Program utasítássorozat Valamely algoritmusnak, eljárásnak gépi utasításokkal vagy programozási nyelvek utasításaival történő ábrázolása, leírása, kódolása
Programkészítés lépései 1. A feladat megfogalmazása. - írásban, röviden, tömören, - egyértelműség, pontosság, teljesség 2. Az algoritmus elkészítése. Az algoritmus-leíró eszközök: - folyamatábra - struktogram - mondatszerű leírás - szöveggel, mondatokkal
Programkészítés lépései 3. A kódolás. A program megírása. 4. A tesztelés, hibakeresés, javítás. 5. A hatékonyság növelése. 6. A dokumentációk elkészítése. - felhasználói , - fejlesztői.
Mondatszerű leírás Egyszerű: Mondatok sorozata írja le a feladatok megoldását Félig kódoló: A mondatokat matematikai formalizmusokkal egészítjük ki.
Algoritmus Véges számú, előre ismert műveletek olyan sorozata, amely megadja egy feladat vagy problémakör megoldásának pontos leírását, a megoldáshoz vezető műveletek természetét és sorrendiségét.
Folyamatábra
Struktogram
Kódolás Valamely feladatot megoldó eljárás műveleteinek gépi utasítások vagy programozási nyelvek utasításai segítségével történő leírása adott számítógépen való végrehajtás céljából
Programozási nyelvek A számítógép csak ún. gépi kódú utasításokat tud végrehajtani. Alacsonyszintű programnyelvek: - gépi nyelv, - assembly szintű nyelvek, assemblerek. Magasszintű programozási nyelvek: - olyan mesterséges nyelv, amely megfelelő eszközökkel rendelkezik adatstruktúrák és az azokat kezelő eljárások egyértelmű leírására; - szintaxis - nyelvtani szabályok; - szemantika: - nyelvi elemek tartalmi jelentése.
A program értelmezése 1. Fordítóprogram (Compiler) Olyan rendszerprogram, amely a fordítás műveletét végzi el. - szintaktikai, ill szemantikai elemzés, - memória-kiosztás, - kódgenerálás, - tárgyprogram készítés.
A program értelmezése 2. Értelmezőprogram (Interpreter) Utasításról utasításra értelmezi a lefordítandó szöveget, s minden utasítást azonnal végrehajt. A magasszintű nyelven írt programok csak fordítás vagy értelmezés útján hajthatók végre a számítógépen
Programozási típusok Struktúrált: a program lényegében függvényhívások sorozata. (BASIC, PASCAL, C) Objektum Orientált: A program objektumokkal foglalkozik, és ezek eseményeit kezeli le. ( DELPHI, VISUAL C++, VISUAL BASIC)
VÉGE