FEJLESSZÜNK EGYÜTT! NPK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
A szaktanácsadás támogató szerepe
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A gyakorlatvezető mentor
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Fedezzük fel a geometria szépségeit
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Néder Katalin Ökoiskolai nevelési-oktatási program fejlesztése.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
Szaktanári Segédlet Tananyagfejlesztés A TÁMOP /2 projekt keretein belül.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Beszámoló a projekt megvalósításának tapasztalatairól.
TÁMOP B.2-13/ Szakmai szolgáltató és kutatást támogató regionális hálózatok a pedagógusképzésért az Észak-Alföldi régióban Dobos Zoltánné.
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
Dávid Mária Online nemzetközi kurzusok a korszerű tanárképzésért Social Network in Teacher Education - Közösségi hálózatok a tanárképzésben Szakmódszertanos.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
PARADIGMAVÁLTÁS A KÖZOKTATÁSBAN ÁDÁM PÉTER NEMZETI PEDAGÓGUS KAR SZEPTEMBER 21.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tervezési folyamat.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
főosztályvezető-helyettes
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Tóth Zoltán (DE) – Szalay Luca (ELTE)
Előadás másolata:

FEJLESSZÜNK EGYÜTT! NPK 2017. 08.29.

A program céljai és tervezett eredményei Eredmények További tervek Amiről szó lesz A program céljai és tervezett eredményei Eredmények További tervek

A program célja és tervezett eredményei A pedagógusok támogatása (2016/17) Tananyagfejlesztés Az implementáció támogatása 1.1 Tájékoztatás (személyes, írott, elektronikus) 1.2 Tanári eszközcsomagok 1.3 Fórum/NKP 2.1Tananyagjavaslat de nem tankönyv 2.2 Policy ajánlás 3. 1 Akkreditált pedagógus-továbbképzés 3.2 online tanári kézikönyv A FE! Program 2016. szeptemberében indult el, azzal a céllal, hogy támogassa a szakgimnáziumok 9. évfolyamán bevezetett komplex természettudomány tantárgy oktatását. A program elnevezése utal egyrészt arra a szakmai háttérre, amelyet a programot támogató szervezetek (EMMI, MTA, BJMT, ÖLFT, SZTE, EKE, NyME, MTESZ, NPK) jelentenek, másrészt arra, hogy a fejlesztésbe az OFI szakértői gyakorló pedagógusokat is bevonnak. A program lényegében két fő tartalmi elemből áll. A 2016-17-es tanévben bevezetett tantárgy tanításával kapcsolatos tájékoztatás, illetve az OFI által közreadott tananyag-javaslat megvalósításához kapcsolódó szakmai támogatás Az intézmények és a pedagógusok igényeihez és adottságaihoz illeszkedő tananyag-korrekció, tananyagfejlesztés és megvalósításának támogatása

A pedagógusok tájékoztatása Honlap működtetése Eddigi eredmények A pedagógusok tájékoztatása Honlap működtetése Tanári eszközcsomagok a javasolt témakörökhöz Pedagógiai rendszerfejlesztés Pedagógusok tájékoztatása: Tanév eleji tájékoztatók – 10 helyszín, 460 résztvevő, 301 érdeklődő, 46 (25) közreműködő Győri POK – 2 helyszín, 14 résztvevő KPSZTI, Veszprém DON konferencia – FE! szekció Brossúra – 3. 000 pld; minden szgmin. 1 pld. Honlap (www. ofi.hu) NKP-Fórum Hírlevél

Témakörök/eszközcsomagok A természettudomány módszerei Tájékozódás térben és időben A kölcsönhatások leírása A kölcsönhatások formái A fény Anyagi halmazok Az időjárás Az élők mechanikája Elemek és vegyületek Szerves molekulák A reakciók sebessége Az élőlények anyagcseréje A szervezet A viselkedés Anyagszerkezet Információ Életút Belső erők Kozmikus evolúció Kibontakozás Együttélés Fenntarthatóság Minden eszközcsomag elérhető az OFI honlapjáról.

A Science tanításának nemzetközi tapasztalatai – háttértanulmány Kutatás + fejlesztés A Science tanításának nemzetközi tapasztalatai – háttértanulmány A pedagógusok attitűdvizsgálata – kérdőív (közel 500 fő) 2x Jó gyakorlatok megosztása – NKP Pedagógiai rendszerfejlesztés a board támogatásával. Gyakorló pedagógusok és professzionális tantervfejlesztők együttműködésében A nemzetközi gyakorlatban a Science tárgy jellemzően biológiai, fizikai és kémiai ismeretekkel foglalkozik, a természetföldrajz nem része. Inkább alsóbb évfolyamokon jellemző a komplex megközelítés (mint pl. nálunk a természetismeret), a felsőbb évfolyamokon azonban a tantárgy keretében külön vannak fizikával, biológiával, és kémiával kapcsolatos tananyagegységek (mint nálunk a matematika keretében van aritmetika, algebra, geometria, stb.) A pedagógusok többsége nem érzi magát felkészültnek a komplex természettudomány oktatására és többségük nem is tartja alkalmasnak ezt a megközelítésmódot a természettudományos szemlélet fejlesztésére. Az intézmények közel felében több, különböző szakos tanítja a tárgyat (1 fizika, 1 kémia, 1 biológia óra), de kb. ugyanilyen arányban jelenik meg, hogy egy tanár tanítja. Ő jellemzően a saját felkészültségének, szakmai irányultságának megfelelően (pl. mozgás/fizika vagy biológia) A jó gyakorlatoknak az NKP-n történő megosztására nem nagyon vállalkoznak a pedagógusok, a fórumon jelennek meg ilyen típusú hozzászólások A digitális tananyag-fejlesztési pályázatra 81 pályamű érkezett (absztrakt), 30 személytől. Az ígéretes, és vállalkozó kollégákkal (kb. 16) szerződést kötünk az absztrakt kidolgozására (felkészítés után)

Pedagógiai rendszerfejlesztés Pedagógiai koncepció Tanulási program Tanulási egységek leírása A tanulás és a tanítás eszközei és módszerei Az értékelés módja Tanárok felkészítése Szakmai támogatás A fejlesztők a tantárgy (egy tanév, 108 tanóra) tanításával a diákok gondolkodási és természettudományos készségeinek a fejlesztésére fókuszálnak; ehhez képest a tartalom másodlagos. Ezért olyan tananyag-feldolgozási minták készülnek, amelyek a készségfejlesztésre fókuszálnak, a tartalom pedig rugalmasan alakítható az intézmény és a pedagógus adottságaihoz, lehetőségeihez és a diákok érdeklődéséhez. Széles választékot kívánunk adni, amelyből a pedagógusok választhatnak. Témakörök Gondolkodási készségek Kutatási készségek 21. Századi készségek Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek Fókuszálás, Információgyűjtés, Emlékezés, Rendszerezés, Analizálás, Kiterjesztés, Integrálás, Értékelés Kérdésfeltevés, Hipotézisalkotás, Megfigyelés, Kísérlettervezés, Kivitelezés, Következtetés Együttműködés, Kommunikáció, Kreativitás, Kritikus gondolkodás, Problémamegoldás, Produktivitás, Önirányítás, Tervezés, Alkalmazkodóképesség, Kockázatvállalás, Konfliktuskezelés, megoldás

Pedagógiai rendszerfejlesztés megvalósítói Board (MTA, Egyetemek, Szakmai szervezetek, EMMI) Az EKE-OFI Kutatási Igazgatóság munkatársai Gyakorló pedagógusok Tanárképzésben tapasztalt kolléga A fejlesztők a tantárgy (egy tanév, 108 tanóra) tanításával a diákok gondolkodási és természettudományos készségeinek a fejlesztésére fókuszálnak; ehhez képest a tartalom másodlagos. Ezért olyan tananyag-feldolgozási minták készülnek, amelyek a készségfejlesztésre fókuszálnak, a tartalom pedig rugalmasan alakítható az intézmény és a pedagógus adottságaihoz, lehetőségeihez és a diákok érdeklődéséhez. Széles választékot kívánunk adni, amelyből a pedagógusok választhatnak. Témakörök Gondolkodási készségek Kutatási készségek 21. Századi készségek Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek Fókuszálás, Információgyűjtés, Emlékezés, Rendszerezés, Analizálás, Kiterjesztés, Integrálás, Értékelés Kérdésfeltevés, Hipotézisalkotás, Megfigyelés, Kísérlettervezés, Kivitelezés, Következtetés Együttműködés, Kommunikáció, Kreativitás, Kritikus gondolkodás, Problémamegoldás, Produktivitás, Önirányítás, Tervezés, Alkalmazkodóképesség, Kockázatvállalás, Konfliktuskezelés, megoldás

A fejlesztés pedagógiai koncepciója A tantárgy neve: természettudomány Tanításának célja: Igény a természeti jelenségek megértésére Képesség a természettudományos gondolkodásra Alap a természettudományok tanulásához A feldolgozás jellegzetességei: Fókuszban a készségfejlesztés (gondolkodási, kutatási, 21. századi) Jelenség-alapú megközelítés, Aktív tanulás Nagyfokú adaptivitás (diák, tanár, intézmény) A fejlesztők a tantárgy (egy tanév, 108 tanóra) tanításával a diákok gondolkodási és természettudományos készségeinek a fejlesztésére fókuszálnak; ehhez képest a tartalom másodlagos. Ezért olyan tananyag-feldolgozási minták készülnek, amelyek a készségfejlesztésre fókuszálnak, a tartalom pedig rugalmasan alakítható az intézmény és a pedagógus adottságaihoz, lehetőségeihez és a diákok érdeklődéséhez. Széles választékot kívánunk adni, amelyből a pedagógusok választhatnak. Témakörök Gondolkodási készségek Kutatási készségek 21. Századi készségek Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek Fókuszálás, Információgyűjtés, Emlékezés, Rendszerezés, Analizálás, Kiterjesztés, Integrálás, Értékelés Kérdésfeltevés, Hipotézisalkotás, Megfigyelés, Kísérlettervezés, Kivitelezés, Következtetés Együttműködés, Kommunikáció, Kreativitás, Kritikus gondolkodás, Problémamegoldás, Produktivitás, Önirányítás, Tervezés, Alkalmazkodóképesség, Kockázatvállalás, Konfliktuskezelés, megoldás

Javasolt témakörök Mozgásban, Energia a mindennapokban, Mindennapi anyagaink, A hely, ahol élünk, Bolygónk, a Föld, Élet a Földön, Ételeink, Egészségünk, Értelem és érzelem, Család és társadalom, Behálózva, Földön túli világok, Jövőképek

A témakörök felépítése (pl.: Mozgásban) Kontextusok (pl.: élőlények, járművek, közlekedés, bolygók) – szabadon választható Problémák – a diákokat érdeklő, a mindennapi élethez kapcsolódók, aktív tanulással feldolgozhatóak és értelmezhetők – szabadon választható Tevékenységek (pl. megfigyelés, kísérlet) – szabadon választható Ismeretek – kulcsfogalmak köré rendezve Pl. a Mozgásban téma kapcsán a pedagógus megválaszthatja a kontextust. (Ha pl. biológia tanár, aki egy egészségügyi szakgimnáziumban tant, foglalkozhat az élőlények mozgásával, de ha egy fizikatanár tanítja ugyanezt a témakört, akkor ő nyugodtan foglalkozhat a járművek mozgásával, egy földrajz szakos a közlekedéssel, stb.) Fontos, a tanítási-tanulási egység feldolgozása olyan probléma megoldásához, vagy jelenség értelmezéséhez kapcsolódjon, ami érdekli, és tanulásra motiválja a diákokat.) Ilyen lehet pl. a sportmozgások értelmezése, az önvezérelt járművek működése, településünk közlekedés-szervezése, vagy akár az apály-dagály jelenség értelmezése. A választott probléma feldolgozása során kell figyelembe venni a tanulók készségeinek a fejlesztését, amely számos tevékenységen keresztül megvalósítható(pl. jelenségek megfigyelése, kérdések megfogalmazása, tervezés, hipotézis-alkotás, együttműködés, vita). A fejlesztési koncepció tartalmazza azokat az ismereteket is, amelyek előkerülhetnek a téma feldolgozása során.

Tananyagleírások / Struktúra Cím Alcím Időkeret Célcsoport Fejlesztési cél(ok) Előzetes tudás Tartalom (logikai felépítés) Kapcsolódások Módszertan Változatok Értékelés Pl. a Mozgásban téma kapcsán a pedagógus megválaszthatja a kontextust. (Ha pl. biológia tanár, aki egy egészségügyi szakgimnáziumban tant, foglalkozhat az élőlények mozgásával, de ha egy fizikatanár tanítja ugyanezt a témakört, akkor ő nyugodtan foglalkozhat a járművek mozgásával, egy földrajz szakos a közlekedéssel, stb.) Fontos, a tanítási-tanulási egység feldolgozása olyan probléma megoldásához, vagy jelenség értelmezéséhez kapcsolódjon, ami érdekli, és tanulásra motiválja a diákokat.) Ilyen lehet pl. a sportmozgások értelmezése, az önvezérelt járművek működése, településünk közlekedés-szervezése, vagy akár az apály-dagály jelenség értelmezése. A választott probléma feldolgozása során kell figyelembe venni a tanulók készségeinek a fejlesztését, amely számos tevékenységen keresztül megvalósítható(pl. jelenségek megfigyelése, kérdések megfogalmazása, tervezés, hipotézis-alkotás, együttműködés, vita). A fejlesztési koncepció tartalmazza azokat az ismereteket is, amelyek előkerülhetnek a téma feldolgozása során.

Részletes forgatókönyv, segédanyagokkal Kb. 20 téma Foglalkozástervek Részletes forgatókönyv, segédanyagokkal Kb. 20 téma Háromféle változatban Online elérhető lesz…

Kb. 10 db digitális tananyag – e tanév első félévében Ami még várható Kb. 10 db digitális tananyag – e tanév első félévében Bemeneti és kimeneti diagnosztikus mérés Folyamatosan bővülő online tanári kézikönyv Akkreditált pedagógus továbbképzés Kipróbálás, véglegesítés ? A tervezett tevékenységek közül az EFOP 3.2.2-ben a digitális tananyagfejlesztésre van forrás, a többit az OFI saját költségvetéséből kell, hogy megvalósítsa.

Köszönöm a figyelmet! www.ofi.hu