Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben Bugovics Zoltán (PhD) Győr, 2012. május 4
Az autóipari termelés növekedése 1990-2007 között a kelet-európai térségben TÉMA beszámoló
A regionális versenyképesség piramismodellje Lengyel Imre alapján 3
K+F intenzitás NUTS 2 szintek szerint, 2008-ban Forrás: Eurostat 4
Az élethosszig tartó tanulásban és felsőoktatásban részt vevők aránya két korcsoport esetében Ország 25-64 évesek Élethosszig 30-34 évesek Felsőoktatás Ausztria 14 27 Csehország 7 21 Lengyelország 5 28 Magyarország 3 25 Németország 8 31 Románia 2 15 Szlovákia Szlovénia 32 Dánia 42 Svédország 24 45 5
A társadalmi kultúra és fejlődés hatása a területi identitásra 6
Az innovációs identitás elméleti háttere 7
Siker: innováció érték Az innovációs identitás kialakulása a társadalmi kultúrában Innováció-orientált gazdaság Tudás-átvétel Siker: innováció érték Társadalmi kultúrába illeszkedő innovációs identitás Szocializáció+ Interiorizáció: Innovációs identitás 8
Vizsgálandó faktorok és konceptualizálási szempontok: Problémafelvetés – Fontosság Konceptualizálás Felsőfokú végzettségi ráta Tudás Tudástőke és kreatív ipar jelenléte Innováció és tudás Innovációs potenciál és K+F terjedése Innováció A régióban rejlő tudás, endogenitás Gazdaság alapja: tudás és innováció Innovációorientáltság Környezeti beágyazottság, kreatív élhetőség, bizalom Társadalmi tőke Munkaintenzív helyett tudásintenzív termelés Tudás, innováció Tudásgörbe felívelése KKE régióban Autóiparban globális helyett regionális tér Régió fogalma Telepítési tényezők közül kiemelkedik: szakmai kompetencia Globális térben új multifunkcionális helyek, új regionalizmus Régió Műszaki és humán infrastruktúra kiemelt szempontok Infrastruktúra, humán tőke Ipar alapján a régió identitása domináns klaszter esetén Erős regionális identitás Függő és domináns klasztereknél erős régiós identitás Erős identitás – magas innováció Életvitel + technikai háttér + pszichoszociális funkció Termelési identitás Kutatási és fejlesztési stratégia kialakítása Termelékenység, foglalkoztatottság növelése, közösségek és kötődés hosszú távúsága KKV-k fejlesztés Humán tőke, munkaerő kvalifikáltsága Versenyképes régió gazdasága tudásra épül Versenyképesség centrumai - nagyvárosok Településhierarchia Hagyományok, természeti értékek, táj vonzása Tradicionális értékek Életvitel, élvezeti jelleg, kellemesség érzése Posztmodern értékek Művelődési környezet, humán tőke, társadalmi miliő Szociokulturális feltételek Erős kötődés, társadalmi identitás, bizalom-kohézió 9