A közigazgatás alapelvei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Advertisements

Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Etikai Kódex.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
Nizák Péter Az intézményi fejlesztés kérdése a civil szektorban Budapest, november 29. Táncsics Alapítvány, Friedrich Ebert Stiftung.
Közigazgatási alapismeretek
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Az elfogadók tipizálása. A., Az elfogadók innovativitás alapján történő kategorizálása I. Kezdetek II. Az elfogadás és normalitás S-alakú görbéje 1. kiindulópont:
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Foglalkoztatás-politika
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Céljaink Módszereink Terveink Márkus Eszter NOSZA Egyesület.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Közigazgatási Jog 4. Európai közigazgatás, 3. előadás szeptember Az EU központi szerveinek általános jellemzői Nincs önálló (saját) EU intézményrendszer.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ÖNKORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE II. 1. ÖNKORMÁNYZATI HORIZONTÁLIS ÉS VERTIKÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSI ÉS KOORDINÁCIÓS MECHANIZMUS KITERJESZTÉSÉT.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A gazdasági vállalkozások
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
4. Az Alkotmány.
A közigazgatás személyi állománya
A közigazgatás funkciói/feladatai
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A közigazgatás szervezete
A közigazgatás általános kérdései
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Az LMBTI-személyek egyenlőségének előmozdítása az Európai Unióban
Előadás másolata:

A közigazgatás alapelvei

A., Általános dolgok I. Az alapelvek megfogalmazása/definíciója II. Az alapelvek szerepe 1. a kívánt valóság kifejezése 2. ösztönző, orientáló, valóságformáló szerep 3. a társadalmi feszültség jelzése III. Összegzés 1. a modern államvezetés nem lehet meg előre megfogalmazott koncepció nélkül, a közigazgatásra vonatkozó koncepciók az alapelvekben összegződnek 2. a közigazgatás valósága az alapelvek kritikája IV. Az alapelvek listája 1. demokratizmus 2. hatékonyság

B., A közigazgatás demokratizmusa I. A demokratizmus sajátosságai a közigazgatásban 1. a demokratizmus jelentése 2. közigazgatás – sajátos szervezet-típus = nincs szó a demokratizmus előbb jelzett érvényesüléséről, vagyis általában nem érvényesül a többségi elv a., a fenti állítás példái b., a demokratizmus „érvényesülése” ↓

3. a demokratizmus jelentése a közigazgatásban a., a közigazgatásnak nincsen joga arra, hogy a lakosságtól elzárkózzék b., a közigazgatás köteles megengedni a külső szervek ellenőrzését tevékenységét illetően c., a közigazgatás tevékenysége közérdekű és a törvényeknek megfelelő ↓ ∑ a demokratizmus nem a közigazgatás belső elve, hanem a hatalom gyakorlásának elve a közigazgatással szemben

II. A demokratizmus tartalmi elemei 1. tipizálás a., közvetlen módon b., közvetett módon 2. a részvétel a., meglévő lehetőségek b., a részvétel, mint alapelv sajátosságai 3. az alkalmazás demokratizmusa (a közigazgatási pálya nyitottsága) 4. a közigazgatás közérdekűsége a., a közérdek relativitása b., a közérdek megfogalmazása c., a közérdek képviselete

Győr Debrecen

5. a közigazgatás törvény alá rendelése a., az elv jelentése b., a szabályozás részletezettsége 6. a közigazgatás átláthatósága a., jelentése b., kivételek

A képviselőtestületi bizottsági struktúra legfontosabb elemei a 2014-es helyi önkormányzati választás után lakosságszám A B C 5.001-10.000 fő 29,9 36,9 33,2 10.001-25.000 fő 28,7 34,4 25.000-50.000 fő 32,1 37,3 30,6 50.000- fő 32,7 40,4 26,9 teljes települési kör 30,5 32,2 A – csak egy ágazattal/területtel foglalkozó bizottságok száma és aránya, B – két ágazattal/területtel foglalkozó bizottságok száma és aránya, C – három vagy több ágazattal/területtel foglalkozó bizottságok száma és aránya (%)

Nyitottság és törvénytisztelet a magyarországi városi honlapok alapján (2015) (N=368) MOPI – nyitottság, OLI - törvénytisztelet

C., A hatékonyság I. A külső hatékonyság 1. általános dolgok a., a hatékonyság jelentése: b., hatékonyság-mérés a közigazgatásban 2. a hatékonyság-mérés nehézségei a., a közigazgatás monopol-helyzete a társadalmon belül b., a közigazgatás politikának való szoros alárendeltsége 3. a külső hatékonyság mérése – a használók megelégedettsége

II. A belső hatékonyság 1. általános dolgok a., a belső tevékenység jelentése: b., a belső tevékenység szabályozása tekintetében szabadabb a közigazgatás 2. alapvető cél a., a hatékonyság növelése b., ennek eszközei