Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Táblázatkezelés Alapok.
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Történeti episztemológia
Átjáró: szférák között - Kulturális antropológia és civil szervezetek. Alkalmazott antropológiai módszerek egy miskolci civil szervezet tevékenységében.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. - Tóth Attiláné dr. Társadalmi és kultúraközi kommunikáció II. Tóth Attiláné dr.
Pár szó a digitalizálásról
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A számítástechnika és informatika tárgya
Kultúra, nemzet emlékezet
Kultúra, nemzet emlékezet
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Kultúra, nemzet, emlékezet
Kultúra – nemzet – emlékezet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
A középkori filozófia főbb kérdései
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Identitás – csomópontok Domonkos István: YU-HU-RAP c. szövegében, különös tekintettel a Kormányeltörésben identitására Szerző: Roginer Oszkár Mentor: Dr.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
Csoport, szervezet, hálózatok
Kontinuitás és változás
Tudásközösség – a hagyományőrzés legősibb és legkorszerűbb formája
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Éntudat – identitástudat - énkép
TANÍTÓKÉPZŐ FŐISKOLAI KAR KECSKEMÉTI FŐISKOLA A GYERMEKIRODALOM ÉS A KORTÁRS GYERMEKILLUSZTRÁCIÓK KAPCSOLATA Kovács Hajnalka.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A falu jövője az összefogás – szövetkezés - Somai József - Romániai Magyar Közgazdász Társaság Kolozsvár-Székelyszentistván.
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Közösségi hálók hálójában Szilassi Andrea Városi Könyvtár Tatabánya.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Hogyan lett a történelem alkalmazott tudomány? A public/applied history-ról.
Kulturális emlékezet ( Memoria cultural ă ). Mindennek, ami körülöttünk van, története is van. A dolgokat, legyenek azok körültapogathatóak vagy láthatatlanok,
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
A szocializáció folyamata
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Tantárgyunk a történelem
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
Helyi támogatási kérelmek benyújtásának ügymenete
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában 2016. szeptember 20.

A kultúra szinkrón és diakrón dimenziója A kultúra a kommunikáció, emlékezet, és a médiumok változó összefüggéseként definiálható. A kultúrának szinkrón és diakrón dimenziója van (=kb. Jan Assmann-nál a társadalom konnektív struktúrája): feladata a koordináció (a jelenben folyó kommunikációé), és a kontinuitás, folyamatosság biztosítása (múltértelmezés, a szimbolikus értelemvilág hagyományozása, stb.)

Emlékezetelméletek Halbwachs → Assmann: az emlékezet nem csupán az emberekben, hanem az emberek között is létezik, kollektív, szociális jelenség kommunikációban keletkezik (pl. generációról generációra hagyományozódó történetek) és közösségek identitását alapozza meg (pl. miről emlékezünk meg a nemzeti ünnepeken).

Kommunikatív és kulturális emlékezet Emlékezetformák: kommunikatív=rövid távú emlékezet (pl. egy generációé) kulturális= hosszú távú emlékezet (afrikai szóbeli kultúrákban is a múltnak ezt a 2 dimenzióját figyelték meg: a közelmúlt, és a mitikus ősidő, teremtéstörténetek, stb.)

Kommunikatív és kulturális emlékezet (tartalom és forma különbségei) - Történelmi tapasztalatok az egyéni életút keretei között (kommunikatív emlékezet) - Mitikus őstörténet, az abszolút múlt eseményei (= ős-múlt, azonos távolságban van mindenféle jelentől) (kulturális emlékezet) Forma: - Informális, kevéssé megformált, természetes, személyek közti érintkezésben alakul ki, köznapi (kommunikatív emlékezet) - Alapítást igényel, nagyfokú megformáltság. Ceremoniális kommunikáció, ünnep (kulturális emlékezet)

Kulturális és kommunikatív emlékezet (közvetítő csatornák, időszerkezet, hordozók) Eleven emlékezés, személyes tapasztalás, szájhagyomány (kommunikatív emlékezet) Rögzített, tárgyiasult kifejezőeszközök, hagyomány, szimbolikus rögzítés, szóbeli, képszerű, táncos megjelenítés (kulturális emlékezet)

Kulturális és kommunikatív emlékezet (időszerkezet és hordozók) 80-100 év, 3-4 nemzedéknyi idő, a jelennel együtt halad tova (kommunikatív emlékezet) A mitikus ősidők abszolút múltja (kulturális emlékezet) Hordozók: Aspecifikus, kortársi emlékezetközösség (kommunikatív emlékezet) A hagyomány szakosodott hordozói (kulturális emlékezet)

Tár- és funkcionális emlékezet A kulturális és a kommunikatív emlékezet között a médiumok biztosítják az átmenetet adathordozókon történő rögzítés kell ahhoz, hogy fennmaradjanak évszázadokon át az emlékeink (fotók, memoárok) Ez azonban nem elég, az identitásunk részévé csak a funkcionális emlékezet tartalmai válhatnak.

Tár- és funkcionális emlékezet II. tár-emlékezet: a látens, strukturálatlan emlékek rezervoárja (több és másféle emlék van benne, mint a funkcionálisban, a most éppen nem használt emlékek helye (pl. az archívumban) funkcionális emlékezet: az értelemmel ellátott, egyéni és kollektív élettörténet és identitás részét képező tárhely (pl. a nemzeti emlékezet)

Tár- és funkcionális emlékezet III. A kulturális emlékezetben a külső tárolási technikák (pl. írás) megjelenésével nagy változás következik be: egyre növekszik a tárolható tudás Az irásbeliség dominánssá válásával jelenik meg ezért ez a két új emlékezet-formáció (a szóbeliségben nem válnak szét, ott még mindenféle tudás használt, identitásalkotó, de az írásossággal többet tárolunk, mint amennyit használunk az élettörténetünk részeként).

Tár- és funkcionális emlékezet IV. (tartalom és időbeli struktúra) A másik, a jelen meghaladása (tár-emlékezet) A sajátot, a jelent egy bizonyos múlttal alapozza meg (funkcionális emlékezet) Időbeli struktúra: Kétidejű: tegnap a ma mellett (de nem a ma legitimálójaként), kontraprezentikus (tár-emlékezet) Diakrón: a tegnapot a mához köti (funkcionális emlékezet)

Tár- és funkcionális emlékezet V. (Formáik) Tár-emlékezet: A szövegek érinthetetlenek, a dokumentumok autonóm státusszal bírnak (írásosan rögzítettnek és kanonizáltnak kell lennie a szövegeknek ahhoz, hogy megmaradjanak annak ellenére, hogy nem identitásteremtők a jelenben) Funkcionális emlékezet: Az emlékezetek stratégiai, perspektivikus használata; szelektív