Nagyvadgazdálkodásunk helyzete és gondjai napjainkban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vadászterület kijelölések tapasztalatai
Advertisements

MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Az új épületenergetikai szabályozás
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Vadgazdálkodás és vadászatszabályzás Vallóniában (Belgium)
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet FENNT – Konferencia a Fenntartható Építészetről Holcim Hungária Zrt – Kortárs Építészeti Központ Millenáris.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
A környezetvédelem intézményrendszere
Mit jelent és miért fontos a felelős erdőgazdálkodás?
Somogy megye vadgazdálkodásáról röviden
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
Környezetállapot-Értékelés Program A PROGRAM JÖVŐ„KÉP”E KvVM – MTA TAKI – Széchenyi István Egyetem Bulla Miklós.
Természeti erőforrások védelme
Nyugat-magyarországi Egyetem Erdővagyon-gazdálkodási Intézet
Az erdő szerepe a szénháztartásban és a klíma védelmében
Erdővagyon-gazdálkodási Intézet Erdészeti politikai és Ökonómiai Tanszék ERDŐVAGYON-GAZDÁLKODÁS Mészáros Károly egyetemi tanár.
A fenntartható nagyvadgazdálkodás tervezésének lehetőségei és korlátai.
A szálalás iránti igény fő forrásai
A fenntartható nagyvadgazdálkodás tervezésének lehetőségei és korlátai.
„NYUGAT MAGYARORSZÁGI EGYETEM, ERDŐMÉRNÖKI KARÁHOZ TARTOZÓ ÉLŐ NÖVÉNYGYŰJTEMÉNY (BOTANIKUS KERT) TERMÉSZETVÉDELMI TERÜLET REKONSTRUKCIÓJA ” „GYŰJTEMÉNYES.
TÁMOP A-11/1/KONV AGRÁRKLÍMA című projekt NYITÓ RENDEZVÉNYE D. alpr.: Erdészeti és szántóföldi biomassza-termesztés hozamai, kockázata.
Jelentések Munkakezdő jelentések Időközi jelentések  Támogatási szerződés által meghatározott időpontokban és/vagy mérföldkövenként  Tartalma: az adott.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nagyvárosok a fenntartható a területfejlesztés szemszögéből Bihari Zsuzsa MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI BSc
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok,
MTA Regionális Kutatások Központja A környezet- és természetvédelem regionális kihívásai Magyarországon Fodor István MTA Regionális Kutatások Központja.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
TÖOSZ – Balástya márcuis 21, Csorvás március 22. ERDEI ISKOLÁS ÜZENET GYULA-VÁROSERDŐRŐL Puskás Lajos okl. erdőmérnök c. egy. docens.
NVT AKG kötelező képzés 2006 FVM Képzési és Szaktanácsadási Intézet Gazdálkodási Napló (2.modul) Várszegi Gábor Dr. Lucskai Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Erdő- és fagazdálkodás
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
KIHÍVÁSOK GYULA-VÁROSERDŐN Puskás Lajos okl. erdőmérnök
Fenntarthatóság és káoszelmélet
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Ember és környezetének viszonya
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Sík- és dombvidéki vízrendezés
Globalizáció és környezeti problémák
A fenntarthatóság szempontrendszere és a jövő iskolája Varga Attila, Országos Neveléstudományi Konferencia Budapest,2011. november 3.
ÉMOP – Üzleti infrastruktúra fejlesztése. Keretösszeg: „1” részcél: Ipari Parkok millió Ft „2” részcél: Ipari területek millió Ft „3” részcél:
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
VADÁSZTERÜLETEK állathigiéniája. Bevezetés A vadtenyésztés higiéniája olyan technológiai eljárás, amelynek során biológiai és technológiai módszereket.
Mit mondanak a számok? Boros Attila erdészeti igazgató Kisalföldi Erdőgazdaság Zrt. Ravazdi Erdészet.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Vállalati fenntarthatóság
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Monor, Csernus Krisztián
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Hagyományos ökológiai tudás és
Előadás másolata:

Nagyvadgazdálkodásunk helyzete és gondjai napjainkban Náhlik András Vadgazdálkodási és Gerinces Állattani Intézet Erdőmérnöki Kar Nyugat-magyarországi Egyetem

Tartamosság vagy fenntarthatóság Tartamosság vagy fenntarthatóság? Láng István (A Környezet és Fejlődés Világbizottság - Brundtland Bizottság tagja) Fleischer Tamás (MTA Világgazdasági Intézet) A Világ Tudományos Akadémiáinak Nyilatkozata megfogalmazásában: "A fenntarthatóság az emberiség jelen szük-ségleteinek kielégítése, a környezet és a természeti erőforrások jövő generációk számára történő megőrzésével egyidejűleg." (Átmenet a fenntarthatóság felé; Világ Tudományos Akadémiái-nak Nyilatkozata, Tokió, 2000).

Az EU Helsinki Miniszteri Konferencián (1993) definiálták a tartamos erdőgazdálkodást: A tartamos erdőgazdálkodás azt jelenti, hogy az erdőket és fás területeket olyan módon kell gondozni és használni, hogy azok biológiai változatossága, termőképessége, felújítási kapacitása és életenergiája megmaradjon, meghatározó környezeti, gazdasági és társadalmi funkcióknak megfeleljenek más környezeti rendszerek ne károsodjanak.

Az Unió erdészeti stratégiája az alábbi cselekvési területeket tartalmazza: Erdőforrások védelme: - vadgazdálkodási követelmények beépítése az erdőgazdálkodás tervezésébe Tűzvédelem: … Biológiai változatosság (biodiverzitás) megőrzése: - az erdőtelepítésekre, különösen a monokultúrás erdőtelepítésre irányuló kutatómunka elősegítése - az erdőgazdálkodás és a biológiai változatosság kapcsolatát vizsgáló kutatómunka támogatása Az erdő rekreációs értékének növelése: … Az erdő értékének növelése: … Az általános környezetet érintő intézkedések: …

Mi a tartamos nagyvadgazdálkodás? Olyan gazdálkodás, amely során évről évre ugyanazt a hozamot tudjuk elérni úgy, hogy a vadászati és egyéb társadalmi igényeket kielégítjük anélkül, hogy a jövő hozamait valamint a gazdálkodás feltételeit veszélyez- tetnénk.

Mi a hozam és mik a gazdálkodás feltételei? Nem lehet cél a nagyvadállomány nagyságának, vagyis a hozam mértéktelen növelése, mert ez az élőhelyet, vagyis a gazdálkodás feltételeit veszélyeztetné a vadkár révén. A mezőgazdaságban és az erdőtelepítésekben, felújításokban okozott kárt az okozza, hogy a nagyvadállomány mesterségesen megnövelt és művelés alá vontuk táplálkozásának tárgyát, az erdőt és mezőt. Mivel nem jut egyensúlyra élőhelyével, a nagyvad túlzott sűrűsége nem csak gazdasági, de természeti kárt is okozhat

A tartamos nagyvadgazdálkodás feltételei Legalább három dolgot kell megvizsgálnunk: a nagyvad ökológiai szerepét, a nagyvadállomány nagyságának alakulását, és a nagyvadgazdálkodás ökonómiai vonatkozásait

A nagyvad táplálkozásának ökológiai vonatkozásai Befolyásolja az erdősítés fafaj összetételét (-) Visszaszorítja a szederborítást (+) Befolyásolja a lágyszárú diverzitást (±) Károsítja a sziklagyepeket, fenntartja a „sziklagyepeket” (±) Megakadályozhatja a természetes felújítási módok alkalmazását (-) Akadályozhatja a folyamatos erőborítással történő gazdálkodást (-) Az erdősítésvédő kerítések építése miatt élőhely-fragmentációt eredményez (-)

„Nincs szebb erdő a magyar bükkösnél és nincs szebb vad a benne orgonáló szarvasbikánál…" (gr. Széchenyi Zsigmond) Foto: Blaumann Ödön

a nagyvadállomány dinamikáját befolyásoló tényezők feltárására, De vegyük sorjában … és vizsgáljuk meg hogyan, milyen elvek szerint alakultak a nagyvadgazdálkodás szabályozása, alapvető módszerei és folyamatai az elmúlt időszakban, kitérve a nagyvadállomány szabályozásának jogi környezetére és gyakorlati megvalósítására, a nagyvadállomány dinamikáját befolyásoló tényezők feltárására, a nagyvad élőhelyét befolyásoló tényezők változására, a vadkár alakulására és a vadkárra ható jogszabályi és gazdálkodási kérdésekre, és a nagyvadgazdálkodás ökonómiai kérdéseire.

Gímszarvas állományszabályozás 1980-2012 között

Őz állományszabályozás 1980-2012 között

Vaddisznó állományszabályozás 1980-2012 között

Dámszarvas és muflon állományszabályozás 1980-2012 között

Vitatható szabályozás és gyakorlat Az üzemtervek bevezetése (30/1980 MÉM rendelet) – a vadeltartó képesség meghatározásának és az állománybecslés problémája – alábecslés Az 1996-ban bevezetett háromszintű tervezési rendszer, továbbra is megbízhatatlan adatok a tervezéshez – ad hoc intézkedések A tarvadállomány módszeres alulhasznosítása Az állományok elfiatalodása a 70-es évektől Kampányszerű állománycsökkentések az idős bikakorosztályok egyidejű lefejezésével Az ezeket követő oktalan kímélet, nagyvadállomány túlzott növekedése A vaddisznó kocák oktalan kímélete Kiútkeresés a zárttéri vadtartásban, annak összes torzulásával Eszköztelenség és konzekvens fellépés hiánya a korosztály-szabályozási elvek érvényesítésére

Nagyvadfajok vadgazdálkodási értéke Összes vagyonérték 140 Mrd. Ft

míg a nagyvad vagyonértéke 140 Mrd. körüli volt Az állami erdő értékváltozása (Mrd. Ft) Héjj és Marosi, 2009; Náhlik, 2011 Becslések szerint az összes erdő vagyonértéke 2009-ben elérte a 2.000 Mrd. Ft-ot, míg a nagyvad vagyonértéke 140 Mrd. körüli volt 17

Vadgazdálkodás 2001-2012 között A kifizetett erdei vadkár 0,13 milliárd, az éves kerítésépítési költségek kb. 1,2 milliárd forintot tesznek ki A kifizetett mezőgazdasági kár 2,51 milliárd (2012) A vadgazdálkodásból származó bevételek 2012-ben 20,3 milliárd, a bevételek és kiadások egyenlege 1,38 milliárd forintot tettek ki

A KIFIZETETT VADKÁR ÉRTÉKE Somogy és Heves megye (2012-es reálértéken) A mezőgazdasági vadkár csak Somogyban nagyobb nagyságrendekkel, mint az erdei Somogyban a mezőgazdasági vadkár (297 millió Ft) a Heves megyei (10 millió Ft) 30-szorosa Somogyban az erdei vadkár (23 millió Ft) a Heves megyei (3,9 millió Ft) 6-szorosa Jelenleg Somogy megyében 19 ezer hektár van bekerítve 2900 km hosszú kerítéssel (Varga, G. és Baranyai, S.: Somogy megye agrárgazdaságának helyzetértékelése. MGSZH, MVH Somogy megye. Kaposvár, 2009. pp. 21.)

A vadgazdálkodási ágazat mérlege és a vadkárelhárítás költségei Somogy és Heves megyében A vadgazdálkodásból származó bevételek 2012-ben 2,5 milliárd, a bevételek és kiadások egyenlege 0,033 milliárd forintot tettek ki A kifizetett mezőgazdasági kár 0,544 milliárd Ft (2008-ban 0,444 milliárd Ft) A kifizetett erdei vadkár 0,009 milliárd Ft A vadgazdálkodásból származó bevételek 2012-ben több, mint 0,6 milliárd, a bevételek és kiadások egyenlege 0,117 milliárd forintot tettek ki A kifizetett mezőgazdasági kár 0,016 milliárd Ft A kifizetett erdei vadkár 0,0001 milliárd Ft

Vitatható szabályozás és gyakorlat A vadászati hatóság és társhatóságok csekély létszáma és korlátozott eszközrendszere Késői és kampányszerű, ráadásul fűnyíró elv alapján történő beavatkozás a nagyvadállományok alulhasznosítása esetén A hasznosítás tervezésénél a vadkár figyelmen kívül hagyása A tervezéskor általában nem veszik figyelembe a természetvédelmi és erdőgazdálkodási előírásokat, törekvéseket Az erdővédelmi bírság intézményének kontraproduktív alkalmazása Szigorú előírások a befejezett erdősítések átvételénél A földtulajdonosoknak illetve föld használóinak kevés az eszköze az állománycsökkentés elérésére A vadászatra jogosultak magas kiadásai és az egyesületi formában működő vadászatra jogosultak tagjainak csekély tőkeereje miatt, mértéken felüli bevételkényszer jelentkezik

A jövő kérdése: hogyan vagy milyen szinten tudjuk a vadászati igényeket úgy kielégíteni, hogy növelni lehessen a természetes felújítások arányát, eleget lehessen tenni a folyamatos erdőborítással történő gazdálkodás mindenkori jogszabályi követelményeinek, sehol, de különösen természetvédelmi területeken ne csökkenjen a biodiverzitás, természetvédelmi területeken ne csorbuljanak az egyéb alapvető természetvédelmi célok, csökkenjen a bekerített erdősítések száma/aránya, csökkenjenek a mezőgazdasági vadkár miatt kialakult konfliktusok a földtulajdonosokkal ill. a föld használóival.

Alapelvek A gazdasági célú vadgazdálkodás és a rekreációs célú vadászat szétválasztására A földtulajdonosi közösségek jogi státuszának megerősítése A földtulajdonosi közösség hozzon létre vagy bízzon meg egy gazdasági társaságot a vadgazdálkodás folytatásával A vadászatra jogosultak felelősségi körének növelése A vadgazdálkodásért, annak szakszerűségéért feleljen a gazdasági társaság A gazdasági társaság alkalmazzon felsőfokú vadgazdálkodási képesítéssel rendelkező személyt (aki több vadászatra jogosult alkalmazásában lehet, de korlátozott területen A gazdasági társaság tagjai útján és/vagy pausal és bérkilövés formájában hasznosítja vadászati jogát Az állami felügyelet erősítése A vadászatra jogosultak költségeinek csökkentése

Alapelvek Körzettervek helyett országos vadgazdálkodási irányelvek megfogalmazása Gímszarvas-gazdálkodási tájak létrehozása Rugalmasabb tervezés, kapjanak nagyobb szerepet az indirekt mutatók (vadkár) Az állomány fenntartható nagyságát az állományváltozások trendjeiből és azok hatásainak felméréséből célszerű megállapítani, nem feltétlenül a tényleges számszerű példányszám, hanem a lelövések nagyságának meghatározásával Az erdőben honos nagyvadállomány létszámának, illetve hasznosítási mértékének meghatározása történjen az erdő rendeltetésének, előírt üzemmódjának és természetességi állapotának maximális figyelembe vételével Meg kell teremteni a korosztály szabályozás ellenőrzésének és végrehajthatóságának jogszabályi feltételeit

Alapelvek A kontraproduktív erdővédelmi bírság „kivezetése” vagy feltételeinek megváltoztatása Az erdősítéseket elég lenne csak akkor bekeríteni, ha erősnek ígérkező vadkár feltételezhető bennük. Ahol lehetséges célszerű lenne visszatérni az egyedi védekezési módszerekre Az erdőtörvény végrehajtási rendeletében lehetővé kell tenni az erdőfelújítási kötelezettség határidőn túli teljesítését vadkárra hivatkozva. Az élőhely-fejlesztési pályázatok kiemelt támogatási célja legyen a cserjeszint kezelése. Felülvizsgálandó a folyamatos erdőborítást biztosító üzemmódok alkalmazásának az erőtörvényben előírt erőltetett bevezetési üteme, a bevezetést tájanként eltérő mértékben kell előírni

Valóban nincs szebb erdő a magyar bükkösnél … ám bükkös és bükkös között lényeges különbség van … … ezért a hazai nagyvadállomány jövője szempontjából meghatározó kérdés az, hogyan tudjuk kezelni az erdő-vad, illetve az erdészet, természetvédelem és vadgazdálkodás viszonyrendszerét.

Vagyis hogyan vagy milyen szinten tudjuk a vadászati igényeket úgy kielégíteni, hogy növelni lehessen a természetes felújítások arányát, eleget lehessen tenni a folyamatos erdőborítással történő gazdálkodás mindenkori jogszabályi követelményeinek, sehol, de különösen természetvédelmi területeken ne csökkenjen a biodiverzitás, természetvédelmi területeken ne csorbuljanak az egyéb alapvető természetvédelmi célok, csökkenjen a bekerített erdősítések száma/aránya, csökkenjenek a mezőgazdasági vadkár miatt kialakult konfliktusok a földtulajdonosokkal ill. a föld használóival.

Köszönöm a figyelmet! Foto: Blaumann Ödön