A problémafeltárás technikái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alkossuk meg együtt a jövőt! Üzleti játék innovatív, sikerorientált hallgatók részére.
Advertisements

Komplex Instrukciós Program
Többet ésszel, mint erővel
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Csoportos alkotástechnikai módszerek szóban és írásban
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
Teljesítmény-menedzsment
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Teljesítménymenedzsment
A projekttől a pályázatig
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Készítette: Magyar Orsolya
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
A szervezeti problémák kezelése
Csoportos szellemi alkotótechnikák
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Operációkutatás eredete
Ipari középvállalat projektvezetőjének tapasztalatai az integrált vállalatirányítási szoftver bevezetési szakaszában Projektmenedzsment Fórum A kis-
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör-értékelés EEM.4.
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Módszertani eszköztár
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
ÁLLÁSHIRDETÉSEK Készítették: Ádámku Renáta Karancsi Diána Nagy Magdolna Percze Dóra Szőllősi László.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
FEHÉRGYARMAT PROJECT Stratégia kifejlesztése a roma kisebbség megközelítésére, érdekelté tenni őket képzésekben való részvételre, kulturális és szociális.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Vállalkozásmenedzsment I.
A támogatott lakhatás kihívásai
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Készítette: Farkasné Veres Edina
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Értékesítési oktatás Előadó: [Név].
Napirendek Megnyitó Együttműködési megállapodás megvitatása, elfogadása Irányító Csoport megválasztása, Irányító Csoport elnökének megválasztása Egyebek.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
SZFP II Hazai Peer Review – 2009 A Peer Review Jelentés V. előadás
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A problémafeltárás technikái CÉL: új helyzetek, új problémák újszerű, hatékony megoldása csoportos kreativitás, team jellegű, innovatív munkavégzés keretében

a problémafeltárás lépései általában: 1. a probléma megfogalmazása, szűkítése 2. a módszerek megválasztása 3. a munkavégzés előkészítése 4. az ötletek, javaslatok gyűjtése, rendezése 5. a megoldás(ok), javaslat(ok) kidolgozása

a legfontosabb módszerek: 1. ötletroham (brainstorming) 2. Delphi 3. NCM (Nominális Csoport Módszer) 4. K-J (Kawakito-Jiro) módszer 5. továbbiak: 635-ös módszer, Philips 66 módszer

az ötletroham jellemzői: kötetlen, gyors, hatékony, interaktív nem eléggé elmélyült a résztvevők egyidőben, egy helyen kell legyenek nem mindig rendezi az ötleteket torkollhat értelmetlen vitákba

az ötletroham lépései: a szabályok ismertetése, megbeszélése az ötletek, javaslatok gyűjtése az ötletek javaslatok rendezése, súlyozása, csoportosítása (nem minden esetben !!)

a Delphi módszer jellemzői: elmélyült egyéni munkára épül igen kevéssé interaktív a résztvevők nem kell egyidőben, egy helyen legyenek hosszú ideig tart az értékelő csoportnak kritikus szerepe van

a Delphi módszer lépései: a probléma megfogalmazása (értékelő csoport) a módszer többlépcsős végrehajtása (döntően a résztvevők, összegező-integráló szerep az értékelő csoportnál) a végső komplex megoldás kidolgozása (döntően az értékelő csoport, a résztvevőké a véleményező, jóváhagyó szerep)

az NCM jellemzői: az előző kettő előnyeit próbálja ötvözni egyes szakaszokban interaktív, gyors – más szakaszokban elmélyült, egyéni munka a résztvevők egyidőben, egy helyen kell legyenek, de lényegesen rövidebb az összidőigény, mint a Delphi-nél általában eljutunk elfogadható, kidolgozott javaslatig, megoldásig

a probléma ill. a kérdés megfogalmazása az NCM lépései: a probléma ill. a kérdés megfogalmazása az egyéni javaslatok kidolgozása a javaslatok közös megtárgyalása a javaslatok értelmezése, egységesítése rangsorolás, szavazás az eredmény, a megoldás ismertetése

K-J (Kawakito-Jiro) módszer(affinitás diagram): CÉL: az ötletcsokor egyéni+team szerinti csoportosítása, rendezése; többszintű, fokozatos tömörítése, majd az egyes „problémacsokrok” összefüggéseinek megállapítása. A végső következtetés(ek) levonása MÓDSZER: egyéni javaslatok egyéni „cédulákon”; a javaslatok többszintű, fokozatos csoportosítása; a csoportok fokozatos szűkítése (maximum 3 szint); a „problémacsokrok” közötti összefüggések; végső következtetés.

a kérdés megfogalmazása alapcetlik írása a kérdésre csoportosítás a csoportok címzése 1.,2.,3. szinten

a végső következtetés levonása 2. vagy 3. szintű címek közötti logikai kapcsolat meghatározása diagram készítés 1. szintű címek fontossági sorrendjének meghatározása a végső következtetés levonása

„Első szintű” ötletek, „cédulák”: 1. a team felfogás hiánya - határidőcsúszásokat okozó anyagbeszerzési késedelmek - a szállítási határidők és a termelésütemezés eltérései - rugalmas munkaidő bevezetése a nem termelő alkalmazottaknál - jelenléti ívek helyett mágneskártya - munkaköri leírások hiánya - a kiszállítási idők pontos definiálása - a termék akkor kész, ha kiszállítható

1.1 a kereskedelem és termelés összhanghiánya „Második szintű” csoportok: 1. a team felfogás hiánya 1.1 a kereskedelem és termelés összhanghiánya - határidőcsúszásokat okozó anyagbeszerzési késedelmek - a szállítási határidők és a termelésütemezés eltérései 1.2 a szellemi dolgozóknál fennálló bürokrácia - rugalmas munkaidő bevezetése a nem termelő alkalmazottaknál - jelenléti ívek helyett mágneskártya 1.3 a szervezési és működési hiányosságok - munkaköri leírások hiánya - a kiszállítási idők pontos definiálása - a termék akkor kész, ha kiszállítható

-gyártáselőkészítési hiányosságok -anyagátviteli és kooperációs VEVŐORIENTÁLT SZEMLÉLET HIÁNYA - helytelen vezetői magatartás - alkalmatlanság, képesség hiány - új típusú vevőorientált szemlélet hiányosságai TEAM FELFOGÁS HIÁNYA - kereskedelem és termelés összhangjának hiánya - a szellemi dolgozóknál fennálló bürokrácia - szervezési és működési hiányosságok MÜKÖDÉSI ZAVAROK - nem egységes a vezetés - az információs rendszer nem megfelelő - nem kielégítő bérek, hiányzó munkakörök TERMELÉSI ZAVAROK -gyártáselőkészítési hiányosságok -anyagátviteli és kooperációs

a végső következtetés: a privatizáció után nem alakult ki olyan csapatmunka és szervezet, amelynek célja a vevőigények maradéktalan kielégítése.

6 fős csoport(ok) egyenkénti 3-3 ötletet 5-ször továbbfejlesztenek a 635-ös módszer: 6 fős csoport(ok) egyenkénti 3-3 ötletet 5-ször továbbfejlesztenek

a Philips 66 módszer: 6 fős csoportok 6 perc alatt gyors megoldást keresnek, majd a javaslatokat a többi csoporttal közösen megbeszélik a végleges megoldás érdekében