BEADANDÓ DOKUMENTUMOK 2 nyomtatott példány, 1 elektronikus adathordozón
Önértékelési projektterv Intézményi Önértékelés Önértékelési jelentés Értékelő Könyv Kérdőív (A és B) Intézkedési tervek Egyéb dokumentumok
I. ÖNÉRTÉKELÉSI PROJEKTTERV Nem a projekt elő-terv! (szerződéshez) Részletes projektterv Két intézményi felelős készítette el Az önértékelési folyamat nyomon követése Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
I. ÖNÉRTÉKELÉSI PROJEKTTERV Célok, elvárt eredmények Feladatok ütemezése, felelősök Mérföldkövek, ellenőrzési pontok Erőforrások (humán és infrastrukturális) Szakértői feladatok ÁTFOGÓ KÉP A VÉGREHAJTÁSRÓL Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
II. INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS A SZÖM kérdéseire adott válaszok: Adottságok: folyamat szöveges leírása Eredmények: elért eredmények ismertetése: számszerű adatok, grafikonok MINDEN kérdésre válasz! Válaszösszevonás → egyértelműen jelezni! Csak tények! 35-40, de max. 60 oldal MODELLÉRTELMEZÉS Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna II. Intézményi Önértékelés 9. kritérium 2. kritérium 1. kritérium,
III. Önértékelési jelentés 2. Önértékelési folyamat bemutatása Strukturált adatgyűjtő „A” és „B” kérdőív 1. Értékelő könyv 5. kritérium 4. kritérium 2. kritérium 1. kritérium Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
KIVÁLASZTOTT FEJLESZTÉSEK MEGALAPOZOTTSÁGA ÉRTÉKELŐ KÖNYV Bevezetési útmutató 4/1 melléklet Csak az Adottságok 4 kritériumára! Erősségek, Fejlesztendő területetek, További kérdések, Fejlesztési akciójavaslatok. Csak a fontosabb fejlesztések kijelölése! Kritériumonként 5-8 terület; 1-2 oldal KIVÁLASZTOTT FEJLESZTÉSEK MEGALAPOZOTTSÁGA Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
KÉRDŐÍVEK „A” – Word és „B” – Excel Az önértékelés módszertana Legjobb gyakorlatok Tapasztalatok a bevezetés során A bevezetés humán erőforrásai Támogató környezet értékelése Statisztikai adatok A PROGRAMIRÁNYÍTÁS SZÁMÁRA Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
IV. INTÉZKEDÉSI TERVEK A fejlesztési projekt alapdokumentuma Értékelő Könyv alapján → 3-6 Alapelemek: Azonosító (név és/vagy szám) Cél, elvárt eredmény Projektvezető és résztvevők meghatározása A kezdet és a befejezés dátuma Konkrét cselekvéssor (PDCA) Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
A FEJLESZTÉSEK INDOKOLTSÁGA ÉS AZOK TERVEZETTSÉGÉNEK MEGALAPOZOTTSÁGA IV. INTÉZKEDÉSI TERVEK Projektterv – általános elemek Indoklás – 10-12 sor: A fejlesztés szükségességének alátámasztása Más komponensekhez való kapcsolódás Más intézményi dokumentumokhoz való kapcsolódása A FEJLESZTÉSEK INDOKOLTSÁGA ÉS AZOK TERVEZETTSÉGÉNEK MEGALAPOZOTTSÁGA Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
V. INTÉZMÉNYI DOKUMENTUMOK A fejlesztések kiválasztásának indoklását alátámasztó intézményi alapdokumentumok: Pedagógiai Program – helyi tanterv nélkül, SzMSz, Házirend, Eljárásrendek, Küldetés, Jövőkép, Stb. Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
KÜLSŐ ÉRTÉKELÉS
AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOLYAMATA Értékelést végzők: szakértői listáról Formai ellenőrzés Külső szakértői értékelés elvégzése Lektorálás A visszacsatolás elküldése az intézménynek Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
A VISSZACSATOLÁS TÁMOGATÁSA Értékelési formanyomtatvány Külső szakértői értékelés útmutatója Szakértői felkészítés (márc. 3-5.) Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
ALAPELVEK Támogató funkció Nem klasszikus értékelés Az intézmény eddigi gyakorlatának átgondolásához és a fejlesztésekhez ad segítséget A programirányítás számára ad információt a modell és a támogató környezet fejlesztéséhez A szakértői munka értékelése nem feladat Nincs kötelező ajánlás, csak javaslat! Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
Önértékelés módszerei, tapasztalatok VIZSGÁLANDÓ TERÜLETEK Önértékelés módszerei, tapasztalatok Modellértelmezés Fejlesztések Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
A VISSZACSATOLÁS FELÉPÍTÉSE Bevezető Módszerekkel kapcsolatos visszajelzés Modellértelmezés általános értékelése Kritériumonkénti visszajelzés A tervezett fejlesztésekkel kapcsolatos visszajelzés Az értékelés összegzése Zárás Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
CÍMZÉS, BEVEZETŐ Címzés: Bevezető: intézmény alapadatai, szakértő neve iktatószám Bevezető: Rövid, egységes tájékoztatás a visszacsatolások céljáról, területeiről és folyamatáról Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
MÓDSZEREK Megfelelő módszerek használata (?) Jó megoldások gyűjtése Következő szakaszban indokolt módosítások Forrás: Projektterv Kérdőívek („A” és „B”) Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
ÁLTALÁNOS ÉRTÉKELÉS A modell helyes értelmezése A modell megértése Tényszerűség: Intézményi gyakorlat (Adottságok) Konkrét mérőszámok (Eredmények) Forrás: intézményi önértékelés Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
KRITÉRIUMONKÉNTI VISSZACSATOLÁS Minden kritériumról (7) azonos szerkezetben Általános visszajelzés a megértésről és tényszerűségről Értelmezési problémák „Félreértett” kérdések, tényszerűség Jó gyakorlat Észrevételek, „javaslatok” Félreértett kérdések Nem tényszerűen megválaszolt kérdések Forrás: intézményi önértékelés Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
Csak a kijelölt fejlesztési célok! (3-6 db.) FEJLESZTÉSEK Csak a kijelölt fejlesztési célok! (3-6 db.) Fejlesztési célok indokoltsága: Van-e egyértelmű kapcsolat az önértékelés és a kijelölt fejlesztések között? Intézményi célok – Adottságok - Eredmények - Fejlesztendő területek - célok Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
FEJLESZTÉSEK Intézkedési tervek értékelése - projektterv Javaslatok a lehetséges fejlesztendő területekre Forrás: Intézményi önértékelés, Értékelő Könyv, Intézkedési tervek, (célrendszert tartalmazó intézményi dokumentum) Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
AZ ÉRTÉKELÉS ÖSSZEGZÉSE (3 terület) Tényszerű, konkrét utalásokat tartalmaz Intézményi erősségek Fő fejlesztendő területek Egyéb javaslatok Hiánypótlás? Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
Rövid, egységes tájékoztatás További intézményi teendők ZÁRÁS Rövid, egységes tájékoztatás További intézményi teendők További központi (Program és D2) fejlesztések, események Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
ÜTEMEZÉS 2004. február 28. Intézményi dokumentáció beérkezése (legkésőbb!!!) 2004. március 8. Formai ellenőrzés 2004. március 30. Visszacsatolás megküldése az intézményeknek Egyéb: A szakértői segítség hasznos volt/kellett Segédanyag korábban kellett volna
Köszönöm a figyelmet! Bogdány Zoltán