása, továbbfejlesztése és szinten tartása 3.c A munkatársak bevonása és felhatalmazása 3.d Párbeszéd a munkatársak és a szervezet között 3.e A munkatársak jutalmazása, teljesítményük elismerése és gondoskodás a munkatársakról

4. PARTNERKAPCSOLATOK ÉS ERŐFORRÁSOK 4.a A külső partnerkapcsolatok menedzselése 4.b Pénzügyi erőforrás menedzsment 4.c Az ingatlanok, berendezések, eszközök, anyagok és készletek menedzselése 4.d Technológia menedzsment 4.e Információ és tudásmenedzsment

5. FOLYAMATOK 5.a A folyamatok módszeres megtervezése és menedzselése 5.b A folyamatok szükség szerinti továbbfejlesztése, az innováció alkalmazásával, a vevők és más érintettek elégedettségének növelése érdekében 5.c A termékek és/vagy szolgáltatások tervezése és fejlesztése a vevői igények és elvárások alapján 5.d A termékek előállítása, szállítása és szervizelése és/vagy szolgáltatások biztosítása 5.e A vevői kapcsolatok menedzselése és javítása

6. A VEVŐKKEL KAPCSOLATBAN ELÉRT EREDMÉNYEK 6.a A vevők véleménye, elégedettsége 6.b Belső teljesítménymutatók (a vevői elégedettségben elért további eredmények)

7. A MUNKATÁRSAKKAL KAPCSOLATBAN ELÉRT EREDMÉNYEK 7.a A munkatársak véleménye, elégedettsége 7.b Belső teljesítménymutatók (a munkatársi elégedettségben elért további eredmények)

8. TÁRSADALMI MEGÍTÉLÉS EREDMÉNYEI 8.a A társadalom véleménye, elégedettsége 8.b Belső teljesítménymutatók (a társadalmi hatással kapcsolatos további eredmények)

9. KULCSFONTOSSÁGÚ EREDMÉNYEK 9.a A szervezet kulcsfontosságú eredményei 9.b A szervezet kulcsfontosságú mutatói

Minőség díjak 1957: Japán - Deming Díj 1987: USA - Malcolm Baldrige Díj 1991: EU - Európai Kiválóság Díj 1996: Magyarország - Nemzeti Minőségi Díj (NMD)

Kiválóság szintjei

Általános jellemzők Az általános ismertető (áttekintés) 5 fő tényező ismertetésén alapul: 1. Szervezeti környezet (adatok a szervezetről, történet, értékek, küldetés, jövőkép, földrajzi elhelyezkedés stb.) 2. Szervezeti kapcsolatok (fő partnerek, beszállítók, kapcsolat az anyavállalattal (ha van), 3. Verseny környezet (a vállalat pozíciója a különböző piacokon, fő vevői igények, szegmentáció, fő vevők, disztribútorok stb.) 4. A szervezet főbb stratégiai kihívásai (amelyeket már elértek, és amelyek még előttük állnak a közeli és távoli jövőben) 5. A szervezet teljesítmény-fejlesztési rendszere (milyen módszereket és eszközöket alkalmaznak a szervezet teljesítményének fejlesztésére

KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!