TM és a „fogolydilemma”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Fülöp Szabina Veres Anita
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Partnerség.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Konfliktus és kooperáció
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Értékelés a pedagógiában
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Közönségkapcsolatok (PR)
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Soft skills.
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
Fogd A Kezem Alapítvány
Tudástranszfer.
Tanuló szervezet.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Miért érdemes az eMagyarország hálózathoz tartozni? Az eMagyarország hálózat működése kézzelfogható eredményekkel járul hozzá a társadalom és a gazdaság.
A projekt szervezeti formái
ÁVF Társadalmi részvétel 1.
Játékelmélet - bevezetés
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Motiváció.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Vállalkozásmenedzsment I.
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
1 P iaci háttér - Új készségek és munkahelyek  Az Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT) szektor az egyik legígéretesebb és gazdaságilag.
EDUTUS FŐISKOLA EDUTUS FELNŐTTKÉPZÉSI AKADÉMIA
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Som Zoltán, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Közigazgatás-tudományi D oktori I skola Dr. Krasznay Csaba Nemzeti Közszolgálati.
ALAPVETŐ ÖSZTÖNÜNK: AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS Preiszinger András Pszichológus, tréner, tanácsadó.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
1 A duális képzés illesztése a vállalat tudásmenedzsment rendszerébe Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Kérdések a második zh-hoz
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

TM és a „fogolydilemma”

Alapeset két ember, akiket bankrablással gyanúsítanak és letartóztatnak. Elítélésükhöz azonban nincs elegendő tárgyi bizonyíték, szükség van legalább az egyikük beismerő vallomására. A vizsgálóbíró külön-külön magához hívatja őket, és mindkettőnek a következőket mondja:

Ha te bevallod a bankrablást, társad viszont tagad, akkor téged szabadon bocsátalak, őrá pedig 10 év börtönbüntetést szabok ki. Ha a társad tesz vallomást, és te tagadsz, akkor őt bocsátom szabadon, s te kapsz 10 évet. Ha mindketten vallomást tesztek, akkor 5-5 évet kaptok. Ha egyikőtök sem vall, akkor a bankrablást megússzátok, de azért 1-1 évet kaptok valamilyen más apróbb ügyből kifolyólag. 24 óratok van a válaszadásig, de természetesen nem beszélhettek egymással.

Fogoly dilemma mátrix formában

Általánosított nyereségmátrix

A tudásmegosztás során realizálható ”haszon” Mi a legjobb és legrosszabb az egyénnek és a vállalatnak?

A tudásmegosztás során realizálható ”haszon” Legrosszabb az egyénnek

A tudásmegosztás során realizálható ”haszon” Legjobb az egyénnek Legrosszabb az egyénnek

A tudásmegosztás során realizálható ”haszon” Legjobb a vállalatnak Legjobb az egyénnek Legrosszabb az egyénnek

Egyén maximális haszna ha egyoldalúan verseng, vagyis nem törekszik a tudásának megosztására.

Akkor jár a legrosszabbul, ha egyoldalúan kooperál, ha kiad minden „adut” a kezéből, de kollegái nem követik ezt a gyakorlatot.

Vállalat számára legelőnyösebb ha az alkalmazottak hajlandók a kooperációra. ekkor az egyének tudása szervezeti tudás szintjére emelkedhet. Az a vállalat jut nagyobb versenyelőnyhöz, amelyiknél a dolgozók kooperációra való hajlama erősebb.

Kooperáció vs. versengés A kooperáció azonban nem teszi lehetővé az egyéni haszon maximalizálását, ezért is olyan nehéz feladni a versengést, amit alapvetően két dolog motivál: A „mohóság”, azaz az egyéni haszon növelése. A „balekság”, vagyis ha elszalasztom a lehetőséget, amellyel növelhetem egyéni hasznom, „őrültnek” fognak tartani.

A vállalat összeomlása a tét…? Ha mindenki az egyéni hasznának növelésével foglalkozik, vagyis a versengést választja, a szervezet előbb utóbb összeomlik. Minél többen belépnek ebbe a „játékba”, nemcsak a szervezet, hanem minden egyes egyén nyeresége is egyre kisebb lesz. Egy bizonyos pont után mindenki az eredetinél rosszabb helyzetbe kerül.

A kooperáció előnyösebb a vállalatnak. Valóban így van…?

A vállalat érdeke a kooperáció és a versengés is, amely motiválhat. A versengés segíti, hogy az emberek ne bújjanak a csapat mögé egy feladat elvégzésekor, azzal, hogy majd a másik megcsinálja, mindemellett ösztönzi őket az állandó tanulásra, fejlődésre. A vállalat érdeke a kooperáció és a versengés is, amely motiválhat.

A fő feladat a menedzsment számára az, hogyan lehet a két állapotot, a kooperációt és a versengést egyszerre úgy fenntartani, hogy a legtöbb hozadéka legyen az egyén és a vállalat számára. Olyan eszközök a hatékonyak, amelyek a dolgozókat tudástermelésre, tudásátadásra ösztönzik, miközben nem okoz féltékenységet, feloldhatatlan konfliktust.

A kooperáció és versengés kapcsolata

A vállalatoknál tehát egyidejűleg jelen van a kooperáció és a versengés is. Az egyre jobban elterjedő team-munka feltétele a csapattagok megfelelő együttműködése. A dolgozók közötti jó kapcsolat és hatékony kommunikáció lehetővé teszi, hogy a közös eredmény növelésére törekedjenek, azaz a kölcsönös kooperációt válasszák. Ennek fontos feltétele a munkatársak közötti bizalom.

Nem naiv, garanciák nélküli bizalom - magánéletben is sok csalódást okozhat. A tudatos, garanciákra épülő bizalom, amely fokozatosan, hosszabb időn keresztül, folyamatos ellenőrzés mellett alakul ki.

Alapfeltétele a nyílt, becsületes kommunikáció Személyes és informatikai eszközökkel támogatott csatornáinak kidolgozása

A tudásmenedzsment három alapelve 1. bizalom 2. kommunikáció 3. tanulás

Bizalom Tudáshordozó Tudáshordozó kompetenciája Jó szándéka Tudás átvevő Tanulási készségek Megfelelő attitűd

Bizalom növelésének lehetőségei Technikai biztonság növelése Korrektséget garantáló jogintézmények Társadalmi mechanizmusok fejlesztése

(confidence) Makrobizalom Mikrobizalom (trust)

Makrobizalom Confidence Mikrobizalom Trust Technikai rendszer, IT-technológia, adatbázisok, hálózatok Makrobizalom Confidence Közvetlen partnerkapcsolatban lévők között Mikrobizalom Trust

Bizalmi körök Az egész tudásmenedzsment hatóköre annyira szűk vagy olyan tág, mint amilyen szűkek vagy tágasak az intézményen belül a bizalom körei. Bizalmi körök - kicsik vagy nagyok, elszigeteltek vagy egymással átfedők

A bizalom és a kommunikáció ördögi kört alkot, s az ebben lévő ellentmondás teljes feloldása az emberi természet speciális jellege miatt a gyakorlatban lehetetlen – talán mérsékelhetjük a konfliktust megfelelő a munkahelyi légkörrel. Ez biztosítja az energiák egyenlő felhasználását, a hatékony vitát, és a szinergia érvényesülését.

Összefoglalva A vállalat számára előnyös a munkatársak együttműködése, de … A versengés olyan klímát teremthet, amely az innováció és a fejlődés alapja lehet Az együttműködés, de a versengés alapja is a BIZALOM

Forrás Fenyvesi Éva: A tudásmenedzsment és a fogolydilemma. Acta Oeconomica, MÜTF. 2005. p. 309-323 Egyéb hasznos írások a témában: http://www.avf.hu/tanarok/fenyvesi- eva/?Publik%E1ci%F3k:Publik%E1ci%F3s_lista