Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért „Az én könyvtáram” Projektismertető konferencia FSZEK, 2017. június 7.
Mi a biblioterápia? 1. Elsősorban csoportos, befogadó, élményfeldolgozó művészetterápiás módszer, mely szövegek meghallgatása által generált érzelmek, gondolatok, emlékek asszociációs feldolgozása segítségével a foglalkozáson résztvevők személyiségfejlődését, öndefiníciós képességének megerősödését eredményezhetik.
Mi a biblioterápia? 2. A foglalkozás középpontjában az egyes ember áll, akit a csoportvezető abban segít, hogy az adott témát a lehető legszemélyesebb formában dolgozza fel. A cél az, hogy az egyén észrevegye, meglássa a szövegben a saját történetét. A tudatosság és a reális önismeret alapvetően befolyásolja a viselkedést, az (iskolai) eredményességet is.
Égigérő mesefa Mindenki kimeríthetetlen és határtalan lehetőségeket hordoz magában!
A foglalkozások 1. A könyvtár megszólítja az óvodát, iskolát, felveszi a kapcsolatot a pedagógussal; A pedagógus meghatározza az érintett korosztályt, kijelöli az érintett gyerekeket és megfogalmazza az elérendő nevelési célt; A könyvtáros-terapeuta a témának és az életkornak megfelelő (irodalmi) szöveget választ, majd korosztálytól függően 60-90 perces komplex foglalkozás-forgatókönyvet készít és valósít meg.
A foglalkozások 2. Az előkészítés és a megvalósítás a könyvtárostól sokoldalú, komplex ismereteket kíván! A maximum 10 résztvevős csoporton szerzett tapasztalatokat, meglátásokat a pedagógus és a könyvtáros később megbeszéli, ami a csoporttal való további közös munka alapját képezi. Egy-egy csoport legalább három alkalommal vesz részt biblioterápiás foglalkozáson.
A foglalkozások 3.
A foglalkozások 4. Fejlesztik a probléma-megoldási képességet; növelik a nyitottságot, a szociális érzékenységet, az empátiát, a toleranciát; erősítik a kommunikációs készséget, az asszertivitást; előtérbe helyezik a közösségben való együttműködést; segítenek a szorongás oldásában; kreativitást igényelnek; segítik az érzelmi nevelés folyamatát; hozzájárulnak az önismeret, az öndefiníciós képesség megszerzéséhez.
A foglalkozások 5. Hozzájárulnak az olvasás népszerűsítéséhez; a könyvtárhasználat megismertetéséhez és a gyakorlat elmélyítéséhez; az anyanyelvi műveltség fejlesztéséhez; a szövegértési kompetencia megerősítéséhez. Ismereteket közvetítenek és közösségépítés valósul meg általuk.
A foglalkozások eredménye A könyvtár, ha személyes fejlődésükben segíteni tudja a szűkebb-tágabb környezetében élőket, az elsősorban az érintetteknek jó. De visszahat a könyvtárra is; részese lehet az egyéni és közösségi szinten megvalósuló kulturált, minőségi életnek.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Bereiné Vasas Andrea vandrea@rfmlib.hu II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár Miskolc