Társadalmi érzékenyítési gyakorlatok Kísérleti cigány és német foglalkozások múzeumi környezetben és azon kívül.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Advertisements

A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Német Nemzetiségi Gimnázium és Kollégium. Így indultunk…..
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Tájékoztató TÁMOP-projektünk nyitórendezvényére Kalocsa, november 7. (Katona István ház) A Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár gyűjteményére épülő,
Turbók Arnold Bertalan
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A koragyermekkori nevelésről
Tudás, közösség, hatalom
Az Y generáció „laptoposítása”,avagy szociális kompetenciafejlesztés másként Dr. Buri Antalné kollégiumvezető.
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Kultúra mint kapcsolat Birher Nándor. „A tudás a világ alkotóelemeiről szerzett ismeret, a bölcsesség az elemek kapcsolódásának ismerete.” -szemléletmódváltozás-
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
KÖRNYEZETTANULÁS A PEDAGÓGUSKÉPZÉSBEN
MTA Regionális Kutatások Központja Urban-regime Pécsett Pálné Kovács Ilona PTE BTK, MTA RKK.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Az európai identitás és az Európai Unió
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
„Közel hozzuk a kultúrát” A Reneszánsz Év pályázatai (Reneszánsz túrák, Közkincs, Tengertánc, Fókusz, PANKKK, Tájházak, Megújuló gyűjtemények)
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Muzeológusok bakancsban A Múzeumi Túrák a Mecsekben című programsorozat „életútja” Pásztor Andrea Baranya Megyei Múzeumok Igazgatósága.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program TIOP Kecskemét, június 21.
Migrációról iskolásoknak Iskolai projekt
vizuális kommunikáció
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A muzeális intézményrendszer átalakítása
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
(Angyali) kalandozás a barokk Gödöllőn avagy múzeumpedagógiai foglalkozások a Gödöllői Városi Múzeumban.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Iskolai közösségi szolgálat
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Jó gyakorlatok egy somogyi faluban
Az aktív időskor programjára, a Szenior Akadémia hálózat kialakítására Horváth János Kowacsics Rita Budapest, Szenior Akadémia.
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. első foglalkozás.
Foglalkozásterv összeállítása irodalmi alkotás alapján Készítette: Csanádi Sára Erika Dencs Krisztina Mészáros Réka.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Erre használom az internetet
A szakiskola jelene és jövője
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Műtét előtt- műtét után
Ágazatközi szakmai találkozók
Előadás másolata:

Társadalmi érzékenyítési gyakorlatok Kísérleti cigány és német foglalkozások múzeumi környezetben és azon kívül

A „témanap” műfaja és pedagógiai eszközei múzeumpedagógiai fordulat / az eu. uniós támogatás irreális elvárásai a közgyűjtemények felé Mennyiségi és/vagy minőségi reform? témanap: módszertani sokszínűség kiállítás helyett gyűjtemény hightech speciális környezet rugalmas kínálat

Speciális környezet: a tárgymanipulációs tér Szabad asszociációk Teljesen ismeretlen világok Nincs rossz válasz, csak hangos gondolkodás!

Kényszerű, de sikeres változat: bőröndmúzeum (látszólagos?) demokratizmus a tudásközvetítésben Tényleg luxus eljutni egy múzeumba vagy egy levéltárba? A jövő? (Culture bus, kihelyzett archívum és gyűjtemény az angolszász gyakorlatban?)

a legfontosabb módszertani elemek: speciális környezet + az eredeti tárgy és kép, mint médium + a problémafelvetések egyedisége a tárgy nem kellék! a tárgy dramaturgiai ereje – kulcs idegen világok felé Az ismerős és ismeretlen közötti feszültségmező

ismerős és ismeretlen feszültsége és felszabadító ereje érzelem Cigánytelep Barnag 1974 (Koncz Pál felvétele) lokalitás Barabás Miklós: Vándor cigánytelep

A társadalmi érzékenyítés titkos fegyvere a személyesség, helytörténeti érvényesség helyi adatok helyi képek helyi tárgyak személyek, történetek telepítési szerződések dűlőnevek

Nincs két egyforma témanap egyedi felkészültség kell minden csoporthoz Farsangi szoknya. Titzer Teréz varrta Schmidtauer Ilona számára. Az első gyermeke születéséig viselte különböző táncmulatságokon. Magyarpolány, 1938 Nincs két egyforma témanap egyedi felkészültség kell minden csoporthoz Nem tömegműfaj! Nem 45 perc… Rainer Viktorné Edlinger Erzsébet selyem menyasszonyi réklije („Röpel”) Magyarpolány, 1938

18 cigány identitás és megbélyegzettség német kitelepítés és a háborús bűnösség összekapcsolása felvidéki magyarok és németek konfliktusai Egyéni ambíció: a múzeum társadalmi felelősségvállalásának erősítése Küldetés vs. iskolai szempontok Feladat-e a társadalmi érzékenyítés?

A tévút: a munkafüzet

Ha van idő a tudást elmélyíteni…

Beszéljünk még a kitelepítésről! Ki kicsoda? Facebook profilok Beszéljünk még a kitelepítésről! Zsugori sváb, tékozló magyar Batyuval jöttél, batyuval menjél Büdös cigány, büdös paraszt

Hűség a Hazáért mozgalom- tagok Hidegkúton: 73 fő Volksbund tagok Hidegkúton: 63 fő Kitelepítettek: 309 fő

A kísérletek mérlege Német közösségek és iskolák érdeklődése – reflektált kultúra, sematikus képzetek tudatos identitásépítés, erős civil háttér A cigány téma népszerűtlensége (félelem, tudatlanság) reflektálatlan kultúra, történeti ismeretek hiánya, kevesek által vállalható identitás Szűkös időkeret, éppen az identitás relativizálása, árnyalása, lokális jellege szorulhat háttérbe Az iskolában tanultakkal ellentétes ismeretek…