Tét - TANULÓI ÉLETÚT TÁMOGATÁSA AZ ÓVODÁTÓL A FELSŐOKTATÁSIG a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében Hujber Tamásné kovács Gabriella Kaposvári Klebelsberg középiskolai kollégium 2016. Szeptember 16.
Személyes elkötelezettség HHH/roma gyerekek Kutatás - fejlesztés Mentorálás Pályázati feladatok Pedagógiai szakmai munka Pszichológiai szakmai munka Önkéntesség Tanul-mányaim
kulcskifejezések TERVEZÉS CÉLKITŰZÉS SZINERGIA Gyűjtőmappa Pozitív önértékelés Értékrend PROAKTIVITÁS Vissza-jelzések Alkotó folyamat TERVEZÉS
A jó gyakorlat célja A portfólió mappa szerkezetének megismertetése gyermekekkel/tanulókkal, gyakorló szakemberekkel és szülőkkel annak érdekében, hogy a tanulóról a legpozitívabb/legteljesebb kép alakulhasson ki. Ezáltal segítséget nyújtani az átmenetek időszakában a diákokkal foglalkozó szakemberek számára a hatékony tanuló megismerés támogatása érdekében.
A jó gyakorlat célcsoportja Óvoda Óvodás korú gyermekek támogatása az iskolakezdésben Esélyteremtés, hátránykompenzáció Általános iskola Alsó – felső tagozat közötti átmenet segítése Életút tervezés Középfokú oktatási-nevelési intézményekhez szükséges erőforrások hangsúlyozása Középfok Gyűjtőmappa – felező tabló – pályaválasztási portfólió – középiskolai bemutató mappa Felső- oktatás HÖK Önéletrajz Tehetséggondozás (OTDK, Erasmus stb.)
Gyűjtő mappa: a tanulói munkák teljességre törekvő gyűjteményét tartalmazza – legfontosabbak elektronikusan is rögzítettek Bemutató mappa: a tanuló a pedagógussal közösen kiválasztja a gyűjtő mappából azokat az elemeket, amelyek a legjobban sikerült tanulói munkák, eredmények Értékelő mappa: tartalmazza azokat a tanulói eredményeket, adatokat, mérési számokat, amelyeket a tanuló egyéni fejlesztési tervéhez visszacsatolhatunk
Középiskolás korosztály számára Gyűjtő mappa Fejlődési mappa Folyamat mappa Középiskolai bemutató mappa AJTP FELEZŐ, Záró bemutató tabló Értékelő mappa Tanulási célok mappa Pálya-választás mappa Középiskolás korosztály számára
„Iskolába készülök” mappa „Mi leszek, ha nagy leszek?” mappa Gyűjtő mappa Fejlődési mappa Folyamat mappa Óvodai bemutató mappa Záró bemutató tabló Értékelő mappa „Iskolába készülök” mappa „Mi leszek, ha nagy leszek?” mappa Óvodás korú gyermekek számára
Gyűjtőmappa 1. KÖZPONTI FUNKCIÓT lát el, innen indul ki minden tartalmi mappa összerendezése. 2. Ha a GYŰJTŐ ALAPMAPPA hiányos, akkor a belőle építkező mappák sem mutathatnak a gyermekről teljes képet. 3. Az információk tárházát jelenti az elektronikus rögzítő felület által adott formátumok felhasználásával: ◦ DOKUMENTUMOK: a gyermek rajzai, események, történések bemutatása; jellemzések ◦ KÉPEK: a gyermek jelenlétéről, szocializációs törekvésekről; a háromdimenziós tárgyak fotózása, egyéb dokumentumok (pl. felmérők, oklevelek, emléklapok) szkennelése; hangulatok, érzések megörökítése, a 3- 4 év folyamatos dokumentálása ◦ VIDEÓ-/HANGFELVÉTELEK: az önismeret, önelfogadás, önértékelés támogatására készül a gyermekről. A csoportban vissza lehet nézni, beszélni lehet róla. Az évenkénti felvétel lehetőséget biztosít a gyermekek külső fejlődésnek nyomon követésére, segíti az integritás megvalósulását.
Kinőtte magát A mappa portfólió rendszer elemeinek megjelenése a tanuló különböző időszakaiban - folyamatterv Szülői együttműködés kereteinek kidolgozása Mentorálás módszertani kézikönyve Intézményi mentálhigiénés program létrehozása Fejlesztési protokoll – egyéni fejlesztés dinamikus személyiségprofillal
A témával foglalkozó publikációim internetes elérhetősége http://www.educatio.hu/pub_bin/download/tamop311_II/eredmenyek/ovod ai_hatranycsokkentes/1502293_T311_Disszem_Kutatasi_OVIS_net.pdf http://epa.oszk.hu/00000/00035/00143/pdf/EPA00035_upsz_2010_08- 09_099-106.pdf http://klebelsberg.galaxies.hu/images/kiadvanyok/Colligatum_1/index.html http://klebelsberg.galaxies.hu/images/kiadvanyok/portfolio_fuzet/index.html
Köszönöm a figyelmet! 30/4847512 (sms) 82/555-900 7400 Kaposvár Álmos vezér u. 1. hujbergabi@gmail.com Hujber Tamásné Kaposvári Klebelsberg Középiskolai Kollégium