Stratégiai menedzsment

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
Advertisements

AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Projektciklus- menedzsment (PCM)
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A Balanced Scorecard négy elkülönülő nézőpontja 1.
A tervezés mint menedzsment funkció
A stratégiai tervezés módszertana
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Kaplan – Norton: Balanced Scorecard
Kontrolling házi dolgozat
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
A stratégiai döntés és a célmeghatározás
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
A stratégiai döntés és a célmeghatározás
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
Bauer András - Berács József:
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai tervezés folyamata
Autonómia Alapítvány projektfejlesztő programja a Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) „EU forrásokkal a romák integrációjáért” nemzetközi program.
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Pénzügyi-számviteli mutatók
Vállalati stratégia március március március 28.
Vállalkozásmenedzsment I.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
Harsányi László: Kulturális stratégiák 2. MOME 1 Stratégiai menedzsment Bevezetés a stratégiai menedzsmentbe, a stratégiai elemzés első szakasza ( A prezentációban.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Nemzetközi menedzsment
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Stratégiai menedzsment
Üzleti terv bemutatása
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
SEEM alapok.
Üzleti terv bemutatása
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Cégnév Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Stratégiai menedzsment A stratégiai döntés és a célmeghatározás Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME A döntés A döntés választás eltérő lehetőségek, reális cselekvési változtok között. Homlokterében mindig valamilyen megoldásra váró probléma áll. A döntés cselekvésre irányul. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A stratégiai döntés összetevői 1. Megfelelőség (Annak vizsgálata, vajon az adott stratégiai alternatíva megoldást kínál-e az elemzés során felvetődött problémákra?) 2. Megvalósíthatóság (Annak vizsgálata, vajon az adott stratégia megvalósításához rendelkezésre állnak-e a szükséges feltételek?) 3. Elfogadhatóság (Annak vizsgálata, vajon a meghatározó érdekcsoportok számára elfogadható-e az adott stratégia?) Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A szelekciós mátrix döntési módszere Gyorsan növekvő piac Stagnáló, lassan növekvő piac Erős vállalati versenyhelyzet Piacfejlesztés Piaci behatolás Termékfejlesztés Előre-hátra integráció Koncentrikus diverzifikáció Horizontális diverzifikáció Konglomerációs diverzifikáció Közös vállalat létrehozása Gyenge vállalati versenyhelyzet Diverzifikáció Horizontális integráció Tőkekivonás és felszámolás „Szűkítés” Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A döntés során elkövethető stratégiai hibák A piacvezető másolása Újabb „csodatermékben” való reménykedés A „fegyverkezési verseny” eszkalációja Mindennel foglalkozni, amely lehetőséggel kecsegtet „Jó pénzt dobni, a rossz után” Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A stratégiai döntések eltérő stílusa A tervezéses modell A kikényszerített döntés modellje A fokozatos alkalmazkodás modellje A parancsnoki utasítás modellje Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A stratégiai célmeghatározás A célok az egyének és szervezetek törekvéseinek irányát jelölik. A jövőbeli helyzetre vonatkozó - többnyire számszerűsített – szándékot fejeznek ki. A stratégiai célok meghatározása teremt hidat a stratégiai döntés és a stratégia megvalósítása között. A célok felrajzolják azt az útvonalat, amelyen a szervezet végig akar haladni Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A célok szerepe az üzletben Meghatározzák azt az üzletágat, amelyben tevékenykedni akarunk, Jelzéseket küldenek a érdekcsoportoknak arról, mit akar tenni a szervezet a jövőben, Irányt szabnak a szervezet tevékenységének, Segítenek összehangolni az egyének, és szervezet törekvéseit, tevékenységét, Igazodási pontot jelent az alkalmazottak törekvései számára Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A célok típusai A cél jellege Közös jellemzői Küldetés Stratégiai cél Általános, jövőkép jellegű, mindenkire érvényes, minden célt meghatároz Mindig nyitott, általános törekvéseket és értékeket tartalmaz Stratégiai cél A tulajdonosok érdekeit tükröző, hosszabb távra érvényes, pénzügyi mutatókat tartalmazó Általában zárt, mindig eldönthető kell legyen az adott időszakban elérték-e vagy sem Operatív cél Egyetlen egysége jellemző, éves vagy azon belüli, működésre vonatkozó Mindig zárt jellegű, amelyről eldönthető, elérték-e vagy sem. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A küldetés meghatározása A küldetés a vállalat nyilatkozata arról, hogy miért létezik, mire törekszik, kiket és hogyan kíván szolgálni, milyen társadalmi értékekben hisz, és mit tekint megkülönböztető jellemvonásának. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A küldetés funkciója a vállalat szemszögéből Biztosítani a törekvések és a célok azonosságát a szervezet egészében Létrehozni azt a légkört, amely kialakítja a tulajdonosok által elvárt viselkedést Igazodási pontként szolgálni a belső, és igazolható elvárást kelteni a külső csoportokban Megkönnyíteni, hogy az egyének könnyebben lefordíthassák a szervezeti elvárásokat saját céljaikká Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A küldetés meghatározásának alapelemei A szervezet 3-4 meghatározó érdekcsoportjának (személyeknek) az azonosítása A kiemelt érdekcsoportok hosszú távú érdekeinek azonosítása Ígéretek megfogalmazása, amelyek az érdekek érvényesítésére irányulnak Az ígéretek rövid, világos, mozgósító erejű összefoglalása Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A leggyakrabban felvetődő érdekcsoportok elvárásai A tulajdonosok: magas megtérülés, alacsony kockázat, társadalmi elismertség, lendületes fejlődés Fogyasztók: kiváló minőség, kitüntetett figyelem, magas-szintű szolgáltatások, alacsony ár Dolgozók megfelelő jövedelem, fejlődési lehetőség, az emberi méltóság tiszteletben tartása, kitüntetett figyelem Társadalom Környezetbarát működés, társadalmi felelősség, etikai elvek tiszteletben tartása, szakmai igényesség stb. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A küldetés formai követelményei Legyen jövőbe mutató, és viszonylag hosszú távon változatlan Tegye világossá a szervezet alapcélját, létezésének indokát Utaljon a szervezet meghatározó tevékenységére Rögzítse a tulajdonosokra, a fogyasztókra és a dolgozókra vonatkozó alapértékeket Legyen röviden megfogalmazott, világos, és mozgósító A dolgozók ismerjék, és tekintsenek úgy rá, mint ami kihívást jelentő, de megvalósítható Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME A vízió meghatározása A vízió = a kívánatos jövőkép általános értékekből építkező, nyitott, és a jelennel gyakran éles konfliktusban levő megfogalmazása Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A jó célmeghatározás elvei A cél legyen konkrét, egyszerű, világos, A cél mindig eredményre vonatkozzon, soha ne cselekedetre, A cél mindig legyen mérhető, vagyis egyértelműen eldönthető, elértük-e, vagy sem, A célhoz mindig hozzátartozik a határidő és a felelős, A cél legyen kihívást jelentő, de megvalósítható, A cél legyen lefogadható azok számára, akiknek végre kell hajtani Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A célok hierarchiájának kialakítása A hierarchikusan magasabban fekvő célokat kell „lebontani” az alacsonyabb szintek céljaira Az alacsonyabban fekvő szintek céljaiból kell „felépíthetők” legyenek a magasabban fekvők, A hierarchikusan egymás felett elhelyezkedő céloknak illeszkedni kell időtávban és irányultságban Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A célok hierarchiája Stratégiai célok Éves működési célok 16 %-os vagyonarányos megtérülést elérni 2 éven belül A piaci részesedést 12%-ról 21%-ra emelni 2010-ra A szervezet ismertségét 43%-ról, 2009-re 86%-ra emelni A dolgozói elégedettséget javítani Éves működési célok A következő évben a megtérülést 14%-ra emelni A fogyasztói elégedettséget 67%-ról, 81%-ra emelni A minőségi reklamációk számát felére csökkenteni Egység szintű célok A költségek 12%-os csökkentése A fluktuáció 10%-os csökkentése A kapacitások kihasználtságának javítása Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

A kiegyensúlyozott mutatószám rendszer négy alapvető célja Fogyasztói igények (ez a fogyasztókra irányul) Működésbeli hatékonyság (ez a a tulajdonosokra, a társadalomra és a fogyasztókra irányul) Pénzügyi teljesítmények (ez a tulajdonosokra, és a dolgozókra irányul) A szervezet tanulóképessége (ez a dolgozókra és a társadalomra irányul) Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME

Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME A számítógépek sohasem fogják átvenni a könyvek szerepét. Nem állhatsz rá egy floppy lemezre, hogy elérj valamit egy magas polcon. Harsányi László: Kulturális stratégiák 7. MOME