Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2006

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
Advertisements

Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A kulcskompetenciák.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Képességszintek.
Megértési értelmezési folyamatok
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A kutatási program rövid bemutatása
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Együtt egymásért és magunkért
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Projektmunka.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A feladatok szerepe Kaposi József.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Kompetencia -eredményesség
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az országos mérések megújult rendszere
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Neveléslélektan Szocializációs hatások, iskolai tanulás.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
ÖSSZEFOGLALÓ az új (2007. szeptemberi) BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉSRŐL KOMMUNIKÁCIÓ Tesztkészítők: Dr. Berkéné Dr. Sajti Ilona Gálosné Szűcs Emília Gyuricza.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Bemeneti kompetencia mérés SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK Az előadás vázlata 1.Mérőeszközök -Jellemzők -Kompetenciák -Tevékenységek 2. Változások.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
1 Bemeneti kompetencia mérése ProblémamegoldásTapasztalatok Székesfehérvár, január 26. Ruzsinszkiné Lukácsy Margit
Kompetenciamérés – Salgótarján
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
Bemeneti kompetencia mérés
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai
SZFP II Kompetenciamérés
Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2007
Kakusziné Körtvélyesi Anikó
Szociális kompetencia
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
TANULÓINK SZFP-II programban résztvevő osztályok:
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2006 Kompetenciamérés a Szakiskolai Fejlesztési Program II. keretében 2006. szeptember 6. Dr. Ranschburg Ágnes csala.ranschburg@chello.hu

Az előadás vázlata Az elképzelések A résztvevők Problémák és gondok A koncepció Az eredmények

Az elképzelések kompetenciamérés a szakiskolák tanulói számára fontos 2-3 kompetencia területen szöveges értékelés iskolai feldolgozás lehetősége

Kompetenciamérés

Kompetencia-értelmezések Chomsky Országos kompetenciamérések és a PISA (2003-ig): ‘literacy’ illetve műveltség „ (..) bizonyos tudásterületekhez kapcsolódó általános tájékozottság, biztonságos eligazodás, áttekintés, a nagy összefüggések átlátása, alkalmazható tudás” (Csapó) „A műveltség a kulturális beágyazottságot nyomatékosítja, míg (a kompetenciánál) a pszichikus folyamatok, az értelmi képességek szerveződése kap nagyobb hangsúlyt”. (Csapó)

Mi a kompetencia?? competo: valamire törekszik, átv. valamire képes (latin) OECD (2003): A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására. PISA(2003): „A problémamegoldás az egyén képessége arra, hogy kognitív eljárásokat használjon olyan reális…. helyzetekben, amikor ..”

A szöveges értékelés Előnyei az osztályzathoz képest: árnyaltabb értékelésre ad lehetőséget érezhető benne a személyre szóló figyelem kevésbé félelmet keltő

Az iskolai feldolgozás lehetősége Olyan számítógépes programra van szükség, amely könnyen kezelhető a tanulónkénti adatok beírása után nyomtathatóvá teszi a személyre szóló szöveges értékelést és javaslatot az adatokat adatbázisban tárolja egy esetleges későbbi összehasonlításhoz lehetőséget ad arra, hogy az iskola osztályonkénti százalékos összesítést is kapjon egy-egy területről lehetővé teszi a mért – és kiegészítő-adatok eljuttatását a központhoz további feldolgozásokhoz

Akik jelentkeztek, hogy részt vennének: 1. Bajzáth Anna 13. Kakusziné Körtvélyesi Anikó 2. Banai Valéria 14. Kiss János 3. Bratinka Gábor 15. Kiss Róbert 4. Berkéné Sajti Ilona 16. Kondor László 5. Bratinkáné Magyar Éva 17. Kondor Lászlóné 6. Budainé Gulyás Gabriella 18. Kovács Béla 7. Bulyovszkyné Borók Edit 19. Petrovits István 8. Egri Judit 20. Ranschburg Ágnes 9. Fülöpné Strohner Irén 21. Ruzsinszkyné Lukácsy Margit 10. Gábri Katalin 22. Vadasi Béláné 11. Gálosné Szűcs Emília 12. Gyuricza Zsolt

és akik maradtak: Ranschburg Ágnes Kakusziné Körtvélyesi Anikó 1.csoport 2.csoport Kakusziné Körtvélyesi Anikó Gálosné Szűcs Emília Budainé Gulyás Gabriella Gyuricza Zsolt Kovács Béla Berkéné Sajti Ilona Fülöpné Strohner Irén Kiss Róbert Bartha Júlia 3.csoport Vadasi Béláné Ruzsinszkyné Lukácsy Margit Gábri Katalin

Problémák és gondok a munka a kiválasztott területek struktúrájának feltárásával kezdődik (ami sok esetben rendkívül munkaigényes és vitatható is) ehhez a munkához gyakori személyes találkozás, közös beszélgetés szükséges, ami nem oldható meg képviselettel sem az értékelés, mérés alapelveit, szabályait akkor is figyelembe kell venni, ha kompetenciamérésről és szöveges értékelésről van szó a járatlan területekkel együtt járó bizonytalanságok

A koncepció A választott kompetenciaterületek: Csoportvezető: Gálosné Szűcs Emília kommunikáció Csoportvezető: Kakusziné Körtvélyesi Anikó néhány szociális kompetencia Csoportvezető: Vadasi Béláné Problémamegoldás és szabálykövetés

Kommunikáció dimenzió/szint Szöveg-értés szókincs tájékozódás alkalmazás kommunikációs tényezők egy szempont több kritérium nyilvánvaló információ rejtett információ jelentésrétegek denotatív jelentés árnyalatok értése közlésmódok szerző szándéka kritikus gondolkodás Szöveg-kezelés és meg-jelenítés kódolás információkeresés átkódolás forma és struktúra formaészlelés kreatív megformálás Szöveg-alkotás köznyelvi egyéni, árnyalt szóhasználat közlésmód szabályalkalmazás egyéni megjelenítés

megadott nem megadott szabályok közül Szabálykövetés dimenzió/szint 1. 2. 3. 4. szabályosság felismerése egy helyzetben több helyzet között szabály követése lépések száma nő lineáris algoritmus,párhuzamos tevékenységlánc szabályválasztás egy több egy több helyzethez szabály megadott nem megadott szabályok közül szabályalkotás lépések száma nő feltételek száma nő

Szociális kompetenciák I. A társadalmi környezettel kapcsolatos kompetenciák kompetencia/szint 1. szint 4. szint önvezérlés nem ismeri fel a szükségleteit ö. hangolja az elvárásokkal realitásérzék „álomvilág”- ban él a normák felülvizsgálatára is képes racionalitás nem látja be a normák szerepét érvel is mellettük szenzibilitás nem számol a következményekkel figyelembe veszi azokat szociális extenzivitás érdekei szerint tartja be a normákat betartja a normákat legitimitás nem ismeri fel a devianciát a normák felülvizsgálatára is képes konfliktuskezelés nem tudja kezelni a konfliktust képes a konfliktust megoldani empátia mások igényeit észre sem veszi átérzi, és úgy is viselkedik kezdeményezőkészség kerüli a kezdeményezést helyzet szerint kezdeményez önmenedzselés „ahogy lesz, úgy lesz” reális céljai vannak önbecsülés irreális reális az énképe

dimenzió/szint 1.szint 4.szint Szociális kompetenciák II. Természeti környezettel kapcsolatos kompetencia dimenzió/szint 1.szint 4.szint problémaérzékenység nem ismeri fel a fenntarthatóság elvét a problémát univerzálisan értelmezi felelősségvállalás a „sorsra” bízza a elismeri az egyén és a környezet közösség felelősségét megmentését tevékenység/ mindennapi élet mentségeket talál a a saját és társai felelőtlen magatartásra viselkedését ökológiai szempontok szerint irányítja

a megoldás logikus előadása (leírása) Problémamegoldás dimenzió/szint 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint a probléma megértése egy forrás több forrás explicit implicit információ a probléma jellemzése, reprezentálása egyszerű rejtett összefüggések felismerése és bemutatása a probléma megoldása próbálkozással stratégia mentén a megoldás bemutatása a megoldás logikus előadása (leírása)

A teljesítmények értékelése kommunikáció szociális kompetenciák problémamegoldás szabálykövetés 5 szint 4 szint 4 szint dimenziónként 5 feladat a feladatok több szinten oldhatók meg kompetenciánként 2 feladat feladatonként 1szint feladatonként 4szint a szint teljesítése csak az előző szintek teljesítése esetén értékelési kategóriák: a szint teljesítése = feladat teljesítése algoritmus a szint megállapításához szint alatt szint nélkül rendszer nélkül 1.szint 2. szint 3. szint 4. szint esetleg a magasabb szint megoldása előfordulhat az alacsonyabb nélkül is! alacsony: 11,12,21,22 ingadozó:13,14,41,31,42,24 átmeneti: 23,32 fejlett: 33,34,43,44

Az iskolai feldolgozást lehetővé tevő számítógépes program „Kompetenciamérés 2006.” szoftverfejlesztő: Csala István

Kommunikáció szöveges értékelése

Százalékos teljesítmények Kommunikáció

Köszönöm a figyelmet!